Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 1. kokous 20.8.2014 Tommi Oikarinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 1. kokous 20.8.2014 Tommi Oikarinen."— Esityksen transkriptio:

1 JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 1. kokous 20.8.2014 Tommi Oikarinen

2 Asialista Aika: keskiviikko 20.8.2014, klo 13.00 – 15.00 Paikka: Tieteiden talo, sali 312 (Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki) Kokouksen asialista: 1.Työryhmän järjestäytyminen 2.JHS – kuntien tehtävä- ja palveluluokitus –hankkeen tavoitteet suositushankkeen tavoitteet työssä huomioitavat vaatimukset ja sidokset 3.Hankkeen työsuunnitelma ja tehtävät suositushankkeen tuotokset tehtävät ja työskentelytavat 4.Työryhmän kokousten ja työpajojen aikataulu 5.Muut asiat

3 1. JÄRJESTÄYTYMINEN

4 Työryhmän kokoonpano JäsenOrganisaatioVarajäsen Tommi OikarinenValtiovarainministeriö / KAO Pasi RentolaOpetushallitusHeli Lehtonen Eila RatasvuoriHelsingin kaupunki Mari SiimarTurun kaupunki Mikko MehtonenSuomen Kuntaliitto Pirkko HeikkinenKainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Olli SeppänenTilastokeskusTuula Hausmann Lea VuorinenTilastokeskusAtte Virtanen Ari VirtanenTerveyden ja hyvinvoinnin laitosRiikka Väyrynen Johanna EerolaTerveyden ja hyvinvoinnin laitosRiikka Väyrynen Raili OittinenKansallisarkisto N.N. (editori)xxx

5 2. HANKKEEN TAVOITTEET

6 Hankkeen lähtökohdat Kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavia tietoja tarvitaan laajasti eri tarkoituksiin: Kunnat: palveluiden suunnittelu, arviointi ja ohjaus palveluiden tuotteistus palvelujen kilpailuttamisesta tuottavuuden, vaikuttavuuden palvelutoiminnan kustannusvastaavuuden parantaminen erilaisten tilaaja – tuottaja –mallien toteuttaminen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuden noudattamista Valtionhallinto: ministeriöt: toimialan ohjaus, valtionosuusjärjestelmä, hallituksen tavoitteet kuntatuottavuuden parantamiseksi, peruspalveluiden arviointi tilastoinnin ja tutkimuksen tarpeet valvontatehtävien suorittaminen   Kaikissa edellä kuvatuissa kehittämisvaihtoehdoissa talous- ja toimintatietojen tulee olla yhdistettävissä.

7 Hankkeen lähtökohdat  Luokitusjärjestelmän tulee toimia perustana yhteentoimivuuden kehittämiseksi tilastoinnin ja palvelutuotannon mittaroinnin osalta  Yhteisten luokitusten avulla pystytään paremmin edistämään julkisen hallinnon tuottavuuden kehittymisen arviointia yhdenmukaistamalla arviointikohteita  Nykyisissä tehtäväluokituksissa ei ole käytetty kaikilta osin lainsäädännössä omaksuttua peruskuntien tehtävä- ja palvelurakennetta, eikä luokitteluissa ole käytetty lainsäädännön käsitteistöä  tukee huonosti mm. lainsäädännön vaikutusarviointia  Tavoitteena vähentää kuntien ja kuntayhtymisen toiminta- ja taloustietojen tuottamisessa ja jalostuksessa käytettävien luokitusten määrää (tällä hetkellä kuntien toimintaa kuvaavia tehtävä- ja palveluluokituksia on useita) ja paremmin yksilöidä luokitusten käyttötarkoitusta  Tiedon standardointi mahdollistaa tietotuotannon vaiheiden automatisoinnin (välttämätön edellytys tietotuotannon nopeuttamiselle ja tiedon tuotantokustannusten alentamiselle)

