Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamistavoitteet & arviointikriteerit Hammaslääkärikoulutus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamistavoitteet & arviointikriteerit Hammaslääkärikoulutus"— Esityksen transkriptio:

1 Osaamistavoitteet & arviointikriteerit Hammaslääkärikoulutus
Raija Lähdesmäki, dos, HLL-tutkinto-ojelmavastaava Peda-webinaari Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

2 Kompetenssit (pätevyys, kelpoisuus) Osaamistavoitteet
Valmistuvalta hammaslääkäriltä vaadittu ammatillinen osaaminen ja taidot voidakseen hoitaa perusterveydenhuollon alueeseen kuuluvat tehtävät Kompetenssi on professionaalinen käsite Yksilökohtaisia, objektiivisia tavoitteita osoittaa osaaminen, arviointiprosessit Osaamistavoitteet ovat koulutuksen käsite Kompetenssit (pätevyys, kelpoisuus) Osaamistavoitteet Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

3 The Graduating European Dentist A New Undergraduate
Ammatillisuus Etiikka Lainsäädäntö ja muut ohjeet Ammatillinen käyttäytyminen Professionaalinen toiminta Näyttöön perustuva kliininen toiminta Johtaminen, tiimityöskentely ja vuorovaikutus Riskien hallinta Potilaan hoito ja suun terveyden ylläpito Kliininen tutkimus ja diagnostiikka Hoidon suunnittelu Potilaan hoito, hyvän suuterveyden saavuttaminen ja ylläpito Hammaslääkäri yhteiskunnassa Terveyspolitiikka ja suun terveyden asema terveydenhuollossa Terveyden edistäminen Suun terveys terveyspalvelujen rakenteessa The Graduating European Dentist A New Undergraduate Curriculum Framework Field JC, Cowpe JG, Walmsley AD. Eur J Dent Educ. 2017;21(Suppl. 1):1-35 Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

4 AMMATILLISUUS Ammatillinen käyttäytyminen Valmistuessaan hammaslääkäri: omaa ajan tasalla olevat tiedot ja kokonaisvaltaisen käsityksen hammaslääkärin ammatista tunnistaa hammaslääkärin oikeudet ja velvollisuudet terveydenhuollon ammattihenkilönä osaa kertoa potilaalle ymmärrettävästi diagnoosista, hoitovaihtoehdoista, hoidon kulusta, kustannusarviosta, hoidon ennusteesta ja mahdollisista riskeistä osaa kommunikoida ymmärrettävästi ja asiantuntevasti potilaan tai häntä edustavien tahojen, työyhteisön, sidosryhmien ja yleisön kanssa osaa seurata alan kehitystä ja kykenee arvioimaan omaa täydennyskoulutuksen tarvettaan tuntee terveydenhuollon valvonnan Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

5 osaa arvioida antamansa hoidon laatua
POTILAAN HOITO JA SUUN TERVEYDEN YLLÄPITO Potilaan hoito, hyvän suuterveyden saavuttaminen ja ylläpito Valmistuessaan hammaslääkäri: tunnistaa potilaan hoitotilanteeseen liittyvän kivun, pelon ja stressin sekä osaa käyttää niiden hallinnassa asiaankuuluvaa lääkitystä ja/tai toimintatapoja osaa hoitaa potilaan suun sairauksia tehokkaasti ja turvallisesti pyrkien parantamaan potilaan terveydentilaa ja elämänlaatua huomioiden potilaan kokonaistilanteen osaa käyttää näyttöön perustuvia ja hammaslääkärikunnan yleisesti hyväksymiä materiaaleja ja hoitokeinoja osaa antaa välittömän ensiavun hammas- ja suusairauksissa, suun ja kasvojen alueen traumoissa sekä antamaansa hoitoon liittyvissä tilanteissa huomioi omahoidon merkityksen potilaan hoidossa ja ohjeistaa potilasta ylläpitämään suun terveyttä ja saavutettua hoitotulosta osaa todentaa hoidon tulokset ja potilaan vasteen hoidolle sekä luoda antamalleen hoidolle ennusteen osaa arvioida antamansa hoidon laatua Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

