Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

V IRANOMAISYHTEISTYÖ JA SALASSAPITO 6.10.2015 kehittäjä-sosiaalityöntekijä,VTM Marja Salonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste hanke 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "V IRANOMAISYHTEISTYÖ JA SALASSAPITO 6.10.2015 kehittäjä-sosiaalityöntekijä,VTM Marja Salonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste hanke 1."— Esityksen transkriptio:

1 V IRANOMAISYHTEISTYÖ JA SALASSAPITO 6.10.2015 kehittäjä-sosiaalityöntekijä,VTM Marja Salonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste hanke 1

2 PÄIVÄN TEEMAT 1) Lyhyt katsaus viime vuosina tehtyihin selvityksiin viranomaistyön toimivuudesta - mitä ongelmia selvityksissä on havaittu 2. Salassapito käsitteenä 3) Oikeus saada ja luovuttaa tietoja viranomaisten kesken 4) Lapsen seksuaalisen hyväksikäytön tunnistaminen ja viranomaisten velvoitteet 5) Lastensuojeluilmoitus ja yhteydenottopyyntö sosiaalihuollon tarpeen arvioimiseksi 5) Muutamia huomioita lapsen huoltajuuteen liittyen 6) Hyvät käytännöt -> HOX! KATSO AINA AJANTASAINEN LAINSÄÄDÄNTÖ JA KOKO PYKÄLÄN SANAMUOTO SÄÄDÖKSESTÄ, ESIM. FINLEX 2 Marja Salonen

3 YHTEISTYÖN PULMAT Brittiläisissä tutkimuksissa koskien vakavia lastensuojelutapauksia (ts. lapsi on kuollut tai vammautunut kaltoinkohtelun seurauksena, on havaittu seuraavia puutteita koskien viranomaisten välistä yhteistyötä arviointiprosessien aikana viranomaiset eivät ole varmistaneet, että kaikki ymmärtävät jaetun informaation katkokset informaationkulussa, kadonneet viestit, epätarkat kirjaukset jne. epäluottamus eri ammattiryhmien välillä, toisen ammattitaidon kunnioituksen puute -> avainasemassa luottamuksellisuus käsiteltäessä lapsen asiaa 3 Marja Salonen

4 YHTEISTYÖN PULMAT STM (2012): Toimiva lastensuojeluraportti TAVOITE : Selvittää tietojen vaihdon ongelmat viranomaisten välillä sekä arvioida tähän liittyvien salassapitosäännösten toimivuus Viranomaisten yhteistyö näytti sattumanvaraiselta, jossa kukaan ei ottanut kokonaisvastuuta ja toiminta jäi koordinoimatta Lapset ja vanhemmat kokivat joko jäävänsä ulkopuolisiksi omissa asioissaan tai uupuivat koordinaatiovastuuseen Yhteistyöhön ohjaavia säännöksiä on 36 eri lasten ja perheiden palveluja koskevassa laissa ja asetuksessa (vuonna 2012) 4 Marja Salonen

5 Y HTEISTYÖN PULMAT Perhe -ja lapsisurmien ehkäisy ja viranomaisten välinen tiedonvaihto ” Säädöspohja moniammatilliselle yhteistyölle on hajanainen ja osin puutteellinen. Viranomaisten välinen yhteistyö perustuu lähtökohtaisesti asiakkaan suostumukseen tietosuojasäädösten estäessä vastentahtoisenyhteistyön lukuun ottamatta nimenomaisia lastensuojelulaissa määriteltyjä tilanteita”. 5 Marja Salonen

6 Y HTEISTYÖN PULMAT Oikeusministeriön selvitys 8 vuotiaan tytön kuolemasta Tieto lapseen kohdistuneista toimenpiteista ̈ ei kulkenut eri tahojen va ̈ lilla ̈ ja viranomaisten yhteistyo ̈ oli puutteellista ”.. Na ̈ ytta ̈ a ̈ silta ̈, etta ̈ perheen tukemisen ajatus, vanhempien oikeuksien kunnioittaminen ja perheen yksityisyyden suoja ylitta ̈ va ̈ t pa ̈ a ̈ to ̈ ksentekotilanteessa lapsen edun..” ”..Tarvitaan selkea ̈ ohjeistus neuvolatyo ̈ ntekijo ̈ iden, kouluterveydenhuollon ja muun terveydenhuollon ka ̈ ytto ̈ o ̈ n lasten pahoinpitelyn tunnistamista ja ka ̈ sittelya ̈ varten. Lisa ̈ ksi ohjeistus tulisi tehda ̈ tutuksi opettajille, lastentarhanopettajille ja muille lasten kanssa tyo ̈ skenteleville..” 6 Marja Salonen

