Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vanhuspalvelulaki ja vanhustenhuollon valvonta Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari I 15.10.2015 Sosiaalihuollon ylitarkastaja YTM HTM Marja-Leena Lantto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vanhuspalvelulaki ja vanhustenhuollon valvonta Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari I 15.10.2015 Sosiaalihuollon ylitarkastaja YTM HTM Marja-Leena Lantto."— Esityksen transkriptio:

1 Vanhuspalvelulaki ja vanhustenhuollon valvonta Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari I 15.10.2015 Sosiaalihuollon ylitarkastaja YTM HTM Marja-Leena Lantto 1Pohjois-Suomen aluehallintovirasto

2 Työsuojelun vastuualue Johtaja Päivi Suorsa Opetus- ja kulttuuritoimi - vastuualue Johtaja Veijo Kosola Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat – vastuualue Johtaja Margit Päätalo Ympäristölupa- vastuualue Johtaja Erkki Kantola Pelastustoimi ja varautuminen -vastuualue Johtaja Pasi Ryynänen Ylijohtaja Terttu Savolainen Johdon tuki POHJOIS-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTO Pohjois-Suomen AVI 1.3.2015 Aluehallintovirastojen hallinto- ja kehittämispalvelujen -vastuualue Pohjois-Suomen aluehallintovirasto2 Johtoryhmä

3 3Pohjois-Suomen aluehallintovirasto  Myöntää luvat yksityisille sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajille  Valvoo, että julkiset ja yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut ovat lain edellyttämällä tasolla  Ohjaa kuntia edistämään asukkaidensa terveyttä ja hyvinvointia lainsäädännön mukaisesti  Myöntää alkoholijuomien anniskelu- ja vähittäismyyntiluvat, sekä valvoo anniskelua ja vähittäismyyntiä  Ohjaa ja valvoo elinympäristön terveellisyyteen ja turvallisuuteen, eläinten terveyteen ja hyvinvointiin sekä eläinlääkäripalvelujen saatavuuteen liittyvän lainsäädännön toimeenpanoa ja noudattamista  Käsittelee toimialansa kantelut ja valitukset Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueen tehtävät 1/2

4  Edistää markkinoiden toimivuutta hoitamalla kilpailulain, kuluttajansuojalain, valmismatkaliikelain sekä talous- ja velkaneuvontalain mukaisia valvontatehtäviä  Pitää rekisteriä kiinteistön ja vuokrahuoneiden välitysliikkeistä ja valvoo niiden toimintaa  Rikos- ja riita-asioiden sovittelupalveluihin liittyvät tehtävät  Romaniasiat  Toimii valtionapuviranomaisena  Muut oikeusturva-asiat: Yhteisöoikeudellinen vähemmistösuoja, maksutalletukset, vakuudet ja kv-tiedoksiannot  Valmiusasiat  Johtaja Margit Päätalo Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualueen tehtävät 2/2 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto4

5  Pohjois-Suomen aluehallintovirasto (PSAVI) on sosiaalihuollon alueellinen ohjaus-, lupa- ja valvontaviranomainen (yksityinen/julkinen). Toimialue on Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa. Viraston tavoitteena on laadukkaiden sosiaalihuollon palveluiden turvaaminen väestölleen  Aluehallintovirasto toimii alueensa asiakkaiden parhaaksi yhteistyössä kuntien sekä muiden paikallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa  Aluehallintovirastosta on mahdollista saada ohjausta, jos palveluissa tai laadussa on vakavia puutteita, epäkohtia tai kohtelu on epäasiallista  Aluehallintoviraston toimintaa sosiaalipalveluissa ohjaavat lainsäädäntö. Aluehallintovirasto toimii yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön (STM), Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) ja muiden toimijoiden kanssa Perhe- ja sosiaalipalvelut Pohjois-Suomen aluehallintovirasto5