6 Osaamistavoitteisiin perustuvat arviointikriteerit
Kliinisten opintojen etenemisen tasovaatimukset: Siirtyminen teoriaopetuksesta kliiniseen harjoitteluun (3.vsk kevät) vähintään taso 1 Viransijaisuuskelpoisuus (4.vsk jälkeen) vähintään taso 3 soveltuvin osin Siirtyminen syventävään käytännönharjoitteluun (5. vsk jälkeen) HLL-tutkinto, laillistusmenettely / Valvira Osaamistavoitteisiin perustuvat arviointikriteerit Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

7 Kliininen tutkiminen, diagnostiikka ja hoidon suunnittelu
Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

8 Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

9 OPPIAINEKOHTAINEN KLIININEN ARVIOINTI
OSAAMISTAVOITTEET JA ARVIOINTIKRITEERIT Endodontia………………………………………………………………………… 2 Hammasproteesioppi ja purentafysiologia………….………………………. 4 Kariologia………………………………………………………………………….. 6 Lasten ja nuorten hammashoito…………………………………………….… 8 Ortodontia…………………………………………………………………………. 10 Parodontologia ja geriatrinen hammaslääketiede………………………………………………………………. 12 Suu- ja leukakirurgia…………………………………………………………….. 15 Suun limakalvosairaudet………………………………………………………... 17 Suuradiologia………………………………………………………………..……. 19 Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

10 HAMMASPROTEESIOPPI JA PURENTAFYSIOLOGIA
Kliinisen ja tiedollisen osaamisen taso, kun aloitetaan potilastyöskentely teoriaopetuksen/fantomin jälkeen (3. vsk) Opiskelija tietää milloin potilaalla on hoidon tarve tuntee purentaelimistön normaalianatomian ja toiminnan tietää mikä on hammasproteesi ja tunnistaa eri proteesityypit sekä niiden indikaatiot hallitsee terminologian osaa suunnitella proteesirakenteen tietää protetiikkaan liittyvät instrumentit ja osaa käyttää niitä tietää protetiikkaan liittyvät materiaalit ja osaa käyttää niitä osaa kertoa proteettisen hoidon työvaiheet Viransijaisuuskelpoisuuteen tarvittavat taidot (4.vsk jälkeen) Osaa tutkia potilaan sekä proteettisen että purentafysiologisen hoidontarpeen näkökulmasta (erotusdiagnostiikka) Osaa tehdä purentafysiologisen diagnoosin, hoitosuunnitelman ja tietää milloin tulee lähettää potilas jatkohoitoon Osaa hoitaa yleisimpiä leukanivelen sairauksia ja tehdä erotusdiagnostiikkaa Kliininen potilasharjoittelu (5. vsk jälkeen; edellisten lisäksi) Tietää mitä tulee ottaa huomioon eri proteesirakenteiden suunnittelussa ja valmistamisessa Osaa arvioida proteettisen hoidon ennustetta sekä hammaskohtaisesti että koko purentaelimistön osalta Osaa suunnitella potilaalle ylläpitohoidon (kädentaidot min vaatimuksin; 5 irtoproteesia, 6 kiinteää yksikköä (joista 1 väliosa), 2 purentakiskoa, pohjaus/korjaus x 2 Syventävä käytännön harjoittelu (6. vsk) Osaa kertoa erityisryhmien, vanhusten hoitolaitosten, kotihoidon potilaiden tms. Proteettisen hoidon järjestelyistä Tietää perussairaanhoidon ja erikoissairaanhoidon hoitoketjun periaatteet Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

