Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tavoitteena unelmakämppä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tavoitteena unelmakämppä"— Esityksen transkriptio:

1 Tavoitteena unelmakämppä
Kuntoutuspalvelut Sähäkkä Oy:n kokemuksia Mixed Studies -hankkeesta Palvelusuunnittelija Jonna Tolonen

2 Mikä on Sähäkkä ja ketä varten?
Kasvuyhteisö Kuntoutus Itsenäistyminen Nuoruusiän kehitystehtävät Kuntoutukseensa motivoituneille vuotiaille nuorille aikuisille, joille avohoidon ratkaisut ovat riittämättömiä, mutta sairaalahoito ylimitoitettua

3 Toiminnan arvot Tavoitteellisuus Toiminnallisuus Tuloksellisuus

4 Viikko-ohjelma Teematoiminta neljä kertaa vuodessa MAANANTAI TIISTAI
KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI SUNNUNTAI Herätys 7.50 Aamupala 8.00 Labrakyyti 8.30 Aamupala 9.00 Yhteisökokous 9.10 Aamukokous ti-pe klo 9.10 Yhteisten tilojen siivous 9.45 Työtoiminta Lounas klo Kuntoutustyöryhmä Ryhmä Päiväkahvi Työosuusrahan maksu 12.30 HEPA /VEKE Kauppakyyti 13.30 Yhteiset tilat siivous Omat huoneet Päivällinen klo 16.00 (ti klo 15.30) Sähly 16.00 Vaihtuva vapaa-ajan toiminta Musiikkiryhmä 16.00 Päivällinen 17.00 Vaihtuva vapaa-ajan toiminta Leffailta Rentoutusryhmä 17.30 Iltapala 19.30 Teematoiminta neljä kertaa vuodessa

5 Kulttuurin merkitys kuntoutuksessa
Työ- ja viriketoiminnan lisäksi Sähäkän kuntoutuksessa toteutuu viikoittain ulkopuolisen ohjaajan ohjaama musiikkiryhmä. Osallistumme myös säännöllisesti erilaisiin konsertteihin, taidenäyttelyihin ja käymme elokuvissa. Esimerkiksi yksittäisen nuoren tavoitteen viriketoimintaan osallistumiseen voi olla sosiaalisissa tilanteissa jännittämisen helpottuminen, jotta opiskelut mahdollistuisivat

6 Hankkeen alku Sähäkässä
Alun perin hanketta lähdettiin suunnittelemaan yhdessä kolmen opiskelijan kanssa: lähihoitaja, media-assistentti ja sisustusrakentaja Opiskelijoiden työnjako oli alun perin ajateltu siten, että lähihoitajaopiskelija olisi vastannut toiminnan ohjaamisesta, media-assistentti olisi vastannut projektin dokumentoinnista ja sisustusrakentajan rooli olisi ollut toimia asiantuntijana aiheesta Toteutuksessa mukana oli yksi sisustusrakentajaopiskelija

7 Aiheen tarkentuminen Opiskelijat ideoivat mm. yhteisen tilan remontointia yhdessä nuorten kanssa ja yhden nuoren huoneen remontointia hänen toiveidensa mukaisesti Aiheeksi valikoitui nuorten kanssa keskustelemalla ja työryhmän pohdinnan kautta unelmakämppä-työskentely, joka soveltui hyvin yhteen itsenäisen elämän tavoittelun kanssa Ensimmäiselle ei ollut tarvetta Toinen ei ollut Sähäkän kuntoutuksen tavoitteiden mukainen

8 1.Päivä Jokainen päivä alkoi opiskelijan alustuksella päivän aiheesta esim. termeistä, joita käytetään sisustussuunnittelussa Ensimmäisenä päivänä nuoret saivat unelmoida siitä: Keitä heidän kanssaan asuu? Onko heillä lemmikkejä ja mitä harrastuksia heillä on? Värien merkitys sisustuksessa

9 2.Päivä Toisen päivän teema oli, missä asunto sijaitsee ja millainen se on? Tämä herätti keskustelua esimerkiksi siitä, kuinka paljon työtä on omakotitalossa sekä maaseudun ja kaupungin eroista.

10 3.Päivä Kolmannen päivän teema oli sisustuksen suunnittelu: Minkälaisia värejä, materiaaleja, koneita ja kalusteita kodissa olisi? Jotkut nuorista myös tekivät käytännön esineitä tulevaan kotiinsa

11 4. Päivä Neljäntenä päivänä järjestettiin näyttely, jossa nuoret saivat kertoa tekemistään töistä ja jakaa kokemuksiaan vertaisten kanssa Pidemmällä kuntoutuksessa olevien nuorten suunnitelmat olivat realistisempia ja konkreettisempia kuin niiden, jotka olivat vasta kuntoutuksen alussa

12 Kokemuksia.. Yhteensä yhdeksän nuorta esitteli toisille tekemänsä Unelmakämppä-työn: joillakin työ jäi kesken, toiset eivät halunneet esitellä työtään ja muutamat eivät osallistuneet Nuorten hyvän osallistumisen mahdollisti koko työryhmän yhteinen motivointi Unelmakämppä –työskentelyyn osallistumiseen Ohjaajat ohjasivat ja sisustusrakentaja toimi asiantuntijana

13 Kokemuksia.. Unelmoiminen oli nuorille haastavaa ja he tarvitsivat siihen kannustusta Nuorten osallistamisen mahdollistamiseksi tarvittiin erityisjärjestelyjä: jotkut työskentelivät yksin ja kaikki eri tahtia, joten osalle nuorista tarvittiin neljään päivään enemmän sisältöä kuin toisille, jokaista tuettiin yksilöllisesti Perhe-esimerkki

14 Muistan edelleen suunnitelmani
Yksi nuori esitti, eriävän mielipiteen eikä ollut kokenut työskentelyä mielekkääksi ”Ihan kivaa” ”Ihan jees!” Muistan edelleen suunnitelmani Pyysin nuoria muistelemaan teematoimintaa helmikuussa 2015

15 Kehittämisehdotuksia
Yhteisen suunnittelun merkitys Opiskelijoiden olisi ollut hyvä käydä yksittäisiä päiviä tutustumassa hankeen toteutuskohteeseen, jolloin myös suunnittelu olisi helpottunut Mielenterveyskuntoutukseen liittyvien stigmojen hälventäminen? Opiskelijoiden kato? Ei tietty, ketä on tulossa. Sitoutumisen merkitys opiskelijoilla ja opettajilla?

16 Jonna Tolonen, Palvelusuunnittelija
Kiitos! Jonna Tolonen, Palvelusuunnittelija


Lataa ppt "Tavoitteena unelmakämppä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google