Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuPauli Haapasalo Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
KEUDA 1 SePPO-osahanke Keudassa Toteutus ja tulokset Järvenpää 18.12.2015
2
KEUDA 2 Tavoitteena oli selvittää opintohallinnon koko elinkaaren osalta tiedon tuottaminen ja sen liikkuminen Keudassa. Pyrimme hakemaan vastauksia seuraaviin: Mitä tietoa tarvitaan? Miksi tieto tuotetaan? Miten ja kuka tietoa tuottaa? Missä tietoa säilötään? Lisäksi keräsimme haastatteluissa esiin nousseita muita huomioita sekä kehittämiskohteita. Tavoitteet
3
KEUDA 3 Vaiheet Sisäiset haastattelut Tutustuminen eri opintohallintojärjestelmiin Tutustuminen eri opintohallintojärjestelmiin käytännössä Sisäisten prosessien kehittäminen Päätökset ja mahdolliset jatkotoimenpiteet 2015 2016-
4
KEUDA 4 1. Koulutuksen suunnittelu ja koulutustarjonnan hallinta (kuntayhtymän sekä tulosalueiden johto) 2. Opiskelijahaku ja –valinta (opiskelija-asioiden päällikkö, aikuiskoulutuspäällikkö) 3. Opetuksen toteutuksen suunnittelu, opintojen suunnittelu ja toteutusten hallinta (resursoijat) 4. Opintojen suunnittelu, toteutusten hallinta, opetus ja opiskelu, arviointi ja suoritusten hyväksyminen (opettajat, kouluttajat, opinto-ohjaajat) 5. Koko elinkaari (koulutusassistenttien näkökulmasta) Sisäiset haastattelut
5
KEUDA 5 Olemme kutsuneet eri palveluntarjoajat esittelemään tuotettaan. Pohjana toimii haastatteluissa ilmenneet tarpeet sekä tulevaisuuden tavoitteet opiskelijatiedon hallintaan liittyen. Kartoitimme seuraavat järjestelmät: Primus (käyttäjäliitymänä Wilma), Starsoft Oy Helmi, Nextime Solutions Oy StudentaPlus, AMKE PEPPI, Metropolia AMK (konsortio) Lisäksi keskustelimme CGIn edustajien kanssa Winhan tilanteesta. Tutustuminen eri opintohallintojärjestelmiin
6
KEUDA 6 Jalkauduimme tutustumaan eri opintohallintojärjestelmien käyttöön ja keräsimme käyttäjäkokemuksia. Primus – Hyria Helmi – Omnia StudentaPlus – Omnia PEPPI – ei vielä 2.asteen käyttäjiä Tutustuminen eri opintohallintojärjestelmiin käytännössä
7
KEUDA 7 PRIMUS (WILMA)HELMISTUDENTA PLUSPEPPIWINHA Toiminta laajuus Amo Aiku (opso) Amo (aiku) Aiku- Amo Aiku Plussat - Toimitetaan kokonaisuutena, kaikki päivitykset ja kehitys sisältyvät vuosimaksuun - Räätälöitävyys, saadaan luotua omien tarpeiden mukainen toimintaympäristö. - Osaajia löytyy työmarkkinoita - Kehittyvä järjestelmä - Monipuolinen web-käyttöliittymä opetushenkilöstölle. - Toimiva aikuiskoulutuksen peruskäyttö. - Wilma-huoltajaliittymä viestintä- ja tiedotusvälineenä - Toimivat integraatiot nettisivuille, koulutustarjonnan hallinta helpottuu - Kehittyvä järjestelmä - Selainpohjainen - Räätälöitävyysmahdollisuuksia - Ymmärtävät koulutuksen järjestäjän tarpeita ja haluavat tutustua prosesseihin - Käyttäjätyytyväisyys kasvussa - Mahdollisuuksia laajaan kehittämisyhteistyöhön - Loistavat raportointityökalut - HOPS-lomakkeisto tulossa - Toimiva aikuiskoulutuksen kaikkiin tarpeisiin - Selainpohjainen (vain raportointikanta asennetaan) - Mahdollisuudet laajaan kehitysyhteistyöhön - Hyvä suunnittelutyökalu - Mahdollisuudet laajaan kehittämisyhteistyö hön - Selainpohjainen - Tarjonnan julkaisu suunnittelutyökalun kautta - Nykyinen järjestelmä - Keuda DW - Hyvä yhteistyöverkosto muiden koulutuksen järjestäjien kanssa Miinukset - Räätälöitävyys, vaatii tiukkaa sisäistä kuria ja aikaa sekä järjestelmän rakentamisessa että päivittäisessä käytössä. - Ei kokonaissuunnittelutyökalua - Ei valmista oman käytön raporttikantaa. (Viranomaisraportointipohjat löytyy) - opetuksen suunnittelua ei voi tehdä sähköiseen päiväkirjaan. - Kehittämisyhteistyö vaatii paljon sisäisiä resursseja - Ei aiku-toimintoa - Ei kokonaissuunnittelutyökalua - Ei lukujärjestystoimintoa (valmiudet on olemassa) - TOP-tietojen syöttö vajaa - Tutkinnonosakohtaiset HOJKSt puuttuu - Suunniteltu vain aikuiskoulutuksen tarpeisiin - Asiakkaiden toiveiden loputon räätälöinti on luonut hieman sekavan kokonaisuuden, esim. raportointityökalut - Vaatii laajaa kehitysyhteistyötä - Ei kokonaissuunnittelutyö kalua - Ainoastaan suunnittelutoiminto valmis, vaatii vahvaa kehittämisyhteistyöt ä - Vain kaksi 2.asteen toimijaa mukana, pilotointivaihe alkamassa - Toimivuus heikentynyt - Kaikki kehittäminen luo lisäkustannuksia - Kehittäminen on hidasta eli ei saada kaikkia viranomaisten vaatimia toiminnollisuuksia ajoissa - Ei kokonaissuunnittelutyökalu a - Syö sisäisiä resursseja - Onko aidosti kehittyvä järjestelmä?
8
KEUDA 8 Sisäisissä haastatteluissa nousi esiin sekä yleisiä, Keudan toimintaprosesseihin liittyviä huomioita että toimialojen, yksiköiden ja yksilöiden toimintaan liittyviä kehittämiskohteita. Haastatteluissa vallitsi kriittisen kiinnostunut ilmapiiri ja niiden pohjalta tämä hanke ja sen eteneminen kiinnostaa keudalaisia laajalti. Järjestelmäesittelyissä tuli esille, mitä mahdollisuuksia on tarjolla. Käyttäjähaastatteluissa tuli paljon lisää tietoa ja kehittämisajatuksia sekä järjestelmän että toimintaprosessien kannalta. Mitä opimme?
9
KEUDA 9 Toimintaprosessien kehittäminen Nykyisen järjestelmän käytön kehittäminen Järjestelmän vaihtaminen Jatkotoimenpiteet ?
10
KEUDA 10 Opintohallinnon prosessien ja niitä tukevan järjestelmän merkityksen ymmärtäminen koko toiminnan kannalta Vastuujako (järjestelmä vs. sisällöntuottajat) Toiminnan läpikäynti ja läpinäkyvyys Riittävä resurssi jatkuvaan kehittämiseen Aikataulut ja seuranta Kaikkien toimijoiden tukeminen Toimintaprosessien kehittäminen
11
KEUDA 11 Tarvitaan opintohallinnon kehittämistiimi, joka vastaa toimintaprosessien ja järjestelmän kehittämisestä sekä toimijoiden tukemisesta. Valtakunnallisten palveluiden kehittymisen seuraaminen Nykyisen järjestelmän käytön kehittäminen
12
KEUDA 12 Vaihtaminen edellyttää, että Keudan toimintaprosessit ja niissä tuotettu tieto on selkeästi kuvattu ja ymmärretty Uuden järjestelmän vaatimukset tulevat toimintaprosessien kautta, koska järjestelmän tulee tukea, ei määrittää toimintaa Vaihtaminen vaatii resursseja suunnitteluun, järjestelmän hankintaan, järjestelmän sisällön rakentamiseen, järjestelmän hallinnoinnin organisoimiseen ja järjestelmän käyttöönottoon (mm. käyttäjäkoulutukset) Järjestelmän vaihtaminen
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.