Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen
Vihtavuoren koulu Matti Rimpelä

2 Mikä uhkaa hyvinvointiamme?
Tuhoammeko itse luontomme? Ilmaston muutos Kestääkö aineenvaihduntamme arkea? Metabolinen oireyhtymä Tulemmeko toimeen toistemme kanssa? Läheisväkivalta, kiusaaminen Kestääkö talous, oikeudenmukaisuus? Köyhyys Jaksavatko aivot informaatiotulvassa? Varhainen dementia Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

3 ”Joukkoharha” Lapsi jaetaan osiin: Tämä ”osittaminen” ei toimi,
Koti kasvattaa Koulu opettaa Sosiaali- ja terveys hoitaa Tämä ”osittaminen” ei toimi, kun lapsen kehitys ymmärretään oikein: lapsi on jakamaton kokonaisuus Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

4 Missä on villakoiran ydin?
Useita toimijoita – omat tulkinnat Opettajat, oppilaat, vanhemmat, psykologit, kuraattorit, lääkärit, terveydenhoitajat… Tarvitsemme yhteisiä käsitteitä, jotka yhdistävät ammatteja ja tutkimusperinteitä ovat ymmärrettäviä ilman erityiskoulutusta Ekologinen/systeeminen tulkinta Hyvinvointioppiminen/opettaminen Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

5 Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi"
Ympäristö Fyysinen Sosiaalinen Geeniperimä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

6 Hyvinvointi rakentuu systeemisesti "Hyvinvointiekosysteemi"
"Tuonpuo-leinen" Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

7 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Ekologinen tulkinta Lapset kehittyvät "hyvinvointiekosysteemissä" Kehitysyhteisö Lapset osallisia useissa yhteisöissä perhe, päivähoito, koulu, harrastukset, media, "katu" Kasvatuskumppanuus Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

8 Yksittäisen lapsen näkökulma:
Yksilöllisen hyvinvoinnin perustekijöistä Jätetään hetkeksi sosiaalinen/fyysinen ympäristö ja geeniperimä sivuun Olennaista neljän tekijän tasapaino: Sosiaalinen vuorovaikutus Ravinto Kuormitus (fyysinen, psyykkinen), ”kuluminen” Lepo, rentoutuminen,”uusiutuminen” Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

9 Sosiaalinen/fyysinen ympäristö + geeniperimä
Yksilötaso Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

10 Hyvinvointi rakentuu "systeemissä"
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Viestit - mieli - elimistö Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

11 Vuorovaikutus Ravinto
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Vanhemmat Viestit Vaistomainen - mieli korjausliike varhais- - elimistö lapsuudessa Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

12 Vuorovaikutus Ravinto
Vaistomainen reagointi muuttuu tietoiseksi tulkinnaksi 2-5 vuoden iässä Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Lapsen oma tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

13 Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä
Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen -tulkinta -sanoittaminen Toiminta Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

14 Vuorovaikutus Ravinto
Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

15 Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä
Mielen ja elimistön viestit Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

16 Fyysinen ja sosiaalinen ympäristö/ geeniperimä
Vuorovaikutus Ravinto Kuormitus Lepo Mielen ja elimistön viestit Mielialan muuntelu: Päihteet, tupakointi, piristeet, lääkkeet Tietoisuus - havaitseminen tulkinta Toiminta Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

17 Hyvinvointioppiminen
Hyvinvointia opitaan samalla tavalla kuin lukemista ja laskemista myös pahoinvointia "opitaan"! Oppiminen on yksilöllistä ja yhteisöllistä lapsi oppii, vanhemmat oppivat, perhe oppii yhdessä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

18 Hyvinvointioppimisen keskeisiä teemoja
Elimistön ja mielen viestit ja niiden tulkinta Itsehoito Puhuminen/vuorovaikutus Liikkuminen Arjen rytmit, lepo, ruokailu, yms. Kriittiset vaiheet varhaislapsuudessa, jatkuu koko elämän Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

19 Hyvinvointioppiminen
antaa myönteisen perustan ja päämäärän selkeän teoriaperustan oppimisen ja opetuksen tutkimuksesta rakentaa tulevaisuutta mutta ei uhkakuvilla riskitekijät ja vaarat mukana, mutta eivät keskiössä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

20 Hyvinvointiopettaminen
Kaikki kehitysyhteisön aikuiset ovat myös ”hyvinvointiopettaja” Tahtoi hän sitä tai ei Tiedostamatta esimerkkinä: Vanhemmat… Tietoisesti maallikkona: Valmentajat… Tietoisesti ja ammattitaitoisesti: Opettajat… Mitä on hyvinvointiopettamisen ammattitaito? Opettajan ammattitaito + ymmärrys hyvinvoinnin kehityksestä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