7 7

8 L ÄHDE : SISÄASIAINMINISTERIÖN JULKAISU 1/2014: PERHE - JA LAPSISURMIEN EHKÄISY JA VIRANOMAISTEN VÄLINEN TIEDONVAIHTO 8 Marja Salonen

9 ASIAKKAALLA ON LAINSÄÄDÄNNÖN MUKAAN OIKEUS TIETÄÄ : miksi hänen antamiaan tietoja tarvitaan mihin tarkoitukseen niitä käytetään mihin niitä voidaan luovuttaa mistä muualta ja mitä häntä koskevia tietoja voidaan suostumuksesta riippumatta luovuttaa oikeutensa tarkistaa omat tietonsa ja vaatia tiedon korjaamista mihin rekisteriin tiedot tallennetaan 9 Marja Salonen

10 V IRANOMAISEN VELVOLLISUUS ON : käyttää selkeää ja ymmärrettävää kieltä noudattaa huolellisuutta ja suunnitelmallisuutta asiakirjoja laatiessaan kerätä vain työtehtäviensä hoitamisessa tarvittavia tietoja pyrkiä virheettömyyteen ja korjata virheelliset tiedot, aiempia tietoja hävittämättä luovuttaa viivytyksettä asiakkaalle häntä koskevat asiakirjat 10 Marja Salonen

11 V IRANOMAISEN VELVOLLISUUS ON luovuttaa viivytyksettä asiakkaalle häntä koskevat asiakirjat, mikäli asiakas niitä pyytää toimia yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa lain asettamia ehtojen puitteissa laatia toiminnastaan ajantasaisia asiakirjoja sosiaalihuollon asiakirja: viranomaisen ja yksityisen järjestämään sosiaalihuoltoon liittyvä asiakirja, joka sisältää asiakasta tai muuta yksityistä henkilöä koskevia tietoja-> Muista, että viranomainen voi kerätä vain sosiaalihuollon järjestämistä varten tarpeellisia tietoja -> tarpeellisuusvaatimus 11 Marja Salonen

12 S AMI MAHKONEN : SALASSAPIDON VIISI PERUSKYSYMYSTÄ ( LÄHDE : S AMI MAHKONEN : SALASSAPITOVELVOLLISUUS ) Ketä suojellaan: ammattihenkilöä itseään vai yksittäistä lasta & perhettä Mitä suojellaan: omaa selustaa vai psyykkistä koskemattomuutta Miltä suojellaan: virkavirheiltä vai integriteetin loukkauksilta Miksi suojellaan: laki vaatii vai häpeän estämiseksi Miten suojellaan: yhteistyön välttelyllä vai osaempatian keinoin 12 Marja Salonen

13 S ALASSAPIDETTÄVÄ TIETO Julkisuuslain 24.1 §:n 25-32 kohdat: salassapidettävät tiedot 25) asiakirjat, jotka sisältävät tietoja sosiaalihuollon asiakkaasta tai työhallinnon henkilöasiakkaasta sekä tämän saamasta etuudesta tai tukitoimesta taikka sosiaalihuollon palvelusta tai työhallinnon henkilöasiakkaan palvelusta taikka tietoja henkilön terveydentilasta tai vammaisuudesta taikka hänen saamastaan terveydenhuollon ja kuntoutuksen palvelusta taikka tietoja henkilön seksuaalisesta käyttäytymisestä ja suuntautumisesta; Sosiaalihuollon asiakaslaki 14 §: sosiaalihuollon asiakaskirjat, jotka sisältävät tietoa sosiaalihuollon asiakkaasta ovat salassapidettäviä Tieto asiakaskirjasta voidaan antaa julkisuuslain 29 §:n mukaan joko ASIAKKAAN LUVALLA TAI JOS LAISSA ON ERITYINEN SÄÄNNÖS 13 Marja Salonen