8 Hankkeen lähtökohdat  Tehtävä- ja palveluluokituksen uudistaminen liittyy julkisen talouden suunnitelman, kuntatalouden makro-ohjauksen sekä kuntien tilastoinnin ja tietohuollon kehittämiseksi käynnistettyjen kansallisten hankkeiden toteutukseen. Luokitukset muodostavat perustan kuntien ja kuntayhtymisen taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen kohdentamiselle kuntien palvelutoiminnan ohjauksen sekä kuntien välisen vertailun kehittämiselle.  Hallituksen 28.8.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisesta ohjelmasta päätettiin ottaa käyttöön uusi kuntien talousohjausjärjestelmä ja parantaa julkisen talouden kestävyyttä kehittämällä tuottavuutta. Hallituksen 29.11.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisen: ”Kuntatalouden ohjauksen toimivuuden turvaamiseksi Kuntatieto-ohjelman toimeenpanossa otetaan huomioon kuntatalouden ohjauksen edellyttämät tietotarpeet. Vauhditetaan julkisten palvelujen kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta ottamalla kuntasektorilla käyttöön yhtenäinen malli tuotannon ja kustannusten laskentaan ja vertailuun.”  Hanke muodostaa toteutuskokonaisuuden valtiovarainministeriön vetämässä kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmassa (Kuntatieto-ohjelma), jonka tavoitteen on nopeuttaa, laajentaa ja parantaa kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatietojen tuottamista, yksinkertaistaa ja helpottaa kuntien tiedonantotaakkaa valtion tarpeisiin sekä kehittää kuntien tiedonhallinnan prosesseja ja niitä tukevia välineitä kunnan johtamisessa tarvittavan tiedon tuotannon parantamiseksi.

9 Suositushankkeen tavoitteet  Suosituksen tavoitteena on luoda kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palvelu - käsitteille yksiselitteinen määritelmä, joka toimii pohjana koko luokitukselle  Määrittelyn tarkoituksena on luoda yksi ”master” -luokitus jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin (tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta)  Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille. Luokitusten tulee olla riittävän kattavat, jotta lakisääteisten tehtävien lisäksi myös muut olennaiset tehtävät ja toiminnot tulee pystyä sijoittamaan luokitusjärjestelmään yhteismitallisuuden vuoksi.  Lisäksi tehtävä- ja palveluluokitukset tulee laatia siten, että siinä otetaan huomioon olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG, (ks. JHS 186).  Suositushankkeessa ottaa huomioon kuntarakenneuudistus, kuntalain kokonaisuudistus sekä sote-rakenneuudistus jotka luovat hyvät edellytykset määritellä, konvertoida ja implementoida kuntien tehtävät tehtäväluokituksen mukaan

10 15.8. työpajan kirjauksia  Luokituksen käyttötarkoituksen ja käyttäjien parempi määrittely  Luokituksen käsitteiden yhdistäminen taloushallinnon käsitteisiin  luokituksesta pitäisi pystyä johtamaan vastaavuus talouden puolelta  Tehtävä- ja palveluluokituksen standardointi vain yhdelle tasolle (ei hierarkiaa)  Asiakaskäsitteen liittäminen luokitteluun (asiakkaan ja palvelun välillä ’palvelutapahtuma’)  asiakas-käsite linkittää palvelun ja tehtävän  Yhteisesti määritettävä taso on se johon kustannukset kohdennetaan vertailukelpoisen tiedon tuottamiseksi  Tuottavuus = talous ja toiminta  luokitusten pitäisi harmonisoida eri tiedot kun tiedonkerääjät tulevat eroamaan jatkossa (tiedon yhdistelyn varmistaminen)  Palveluluokitus sisältyy laskentatunnisteeseen

