Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet"— Esityksen transkriptio:

1 Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet
Hannu Ruuhijärvi Kalastajatorppa

2 Suurimmat ongelmat Tapani-myrskyssä urakoitsijoiden mielestä, ET:n pikakysely verkostourakoitsijoille 2/2102: • Resurssien riittämättömyys • Vaikeat olosuhteet, myrsky, pimeys, sula maa, lyhyt valoisa aika • Tarpeetonta pimeässä työskentelyä, rasittavaa, vaikeaa • Tiedonsaanti, kokonaiskuva, huonot kartat • Yhteys käyttökeskuksiin • Käyttökeskusten ylikuormitus, tilaajalähtöinen työn organisointi • Verkkoyhtiöitten töidenohjaajien kokemattomuus, kokonaistilanteen heikko hallinta, paikallistuntemuksen puute • Työnjohtopuutteet verkkoyhtiön ja urakoitsijan välillä • Joidenkin sopimusten joustamattomuus • Teiden raivaus • Ateriointipalvelut

3 Kehitettävää, kommentteja Tapani-myrskyyn ET:n pikakysely verkostourakoitsijoille 2/2012:
• Palveluntoimittajien perustoiminta kunnossa, resurssit nopeasti ja tehokkaasti käytössä, työntekijät venyneet • Töiden organisoinnissa tehtävää, työnjohtoa lisää, urakoitsijoille vastuuta enemmän • Ulkoistaminen lisännyt viankorjauksen tehokkuutta • Työt enemmän kerralla kuntoon asti, työturvallisuus tärkeä • Ylityöt kannattavia verkkoyhtiöille ja asentajille, tappioksi palveluyhtiöille • Suurhäiriöharjoituksia tarvitaan • Toimihenkilöt yötyöhön suunnittelemaan seuraavan päivän työt • Palveluyhtiöt voisivat auttaa asiakastiedon välittämisessä • Yhteistyötä eri osapuolien kanssa lisättävä • Reaaliaikainen verkkotieto • Vikailmoitusten vastaanotto ja priorisointi • Suurhäiriötilannesopimukset erikseen etukäteen • Hätätyön soveltamiskäytännöt tarkistettava

4 Empowerissa koettuja haasteita:
Myrskyjen yhteydessä kaikki asiakkaat lisäresurssien tarpeessa yhtä aikaa ”kaikki” asiakkaat haluavat itseään priorisoitavan korjauksien yhteydessä normaalit palvelutasot heikkenevät myös niillä alueilla, jossa ei myrskyjä, mutta josta lainattiin henkilöitä myrskyalueille. Sanktiot? Vaikutus yhteistyöhön asiakkaan kanssa? Korjaustyötä tehdään enemmän voimalla kuin järjellä (yhteiskunnan paine, riskit) ilmajohto-osaajien keski-ikä korkea, fyysiset vaatimukset kovia, myös henkisesti raskasta Uusien osaajien saanti vaikeata, koulutus hidasta ja kallista, vuokrahenkilöitä ja alihankkijoita vähän Kiinnostaako toimiala nuoria? ”Sankariasentajat” mediassa hyvin esillä viime talvena Tapaturmataajuus kolminkertainen tammikuussa 2012 koko vuoden keskiarvoon nähden Hätätöiden määrittely varsinkin tietoliikennetöissä Joustot myrskyjen yhteydessä Suuri joustotarve ison kausivaihtelun päälle Varallaolosopimukset puitesopimuksissa eivät riitä Työehtosopimuksen sisällä, TESien välillä ja verkostossa

5 Palvelu-urakoitsijan mahdollisuuksia:
Multiutility eli eri toimialojen, toimintojen ja maantieteellisten alueiden välinen yhteistyö Tietoliikenneosaajien ja ulkomaalaisten käyttö sähkömiesten apuna -> sähköosaaja tekee päätökset ja johtaa korjaustyötä Mobiilipalvelut ilman sähköä: yhteistyö paikallisesti sähköyhtiöiden, teleoperaattoreiden ja palvelu-urakoitsijoiden kesken. Töiden ohjaus ja tuki lisääntyvästi älykkäillä päätelaitteilla Verkonrakentamisen määräykset uusitaan, 70 % maakaapeloinnin tuloista kaivajille Työajan keskimääräistäminen Tavoitteena töiden optimaalinen vuosisuunnittelu ja lomautustarpeen minimointi Vuorokautinen työaika max 12 tuntia, tasoittumisjakso enintään 52 viikkoa Tasainen palkanmaksu työntekijöille Johtava ajatus: Työtä tehdään silloin, kun töitä on ja lomaillaan/ pidetään vapaita silloin kuin töitä ei ole Liiallisen ylityötarpeen välttäminen Henkilöstö Hätätöiden käyttäminen onnistui hyvin. Yli 5000 tuntia 135 henkilön toimesta runsaan kuukauden aikana, keskimäärin 40 h. Lisäksi ylitöitä. Merkittävä ansaintatekijä Varautuminen suurhäiriöihin ohjeistamme ”kriisiajan” toimintamallin ja keskitämme sen johtamista. Mietittävä miten sovitetaan asiakkaittain yhteen, valtakunnallisesti ja alueellisesti Joukkoistuminen Palvelu-urakoitsijan uudet palvelut ja roolit

6 Esimerkki joukkoistamisesta
(Crowdsourcing)) Kuluttaja huomaa ongelman omaan palveluunsa liittyen Palvelukeskus Kuluttaja Palvelee asiakkaita Asiakaspalvelu y Muu asiakas Urakoitsija X ”Pilvi” Viestin lähettäjä saa on-line tietoa prosessin etenemisestä! Copyright and confidential © 2012 Empower Oy

7


Lataa ppt "Palvelutuotantoyhtiön haasteet ja mahdollisuudet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google