6  Ns. vanhuspalvelulaki tuli voimaan 1.7.2013  Lain tarkoitus tukea ikääntyneen väestön hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista ja parantaa mahdollisuutta osallistua palvelujen kehittämiseen kunnassa. Tavoitteena on myös parantaa iäkkäiden henkilöiden mahdollisuutta saada laadukkaita sosiaali- ja terveyspalveluja sekä vaikuttaa palvelujensa sisältöön ja toteuttamiseen  Ikääntyneellä väestöllä tarkoitetaan vanhuseläkkeeseen oikeuttavassa iässä olevaa 63+ väestöä. Iäkkäällä henkilöllä tarkoitetaan henkilöä, jonka toimintakyky on heikentynyt ikään liittyvien syiden vuoksi L ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012) Pohjois-Suomen aluehallintovirasto6

7  Suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi Kunnan on laadittava valtuustokausittain suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi ja arvioitava vuosittain palvelujen riittävyyttä ja laatua (sovelletaan 1.1.2014->). Kunnan on osoitettava riittävät voimavarat suunnitelman toteuttamiseksi  Vanhusneuvosto Kunnan on asetettava vanhusneuvosta viimeistään 1.1.2014. Vanhusneuvosto osallistuu mm. ikääntynyttä väestöä koskevan suunnitelman valmisteluun sekä palvelujen riittävyyden ja laadun arviointiin Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 1/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto7

8  Hyvinvointia edistävät palvelut Ikääntyneelle väestölle on tarjottava neuvontapalveluja ja riskiryhmille terveystarkastuksia, vastaanottoja tai kotikäyntejä  Palvelutoimintaa ohjaavat periaatteet Huomiota kiinnitetään erityisesti kuntoutumista edistäviin ja kotiin annettaviin palveluihin. Pitkäaikainen hoito ja huolenpito toteutetaan ensisijaisesti yksityiskotiin tai muuhun kodinomaiseen hoitopaikkaan annettavilla sosiaali- ja terveyspalveluilla. Pitkäaikaista laitoshoitoa järjestetään vain poikkeustapauksessa Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 2/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto8

9  Palvelutarpeiden selvittäminen ja palvelusuunnitelma Iäkkään henkilön palvelutarpeet on selvitettävä monipuolisesti Iäkkäälle henkilölle on laadittava palvelusuunnitelma. Palvelusuunnitelmassa tulee määritellä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kokonaisuus. Palvelusuunnitelma on tarkistettava aina tarvittaessa Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 3/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto9

10  Päätös Kunnan on tehtävä päätös iäkkään henkilön kiireellisesti tarvitsemien palvelujen myöntämisestä siten, ettei iäkkään henkilön oikeus välttämättömään huolenpitoon vaarannu Päätös muiden kuin kiireellisten sosiaalipalvelujen myöntämisestä on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä. Iäkkäällä henkilöllä on oikeus saada myönnetyt muut kuin kiireelliset sosiaalipalvelut viimeistään 3kk kuluessa päätöksestä Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 4/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto10

11  Asiantuntemus ja vastuutyöntekijä (1.1.2015->) Kunnan käytettävissä on oltava ikääntyneen väestön hyvinvoinnin ja terveyden tukemista ja palvelujen järjestämistä varten riittävästi monipuolista asiantuntemusta. Erityisasiantuntemusta on oltava ainakin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen, gerontologisen hoito- ja sosiaalityön, geriatrian, lääkehoidon, ravitsemuksen, monialaisen kuntoutuksen sekä suun terveydenhuollon alalta Jos iäkäs henkilö tarvitsee apua palvelujensa yhteensovittamiseen, hänelle on nimettä vastuutyöntekijä Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 5/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto11

12  Henkilöstö Toimintayksikössä on oltava henkilöstö, jonka määrä, koulutus ja tehtävärakenne vastaavat iäkkäiden henkilöiden määrää ja heidän toimintakykynsä edellyttämää palvelun tarvetta ja joka turvaa heille laadukkaat palvelut. Jos toimintayksikön tiloissa hoidettavana olevan iäkkään henkilön toimintakyky on alentunut siten, että hän tarvitsee huolenpitoa vuorokaudenajasta riippumatta, toimintayksikössä on oltava riittävästi henkilöstöä kaikkina vuorokauden aikoina -> henkilöstön tulee vastata asiakkaiden tarpeita Toimintayksikössä on oltava johtaja. Toimintaa on johdettava asiakaslähtöisesti (kuntouttavan työotteen edistäminen, yhteistyön tekeminen ja toimintatapojen kehittäminen) Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 6/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto12

