Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTimo-Jaakko Hyttinen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Hankesuunnitelma 23.5.2013 Tommi Oikarinen
2
Hankkeen tausta Kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavia tietoja tarvitaan laajasti eri tarkoituksiin. Vaatimukset palvelujen kilpailuttamisesta, tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamisesta sekä erilaisten tilaaja – tuottaja –mallien soveltamisesta edellyttävät palveluiden tuotteistamista ja palvelutoiminnan kustannusvastaavuuden noudattamista. Valtionhallinnossa ministeriöiden tarpeet kohdistuvat pääasiassa oman hallinnonalansa ja toimialansa ohjaukseen. Tilastoinnin, tutkimuksen ja peruspalvelujen arvioinnin ja palvelujärjestelmän rakenneanalyysin tarpeet ovat osin päällekkäisiä kunkin hallinnonalan tarpeiden kanssa. edellä kuvatuissa tietotarpeissa talous- ja toimintatietojen tulee olla yhdistettävissä. Tavoitteiden toteuttaminen vaatii yhteistä sopimista taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen jäsentämisestä ja luokittelusta sekä tietojen standardointia sekä standardien käytön yhtenäistämistä. Toimenpiteillä voidaan merkittävästi kohentaa tietojen laatua, vertailukelpoisuutta ja tietotuotannon nopeutta. Kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palveluluokitus on yksi keskeisistä paremman vakioinnin vaatimista kohteista.
3
Hankkeen tausta Kuntien toiminnan ja talouden tarkastelu kuntien tehtävien näkökulmasta edellyttää olemassa olevien tehtäväluokituksen päivittämistä ja standardointia. Tehtäväluokitusta käytetään pääasiallisesti kansallisessa tilastoinnissa ja talouden tunnuslukujen esittämisessä kuntien ja kuntayhtymien käyttötalouden tulojen ja menojen sekä investointien luokitteluun, jota hyödynnetään sekä kunnan oman toiminnan arvioinnissa että vertailussa muihin kuntiin. Kuntien palveluluokitusta käytetään kuntien palvelutoiminnan suunnitteluun, arviointiin ja ohjaukseen sekä palveluiden tuotteistamiseen. Tehtäviin ja palveluihin sidotun tiedon ajantasaisuuden, laadun sekä tietojen tuotannon tuottavuuden parantaminen edellyttää tietojen käsittelyn kehittämistä ja yhdenmukaistamista kunnissa ja kuntayhtymissä sekä valtakunnallisten välineiden, menettelytapojen ja mallien luomista tiedonhallinnan tueksi. Tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen näkökulmasta on tärkeää, että tehtävä- ja palveluluokitukselle saadaan muodostettu looginen yhteys, jolloin toiminnassa syntyvä tieto pystytään jalostamaan kunnan toiminnan johtamisen sekä julkisen talouden ja kuntatalouden suunnittelun ja ohjauksen tarpeisiin Yhtenäisten ja yhteisten luokitusten avulla luodaan paremmat edellytykset julkisen hallinnon toiminnan ja tuottavuuden kehittymisen arvioinnille, kuntien väliselle vertailulle sekä kuntien sisäiselle toimintojen väliselle vertailukehittämiselle.
4
Hankkeen tausta Tiedon standardointi on ehdoton edellytys tietotuotannon automatisoinnille, joka on välttämätön edellytys tietotuotannon nopeuttamiselle ja tiedon tuotantokustannusten alentamiselle. Lähtökohtana luokitusten kehittämistyölle on se, ettei nykyisissä tehtäväluokituksissa ei ole käytetty kaikilta osin lainsäädännössä omaksuttua peruskuntien tehtävä- ja palvelurakennetta, eikä luokitteluissa ole käytetty lainsäädännön käsitteistöä yhdenmukaisuus tehtäviin ja VOS - järjestelmään Luokitteluissa ei ole myöskään käytetty vakiintunutta käsitteistöä kuntien tehtävistä, eikä tehtäviä, palveluja ja toimintoja ei ole luokiteltu edes luokitusjärjestelmän sisällä yhtenevällä kriteeristöllä. Käytössä olevat palveluluokitukset on toteutettu yleensä tarpeen ja kohteen mukaan (tehtäväluokituksia on tehty mm. tilastoinnin, tietojen säilyttämisen, tutkimustoiminnan sekä talouden ja toiminnan seurannan tarpeisiin, kullekin omalla rakenteella ja omalla käsitteistöllä) Kuntien tehtävä- ja palveluluokituksen määrittely JHS –järjestelmässä perustuu kuntien talous- ja toimintatietojen laajempaan standardointikokonaisuuteen, jota järjestelmän sisällä ollaan toteuttamassa Kokonaisuuden tavoitteena on yhdenmukaistaa kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen määritystä ja ylläpitokäytäntöjä kuntien taloutta ja toimintaa kuvaavien laskentakohteiden osalta (tililuettelo, tehtävä, palvelu, toimipaikkatieto).
