Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työpajat Kesäkuu 2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työpajat Kesäkuu 2015."— Esityksen transkriptio:

1 JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työpajat Kesäkuu 2015

2 Tehtävä- ja palveluluokitus työpajat AGENDA Klo 10.00 alkava työpaja Klo 13.00 alkava työpaja Asia 10.00 – 10.3013.00 – 13.30Työpajan aloitus; tausta ja tavoitteet 10.30 – 11.3013.30 – 14.30Luokituksen esittely ja keskustelu lähtökohdista 11.30 – 12.3014.30 – 15.30Luokituksen läpikäynti (jatkuu seuraavissa työpajoissa) 12.30 – 12.5015.30 – 15.50Jatkoeteneminen 12.50 – 13.0015.50 – 16.00Työpajan yhteenveto ja päättäminen TYÖPAJOJEN AJANKOHDAT JA TEEMAT: Maanantai 1.6..2015; Opetus ja kulttuuri Keskiviikko 3.6.2015; Kunnan hallinto / Kunnan itselleen ottamat tehtävät Tiistai 9.6.2015, klo 10.00 – 13.00; Sosiaali- ja terveydenhuolto Tiistai 9.6.2015, klo 13.00 – 16.00; Tekninen / ympäristö

3 Työpajan tavoitteet Työpajan tavoitteena yhteisesti työstää JHS kuntien tehtävä- ja palveluluokitusta eteenpäin Keskustella tiedon käyttötarkoituksen luokitukselle asettamista vaatimuksista Miettiä ja suunnitella yhdessä tarvittavat jatkotoimenpiteet Kotitehtävä työpajaan: 1.Tutustu tähän materiaaliin 2.Tutustu tehtävä- ja palveluluokitus taulukkoon 3.Tutustu Kuntatieto-ohjelmaan (jos aika ja energia riittää): https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto

4 Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus  Luokitus luo yhden ”master” –luokituksen, jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin (tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta)Ÿ  Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille. Luokitusten tulee olla riittävän kattavat, jotta lakisääteisten tehtävien lisäksi myös muut olennaiset tehtävät ja toiminnot tulee pystyä sijoittamaan luokitusjärjestelmään yhteismitallisuuden vuoksi.  Luokituksen on varmistettava talous- ja toimintatiedon yhdistäminen samaan laskentakohteeseen  Luokitus on yhdenmukainen sekä kuntien että valtionhallinnon käyttöön  nykyisin olemassa olevien luokitusten määrän ja tietojen tuottamiseen kuluvan ajan vähentäminen (uudella luokituksella pystyttävä poistamaan olemassa olevia luokituksia)  Luokituksen avulla parannetaan tuotettavan tiedon laatua (tieto kohdentuu tarpeen kannalta oikeaan kohteeseen)  Luokituksen tulee tukea kuntien kustannusvertailun, tuottavuuslaskennan sekä vaikuttavuuden arvioinnin tarpeita Ÿ TAVOITTEET

5  Työ liittyy Kuntatieto-ohjelman tietojen standardointikokonaisuuteen: https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto  Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan siten, että niissä otetaan huomioon tilastointinäkökulma, erityisesti taloustilastoinnin tarpeiden huomioiminen sekä olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG (ks. JHS 186).  Luokituksen suunnittelussa tulee varmistaa linkki ja yhteys muihin tiedon yhdistämisessä tarvittaviin luokitukseen (mm. valmisteilla oleva tililuettelo- ja toimipaikkasuositus)  ŸOlemassa ja valmisteilla olevat luokitukset tulee ottaa huomioon työssä, mm. valmisteilla olevat muut JHS-suositukset (esim. julkisen hallinnon tuki- ja ylläpitotehtävien luokitus)  Luokituksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon keskeisten käyttötarkoituksien yhteys tai vaatimusten toteutuminen, mm. uuden julkisen talouden makro-ohjauksen tarpeet  Luokituksen muodostaminen käyttötarkoitusten ja käyttötapausten kautta (kytkeytyisi suoraan tietotarpeeseen sekä konkretisoituisi)  Luokituksen tavoitteena pitää olla selkeys ja yksinkertaisuus, jotta sen esittämä informaatio ymmärretään ja luokitusta osataan käyttää VAATIMUKSET JA REUNAEHDOT Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus

6 Luokitukseen kohdennettavan tiedon käyttötarkoitukset Kuntatalouden makro-ohjaus (ml. tuottavuus) Kunnan peruspalveluiden valtionosuus Opetus- ja kulttuuritoimen rahoitus Lain valmistelu Kuntataloustilastointi Sosiaali- ja terveydenhuollon tilastotoimi Opetus- ja koulutus tilastot / tietopalvelu Kuntien palvelutoiminnan järjestäminen Strategiaohjaus Talousohjaus Tulosohjaus Palvelujen ohjaus Palvelujen järjestäminen Asiakkuuksien hallinta