11 Sidosryhmät SidosryhmäSidosryhmän vaatimukset / tavoitteet JUHTAJulkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta. JHS-jaostoJUHTAn alaisuudessa toimiva, JHS-työtä ohjaava ryhmä. Jaosto käsittelee aloitteet JHS-työn käynnistämiseksi, varmistaa, että kaikki intressitahot tulevat kuulluiksi JHS-työn aikana ja tekee aloitteita sekä asettaa työryhmiä myös itse. JHS-jaosto käsittelee kaikki JHS-suositukset ennen kuin ne viedään JUHTAn hyväksyttäväksi. Lisäksi jaosto ohjaa JHS-valmistelutyötä ja seuraa hankkeiden etenemistä. Jaoston sihteeri ja jäsenet voivat myös osallistua suositustyöryhmiin ValtiovarainministeriöVastaa kuntatalouden ohjauksesta, kuntatuottavuuden ja tuloksellisuuden koordinoinnista sekä kuntien peruspalveluiden arvioinnista. Valtiovarainministeriö vastaa myös kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon -kehittämisohjelman toteuttamisesta. Lisäksi VM hyödyntää tehtävä- ja palveluluokitusten perusteella syntyvää tietoa. TilastokeskusHyödyntää tehtävä- ja palveluluokitusta tuottaessaan kuntiin ja kuntayhtymiin liittyviä tilastoja Kunnat, kuntayhtymät sekä niiden palvelujen tarjoajat Hyödyntävät tehtävä- ja palveluluokitusta johtamisessa ja toiminnan ohjauksessa tarvittavan suunnittelu-, seuranta- ja tilastotiedon tuottamisessa. THLHyödyntää tehtävä- ja palveluluokitusta tutkimustoiminnassaan sekä tuottaessaan kuntiin ja kuntayhtymiin liittyviä tilastoja OPHHyödyntää tehtävä- ja palveluluokitusta tuottaessaan kuntiin ja kuntayhtymiin liittyviä tilastoja Valtion hallintoHyödyntävät tehtävä- ja palveluluokituksia omilla toimialoillaan toiminnan ohjauksessa ja seurannassa Suomen KuntaliittoHyödyntää tehtävä- ja palveluluokitusten perusteella syntyvää tietoa ArkistolaitosAntaa arkistonmuodostajille määräyksiä ja ohjeita asiakirjojen luokittelusta ja luetteloinnista sekä ohjaa tietojen säilyttämistä tukevia käytäntöjä. TutkimuslaitoksetTutkimustoiminta ovat tehtäväluokituksen perusteella syntyvän tiedon hyödyntäjiä. Muut huomioitavat sidosryhmät?

12 Suosituksen aihe  Hankkeessa laaditaan kuntien tehtävä- ja palveluluokitus, jossa otetaan huomioon lainsäädännössä oleva tehtävä- ja palvelurakenne sekä julkisyhteisöjen keskeiset vastaavat luokitukset (esim. JHS 176, JHS 186, JHS 183), kuntien palvelutoiminnan johtamisen tietotarpeet sekä muut käynnissä olevat tiedon ohjaukseen liittyvät suositushankkeet.  Suosituksessa luodaan yhteiset määritelmät tehtävistä ja palveluista, kuvaus luokittelun rakenteista ja luokitusten soveltamisesta sekä malli luokitusten jatkuvalle kehittämiselle ja ylläpidolle.  Tehtävä- ja palveluluokitus laaditaan sellaiselle tasolle, että sitä voidaan hyödyntää kaikissa kunnissa ja kuntayhtymissä tavoitteiden mukaisissa käyttötarkoituksissa.

13 Tuotokset  Hankesuunnitelma  sisältää JHS-suositushankkeen työsuunnitelman, resurssit ja aikataulun  JHS-suositus  käsitemalli tehtävä- ja palveluluokituksesta sekä kuntien toimintaan ja taloutta kuvaavien tiedon keskeisiin käyttötarkoituksiin liittyvien muiden luokitusten välisistä yhteyksistä  suositus tehtävä- ja palveluluokituksesta kunnille ja kuntayhtymille  suositus luokitusten ylläpidosta  tehtävä- ja palveluluokituksen käsikirja määritelmineen  suunnitelma vastaavien luokitusten laajentamiseksi koko julkista hallintoa vastaavaksi  Käyttöönotto- ja ylläpitosuunnitelma  kuvaus suosituksesta  esitys käyttöönottoon ja ylläpitoon liittyvistä toimenpiteistä ja vastuista  Kuvaus valmistelusta (palautekierros, jäsenet, mahdolliset keskustelutilaisuudet)  Palautelomake  Palauteyhteenveto  Työryhmän muistiot

