Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisanalytiikan jaosto – työpaja 12. 6

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisanalytiikan jaosto – työpaja 12. 6"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisanalytiikan jaosto – työpaja 12. 6
Oppimisanalytiikan jaosto – työpaja Ylitarkastaja, Tomi Kytölä

2 Oppimisanalytiikan jaosto
OKM:n oppimisanalytiikan jaosto perustettu tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän kokouksessa Jaoston tehtävänä on toimia eri toimijoiden yhteistyöryhmänä opetus- ja kulttuuriministeriön tutkimuksen ja koulutuksen toimialan keskusteluissa oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan osalta edistää yhteentoimivuutta oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikassa ja seurata ja ennakoida oppimisanalytiikkaan liittyvää lainsäädäntöä.

3 EU:n tietosuoja-asetus (2016/279)
Astunut voimaan , soveltaminen alkaa Nykyisen henkilötietolain pääperiaatteet säilyvät Yleinen tietosuoja-asetus korvaa vuoden 1995 henkilötietodirektiivin (95/46/EY) ja sen kansalliseksi täytäntöön panemiseksi annetun henkilötietolain (523/1999) säännökset niiltä osin kuin henkilötietojen käsittely kuuluu asetuksen soveltamisalaan. Uusia velvoitteita rekisterinpitäjälle, henkilötietoja käsitteleville ja oikeuksia rekisteröidylle Koskee kaikkia soveltamisalaan kuuluvia henkilötietoja käsitteleviä organisaatioita

4 EU:n tietosuoja-asetus (2016/279)
Suoraan sovellettavaa oikeutta EU-tuomioistuin linjaa tulkinnan

5 EU:n tietosuoja-asetus (2016/279)
Toteutetaan asetuksen edellyttämiä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön (TATTI). Tulkinta tarkentuu oikeuskäytännön kautta. Tarkentavia ohjeita mm. tietosuojavastaavien toimenkuvasta, johtavasta valvontaviranomaisesta ja rekisteröidyn oikeudesta siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. on julkaistu tietosuoja-asetuksen vaikutukset yrityksille selvitys

6 EU:n tietosuoja-asetus (2016/279)
Esim. EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan vaikutusten arviointia on tehtävä, kun henkilötietojen käsittelyyn kohdistuu korkea riski. Henkilötietojen suojaa koskevan kansallisen lainsäädännön tarkastaminen mietintö lainsäädännön muutosehdotuksista valmiiksi mennessä

7 EU:n tietosuoja-asetuksen yritysvaikutukset (VN TEAS Policy brief, 10/2017)
Selvityksen tarkoituksena kartoittaa lainsäädännöllisten muutosten taloudellisia vaikutuksia Kysely ja haastattelu yrityksille 82 yritystä, joista 63 % alle 10 hengen yrityksiä, 17 % yli 250 hengen yrityksiä Haastateltuja 11 yrityksestä, yhteensä 14 henkilöä Pieni otos, tulokset enemmänkin kuvailevia kuin edustavia Lisäksi kysymyksiä on täydennetty etujärjesteöjen kanssa

8 EU:n tietosuoja-asetuksen yritysvaikutukset (VN TEAS Policy brief, 10/2017)
Seuraavat termit ovat yritysten mielestä täsmennystä vailla Portability (missä formaatissa ja kuinka laajana tulee tiedot saada siirrettyä) Yrityksillä intressejä tämän osalta myös saada pääsyä digitaalisten jättien hallinnoimille markkinoille Oikeus tulla unohdetuksi, missä laajuudessa sekä ulottuuko myös tutkimusdataan?` Accountability, käytännesäännöt Mitä käytännössä on riittävä anonymisointi tai pseudonymisointi Yleinen etu (mitä tarkoittaa) Mikä on pätevä suostumus lääketieteelliseen tutkimukseen Miten asetus vaikuttaa jos yritys toimii osittain myös julkisessa roolissa

9 EU:n tietosuoja-asetuksen yritysvaikutukset (VN TEAS Policy brief, 10/2017)
”Asetus mahdollistaa poikkeuksellisen suuren kansallisen liikkumavaran jäsenvaltioiden lainsäädännössä. … Oikeustilan täsmentymättömyys yhdistettynä uusiin rangaistuksiin muodostaa yrityksille merkittävän liiketoimintariskin.” Yritykset ovat varovaisia aloittamaan uusia hankkeita kunnes oikeudellinen epävarmuus poistuu. Yritykset tarvitsevat selkeää tietoa uusista velvoitteista ja ylipäätään henkilötietojen sääntelystä

10 EU:n tietosuoja-asetuksen yritysvaikutukset (VN TEAS Policy brief, 10/2017)
Asetuksen uudet velvoitteet ja sanktiot nostavat yritysten tietosuojakustannuksia a)sisäisenä työnä (tietosuojavastaavan tehtävät, koulutuskustannukset) sekä b) ostopalveluina (tietojärjestelmän muutostyötä, mm. raportoinnin, tietojen siirtämisen tai unohdetuksi tulemisen oikeuden osalta tai neuvottelut riskienjaosta sopimuskumppaneiden kanssa) Pienempi osa vastanneista yrityksistä (17%) aikoo ulkoistaa  tietosuojavastaavan tehtävät, neljännes vastaajista ei ole vielä päättänyt Vastanneista 56% ei ulkoista tietosuojavaltuutetun tehtäviä ja arvioivat sen kustannukset olevan yritykselleen noin 70 000 euroa vuodessa.

11 Saavutettavuusdirektiivi
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (2016/2102) julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta tuli voimaan Direktiivissä säädetään julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavuttavuudelle asetettavista minimitason vaatimuksista sekä saavutettavuuden toteutumisen valvonnan keinoista.  Saavutettavuusdirektiivillä halutaan taata ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa. Saavutettavuusdirektiivin tavoitteena on: edistää kaikkien mahdollisuutta toimia täysivertaisesti digitaalisessa yhteiskunnassa luoda yhdenmukaiset minimitason vaatimukset julkisen hallinnon verkkopalveluiden saavutettavuudelle parantaa digitaalisten palveluiden laatua.

12 Saavutettavuusdirektiivi
Saavutettavuusdirektiivin kansallinen toimeenpano vaatii tarvittavien säädösmuutosten ja hallinnollisten päätösten tekemistä. Direktiivin kansalliset toimeenpanopäätökset tulee olla tehtynä Direktiivissä säädettyjä vaatimuksia sovelletaan verkkopalveluihin seuraavasti: verkkopalvelut, jotka julkaistaan jälkeen (=uudet verkkopalvelut) tulee olla direktiivin mukaisia ; verkkopalvelut, jotka on julkaistu ennen (=vanhat verkkopalvelut), tulee olla direktiivin mukaisia alkaen; mobiilisovellusten tulee olla direktiivin mukaisia alkaen; ekstranetien ja intranetien sisältöjen, jotka on julkaistu ennen , tulee olla direktiivin mukaisia sivustojen perinpohjaisen uudistamisen jälkeen.


Lataa ppt "Oppimisanalytiikan jaosto – työpaja 12. 6"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google