21 Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Tärkeintä tukea lapsiperheiden ja lasten hyvinvointioppimista! Alkuopetuksessa hyvinvointioppiminen edelleen keskeinen haaste haasteita Lasten varttuessa hyvinvointiopettamisen tarve vähenee Mutta ei lopu kokonaan Toisella asteella esim. ergonomia, työhyvinvointi Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

22 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Miksi opettaja? Opettajan ammattitehtävä vai harrastus? Vahvistuva tutkimustulos: Hyvinvointia voivat arvioida Oppilas itse Vanhemmat Opettajat Oppilashuoltohenkilöstö Seurantatutkimuksissa paras ennustaja: Opettajan arvio oppilaan hyvinvoinnista Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

23 Opettajan rooli vahvistettu asetuksessa kouluterveydenhuollosta
Laaja terveystarkastus 1., 5. ja 8.luokilla Tulee velvoittavana voimaan Oppilaan terveystarkastuksen lisäksi Perheen/vanhempien hyvinvointi Vanhempien arviointi lapsen hyvinvoinnista Opettajan arviointi oppilaan selviytymisestä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

24 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Mitä tarkoittaa? Kuuluuko todella opettajalle?? Taas lisätyötä??? Maksetaanko korvaus työajasta??? Miten tehdään käytännössä? Vastarintaa, ahdistusta… Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

25 Vahvuudet ja heikkoudet –SDQ/ http://www.sdqinfo.org/
1990-luvulla kehitetty lomakkeisto Tieteellisesti standardoitu, 60+ maassa Yhdistää lapsen oman sekä vanhempien ja opettajan arvioinninm Kuvataan käyttäytymisen piirteitä Ei kliinisiä oireita Lyhyt, peruslomake A4 Kääntösivulla täydennystä Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

26 Vahvuudet ja heikkoudet (SDQ)
Lähes identtiset versiot vanhemmille, opettajille ja oppilaille Peruslomake: 5 x 5 = 25 kysymystä: tunne-elämän ja käytöshäiriön oireet, tarkkaavuuden ja kaverisuhteiden ongelmat sekä prososiaalinen käyttäytyminen. Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

27 SDQ:n laajennus: Toimintakyvyn arviointi
Lisäksi lapsentoimintakyvyn arviointi: Onko lapsella yleensä ottaen ongelmia, Jos on, miten kroonisia ne ovat, miten paljon ne huolestuttavat ja rasittavat häntä itseään tai hänen läheisiään, ja miten ongelmat vaikuttavat eri elämänalueilla (koti, koulu, ystävät, harrastukset). Toimintakyvyn seurantaan omat kysymykset Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

28 Vastausvaihtoehdot ja koodaus
Kolme vastausvaihtoehtoa: ”ei päde lainkaan” = 0, ”pätee jonkin verran” = 1 ja ”pätee varmasti” = 2. osa-alueen pisteet yhteen: 0-10. Neljän ongelma-aluetta -> ongelmien pistemäärä 0 – 40. (prososiaalinen osa-alue ei mukaan) Tulkinta/opettajan lomake ->13 OK 14-15 rajalla; mitä muuta infoa käytettävissä? 16+ jatkoselvitykseen Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

29 Miten ottaisin käyttöön?
Opettajan työnohjaus: Opettelen systemaattista arviointia Täytän kokeilumielessä luokkani oppilaista Yleisarvio ensin osalle, sitten peruslomake Toisin päin, ensin peruslomake, sitten yleisarvio Vertailu: Muuttuiko oma arvio oppilaasta? Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

30 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Yhteistyön väline Opettaja, vanhemmat, oppilas täyttää Katsotaan yhdessä, verrataan toisiinsa Pohditaan Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

31 Pedagogiseen arviointi/ Laaja terveystarkastus
Otetaan vähitellen rutiinikäyttöön Kerrotaan menettelystä vanhemmille, pyydetään lupa Opettaja täyttää oppilaista lomakkeet ja pisteyttää ne ottaa kopion itselleen, jotta voi ottaa mukaan vanhempien/oppilaan kanssa keskusteluun Näyttää vanhemmille antaa pisteytetyt lomakkeet kouluterveydenhoitajalle Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

32 Ei joka koulussa/kunnassa ”omaa polkupyörää”
Kannattaa käyttää valmista työkalua Tutkimukseen perustuva Antaa rakenteen ja ohjaa päätöksentekoa Mahdollistaa myös ”objektiivisen” tilannekuvauksen Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu

33 Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu
Lopuksi Ylläpidetään ja vahvistetaan vanhemmuuden ja isovanhemmuuden onnea! Matti Rimpelä: Hyvinvointioppiminen Vihtavuoren koulu


Lataa ppt "Hyvinvointioppiminen ja -opettaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google