13  Toimitilat Palveluntuottajan tulee huolehtia siitä, että iäkkäiden henkilöiden käytössä olevat toimitilat ovat riittävät, turvalliset, esteettömät, kodikkaat sekä muutenkin olosuhteiltaan sopivat asiakkaiden tarpeisiin  Omavalvonta (1.1.2015->) Toimintayksikön johtajan on huolehdittava, että toimintayksikössä järjestetään omavalvonta palvelujen laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Omavalvontaa varten on laadittava omavalvontasuunnitelma. Suunnitelman toteutumista on seurattava ja palveluja kehitettävä toimintayksikön palveluja saavilta iäkkäiltä henkilöiltä, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä henkilöstöltä kerätyn palautteen perusteella Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 7/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto13

14  Ilmoittaminen iäkkään henkilön palvelutarpeesta Jos terveydenhuollon ammattihenkilön, sosiaalitoimen, pelastustoimen, hätäkeskuksen tai poliisin palveluksessa oleva on tehtävässään saanut tiedon iäkkäästä henkilöstä, joka on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, hänen on tehtävä siitä viipymättä ilmoitus sosiaalitoimelle Terveydenhuollon ammattihenkilön on ilmoitettava sosiaalitoimelle iäkkään henkilön kotiuttamisesta terveydenhuollon laitoksesta. Ilmoitus on tehtävä hyvissä ajoin ennen kotiuttamista Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 8/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto14

15  Odotusaikojen julkaiseminen Kunnan on julkaistava ainakin puolivuosittain tiedot siitä, missä ajassa iäkäs henkilö voi saada hakemansa palvelut Vanhuspalvelulain keskeinen sisältö 9/9 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto15

16  Sosiaalihuollon yleinen suunnittelu, ohjaus ja valvonta kuuluu sosiaali- ja terveysministeriölle. STM määrittelee ikääntyneen väestön palvelujen kehittämisen suuntaviivat, valmistelee lainsäädännön ja ohjaa uudistusten toteuttamista. Ministeriö myös valvoo palvelujen laatua Valviran ja aluehallintoviraston kautta, jotka toimivat sen alaisuudessa  Valvira ohjaa sosiaali- ja terveysministeriön alaisena aluehallintovirastojen toimintaa niiden toimintaperiaatteiden, menettelytapojen ja ratkaisukäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi sosiaalihuollon ohjauksessa ja valvonnassa. Lisäksi Valvira ohjaa ja valvoo sosiaalihuoltoa erityisesti silloin, kun kyse on mm. periaatteellisesti tärkeistä ja laajakantoisista asioista Vanhustenhuollon valvontaviranomaiset 1/2 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto16

17  Aluehallintovirastot toimivat alueellisina sosiaalihuollon ohjaus-, lupa- ja valvontaviranomaisina  Kunnilla valvontavastuu järjestämistään sosiaalihuollon palveluista ja alueellaan tuotetuista yksityisistä sosiaalipalveluista  Valvontaviranomaisten on toimittava yhteistyössä. Kunnalla ensisijainen rooli yksityisten sosiaalipalvelujen valvojana. Kunnan on ilmoitettava tietoonsa tulleista puutteellisuuksista tai epäkohdista aluehallintovirastolle  Aluehallintovirastoilla on mahdollisuus pyytää kuntaa tarvittaessa tekemään tarkastuskäynti tiettyyn yksikköön Vanhustenhuollon valvontaviranomaiset 2/2 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto17

18  Sosiaalihuoltolaki (1301/2014) 47 §: Sosiaalihuollon toimintayksikön tai muun toimintakokonaisuudesta vastaavan tahon on laadittava omavalvontasuunnitelma sosiaalihuollon laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Suunnitelma on pidettävä julkisesti nähtävänä, sen toteutumista on seurattava säännöllisesti ja toimintaa on kehitettävä asiakkailta sekä toimintayksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Omavalvontasuunnitelman sisällöstä, laatimisesta ja seurannasta voidaan säätää tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto18 Omavalvonta sosiaalipalveluissa 1/3