14 Suosituksen soveltamisala KohderyhmäLuokitusten käyttöKohderyhmän vaatimus Kunnat ja kuntayhtymätLuokitusten mukaisesti jäsennettyä tietoa käytetään kunnan johtamiseen ja toiminnan ohjaukseen ja seurantaan. Luokitusten on tuettavat tiedon tuottamista kunnan johtamisen ja toiminnan ohjauksen tarpeita. Julkisen hallinnon ja talouden ohjausLuokitusten mukaisesti jäsennettyä tietoa käytetään julkisen hallinnon ja talouden ohjaukseen sekä kuntien tehtävien ja palveluiden arviointiin. Luokitusten on tuettava tiedon tuottamista julkisen hallinnon ja talouden ohjauksen ja palveluiden arvioinnin tarpeita. Valtion tilastotoimiLuokitusten mukaisesti jäsennettyä tietoa hyödynnetään kansallisessa tilastoinnissa. Luokitusten on tuettava tilastotoimen tarpeita sekä liityttävä loogisesti tilastoinnissa käytettäviin luokituksiin ja käsitteisiin. TutkimuslaitoksetLuokitusten mukaisesti jäsennettyä tietoa hyödynnetään tutkimustoiminnassa. Luokitusten on liityttävä loogisesti muihin keskeisiin tutkimustoiminnassa käytettäviin luokituksiin ja käsitteisiin. Julkisen hallinnon toiminnan ja prosessien kehittäjät Luokituksia hyödynnetään toiminnan ja toimintaa tukevien tietojärjestelmien / järjestelmätoiminnallisuuksien kehittämisessä. Luokitusten tulee mahdollistaa palveluiden ja prosessien joustava kehittäminen toiminnalle asetettujen tarpeiden mukaan. Kuntien ja kuntayhtymien palvelun tarjoajatLuokituksia käytetään palveluiden tuotteistamisessa ja palvelutoiminnan tulosten ja kustannusten raportoinnissa. Luokitusten on tuettava palvelutoiminnan tuotteistamisen tarpeita. Kuntien ja kuntayhtymien tietojärjestelmätoimittajat Luokituksia käytetään tietojärjestelmien tietojen käsittely ja tiedonsiirtotoiminnallisuuksien kehittämisessä. Luokitusten on muodostettava looginen kokonaisuus tietojärjestelmien kustannustehokkaan toteutuksen varmistamiseksi.

15 Suhde muihin suosituksiin ja luokituksiin 1/2 Suositus / LuokitusKuvausMiten huomioidaan työssä Julkisyhteisöjen tehtäväluokitus ja tuoteluokitus, (Luokitussuositusten koontisuositus, JHS 186); Julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG 2001 ja Tuoteluokitus CPA 2008 Hyödynnetään pohjatietona. Pyritään varmistamaan luokitusten välinen yhteys. Kuntien ja kuntayhtymien taloustilastoinnin vaatimukset Suomen Kuntaliiton ja Tilastokeskuksen yhteinen tilastoluokitus. Suomen Kuntaliiton julkaisu ”Kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatilaston luokitukset Hyödynnetään pohjatietona. Hankkeessa valmisteltavien luokitusten on tarkoitus korvata ko. luokitus. Valmisteilla oleva JHS-suositus kuntien tililuettelosta Hankkeen tavoitteena on tuottaa julkisen hallinnon suositus kuntien ja kuntayhtymien käyttämästä tililuettelomallista sekä mallin ylläpidosta. Yhtenäinen luokitusmalli kuntien ja kuntayhtymien ulkoiseen kirjanpitoon Hankkeessa valmisteltavien luokitusten tulee muodostaa tililuettelon kanssa yhdenmukaisen kokonaisuuden yksiselitteisten laskenta-/ tiedon kohdistamistunnisteiden tuottamiseksi. Valmisteilla oleva JHS-suositus toimipaikkatiedosta Hankkeen tavoitteena on määritellä yhteisen toimipaikan käsiteydin ja sitä vastaavat termit Hankkeessa valmisteltavien luokitusten tulee muodostaa tililuettelon kanssa yhdenmukaisen kokonaisuuden yksiselitteisten laskenta-/ tiedon kohdistamistunnisteiden tuottamiseksi. Kuntien yhteinen tehtäväluokitus (Kansallisarkisto) Organisaation lakisääteisten tehtävien ja tuki- ja ylläpitotehtävien hierarkkinen luettelo. Asiakirjallinen tieto liitetään tietojärjestelmissä organisaation tehtävien mukaiseen rakenteeseen eli tehtäväluokitukseen Hyödynnetään pohjatietona. Hankkeessa valmisteltavien luokitusten tulee olla liitettävissä arkistoinnin tarvitsemien metatietojen tuottamiseen.

