Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Arviointi –verkkojakson aloitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Arviointi –verkkojakson aloitus"— Esityksen transkriptio:

1 Arviointi –verkkojakson aloitus
Jyväskylä lähiseminaari 11. –

2 Verkkojakson työskentelyn lähtökohtia
Laadun määrittäminen on aito ongelma, siihen ei ole yhtä oikeaa ratkaisua Mitä on laatu oppimisessa ja opetuksessa? Miten laatu ilmenee ja miten sitä voi arvioida? Millaisia tavoitteita ja arvoja toiminnan laatuun sisältyy? MiIlaisia indikaattoreita ja mittareita laatuun voi löytää? Millaista on tvt-opetuskäytön laatu ja a miten tvt-laatu suhteutuu muuhun opetustoimintaan ja laatutyöhön? Kuinka laatua kehitetään käytännössä?

3 missio, visio, strategia,
ydinprosessi avainprosessi toimintoprosessi työprosessi Näyteportfoliot esimerkiksi Toimintaker- tomus, auditointira- portti Toiminta, toteutus Laitosportfolio mittarit, indikaattorit, kriteerit, perustelut tekee näkyväksi tuottavat todentuvat perustelevat valinnan havainnot, palautteet, indikaatiot PERUSTA arvot ja periaatteet, missio, visio, strategia, tarpeet Suunnittelu ohjaavat antavat tietoa toteutumisesta OPS tulkitaan Arviointi (itsearviointi) ohjaavat perustelevat TTS Kuvion keskellä ”laitosportfoliossa” on kehittymisen kehä: Suunnittelu, Toiminta, Arviointi, Kehittäminen (STAK). Jokainen kierros on eri tasolla kuin aikaisempi (ei näy kuvassa). Perusta määrittää sen mitä arvioitsija pitää tärkeänä ja millaisia mittareita ja indikaattoreita hän haluaa käyttää toiminnan laadun tarkasteluun. Havainnot, palautteet ja indikaatiot voi julkistaa laadullisina tuloksina. Samalla ne ovat kehittämispäätösten perusteluna. On oleellista tunnistaa millainen suhde mm. toiminnasta tehdyillä havainnoilla on perustan arvoihin ja periaatteisiin: ovatko ne sopusoinnussa tai peräti täysin ristiriitaisia yksilön tai laitosyhteisön jaettuihin arvoihin verrattuna. Yhteisö tai yksityinen henkilö on itseohjautuva mikäli se/hän on kyennyt tunnistamaan toimintansa perustan ja kykenee tulkitsemaan sen perusteella toimintaansa koskevat PALAUTTEET ja muut havainnot ja tekemään tulkintansa pohjalta perustellun päätöksen jatkotoimista. Eri tasoiset prosessikuvaukset kuvaavat yksittäistä toimintaa tai toimintakokonaisuutta toimintajärjestyksenä. STAK+P ajattelu selittää mikä toiminnassa on tärkeää ja kuinka toimintaa kehitetään LAADULLLISESTI. Kehittäminen, tavoitteen- määrittely tuottaa käytetään Apukysymykset: TODENNETTU TULOS Mitä – toiminnan määrittely Miksi – toiminnan perustelu Miten – toteutuksen kuvaus Milloin – toteutuksen aikataulut Kuka – toteutuksen vastuut Kenelle – hyödyn saaja OPLAApro / SK, JR 2006

4 Näkökulmia jakson laatutyöhön
Laatu näkyy ja arvioidaan toiminnassa Kokemus on tärkeä laadun mittari Laatu on pystyttävä kuvaamaan itselle jotta sen voi tehdä näkyväksi Laatutyö vaatii dokumentointia Laatutyö on hidasta ja pitkäjänteistä toimintaa Laadun indikaattori perustuu arvoon ja vaatii mittarin, mutta mittari ilman indikaattoria ja arvoa on hyödytön

5 Tavoitteita Arviointi-verkkojaksolle
Mitä on laatu ja sen kehittäminen opetuksessa? Kuinka kuvata ja arvioida oman toiminnan laatua? Millaisia menetelmiä (tvt) opetuksen laatutyöhön ja toiminnan kehittämiseen voi löytää?

6 Vko Työskentelyn eteneminen Ajankäyttösuositus 3-4 Jakson kokonaisuuteen, verkkoympäristöön ja verkkomateriaaleihin tutustuminen. Oman lähiseminaariin tuotoksen/arviointitehtävän tuominen työryhmän kansioon ja ryhmän yhteiseen laatupohdintaa osallistuminen n. 12 t. 4-5 Verkkomateriaaleihin ja oman yliopisto laatutyöhön tutustuminen. Oman hankkeen laatumallin tuottaminen ja julkaisu teemaryhmässä. n. 23 t. 5-6 Teemaryhmän muiden osallistujien laatumallien tarkastelu ja laadun kehittämisen menetelmien pohdintaan osallistuminen verkkokeskustelussa. 7 Oman laatumallin esittely/ arviointikeskusteluun osallistuminen megakonferenssissa. Laatumallin täydentäminen ja vieminen Optiman portfolio-työtilaan n. 7 t. Jakson päätteeksi jakson vetäjä laatii yhteenvedon verkkojaksosta.

7 Verkkojakson tehtävät
Verkkojakson materiaaleihin tutustuminen Oman laatutyöpajan tuotoksen/arviointitehtävän julkaiseminen ja pohdintaan osallistuminen Oman hankkeen laatudokumentin laatiminen ja julkaiseminen teemaryhmään Laadun kehittämisen mallien pohdinta Megakonferenssiin osallistuminen Laatudokumentin täydentäminen ja vieminen portfolio työtilaan

8 Verkkojakson suorittaminen
tutustunut jakson kokonaisuuteen, verkkoympäristöön ja oman hankkeen kehittämistarpeiden perusteella jakson verkkomateriaaleihin, tuottanut oman lähiseminaarissa työstetyn osuutensa/ arviointitehtävän laatuteeman verkkokeskusteluun ja osallistunut laadun käsitteen pohdintaan tuottanut omaan hankkeeseensa liittyvän laatumallin ja julkaissut sen ohjeiden mukaan, lukenut muiden teemanryhmän osallistujien laatumalleja ja osallistunut aktiivisesti laadun kehittämiseen menetelmiä pohtivaan vertaiskommentointiin verkkokeskustelussa, tuottanut keskustelun pohjalta tarkennetun oman hankkeen laatumallin ja tallentanut sen Optiman ( Portfolio-työtilaan sekä osallistunut laatutyön arviointikeskusteluun Megakonferenssissa

9 Verkkojakson työskentelyn aloitus
Verkkojakson 1. tehtävä , vk 4-5 Laadi työpajatyöskentelyn vastuualueestasi kooste ja vie se oman työryhmäsi dokumentit kansioon viim. ke Lue muiden tuomat dokumentit ja laadi keskustelualueelle aloitusviesti, jossa pohdit: Millaista on verkko-opetuksen laatu omalla osa-alueellasi ja kuinka se ilmenee?a Osa-alueet: tausta-analyysi ja sisällön suunnittelu, pedagoginen suunnittelu, tekninen suunnittelu, laatu ja arviointi Laatuvastaava kokoaa näkemykset hankkeen laatukriteereiksi vk 4 lopulla Seminaarista poissaolleet saavat ryhmässä arviointitehtävän Tutorit osallistuvat keskusteluun vk 4 lopusta lähtien

10 Kiitos seminaarityöskentelystä !
Tervetuloa Arviointi – verkkojaksolle Toivottavat: Markku , Leena ja Antti


Lataa ppt "Arviointi –verkkojakson aloitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google