19  Omavalvonnan avulla voidaan kehittää ja seurata palvelujen laatua toimintayksiköiden päivittäisessä työssä  Omavalvontasuunnitelman avulla pyritään tunnistamaan, ehkäisemään ja nopeasti korjaamaan palveluissa esiintyvät epäkohdat ja riskit. Perustuu riskinhallintaan, jossa palveluprosesseja arvioidaan laadun ja asiakasturvallisuuden näkökulmasta  Tarkoituksena on ennaltaehkäistä riskien toteutuminen ja reagoida havaittuihin kriittisiin työvaiheisiin tai kehittämistä vaativiin asioihin suunnitelmallisesti ja nopeasti Omavalvonta sosiaalipalveluissa 2/3 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto19

20  Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen valvonnassa korostuu palveluntuottajien oma vastuu toiminnan asianmukaisuudesta ja tuottamiensa palvelujen laadusta sekä asiakas- ja potilasturvallisuudesta  Omavalvonnan tavoitteena on, että henkilökunta arvioi kokoajan omaa toimintaansa, kuulee asiakkaita ja omaisia laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyvissä asioissa sekä ottaa asiakaspalautteen huomioon toiminnan kehittämisessä  Valvira on antanut 25.6.2014 Dnro 3344/05.00.00.01/2014: Yksityisten sosiaalipalvelujen ja julkisten vanhuspalvelujen omavalvontasuunnitelman sisältöä, laatimista ja seurantaa koskeva määräys, voimaan 1.1.2015 Omavalvonta sosiaalipalveluissa 3/3 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto20

21  Vanhuspalveluissa (980/2012) säädettiin julkisille palvelujen tuottajille velvollisuus ottaa käyttöön omavalvonta vuoden 2015 alussa 23 §: Toimintayksikön johtajan on huolehdittava, että toimintayksikössä järjestetään omavalvonta palvelujen laadun, turvallisuuden ja asianmukaisuuden varmistamiseksi. Omavalvontaa varten on laadittava omavalvontasuunnitelma, joka pidettävä julkisesti nähtävänä. Suunnitelman toteutumista on seurattava ja palveluja kehitettävä toimintayksikön palveluja saavilta iäkkäiltä henkilöiltä, heidän omaisiltaan ja läheisiltään sekä toimintayksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella.  Vastaava velvollisuus ollut yksityisissä sosiaalipalveluissa jo L yksityisistä sosiaalipalveluista (922/2011) 6 § Vanhustenhuollon omavalvonta Pohjois-Suomen aluehallintovirasto21

22  Voimassa oleva lainsäädäntö: Perustuslaki, sosiaalihuoltolaki, hallintolaki, vanhuspalvelulaki, sosiaalihuollon asiakaslaki, laki yksityisistä sosiaalipalveluista  Valviran ja aluehallintovirastojen: Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaohjelma 2015-2018  Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi. STM julkaisuja 2013:11 Vanhustenhuollon valvontaa ohjaa Pohjois-Suomen aluehallintovirasto22

23  Valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva suunnitelmaperusteinen valvonta on keskeinen ennakollisen valvonnan muoto  Valvontaohjelmaan on koottu sellaiset valvonnan kohteet, joissa arvellaan olevan erityinen lainvastaisen toiminnan riski tai joissa asiakasryhmänä on erityisen haavoittuva, viranomaisvalvonnan tukea tarvitseva asiakasryhmä  Tavoitteena on suunnata valvonta sellaisiin kohteisiin ja käyttää sellaisia valvonnan menetelmiä, joilla saavutetaan suurin vaikuttavuus. Suunnitelmaperusteisen valvonnan ensisijaisena tavoitteena on ehkäistä epäkohdat ennalta Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaohjelma 2015-2018 1/3 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto23