16 Suhde muihin suosituksiin ja luokituksiin 2/2 Suositus / LuokitusKuvausMiten huomioidaan työssä Kuntien tehtävien arviointityöryhmän selvitysten tulokset Sisältää kartoituksen kuntien tehtävistä ja niiden hoitoa koskevista velvoitteista. Hyödynnetään pohjatietona JHS 183 Julkisen hallinnon palvelujen tietomalli ja ryhmittely verkkopalveluissa Sisältää julkisten palvelujen verkkopalvelujen yhtenäiseen kuvaamiseen tarkoitetun palvelutyyppi- luokituksen sekä käsitemallin Hyödynnetään pohjatietona Kuntatieto-ohjelma: Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus Tehtäväluokitus pohjautuu kuntia tehtäviä ohjaavaan lainsäädäntöön. Palveluluokitus perustuu kunnan palvelurakenteeseen, joka sisältää kunnan tuottamat lakisääteiset palvelut, kunnan hoitamat vapaaehtoiset palvelut sekä kunnan sisäisen palvelutuotannon palvelut Hyödynnetään pohjatietona Muut huomioitavat luokitukset?

17 3. TYÖSUUNNITTELMA

18 Aikataulu / vaiheet 20142015 HuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJouluTammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesä Hankesuunnitelman laatiminen JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –suositusluonnoksen laatiminen Palautekierros Suosituksen viimeistely Julkaisu JHS –jaosto 4/2015 JHS –jaosto 4/2015 JUHTA 5/2015 JUHTA 5/2015 Tarkastuspisteet muiden sidoshankkeiden osalta A A Keskustelu- tilaisuus Keskustelu- tilaisuus

19 Tehtävät 3. Luonnoksen valmistelu 3.1 JHS-suositusluonnoksen laatiminen työryhmätyöskentelynä (ks. hankkeen sisältö). Tuloksena on - käsitemalli tehtävä- ja palveluluokitukselle - suositusluonnos tehtävä- ja palveluluokituksesta kunnille ja kuntayhtymille; - suositusluonnos tehtävä- ja palveluluokituksen ylläpidosta; - tehtävä- ja palveluluokituksen käsikirjaluonnos määritelmineen; - suunnitelmaluonnos vastaavan tehtävä- ja palveluluokituksen laajentamiseksi koko julkista hallintoa vastaavaksi. 5/201412/2014 Työryhmä 3.2 Suositusluonnoksen koordinointi suhteessa muihin valmistelussa oleviin suosituksiin (mm. yleis- ja tukitehtävien luokitus) 9/201412/2014 Työryhmän vetäjä, JHS- hankekoordinaattori, JHS- sihteeri 3.3 Työryhmän kokousmuistioiden julkaiseminen verkkosivuilla. 5/2014- JHS-hanke­koordinaattori 3.4 Keskustelutilaisuuden järjestä­minen (tarvittaessa). 10/2014 Työryhmän vetäjä, editori, JHS-sihteeri ja JHS-hanke­ koordinaattori