7 Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus AIKATAULU Huhti KesäEloLokaJoulu Maalis ToukoHeinäSyysMarras EloLokaJouluHelmi SyysMarrasTammi 20142015 Hankesuunnittelu Tavoitteet Luokitusversio Käyttötapaukset Luokitusversio Työpajat Luokitusversio Version pilotointi Luokitusversio 1. lausuntokierros = työryhmä = työpaja

8 Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus TYÖRYHMÄ JäsenOrganisaatioVarajäsen Tommi OikarinenValtiovarainministeriö / KAO Antti MarkkanenOpetushallitusHeli Lehtonen Eila RatasvuoriHelsingin kaupunki Mari SiimarTurun kaupunki Mikko MehtonenSuomen Kuntaliitto Pirkko HeikkinenKainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä Olli SeppänenTilastokeskusTuula Hausmann Lea VuorinenTilastokeskusAtte Virtanen Ari VirtanenTerveyden ja hyvinvoinnin laitosRiikka Väyrynen Johanna EerolaTerveyden ja hyvinvoinnin laitosRiikka Väyrynen Raili OittinenKansallisarkisto Mia ToivanenOwal Group Oy

9 LIITTYMÄT

10  Tehdään palveluiden kustannukset sekä laatu läpinäkyviksi ( Hyvinvointi ja terveys )  Jatketaan väestölähtöisen budjetoinnin kehitystyötä ( Hyvinvointi ja terveys )  Johtamista ja toimeenpanoa on rohkeasti uudistettu vahvistamalla tietoon perustuvaa päätöksentekoa ja avoimuutta ( Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen )  Hallitus kytkee strategisten tavoitteidensa edistymisen seurantaan indikaattorit, joita se seuraa systemaattisesti ja joiden tuottaman tiedon perusteella se tarvittaessa ryhtyy korjaaviin toimenpiteisiin ( Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen )  Palvelutuotannon tehokkuuden ja laadun arviointia varten laaditaan mittaristo ( Rakennepoliittiset uudistukset, sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus )  Hallitus toteuttaa valtakunnallisesti kuntien ja muun julkisen sektorin tuotantokustannusten mittariston, joka tekee kustannuksista ja laadusta läpinäkyvän sekä vertailukelpoisen ( Rakennepoliittiset uudistukset, kuntien kustannusten karsiminen )  Kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistusta jatketaan osana kuntien muuttuvaa tehtäväkenttää. Hallitus tasapainottaa kuntien tehtävät ja niihin käytettävissä olevan rahoituksen ( Rakennepoliittiset uudistukset, tulevaisuuden kunta ) HALLITUSOHJELMA Näkökulmia seuraavilla vuosille

11 Tiedon kirjaaminen Tiedon kohdentaminen Tiedon jalostus Tiedon raportointi / esittäminen JHS Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo JHS Kuntien palvelu- luokitus JHS Kuntien tehtävä- luokitus JHS Kustannus- laskenta JHS Talousarvio / - suunnitelma JHS Tilinpäätös- sisältö JHS Tuottavuus- mittaus Kuntien käyttötarpeet Valtion käyttötarpeet Tilastoinnin tehtävä- luokitus Tilastoinnin tarpeet JHS XBRL Taloustiedon kirjauskohteet Taloustiedon kohdentamis- säännöt Taloustiedon kohdentamiskohteet Taloustiedon kohdentamiskohteet Taloustiedon raportointikohteet Taloustiedon suunnittelukohteet Yleiset laskentasäännöt Tiedonsiirron kohteet Kuntatieto-ohjelman suositukset

12 Suositusten kehittäminen ja käyttöönotto Q4 Q3 Q2 Q1 2015 Q4 Q3 Q2 Q1 2016 Q4 Q3 Q2 Q1 2017 Q4 Q3 Q2 Q1 2018 Q4 Q3 Q2 Q1 2019 Q4 Q3 Q2 Q1 2020 JHS Kuntien ja kuntayhtymien tililuettelo JHS Kuntien tehtävä- ja palveluluokitus JHS XBRL JHS Kustannus- laskenta JHS Talousarvio / - suunnitelma JHS Tilinpäätös sisältö JHS Tuottavuus- mittaus Ylläpidon suunnitteluKuntatieto-ohjelman tavoite 2.0 Kuntatieto-ohjelman tuotosten ylläpito Tukitoimenpiteet Luokitusten käyttöönotto Tiedon tuottaminen uusilla luokituksillaTukitoimenpiteet