24  Valvontaohjelman ensimmäisessä osassa on kuvattu valvonnan yleiset periaatteet, joita noudatetaan koko ohjelmakauden ajan. Sosiaali- ja terveydenhuollossa on vireillä ja osin jo toteutettu suuria lainsäädännöllisiä uudistuksia, jotka tulevat muuttamaan palvelujen järjestämisen ja tuottamisen tapoja  Valvontaohjelmaa tullaan päivittämään vuosittain Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaohjelma 2015-2018 2/3 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto24

25  Suunnitelmaperusteisen valvonnan painopistealueet v. 2015 –Ensihoito –Kiireettömään hoitoon pääsyn enimmäisajat –Lasten ja nuorten ehkäisevät terveyspalvelut sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen –Lastensuojelun määräajat –Toimeentulotuen määräajat –Vanhuspalvelulain toimeenpano  Valviran ja aluehallintovirastojen toteuttama viranomaisvalvonta kohdentuu painoalueillaan erityisesti palvelurakenteisiin ja palvelujen saatavuuteen. Palvelujen laadun ja sisällön valvonta on ensisijaisesti toimintayksikön tai kunnan omavalvonnan vastuulla Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaohjelma 2015-2018 3/3 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto25

26  Vuonna 2015 ikääntyneille henkilöille tarkoitettujen palvelujen suunnitelmaperusteinen valvonta kohdistuu palvelujen rakenteeseen, saatavuuteen, laatuun ja sisältöön. Valvonta perustuu syksyllä 2014 toteutetun (THL) seurantakyselyn tuloksiin  Palvelun rakenteet ja palvelujen saatavuus (kuntavalvonta)  Palvelujen sisältö ja laatu (toimintayksiköiden valvonta) Vanhuspalvelulain toimeenpanon valvonta Pohjois-Suomen aluehallintovirasto26

27 27Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Kuntiin kohdistuva valvonta 1/3 Valvottava asia Vaadittava taso  Suunnitelma ikääntyneen väestön tukemiseksi (5 §), jossa painotettava kotona asumista ja kuntoutumista edistäviä toimenpiteitä  Kunnan voimavarat  Oikeus sosiaalipalvelujen (ml. kotipalvelut) tarpeen arviointiin kiireellisissä ja muissa kuin kiireellisissä tapauksissa  Kunnan on laadittava suunnitelma toimenpiteistään vanhuspalvelulain 5 §:n edellytysten mukaan  Kunnan on osoitettava 5 §:n mukaisen suunnitelman toteuttamiseksi riittävät voimavarat  Kiireellisissä tapauksissa sosiaalipalvelujen tarve on arvioitava viipymättä. Muutoin velvollisuus järjestää 75-v täyttäneille pääsy tarpeen arviointiin viimeistään 7 arkipäivänä yhteydenotosta

28 28Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Kuntiin kohdistuva valvonta 2/3  Oikeus saada myönnetyt muut kuin kiireelliset sosiaalipalvelut viimeistään 3kk kuluttua päätöksen teosta  Ajantasainen palvelusuunnitelma, joka sisältää asiakkaan näkemykset vaihtoehdoista  Oikeus saada päätös sosiaalipalveluista (ml. kotipalvelut)  Kunnan on järjestettävä iäkkäälle henkilölle myönnetyt, muut kuin kiireelliset sosiaalipalvelut ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 3kk kuluttua päätöksen teosta  Suunnitelma on laadittava ja sen on oltava ajantasainen. Suunnitelmaan on kirjattava iäkkään henkilön näkemykset  Sosiaalihuollon järjestämisen on perustuttava viranomaisen tekemään hallintopäätökseen. Myönteinen tai kielteinen palvelupäätös on tehtävä

29 29Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Kuntiin kohdistuva valvonta 3/3  Kotiin annettavien palvelujen saatavuus  Odotusaikojen (ml. kotipalvelut) seuranta  Pitkäaikainen hoito ja huolenpito on järjestettävä ensisijaisesti asiakkaan kotona  Odotusajat julkaistava vähintään puolivuosittain

