Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jaana Häkkinen & Eva-Lotta Skogberg

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jaana Häkkinen & Eva-Lotta Skogberg"— Esityksen transkriptio:

1 16.3.2017 Jaana Häkkinen & Eva-Lotta Skogberg
PORVOO Jaana Häkkinen & Eva-Lotta Skogberg

2 Varhaiskasvatussuunnitelma = vasu Plan för småbarnspedagogik
Valtakunnalliset perusteet 2016, Opetushallitus Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2016, Utbildningsstyrelsen Paikalliset suunnitelmat otetaan käyttöön De lokala planerna tas i bruk

3 Paikallisen vasutyön ohjausryhmä /Medlemmar i styrgruppen för att upprätta den lokala planen
Carina Liljeberg-Karlsson pj. perhepäivähoidon ohjaaja Eva-Lotta Skogberg, vs. varhaiskasvatuksen ohjaaja Anne Rytilahti, varhaiserityiskasvatus Inge-May Sandholm, neuvolaterveydenhoitaja Minna Sumusalo, rehtori Huhtinen Teija Tolin, lähihoitaja Gammelbacka Jaana Häkkinen, varhaiskasvatuksen ohjaaja/laatuvastaava

4 Paikallinen työ Erilaisia työryhmiä, jotka valmistelevat paikallisen vasun sisältöjä. Jäsenet työryhmissä yhteistyötahoista ja varhaiskasvatuksesta. Huoltajille suunnattu materiaali ja tiedottaminen on Pedanetissa. Material riktat till vårdnadshavarna finns på Pedanet.

5 Varhaiskasvatuslain 10 tavoitetta
1) edistää jokaisen lapsen iän ja kehityksen mukaista kokonaisvaltaista kasvua, terveyttä ja hyvinvointia; 2) tukea lapsen oppimisen edellytyksiä ja edistää elinikäistä oppimista ja koulutuksellisen tasa-arvon toteuttamista; 3) toteuttaa lapsen leikkiin, liikkumiseen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagogista toimintaa ja mahdollistaa myönteiset oppimiskokemukset; 4) varmistaa kehittävä, oppimista edistävä, terveellinen ja turvallinen varhaiskasvatusympäristö; 5) turvata lasta kunnioittava toimintatapa ja mahdollisimman pysyvät vuorovaikutussuhteet lasten ja varhaiskasvatushenkilöstön välillä; 6) antaa kaikille lapsille yhdenvertaiset mahdollisuudet varhaiskasvatukseen, edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa yleistä kulttuuriperinnettä sekä kunkin kielellistä, kulttuurista, uskonnollista ja katsomuksellista taustaa; 7) tunnistaa lapsen yksilöllisen tuen tarve ja järjestää tarkoituksenmukaista tukea varhaiskasvatuksessa tarpeen ilmettyä tarvittaessa monialaisessa yhteistyössä; 8) kehittää lapsen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, edistää lapsen toimimista vertaisryhmässä sekä ohjata eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan, toisten ihmisten kunnioittamiseen ja yhteiskunnan jäsenyyteen; 9) varmistaa lapsen mahdollisuus osallistua ja saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin; 10) toimia yhdessä lapsen sekä lapsen vanhemman tai muun huoltajan kanssa lapsen tasapainoisen kehityksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parhaaksi sekä tukea lapsen vanhempaa tai muuta huoltajaa kasvatustyössä.

