Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaarit Sala Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue1 Tilaajavastuulain valvonnan tuloksia vuodelta 2009
2
Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2009 789 tarkastusta koko Suomen alueella 13 tarkastajaa Vuoden 2009 tarkastukset jakautuivat toimialoittain seuraavasti: - Rakennusala (374) - Teknologiateollisuus (85) - Kiinteistöhoito (69) - Kemianteollisuus (66) - Majoitus- ja ravitsemisala (55) - Logistiikka (51) - Kauppa (50) - Muut (37) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue2
3
Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2009 Yhteistyötä syvennetty Verohallinnon verotarkastusyksikön kanssa. Ilmoituksia muille viranomaisille (Verohallinto, Eläketurvakeskus, Tapaturmavakuutuslaitosten liitto, Virke, Poliisi) tehtiin vuoden 2009 aikana yhteensä 45. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue3
4
Tilaajavastuutarkastukset 2009 Kaiken kaikkiaan tarkastettiin yhteensä 2967 sopimusta, joista 1730 tapauksessa (58 %) ei ollut ehdotonta selvitysvelvollisuutta. Tarkastuksella käytiin läpi keskimäärin 4 alihankinta- tai vuokratyösopimusta. Tehdyistä tarkastuksista n. 60 %:ssa havaittiin joitakin puutteita tilaajavastuulain noudattamisessa (puutteeksi on määritelty, jos selvitys on puuttunut kokonaan, se on hankittu sopimuksen tekemisen jälkeen, selvitys on vanhempi kuin 3 kuukautta, maksusuunnitelma puuttuu tai selvitys on jotenkin muuten puutteellinen). Yleisimmät puutteet koskivat työehtosopimusselvitystä ja kaupparekisteriotetta, mutta suuria eroja selvitysvelvollisuuskohtien välillä ei ollut. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue4
5
Havaittujen puutteiden jakautuminen selvitysvelvollisuuskohdittain (3302 kpl) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue5
6
Tarkastuksissa havaitut puutteet Niissä tarkastetuissa sopimussuhteissa, joissa tilaajalla oli ehdoton selvitysvelvollisuus, oli puutteita noin 53 %:ssa kaikista selvitysvelvollisuuskohdista. Vuonna 2008 vastaava luku oli 42 %, joten havaittujen puutteiden suhteellinen määrä on noussut. Kun katsotaan kaikkia tarkastettuja sopimussuhteita (mukana myös tapaukset, joissa tilaajalla ei ollut ehdotonta selvitysvelvollisuutta), oli puutteita 22 %:ssa kaikista selvitysvelvollisuuskohdista. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue6
7
Tilaajavastuutarkastukset 2009 Kuulemisia selvitysvelvollisuuden laiminlyönnistä oli lähetetty 20.4.2010 mennessä 143 (n.18 %). 20.4.2010 mennessä 77 tilaajalle (n.10 %) oli määrätty laiminlyöntimaksuja yhteensä 383 700 €. 41 prosessia oli tuolloin kesken. Laiminlyöntimaksuun johtaneissa tapauksissa puutteet koskivat yleisimmin verojen maksamista, eläkevakuuttamista ja työehtosopimusselvitystä koskevia kohtia. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue7
8
Tietämys laista ja havaitut puutteet Valvontahavaintojen mukaan tilaajavastuulaki on tunnettu vuonna 2009 kentällä paremmin kuin vuonna 2007 ja 2008, mutta laiminlyöntimaksujen ja havaittujen puutteiden suhteelliseen määrään tällä ei näytä olleen vaikutusta. Tähän voi osaltaan vaikuttaa se, että rakennusalalla siirryttiin tarkastamaan enemmän pieniä ja keskisuuria yrityksiä. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue8
9
Maksujen perusteet Lähes poikkeuksetta laiminlyöntimaksupäätökset ovat perustuneet tilaajavastuulain 9 §:n 1 momentin 1 kohtaan, eli tilaaja on laiminlyönyt tilaajavastuulain 5 § 1 momentin selvitysvelvollisuuden. Yhdessä tapauksessa laiminlyöntimaksu määrättiin 9 §:n 1 momentin 2 kohdan perusteella, kun tilaaja oli solminut alihankintasopimuksen liiketoimintakieltoon asetetun henkilön kanssa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue9