30 30Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Toimintayksiköiden valvonta Valvottava asia  Itsemääräämisoikeus ja osallisuus  Henkilöstömitoitus ympärivuorokautisia palveluja tuottavissa yksiköissä Vaadittava taso  Asiakkaan näkemys, yksityisyys ja yksilöllisyys otetaan huomioon. Rajoitustoimenpiteitä käytetään vain viimesijaisena keinona ja suhteellisuus- ja kohtuullisuusperiaatteiden mukaisesti  Suunniteltu henkilöstömitoitus alle 0,5/toteutunut henkilöstömitoitus alle 0,5 30

31  Aluehallintovirastot ja Valvira kokeilivat toukokuussa 2015 pienimuotoisesti yhdenmukaisia ja kohdennettuja, ennalta ilmoittamattomia tarkastuskäyntejä yksiköihin. Tarkastusten avulla selvitettiin erityisesti vanhusten itsemääräämisoikeuden toteutumista. Tarkastusten perusteena oli yksikön alhainen henkilöstömitoitus  Käynnit vahvistivat käsitystä siitä, että valvonnassa on vastaisuudessakin kiinnitettävä erityistä huomiota ikääntyneiden osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden tukemiseen sekä yksilölliseen, asiakkaalle mielekkääseen toimintakykyä ja vireyttä ylläpitävään toimintaan  Tarkemmin Valvira 22.6.2015: Vanhustenhuollon arki paljastuu ennalta ilmoittamattomilla käynneillä Ennalta ilmoittamattomat tarkastuskäynnit Pohjois-Suomen aluehallintovirasto31

32  Muutosten vuoksi valvontakohteita ei voida täsmällisesti määritellä useiksi vuosiksi eteenpäin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen muutokset tulevat heijastumaan myös valvontaviranomaisen rooliin  Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaohjelmassa 2015-2018 nostettu esille: kotiin vietävien palvelujen valvonta, omavalvonnan kehittäminen ja itsemääräämisoikeuden toteutumisen valvonta  Valvontaa tulee kohdentaa turvallisuusriskeihin Valvonnan suuntaviivat vuosille 2016-2018 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto32

33  Keväällä 2015 hallitusohjelmassa ilmoitettiin, että tehostetun palveluasumisen ja vanhainkotien henkilöstön ehdoton vähimmäismitoitus on 0,40–0,50 hoitotyöntekijää kutakin hoidettavaa kohti  Laatusuositusta ehkä muutetaan siten, että henkilöstön ehdoton vähimmäismäärä olisi 0,40 hoitotyöntekijää vanhusta kohti  Mitä tämä tarkoittaa yksiköiden arjessa? Kyetäänkö 0,40 minimimitoituksella turvaamaan asiakkaiden tarvitsema hoito- ja huolenpito? Vanhuspalvelulain 19 §:n mukaan iäkkäälle henkilölle tarjottavien sosiaali- ja terveyspalvelujen on oltava laadukkaita ja niiden on turvattava hänelle hyvä hoito ja huolenpito Mikä on riittävä henkilöstömitoitus? Pohjois-Suomen aluehallintovirasto33

34  Hallitusohjelma sisältää ikääntyneiden hyvinvointiin kolme asiaa (satsausta): lyhyt- ja pitkäaikaisen perhehoidon kehittämisen, kotihoidon lisäämisen ja omaishoidon parantamisen  Valtakunnallisena tavoitteena on, että yli 75-vuotiaista olisi pitkäaikaisessa laitoshoidossa ja tehostetun palveluasumisen piirissä entistä vähemmän ja vastaavasti lisätä kotihoitoa, omaishoitoa ja palveluasumisen eri muotoja. Tavoitteena on myös, että pitkäaikaisen laitoshoidon kesto vähenee ja jatkuva kotihoito aloitetaan entistä myöhemmässä iässä –> Huomiota on kiinnitettävä avohoitoon, kotihoitoon, omaishoitoon, kodissa asumisen turvallisuuteen ja kodin teknologiaan Valtakunnalliset tavoitteet Pohjois-Suomen aluehallintovirasto34

35 35Pohjois-Suomen aluehallintovirasto Kiitos ja hyvää syksyä!


Lataa ppt "Vanhuspalvelulaki ja vanhustenhuollon valvonta Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari I 15.10.2015 Sosiaalihuollon ylitarkastaja YTM HTM Marja-Leena Lantto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google