20 Tehtävät 4. Palautekierros 4.1 Julkisen palautekierroksen järjestäminen. 12/20141/2015 Työryhmän vetäjä, editori, JHS-sihteeri ja JHS-hanke­koordi­ naattori 4.2 Palauteyhteenvedon ja ensimmäisen vaiheen vastineen laatiminen. 2/2015 Työryhmä 4.3 Palauteyhteenvedon julkaise­minen ja palautekierroksen toisen vaiheen järjestäminen. 3/2015 JHS-hanke­ koordinaattori, JHS- sihteeri 4.4 Palauteyhteenvedon päivittä­minen ja luonnoksen viimeistely. 3/2015 Työryhmä 4.5 Käyttöönotto- ja ylläpito­suunni­tel­ man laatiminen. 3/20154/2015 Työryhmän vetäjä ja editori 4.6 Luonnoksen viimeistely (oikoluku, tyylipohja yms.) JHS-jaoston käsittelyä varten ja palauteyhteenvedon julkaiseminen verkkosivuilla. 4/2015 JHS-hanke­ koordinaattori, JHS- sihteeri 5. Luonnoksen käsittely JHS-jaostossa 5.1 Suositusluonnoksen, palaute­yhteen­ vedon ja käyttöönotto- ja ylläpito­ suunnitelman käsittely JHS-jaoston kokouksessa. 4/2015 Työryhmän vetäjä tai editori 6. Luonnoksen käsittely JUHTAssa 6.1 Lopullisen luonnosversion, palaute­ yhteen­vedon ja käyttöön­otto- ja yllä­pito­ suunnitelman esittely JUHTAn kokouksessa. 5/2015 JHS-sihteeri valmistelee, JHS- jaosto päättää esittelijästä 7. Suosituksen julkaiseminen ja tiedottaminen 7.1 Hyväksytyn suosituksen oikoluku ja tarkastaminen (tarvittaessa), julkaise­mi­ nen verkko­sivuilla sekä käännättä­mi­ nen. 6/2015 JHS-hanke­ koordinaattori, JHS- sihteeri 7.2 Tiedottaminen verkkosivuilla. JHS- uutiskirjeen lähettäminen. Palautteen­ antajille tieto julkaise­misesta. 6/2015 JHS-sihteeri ja JHS- hanke­koordinaattori

21 Tehtävät 5. Luonnoksen käsittely JHS- jaostossa 5.1 Suositusluonnoksen, palaute­ yhteen­vedon ja käyttöönotto- ja ylläpito­suunnitelman käsittely JHS- jaoston kokouksessa. 4/2015 Työryhmän vetäjä tai editori 6. Luonnoksen käsittely JUHTAssa 6.1 Lopullisen luonnosversion, palaute­yhteen­vedon ja käyttöön­otto- ja yllä­pito­suunnitelman esittely JUHTAn kokouksessa. 5/2015 JHS-sihteeri valmistelee, JHS- jaosto päättää esittelijästä 7. Suosituksen julkaiseminen ja tiedottaminen 7.1 Hyväksytyn suosituksen oikoluku ja tarkastaminen (tarvittaessa), julkaise­mi­nen verkko­sivuilla sekä käännättä­mi­nen. 6/2015 JHS-hanke­ koordinaattori, JHS- sihteeri 7.2 Tiedottaminen verkkosivuilla. JHS-uutiskirjeen lähettäminen. Palautteen­antajille tieto julkaise­ misesta. 6/2015 JHS-sihteeri ja JHS- hanke­koordinaattori