5
Hankkeen tausta Kehittämistyö liittyy julkisen talouden suunnitelman, kuntatalouden makro-ohjauksen sekä kuntien tilastoinnin ja tietohuollon kehittämiseksi käynnistettyjen kansallisten hankkeiden toteutukseen. Hallituksen 28.8.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisesta ohjelmasta päätettiin ottaa käyttöön uusi kuntien talousohjausjärjestelmä ja parantaa julkisen talouden kestävyyttä kehittämällä tuottavuutta. Hallituksen 29.11.2013 tekemässä päätöksessä rakennepoliittisen: ”Kuntatalouden ohjauksen toimivuuden turvaamiseksi Kuntatieto-ohjelman toimeenpanossa otetaan huomioon kuntatalouden ohjauksen edellyttämät tietotarpeet. Vauhditetaan julkisten palvelujen kustannusten läpinäkyvyyttä ja vertailtavuutta ottamalla kuntasektorilla käyttöön yhtenäinen malli tuotannon ja kustannusten laskentaan ja vertailuun.” Luokitukset muodostavat perustan kuntien ja kuntayhtymisen taloutta ja toimintaa kuvaavien tietojen kohdentamiselle kuntien palvelutoiminnan ohjauksen sekä kuntien välisen vertailun kehittämiselle. Hanke muodostaa kehityskokonaisuuden valtiovarainministeriön vetämässä kuntien talous- ja toimintatietojen, tilastoinnin ja tietohuollon kehittämisohjelmassa (Kuntatieto-ohjelma), jonka tavoitteen on nopeuttaa, laajentaa ja parantaa kuntien ja kuntayhtymien talous- ja toimintatietojen tuottamista, yksinkertaistaa ja helpottaa kuntien tiedonantotaakkaa valtion tarpeisiin sekä kehittää kuntien tiedonhallinnan prosesseja ja niitä tukevia välineitä kunnan johtamisessa tarvittavan tiedon tuotannon parantamiseksi. Työn toteutuksessa hyödynnetään Kuntatieto –ohjelmassa tuotettua pohjamääritystä tehtävä- ja palveluluokituksesta
6
Suositushankkeen tavoitteet Hankkeessa tehtävän määrittelyn tarkoituksena on luoda yksi ”master” -luokitus jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin. Tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta. Luokituksen avulla tulee pystyä kuvaamaan tuloja ja menoja yhteiskunnallisen tehtävän mukaan ilman, että organisaatioiden välinen tehtäväjako ja siinä tapahtuvat muutokset tai palvelun tosiasiallinen tuottajaorganisaatio vaikuttavat tulokseen. Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille. Lisäksi tehtävä- ja palveluluokitukset tulee laatia siten, että siinä otetaan huomioon olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG, (ks. JHS 186) sekä muut tiedon käsittelyyn kehitetyt luokitukset (mm. asiakirjallisen tiedon käsittelyn luokitukset).
7
Toteutuksen työvaiheet Luokitusten käyttötarkoituksen määrittely Luokituksen käsitteiden määrittely Tehtävä- ja palveluluokituksen ja muiden siihen liittyvien luokitusten suhteiden ja liittymien määrittely Luokituksen rakenteen määrittely Luokituksen määrittely Luokituksen soveltamisohjeen laadinta (muodostaa määrityksen kanssa ns. luokituskäsikirjan) Luokituksen ylläpitomallin määrittely ja mallin toteutuksen suunnittelu Luokituksen käyttöönottosuunnitelma JHS –suositusehdotuksen palautekierros Kuntien tehtävä- ja palveluluokituksen dokumentointi ja julkaisu
8
Aikataulu 20142015 HuhtiToukoKesäHeinäEloSyysLokaMarrasJouluTammiHelmiMaalisHuhtiToukoKesä Hankesuunnitelman laatiminen JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –jaosto 23.5.2014 JHS –suositusluonnoksen laatiminen Palautekierros Suosituksen viimeistely Julkaisu JHS –jaosto 4/2015 JHS –jaosto 4/2015 JUHTA 5/2015 JUHTA 5/2015 Tarkastuspisteet muiden sidoshankkeiden osalta
9
Työryhmä Tommi Oikarinen, valtiovarainministeriö / KAO Pasi Rentola, Opetushallitus (varajäsen Heli Lehtonen, Opetushallitus) Eila Ratasvuori, Helsingin kaupunki Mari Siimar, Turun kaupunki Mikko Mehtonen, Suomen Kuntaliitto Pirkko Heikkinen, Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Olli Seppänen, Tilastokeskus (varajäsen Tuula Hausmann, Tilastokeskus) Lea Vuorinen, Tilastokeskus (varajäsen Atte Virtanen, Tilastokeskus) Ari Virtanen, THL Johanna Eerola, THL Riikka Väyrynen, THL (THL:n edustajien varajäsen) Raili Oittinen, Kansallisarkisto Työryhmän editori N.N. Työryhmän kokoonpanoa täydennetään erityisesti kuntien palvelutoiminnan asiantuntijoilla työn käynnistämisen yhteydessä
10
Työmääräarvio (luonnos) Asiantuntijakonsultti 37 – 42 htp JHS-hankekoordinaattori 8,3 htp Työryhmän vetäjä 26 htp Työryhmä 11,5 htp / jäsen
11
Loppu!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.