6 10 målsättningarna i lagen om småbarnspedagogik
1) hos varje barn främja en helhetsmässig uppväxt, utveckling, hälsa och ett helhetsmässigt välbefinnande i enlighet med barnets ålder och utveckling, 2) stödja barnets förutsättningar för inlärning och främja livslångt lärande och uppfyllandet av utbildningsmässig jämlikhet, 3) ordna mångsidig pedagogisk verksamhet med utgångspunkt i barns lek, rörelse, konst och kulturtradition samt ge barnet möjligheter till positiva upplevelser av lärande, 4) säkerställa en småbarnspedagogisk miljö som är utvecklande, främjar inlärning och är hälsosam och trygg, 5) trygga ett verksamhetssätt som respekterar barnet och så bestående förhållanden som möjligt för växelverkan mellan barnet och personalen inom småbarnspedagogiken, 6) erbjuda alla barn likvärdiga möjligheter till småbarnspedagogik, främja jämställdhet mellan könen samt ge färdigheter att förstå och respektera den allmänna kulturtraditionen samt vars och ens språkliga, kulturella, religiösa och livsåskådningsmässiga bakgrund, 7) identifiera barnets individuella behov av stöd och, när det uppkommit behov av stöd, organisera ett ändamålsenligt stöd inom småbarnspedagogiken, vid behov i form av mångprofessionellt samarbete, 8) utveckla barnets förmåga till samarbete och växelverkan, främja barnets förmåga att delta i kamratgruppen samt vägleda barnet mot ett etiskt ansvarstagande och hållbart handlingssätt, respekt för andra människor och samhällsmedlemskap, 9) säkerställa barnets möjligheter att få delta i och påverka sådana angelägenheter som berör barnet självt, 10) i samverkan med barnet och dess föräldrar eller andra vårdnadshavare främja en harmonisk utveckling hos barnet och dess holistiska välbefinnande samt stödja barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare i fostringsarbetet.

7 Vasun perusteet Normiasiakirja. Dokumentet blir en norm.
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laadittava jokaiselle varhaiskasvatuksessa olevalle lapselle. Barnets plan för småbarnspedagogik Varhaiskasvatus: pedagogisesti painottunut kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus. Pedagogiken betonas i helheten som omfattas av fostran, undervisning och vård. Esiopetus on osa varhaiskasvatusta. Förskoleundervisningen är en del av småbarnspedagogiken. Yhtenäinen jatkumo esi- ja perusopetussuunnitelman kanssa. Småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen bildar en konsekvent och kontinuerlig helhet. ”Pedagogiikka: Monitieteiseen, erityisesti kasvatus- ja varhaiskasvatustieteelliseen tietoon perustuvaa, ammatillisesti johdettua ja ammattihenkilöstön toteuttamaa suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa lasten hyvinvoinnin ja oppimisen toteuttamiseksi.” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, 20)

8 Keskeisiä tavoitteita / det centrala i revideringsarbetet
lain 10 tavoitteen toteutuminen laadun jäsentäminen vahva ammatillinen osaaminen – johtaminen, arviointi ja kehittäminen toimintakulttuurin kehittäminen osallisuuden lisääminen vk:n yhdenvertainen toteutuminen osana elinikäistä kasvun ja oppimisen polkua varhaiskasvatuksen pedagogiikan kirkastaminen de 10 målen i lagen om småbarnspedagogik kvaliteten inom småbarnspedagogiken stark yrkeskompetens – ledarskap samt utvärdering och utveckling utveckla verksamhetskulturen mera delaktighet jämlik/likvärdig småbarnspedagogik som en del av barnets livslånga utveckling och lärande planen för småbarnspedagogik som ett pedagogiskt arbetsredskap

9 Perusteissa painotettua
varhaiskasvatuksen pedagogiikka ja leikki monipuoliset työtavat kielellinen kehitys ja kielitietoisuus kulttuurinen monimuotoisuus monialainen yhteistyö lasten ja huoltajien osallisuus toiminnan arviointi pedagogik och lek mångsidiga arbetssätt språkutveckling och språkmedvetenhet kulturell mångfald mångprofessionellt samarbete barnens och vårdnadshavarens delaktihet utvärdering av verksamheten