22 Käytännöt Luonnoksen kirjoittamisesta ja editoinnista vastaa editori. Työryhmän vetäjä ja jäsenet osallistuvat sisällön tuottamiseen ja tarvittavan materiaalin koostamiseen sekä mahdollisuuksien mukaan luonnoksen kirjoittamiseen. Työryhmä voi sopia itse parhaimmaksi katsomansa työskentelytavan ja työhön osallistuvien henkilöiden roolit työskentelyssä. Mikäli suunniteltu työskentelytapa aiheuttaa kustannuksia (esim. tilavuokrat, matkakustannukset), tulee niistä sopia aina erikseen JHS-sihteerin kanssa ennen tehtävän lisäämistä hankesuunnitelmaan. Esitys A: työryhmä kokoontuu n. kerran kuukaudessa (2 – 3 h) käsittelemään valmistellut tehtävät ja linjaamaan seuraavaksi toteutettavat tehtävät. Kokousten välillä työryhmän tehtävä tutustua valmisteltuun aineistoon, osallistua taustatiedon ja –aineistojen kokoamiseen omalta osaltaan sekä kommentoida tarvittaessa kokousten välillä valmistuvia välituotoksia Esitys B: työryhmän kokoukset pidetään pääsääntöisesti Helsingissä ja kokouksiin järjestetään etäosallistumismahdollisuus (Lync)

23 Työmääräarvio Muut huomioitavat luokitukset?

24 4. KOKOUSAIKATAULUT

25 Aikataulu / vaiheet 20142015 HuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJouluTammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesä Hankesuunnitelman laatiminen JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –suositusluonnoksen laatiminen Palautekierros Suosituksen viimeistely Julkaisu JHS –jaosto 4/2015 JHS –jaosto 4/2015 JUHTA 5/2015 JUHTA 5/2015 Tarkastuspisteet muiden sidoshankkeiden osalta Työryhmän kokoukset Työryhmän kokoukset 1 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 A A Keskustelu- tilaisuus Keskustelu- tilaisuus

26 Työryhmän kokoukset Kokous 1 (20.8.2014): Järjestäytymiskokous (työn tavoitteet, tuotokset, tehtävät ja työskentelytavat  hankesuunnitelman päivittäminen Kokous 2 (syyskuu): Tehtävä- ja palveluluokituksen käyttötarkoitukset ja sisältö Kokous 3 (lokakuu): Tehtävä- ja palveluluokituksen sisältö Kokous 4 (marras/joulukuu): Tehtävä- ja palveluluokituksen ylläpitomalli, palautekierroksen valmistelu Kokous 5 (helmikuu 2015): Palautekierroksen tulosten läpikäynti, suosituksen viimeistelyn linjaukset Kokous 6 (maaliskuu 2015): Suosituksen viimeistely ja hyväksyntä Kokous 7 (toukokuu 2015): Työryhmän työn päättäminen ja työn toteutuksen oma-arviointi Keskustelutilaisuus (marraskuu): suosituksen esittely sidosryhmille järjestettävässä keskustelutilaisuudessa  Syksyn kokousten (2 – 4) päivämäärät

27 Työtila JulkICT wiki (wiki.julkict.fi) / Kuntatieto / 3. Osaprojektit ja tehtävät / 3.2. Tietojen standardointi / 3.2.4 JHS tehtävä- ja palveluluokitus Työtila on avoin (ei vaadi kirjautumista)

28 Kokous- ja työskentelykäytännöt  Kokouskutsut kalenterimerkintöinä  Kalenterimerkinnän tekstikentässä asialista sekä linkit käsiteltäviin aineistoihin  Kokous- ja valmisteluaineistot tallennetaan ja ylläpidetään työtilassa  Kokouksen materiaali (tieto materiaalin löytymisestä työtilasta) lähetetään viimeistään viikkoa ennen kokousta  Valtiovarainministeriö vastaa työryhmän pääkaupunkiseudun ulkopuolisten jäsenten matkakustannuksista (JulkICT –matkustajien ohje https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3- osaprojektit-ja-tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/matkustajien- ohje/view)https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3- osaprojektit-ja-tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/matkustajien- ohje/view

29 5. MUUT ASIAT

30 Mahdolliset muut asiat  ?

31 KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN


Lataa ppt "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 1. kokous 20.8.2014 Tommi Oikarinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google