10
Väärennökset Kolmella tarkastuksella tavattiin väärennettyjä veroasioita käsitteleviä asiakirjoja, jotka ovat päätyneet poliisin tutkittavaksi. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue10
11
Laiminlyöntimaksuista tehdyt valitukset vuosina 2007-2009 Vuosina 2007-2009 tehtyjen tarkastusten johdosta on määrätty 20.4.2010 mennessä laiminlyöntimaksu tai laiminlyöntimaksuja kaiken kaikkiaan 205 tilaajalle. 61 tapauksessa (n.30 %) on valitettu hallinto-oikeuteen. Valituksista 25 tapauksessa (41 %) on asian käsittely kesken 21 tapauksessa (34 %) päätös on pidetty sellaisenaan voimassa 9 tapauksessa (15 %) maksun määrää on alennettu 6 tapauksessa (10 %) päätös on kumottu 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue11
12
Laiminlyöntimaksuista tehdyt valitukset vuosina 2007-2009 Kaiken kaikkiaan vuosina 2007-2009 määrättyjen maksujen yhteissumma oli 20.4. mennessä 1 078 125 euroa. Tästä summasta on palautettu Hallinto-oikeuden päätösten johdosta yhteensä 70 075 euroa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue12
13
Valitukset korkeimpaan hallinto-oikeuteen Kaksi tilaajaa on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kummassakaan tapauksessa ei ole vielä saatu päätöstä. Työsuojeluviranomainen on valittanut kahdesta hallinto- oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Toista valitusta ei otettu yhden päivän myöhästymisen vuoksi käsiteltäväksi ja toisesta annettiin päätös, jonka mukaan hallinto-oikeuden päätöstä ei ole syytä muuttaa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue13
14
Muita havaintoja Ne alat, joilla tarkastuksia on tehty 2007 alkaen, tietävät laista ja lain velvoitteista paremmin kuin alat, joilla valvonta vasta aloitettiin. On syntynyt www-palveluita, joiden kautta tilaajayritykset voivat hankkia tilaajavastuutietoja (esim. RT:n Luotettava Kumppani – palvelu ja Suomen Asiakastieto Oy:n Vastuullinen yritys –palvelu ). Ilman aktiivista valvontaa tarve näille palveluille olisi mahdollisesti paljon pienempi. Palveluiden syntyminen on harmaan talouden torjunnan näkökulmasta hyvä asia. Tilaajavastuutiimi on myös ollut aktiivisesti mukana konsultoimassa em. palveluiden kehittämistyötä. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue14
15
Muita havaintoja Tarkastusten, tiedottamisen ja aktiivisen sidosryhmäyhteistyön ansiosta käyntejä työsuojeluhallinnon www-sivujen tilaajavastuuosiossa on tilastojen mukaan paljon. Myös puhelintiedusteluja ja sähköpostitiedusteluja lakiin liittyen tulee runsaasti. Tiedotusvälineet ja sidosryhmät ovat kiinnostuneita tiimin toiminnasta ja valvontatuloksista. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue15
16
Tarkastajien näkemyksiä lain uudistamistarpeista Toiminnan vakiintuneisuus (rajaa ulkopuolelle suuren osan tarkastetuista sopimuksista). Tilaajan selvitysvelvollisuus koskien itsenäistä työnsuorittajaa tulisi ulottaa koskemaan myös muitakin aloja kuin rakennusalaa. 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue16
17
Tilaajavastuulain valvonta vuonna 2010 Yhteensä 905 tarkastusta Valvontahankkeet: - Rakennusala (362) - Teknologiateollisuus (143) - Kemianteollisuus (116) - Majoitus- ja ravitsemisala (54) - Metsänhoito (60) - Julkishallinto (93) - Muut (77) 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue17
18
Kiitos! 7.9.2014Etelä-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue18
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.