11 HAMMASPROTEESIOPPI JA PURENTAFYSIOLOGIA
Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

12 ORTODONTIA Tavoitteet / viransijaisuuteen hakeutumisen vaiheessa (DC 8) 1) Purennan tarkastus Osaa hampaiston kehitysaikataulun sekä maito- ja pysyvän hampaiston erotusdiagnostiikan Osaa tutkia ja analysoida sekä kirjata purennan suun perustarkastuksen yhteydessä ja purennan dokumentaation (kliininen status ja toiminta, hampaiston mallit, radiologinen dokumentaatio) Tunnistaa purennan poikkeamat ja ohjaa ne hl / ehl:lle jatkohoidon arviointiin Tunnistaa haitalliset purennan kehitykseen ja leukojen kasvuun vaikuttavat ympäristötekijät, esim. pitkittyneet oraaliset tavat sekä osaa ohjata potilasta tarvittaviin toimenpiteisiin niiden osalta 2) Kliiniset toimenpiteet Hallitsee ensiapuluontoiset toimenpiteet, esim. renkaan sementointi, irronneen QH / palatinaalikaari / linguaalikaari sementointi, irronneen kiinnikkeen kiinnitys, irronneen ligatuuran / voimaketjun korjaus, pistävän langanpään ensiapu, separointikumin laitto, stopparin hitsaus Risti- ja saksikumivetohoidot yksittäisten hampaiden osalta, tikkupurenta- hoito Hallitsee suuhygienian ylläpitohoidon ortodonttisen kojehoidon aikana (riskitekijät ja profylaktiset toimenpiteet) Yksinkertaisten oikomiskojeiden kontrollointi (esim. niskaveto) Tavoitteet / valmistuva hammaslääkäri (DC10)… edellisten lisäksi Tunnistaa 1) seurannan ja 2) hoitoa vaativan purennan poikkeamat hampaiston eri kehitysvaiheissa Osaa asianmukaisesti ohjata hoidon arviointiin / hoitoon kaikissa ikäluokissa Osaa toteuttaa yksinkertaisia oikomishoidon toimenpiteitä / hoitoja kokeneemman hammaslääkärin / erikoishammaslääkärin ohjauksessa On selvillä ajanmukaisista hoitoperiaatteista ja –tekniikoista Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

13 ORTODONTIA Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

14 Itsearviointi kliininen potilasharjoittelu (4. – 5. vsk) (40 op)
Itsearvioinnin perusteena: Osaamistavoitteet ja arvointikriteerit Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

15 Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

16 Erikoisalakohtainen itsearviointi 25.1.2019
Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

17 Itsearviointi Osaamistavoitteet Itsensä tunteminen On osa oppimista
Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

18 Esimerkkejä itsearvioinnista
Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

19 Syventävä käytännön harjoittelu 30 op 6. vsk (sopimusterveyskeskus)
Opintokirja - harjoittelun arviointi Arvioinnit perustuvat osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin Harjoittelusuunnitelman hyväksyminen – alkupalaveri (omaopettaja, kliininen opettaja) Henkilökohtaiset tavoitteet ja niiden vahvistaminen Harjoittelu terveyskeskuksessa Opiskelijan ja vastuuohjaajan alkukeskustelu  opiskelija kirjaa yhteenvedon Perustuen opiskelijan itsearvioon suhteessa harjoittelun tavoitteisiin 3 kk – Väliarviointi Opiskelijan arvio omista vahvuuksista ja kehittämiskohteista 6 kk - Loppuarviointi Vastuuohjaaja ja opiskelija arvioivat erikseen harjoittelujakson osaamistavoitteiden toteutumista ja opiskelijan kehittymistä hammaslääkärin tehtävissä Harjoittelun hyväksyminen – loppupalaveri (omaopettaja, kliininen opettaja) - Opiskelijan arvio harjoittelun mielenkiinto- ja kehittämisalueiden toteutumisesta Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

20 Syventävä käytännön harjoittelu 30 op 6. vsk (sopimusterveyskeskus)
Opintokirja liitteineen - tosite harjoittelun suorittamisesta Kirjallinen strukturoitu palaute harjoittelun toteutumisesta koulutusyksikölle - opiskelija ja vastuuohjaaja erikseen Työelämävastaavuuskysely - tutkimuksellinen kysely koulutuksen järjestäjälle Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

21 Arvioinnin arvo Arviointia tapahtuu kaikissa vuorovaikutustilanteissa
Osa siitä on tietoista palautetta edistymisestä ja osa on tiedostamattomia viestejä Arvioinnin merkitys opiskelijoille! Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava

22 Pedawebinaari - Raija Lähdesmäki, HLL-tutkinto-ohjelmavastaava


Lataa ppt "Osaamistavoitteet & arviointikriteerit Hammaslääkärikoulutus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google