Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden muistelu –miten me sen teimme?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden muistelu –miten me sen teimme?"— Esityksen transkriptio:

1

2 Tulevaisuuden muistelu –miten me sen teimme?
Tulisinko Kulttuuripajalle? Hanke käynnistyi Tampereen osalta Työntekijät kiersivät yhteistyötahoja kertomassa toiminnasta. Yhteistyötahot välittivät sanaa asiakkailleen. Tieto alkoi levitä myös muita kanavia pitkin. Tutustumiskäynnit alkoivat. Asiakasosallisuus: Nuoret aikuiset valitsevat itse, tulevatko he tutustumaan Kulttuuripajaan, jäävätkö he sen kävijöiksi, miten ja miten usein tai pitkään haluavat osallistua ja mitä tavoitteita asettaa osallistumiselle. Lähetteitä ei tarvita. Sanktioita ei ole. Leipisteksti Adobe Garamond Pro Otsikko Myriad Pro Luettelo

3 Miltä meillä näyttäisi?
Kaikki halukkaat alkuhaastattelussa käyneet tulivat palaveriin, jossa päätettiin Kulttuuripajan sisustuksesta ja toteuttivat sitten suunnitelman työntekijöiden toimiessa taustatukena. Seinille kävijät maalasivat viidakon ja järvipanoraman, kaapisto tuunattiin, verhot yksi löysi kirpparilta. Sisustus täydentyy edelleen ryhmien tuottamilla maalauksilla, käsitöillä ja piirustuksilla. Seinämaalaus jatkui seuraavana keväänä. Asiakasosallisuus: Kävijät päättävät itse, miltä Pajalla näyttää ja miten tämä visio toteutetaan.

4 Juhlassa kävijät valitsivat Kulttuuripajan nimeksi Virta.
Ketkä haluavat ohjata? Kulttuuripajamallin ytimessä ovat kulttuuriin keskittyvät, toiminnalliset vertaisryhmät. Kevään alkuhaastatteluissa kyseltiin, ketkä haluaisivat ryhtyä niitä ohjaamaan. Halukkaat ja sopivat koulutettiin vertaisohjaajiksi. Vertaisohjaajat laativat säännöt Pajalle yhteistyössä työntekijöiden kanssa. Järjestettiin valmistujais- ja avajaisjuhla, johon vertaisohjaajat suunnittelivat ohjelman. Juhlassa kävijät valitsivat Kulttuuripajan nimeksi Virta.

5 Vertaisohjaajat kertoivat: mitä ryhmiä he haluavat ohjata
Ryhmätoiminta alkoi Vertaisohjaajat kertoivat: mitä ryhmiä he haluavat ohjata mitkä ovat ryhmien sisällölliset ja tunnetavoitteet mitä tarvikkeita niihin tarvitaan mihin kellonaikaan ne kokoontuvat (ti-pe raameissa) montako henkilöä ryhmässä olisi millaista tukea työntekijöiltä he toivovat Ja kaikki kävijät kertoivat, mihin ryhmiin he haluavat osallistua. Toimitaan viiden viikon jaksoissa; kuudennella viikolla tehdään uudet valinnat. Asiakasosallisuus: Kaikki tekevät sitä, mitä aidosti haluavat.

6 Uusia kävijöitä tuli jatkuvasti toimintaan mukaan.
Toiminta vakiintui Järjestettiin vertaisohjaajakoulutuksia 1-2 vuodessa. Ryhmätoiminta monipuolistui jatkuvasti. Kulttuurin eri osa-alueet olivat hyvin edustettuina. Uusia kävijöitä tuli jatkuvasti toimintaan mukaan. Työntekijät toimivat taustatukena: alkuhaastattelut, vertaisohjaajakoulutukset, purkukeskustelut, vertaistyönohjaus, tarvittaessa apua suunnitteluun ja tarvikehankintoihin, käytännön asioiden mahdollistaminen, yhteistyötahot ja verkostot, päävastuu tiedottamisesta, talous- ja tilastoasiat, vastuu haastavista ryhmätilanteista.

7 Pajalaiset järjestivät teemapäiviä ja työpajoja.
Vertaisohjaajat ja kävijät toimivat Pajalaiset ideoivat näyttelyitä ja konsertteja ja osallistuivat Pajan toiminnasta tiedottamiseen kirjoittamalla, valokuvaamalla, piirtämällä, tekemällä videoita, jakamalla mainoksia, kutsumalla uusia kävijöitä mukaan ja antamalla haastatteluja. Pajalaiset järjestivät teemapäiviä ja työpajoja. Vertaisohjaajat osallistuivat ohjausryhmän toimintaan. Pajalaisten kanssa käytiin keskusteluja mielenterveystoiminnan filosofisesta perustasta ja laadukkaasta käytännön toteutuksesta. Jatkorahoitus järjestyi kävijöiden ja työntekijöiden yhteistyön tuloksena.

8 Toiminnan arviointia Toimintaa arvioitiin jatkuvasti Toivehattu-työkalulla, jota kehitettiin kävijöiden palautteen perusteella entistä toimivammaksi. Siten pajalaisten ajatuksia kuultiin sekä haastattelutyökalun avulla että sen kehittämisessä. Kävijöiden esittämä palaute ja kehittämisajatukset olivat jatkuvasti osa Pajan arkea.

9 Syksy 2017 Kulttuuripaja Virta on vakiintunut osaksi Tampereen mielenterveyskentän tarjontaa. Virta on tuonut oman lisänsä koko kentän käsitykseen asiakaslähtöisyyden mahdollisuuksista ja vaikuttanut paitsi kävijöiden itsensä myös laajemman yleisön tietoisuuteen kohderyhmän pystyvyydestä ja asiantuntijuudesta. Merkittävä osa pajalaisista on siirtynyt kokonaan opintojen, töiden ja muun mielekkään toiminnan pariin. Osa jatkaa edelleen Kulttuuripajalla ja turvaa sen toiminnan jatkuvuutta ja laatua yhdessä työntekijöiden kanssa.

10


Lataa ppt "Tulevaisuuden muistelu –miten me sen teimme?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google