Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terhi Seinä Opetushallitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terhi Seinä Opetushallitus"— Esityksen transkriptio:

1 Terhi Seinä Opetushallitus
Tampere Vapriikki Kielikasvatus ja OPS2016 Terhi Seinä Opetushallitus

2 Kielitietoisen opetuksen syvin olemus
”Kielikasvatuksella pelastetaan ihmiselämiä” @PlaMattila Kielitietoinen opetus on kielikasvatusta  identiteettien rakentamista  ihmisiksi olemista  oppimisen tukemista

3 Mål och mångsidiga kompetenser
Vardags- kompetens Kulturell och kommunikativ kompetens Multi-litteracitet Digital kompetens Arbetslivs-kompetens och entrepenör- skap Förmåga att delta, påverka och bidra till en hållbar framtid Förmåga att tänka och lära sig Mål och mångsidiga kompetenser MÅNGSIDIG KOMPETENS Förutom mål för undervisningen i enskilda läroämnen har den grundläggande utbildningen också mål för den mångsidiga kompetens som ska genomsyra hela undervisningen. Kompetensen indelas i sju delområden. Att tänka och lära sig att lära sig; tänka ur olika synvinklar, våga uttrycka sina tankar, argumentera, dra slutsatser, nyfikenhet att lära sig mera (livslångt lärande) Kulturell kompetens; uppskatta sin livsmiljö, sin bakgrund, respektera andra kulturer och synsätt, utöver undervisningsspråket minst två språk, uttrycka sina känslor Ta hand om sin vardag, sin hälsa. Multilitteracitet (vidgad textkompetens)innefattar: Förmåga att tolka och producera olika slag av meddelanden. Läsfärdighet, skrivfärdighet, numerisk läsförmåga, bildkunskap, mediekunskap och digital kompetens. Eleverna ska få färdigheter att använda informations- och kommunikationsteknik som en del av undervisningen i alla ämnen. Eleverna ska få lära sig uthållighet, att planera sin tid och kännedom om studie- och yrkesval. Eleverna ska få möjlighet att delta i planering av det dagliga arbetet, att påverka beslut och att ta ansvar för sig själv och andra. Utvecklingen av kompetens förutsätter ämnesöverskridande samarbete och behandling av frågor som är viktiga för eleverna Beskrivningen av kompetens utgår från statsrådets förordning och från förändringarna i verksamhetsmiljön

4 Mitä kielitietoisuus on?
Kielitietoisuus on tietoisuutta kielen merkityksestä opetuksessa ja koulun muussa toiminnassa tiedonalojen yhteisestä kielestä ja eri oppiaineiden erityisistä kielistä, tekstikäytänteistä ja niissä vaadittavista tekstitaidoista omasta itsestä kielen/kielten käyttäjänä kielitaidosta kansalaistaitona kielitaidosta porttina kulttuuriin

5 Kielitietoinen koulu – Miksi?
Opetuksen kielen, oppitunnin vuorovaikutuksen ja opetustekstien kielen pedagoginen havainnoinnin tulisi olla osa jokaisen opettajan ammattitaitoa. Kaikkien oppiaineiden opetuksen ytimessä oppiaineelle ominaisen kielen, kielenkäyttötapojen ja tekstitaitojen sekä oppimista edistävien oppimis-strategioiden opettaminen = eri tiedonalojen kieli.

6 Kielitietoisuudesta kielikasvatukseen koko Euroopassa 1/2
Jo ennen 2015 maahanmuuttoaaltoa eurooppalainen tutkimus ja kielipolitiikka¹ kiinnittivät huomiota kielikasvatukseen (language education) Kielikasvatus tukee yhteisöllisyyden ja aktiivisen, positiivisen kansalaisuuden vahvistamista monimuotoistuvassa yhteiskunnassa ”Kielikasvatus voi pelastaa ihmishenkiä” – yksi keino vastustaa syrjäytymistä ja mahdollista radikalisoitumista

7 Kielikasvatus on osa (eurooppalaista) kielenopetuksen paradigman muutosta 2/2
Koulun on tiedostettava oppijoiden käyttämät kielelliset repertoaarit (ml. vähemmistökielet ja erilaiset rekisterit) sekä osattava vahvistaa niiden roolia oppijoiden kasvussa niin opinnoissa ja koulun toimintakulttuuriin osallistuttaessa kuin yksilöinä ja aktiivisina kansalaisina. on varmistettava, että oppijat hallitsevat sekä koululle ominaisen (akateemisen) yleiskielen että ne kielet, mitä eri oppiaineissa käytetään . Opettajan ja oppilaan pitää tietää, että kumpikaan “kieli” ei ole sama asia kuin arkinen puhekieli Vieraiden kielten opetuksessa muutos merkitsee mm. monikielisyyden hyödyntämistä, huomion kohdistamista kulttuuriseen monimuotoisuuteen ja “virhepedagogiikasta” luopumista

8 Perusopetuksen kielten ops-perusteiden muutoksia pähkinänkuoressa
Yhteyden rakentaminen äidinkieleen kielikasvatuksen kautta 2004 tavoitteet osa-alueille Kielitaito, Kulttuuritaito, Opiskelustrategiat → 2014 tavoitteet osa-alueille Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen, Kielenopiskelutaidot, Kehittyvä kielitaito (taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä) Kielitaidon kuvausasteikko uudistettiin → Kehittyvän kielitaidon kuvausasteikko uusien tavoitekuvauksien mukaisesti välttäen negatiivisia ilmauksia Arvioinnin ja palautteenannon monipuolistaminen

9 Ajankohtaista: Kieli koulun ytimessä-verkkojulkaisu OPH  OPH-koulutuspäivä Hki: Kielten uudet opsit käytännössä  ECML-työpaja syyskuussa SVK Helsinki LUKE-verkosto Varhaiskasvatuksen ops-perusteet OPH ja CIMO yhdistyvät 2017

10

11 Kiitos! terhi.seina@oph.fi


Lataa ppt "Terhi Seinä Opetushallitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google