13 JHS työ ja koordinaatiopisteet muuhun HuhtiKesäEloLokaJoulu Maalis ToukoHeinäSyysMarras Tampere / MDM SuunnitteluToteutusIntegraatio Kuntien itsehallinnollisten tehtävien kartoituksen valmisteluryhmä Määrittely KyselyAnalyysi STM / Sote-tieto –strategia: (3): tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen SuunnitteluTiedon toissijaisen käytön kehittäminen ja resursointi Kuntatalousohjelman tietotarpeiden määrittely SuunnitteluTeknisen kuntatalousohjelman tietotarpeet Kuntatalousohjelman tietotarpeiden määrittely Valtion toimenpiteiden arvioinnin tietotarpeet Espoo / JVA Toiminta- ja tietoarkkitehtuuriTietojärjestelmäkuvaukset Mikkeli Vaihe IIVaihe IIIVaihe IV Kuntien tehtävien kartoitus Kysely Analyysi KaPA: palvelutietovaranto Palveluluokitus? THL: palveluhakemisto (SADe) Palveluluokitus? Kuntatieto-ohjelman pilotit VM STM Hankkeet JHS TEPA T1T1 T2T2 Työryhmän kommenttien pohjalta tarkennettu versio Työpajojen pohjalta tarkennettu versioPilottien pohjalta tarkennettu versioI lausuntokierros Lausuntojen pohjalta tarkennettu versio P3P3 P4P4 P1P1 P2P2 Kuntien tuottavuus- ja taloudellisuusmittarit ValmisteluTyön toteutus JHS = Päätöspiste = Työpaja = sovittu koordinaatio = Päätöspiste = Työpaja = sovittu koordinaatio P T

14 LUOKITUS

15 Luokituksen lähtökohta Luokitus ei ole organisaatioon tai tuottamistapaan sidottu Luokitus tehdään vain yhteen hierarkiatasoon Tehtäväluokituksen kiinnittäminen lainsäädäntöön ja kuntien itselleen ottamien tehtävien loogiseen jäsennykseen Palveluluokituksen muodostuminen kunnan toiminnan tarpeista  palveluluokitus toimii kunnnan tiedon kohdistimena Yksiselitteisen suoritetiedon (suoriteyksikkö) liittäminen palveluun talous- ja toimintatiedon yhdistämiseksi ( = tuottavuus)

16 Luokituksen looginen rakenne JHS Kuntien palvelu- luokitus JHS Kuntien tehtävä- luokitus Palvelu- tuote 1 Kunnan palvelutuotteet Palvelu- tuote 2 Palvelu- tuote 3 Palvelu- tuote 4 Palvelu A Palvelu- tuote 5 Kunnan palvelu- kokonaisuudet Palvelukokonaisuus IPalvelukokonaisuus II Vertailutaso Tehtävä ATehtävä B LainsäädäntöTilastointiRahoitus Palvelu BPalvelu C Kunta kohdentaa tiedon palveluluokitukselle Valtio jalostaa tiedon palveluluokituksesta Valtion keskeiset käyttötarkoitukset

17 Luokitustaulukon rakenne Tehtävä: lailla kunnalle annettu tai kunnan itsehallintonsa nojalla itselleen ottama tehtävä. Palvelu: organisoidun toiminnan tuloksena syntyvä aineeton hyödyke asiakkaan tarpeiden tyydyttämiseksi. Tehtäväluokitus: yhteisesti sovittu luettelo kunnan tehtävistä, jossa tarkastelun kohteena olevat tehtävät on esitetty tehtävien yhteisten tunnusmerkkien mukaan ryhmiteltynä Palveluluokitus: yhteisesti sovittu luettelo kunnan palveluista, joilla toteutetaan kunnan tehtäväluettelon mukaisia tehtäviä Tehtävä- ryhmä LakiTehtäväPalveluKuvausLähdeSuoriteTuote Tehtävän ryhmittely Laki ja pykäläTehtäväPalveluPalvelun kuvausTietolähdeSuoriteyksikköTuotetaso Säädös johon tehtävä perustuu Ryhmittely auttamaan jäsentämistä Apusarake auttamaan ajattelua = palvelun muodostavat tuotteet / palvelutuotteet Apusarake auttamaan ajattelua = palvelun yksiselitteinen suorite Suosituksen kohde Kuvaus palvelusta ja sen sisällöstä

18 Tervetuloa!


Lataa ppt "JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työpajat Kesäkuu 2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google