10 Toimintakulttuurin kehittämisen periaatteet
Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Oppiva yhteisö Leikki ja vuorovaikutus Osallisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Hyvinvointi, turvallisuus ja kestävä elämäntapa Kaikille yhteinen esiopetus Oppimisen ja oivalluksen ilo Lapsi osallisena ja oman elämänsä toimijana Hyvinvointi ja turvallinen arki Oppiva yhteisö Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus Hyvinvointi ja turvallinen arki Osallisuus ja demokraattinen toiminta yhdenvertaisuus ja tasa- arvo Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen

11 Riktlinjer för att utveckla verksamhetskulturen
Småbarnspedagogik Förskoleundervisningen Grundläggande utbildning En lärande gemenskap Lek och kommunikation Delaktighet, likabehandling och jämställdhet Kulturell mångfald och språkmedvetenhet Välbefinnande, trygghet och en hållbar livsstil Gemensam förskoleundervisning för alla Glädje av lärande och insikt Barnet som delaktig aktör i sitt eget liv Välbefinnande och en trygg vardag En lärande organisation Kommunikation och mångsidiga arbetssätt Kulturell mångfald och språkmedvetenhet Välbefinnande och en trygg vardag Delaktighet och demokrati Likabehandling och jämlikhet Ansvar för miljön och en hållbar framtid

12 Varhaiskasvatus / Småbarnspedagogik
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN / MÅNGSIDIG KOMPETENS Varhaiskasvatus / Småbarnspedagogik Esiopetus Perusopetus Ajattelu ja oppimaan oppiminen/förmåga att tänka och lära sig Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu/kulturell och kommunikativ kompetens Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot/vardagskompetens Monilukutaito, tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen/multilitteracitet och digital kompetens Osallistuminen ja vaikuttaminen/förmåga att delta och påverka Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Osallistuminen ja vaikuttaminen Ajattelu ja oppimaan oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Työelämä ja yrittäjyys

13

14

15 Pienryhmäkeskustelujen antia / Diskusion i grupp
Millaisia vanhempainiltoja ja yhteistyömuotoja haluaisitte? Hurudana föräldramöten och samarbetsformer skulle ni önska? Aamupala / hakukahvit vanhemmille 2-3 krt/toimintakausi Yhteisöllisyyden kehittämistä monilla eri tavoin, toimintapoja ja tilaisuuksia kohdata toisia vanhempia Vanhempainiltojen yhteisten sisältöjen määrittely eli mitä vähintäänkin pitää käsitellä päiväkodin vanhempainillassa Arvokeskustelua tai millaisia painotuksia on päivähoitopaikassa Yhteisiä juhlia Vanhempainyhdistyksiä

16 Pienryhmäkeskustelujen antia / Diskusion i grupp
Yhteistyö siirtymävaiheissa (lapsi vaihtaa ryhmää, päivähoitopaikkaa, aloittaa esiopetuksen), mikä on tärkeää? / Samarbete vid övergångarna (barnet byter grupp, dagvårdsplats, börjar förskolan), vad är viktigt? Ennakointi Tutustuminen ja harjoitteleminen uudessa ryhmässä Kun ryhmästä siirtyy lapsia toiseen ryhmään, tiedottaminen perheille ryhmässä tapahtuvista muutoksista. Oman lapsen kaveri saattaa siirtyä ja siitä ei ole tietoa. Kuntien välinen tiedonsiirto, kun perhe muuttaa?

17 Pienryhmäkeskustelujen antia / Diskusion i grupp
Osallisuus, miten lapsi voi vaikuttaa itseä koskeviin asioihin? / Delaktighet, hur kan barnet delta och påverka i ärenden som berör det själv? Lapsen kiinnostuksen kohteet huomioidaan toiminnan suunnittelussa/sisällöissä Toiminnan ja kavereiden valinta mahdollista, kaverisuhteet Kotoa tuleva informaatio huomioidaan Työtapojen valinta Nähdyksi ja kuulluksi tuleminen Ryhmien välistä toimintaa Muita ajatuksia? Övriga tankar? Päivittäinen ulkoilu tärkeää


Lataa ppt "Jaana Häkkinen & Eva-Lotta Skogberg"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google