Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Mobient Mobile Content Development & Marketing Kari Alahuhta projektipäällikkö OAMK.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Mobient Mobile Content Development & Marketing Kari Alahuhta projektipäällikkö OAMK."— Esityksen transkriptio:

1 Mobient Mobile Content Development & Marketing Kari Alahuhta projektipäällikkö OAMK

2 Mobient Mobile Content Development & Marketing Mikä: Digitaalisten sisältöjen tuotekehitys- ja markkinointihanke Kenelle: Oulun ja Hailuodon sekä Ylivieskan seutukunnan sisältötuotanto- ja mobiiliteknologiayrityksille sekä näiden partnereille Miksi: Mobiilien sisältötuotteiden ja –palveluiden luomiseksi kansainvälisille markkinoille

3 Mobient Mobile Content Development & Marketing luominenkehittäminenpaketointimarkkinointimyynti asiakas liittoutuminen TUOTEKEHITYS ASIAKASSUHDEHALLINTA INFRASTRUKTUURI Mobiart jakelu laskutus muu Mobient (Sisältötuotannon arvoketjumalli, F&L Management Services 2001)

4 Mobient-hankkeen tavoitteet 1.Käynnistää ja tukea digitaalisten sisältöjen tuotekehityshankkeita 2.Edistää sisältötuotteiden markkinointia, myyntiä ja jakelua sekä kehittää yritysten valmiuksia kansainvälistymiseen 3.Kehittää sisältö- ja teknologiayritysten verkostoa 4.kehittää tekijänoikeuksien hallintaan perustuvan mobiililiiketoiminnan malleja

5 Tavoitteet ja toiminta 1.Käynnistää ja tukea digitaalisten sisältöjen tuotekehityshankkeita Mobient tukee yritysten tuotekehitysprojekteja hyöty- ja huvisovellukset b-to-c, miksei myös b-to-b 3-4 avointa hakukierrosta

6 Tavoitteet ja toiminta 2.Edistää sisältötuotteiden markkinointia, myyntiä ja jakelua sekä kehittää yritysten valmiuksia kansain- välistymiseen Mobient tukee yritysten markkinointiprojekteja yrityskohtaiset tai Mobient-verkoston yhteiset markkinointitoimet kansainvälinen ja/tai kansallinen markkinointi 3-4 avointa hakukierrosta

7 Tavoitteet ja toiminta 3.Kehittää sisältö- ja teknologiayritysten verkostoa teemaseminaarit verkostoitumistilaisuudet, viestintä, osaamisen levittäminen »uutiskirjeet »Mobile Forum, Media Forum »www.oamk.fi/mobientwww.oamk.fi/mobient markkinointiyhteistyö

8 Tavoitteet ja toiminta 4.Kehittää tekijänoikeuksien hallintaan perustuvan mobiililiiketoiminnan malleja best practices – parhaat käytännöt osaamisen levittäminen

9 Tuotekehitysprojektien valintakriteerejä Innovatiivisuus Kiinnostavuus Liiketoiminnallinen potentiaali Teknologinen toteuttamiskelpoisuus Mahdollisuus monikanavajakeluun

10 Markkinointiprojektien valintakriteerejä Innovatiivisuus Liiketoiminnallinen potentiaali Tulosten strateginen merkitys ja pysyvyys ei esim. tuote-esitteen painatus Hyödyn levittäminen / jakaantuminen yhteistet markkinointitoimet

11 Kehitysprojektien toimintamalli 1.Julkinen haku - yritysten hanke-ehdotukset 2.Esivalinta / Haastattelu 3.Valinta sopimukset, projektisuunnitelma 4.Projektien toteutus, testaus ja raportointi tekninen, sisällöllinen, käyttäjätestaus 5.Kaupallistaminen, markkinointisuunnittelu 6.Raportointi, tietämyksen levittäminen

12 Kehitysprojektien tukeminen Valintaraati valitsee tuettavat projektit hakemuksen perusteella Tuki max. 50% kehitysprojektin budjetista Valintaraati päättää tuen määrän tapauskohtaisesti => Yrityksellä omarahoitusosuus mahdollisuus laskea työtä omarahoitusosuuteen työlle omakustannushinta ilman kateosuutta työn osuus omarahoitusosuudesta max. 50% Tukikeinot tuki kehitystyön työkustannuksiin tuki kehitystyön matka- ym. kustannuksiin asiantutija-apu

13 Projektituen ehtoja Hakijayritys Tavoite 2 –alueella mahdollisuus partneroitumiseen Hakija sitoutuu Tavoite 2 -sääntöihin Yritykseltä edellytetään projektikohtaista kirjanpitoa projektilla oma tunnus yrityksen kirjanpidossa Raportointi ja avoin hankeprosessin seuranta Mobient-verkostolle DeMinimis säännöstä huolehtiminen yrityksen vastuulla Max.tuki 50% kehitysprojektin budjetista Valintaraati päättää tuen määrän tapauskohtaisesti

14 Projektituen hakeminen Hakemuslomake, valmistuu vko 44 Synopsis, A4-mittainen kuvaus ideasta Mahdollinen käsikirjoitus Projektisuunnitelma Kustannusarvio Suunnitelma kaupallistamisesta Kuvaus ansaintalogiikasta Yritysesittely

15 Esimerkki: Projekti X Hakijana digitaalisen median sisältötuotantoyritys (yritys S) Oulusta sekä partnerina ohjelmistoyritys (yritys O) Rovaniemeltä Sisältötuoteidea on matkailupalvelusovellus, jota voi hyödyntää uusissa kännyköissä ja webissä Tuotekehityskustannukset yhteensä 25 000 €, joista investointeja 5 000 € ja tuotekehitystyötä (ilman katetta) 20 000 € Mobient-pilottitukea myönnetään tässä esimerkissä 20 000 € (tuotekehitystyö) Yritysryhmän omarahoitusosuus 50% = 10 000 € Tuotekehityshankkeelle maksetaan pilottitukea 10 000 € toteutuneiden kulujen suhteessa (esim. yritys S:lle 6 000 ja yritys O:lle 4 000) Hankkeet raportoivat syntyneet kustannukset sovituissa erissa ja tuki maksetaan raportointien hyväksymisen jälkeen. Yrityksiltä edellytetään huolellista raportointia Yritykset voivat saada palkkatuen sijasta myös räätälöityä asiantuntija-apua

16 Tärkeimmät etapit Rahoituspäätös11.10.2004 Aloitusseminaari25.10.2004 Projektituen hakukierrokset I25.10-19.11.04 II2005 kevät III 2005 syksy IV2006 kevät (mahdollinen) Seminaareista ym. tiedotetaan projektin kuluessa Hanke päättyy31.12.2006

17 Mobient - rahoitus Budjetti 2004-2006 yhteensä 695.000 € Rahoittajat EU:n Tavoite 2–ohjelma, Pohjois-Pohjanmaan liitto Oulun kaupunki Oulun seudun ammattikorkeakoulu osallistuvat yritykset

18 Yhteystiedot Kari Alahuhta projektipäällikkö kari.alahuhta@oamk.fi gsm 040 521 1158 Kiitos / kysymyksiä...?


Lataa ppt "Mobient Mobile Content Development & Marketing Kari Alahuhta projektipäällikkö OAMK."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google