14 S ALASSAPITO salassapitovelvollisuus sisältää 1) asiakirjan säilyttämisvelvollisuuden 2) vaitiolovelvollisuuden 3) tiedon hyväksikäyttö kiellon > osa-alueet täydentävät toisiaan 14 Marja Salonen

15 A SIAKIRJA SALAISUUS JA VAITIOLOVELVOLLISUUS asiakirjasalaisuus= asiakirjaa tai sen kopiota tai tulostetta ei saa näyttää, luovuttaa tai antaa muulla tavoin sivullisen nähtäväksi tai käytettäväksi vaitiolovelvollisuus : asiakaslain 15 §:n mukaan sosiaalihuollon järjestäjä, tuottaja tai niiden palveluksessa oleva taikka sosiaalihuollon luottamustehtävää hoitava ei saa paljastaa asiakirjan salassa pidettävää sisältöä tai tietoa eikä muutakaan sosiaalihuollon tehtävissä toimiessaan tietoonsa saamaansa seikkaa, josta lailla on säädetty vaitiolovelvollisuus > vaitiolovelvollisuus jatkuu palvelussuhteen päättyessä 15 Marja Salonen

16 T IEDON HYVÄKSIKÄYTTÖKIELTO Salassa pidettäviä tietoja ei saa käyttää omaksi taikka toisen hyödyksi tai toisen vahingoksi. Asiakas, hänen edustajansa tai avustajansa saa kuitenkin käyttää muitakin kuin häntä itseään koskevia tietoja esimerkiksi tuomioistuin prosessissa, kun kysymys on sen oikeuden, edun tai velvollisuuden hoitamista koskevasta asiasta, johon asiakkaan tiedonsaantioikeus on perustunut. 16 Marja Salonen

17 S ALASSAPITO sosiaalihuollon asiakaslain mukaan lastensuojeluun kertynyt tieto on kokonaisuudessaan salassapidettävää tieto siitä, että lapsi ja perhe on lastensuojelun asiakkaana on salassapidettävää eikä tätä tietoa saa ilmaista sivulliselle sivullinen= henkilö, jolla ei ole lainmukaista oikeutta saada tietoa. Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen edellyttää perustuslakivaliokunnan vakiintuneen lausuntokäytännön mukaan sitä, että luovutettavat tiedot ovat välttämättömiä niitä saavan viranomaisen tehtävien hoitamiseksi. -> VÄLTTÄMÄTTÖMYYSKRITEERI 17 Marja Salonen

18 O IKEUS SAADA JA LUOVUTTAA TIETOJA VIRANOMAISTEN KESKEN kaikessa hallintotoiminnassa keskeiset lait ovat hallintolaki ja julkisuuslaki yksityiselämän suojaa ja henkilön persoonaan liittyvien tietojen käsittelystä ja rekisteröinnistä säädetään henkilötietolaissa -> erityislaki syrjäyttää yleislain salassapitoa ja tiedonantoja koskevat säännökset sekä asiakkaan suostumusta antavat säännökset voivat olla erilaisia eri hallinnonaloilla terveydenhuollossa potilastietojen antaminen edellyttää asiakkaalta kirjallista suostumusta kun taas sosiaalihuollon asiassa riittää asiakkaan suullinen suostumus 18 Marja Salonen

19 S OSIAALIVIRANOMAISEN OIKEUS ANTAA SALASSA PIDETTÄVIÄ TIETOJA Asiakaslaki 16 §: Suostumus tietojen antamiseen Salassa pidettävästä asiakirjasta saa antaa tietoja asiakkaan nimenomaisella suostumuksella tai niin kuin laissa erikseen säädetään. Milloin asiakkaalla ei ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä, tietoja saa antaa hänen laillisen edustajansa suostumuksella. Tietoja ei kuitenkaan saa antaa alaikäisen asiakkaan laillisen edustajan suostumuksella, jos edustajalla itsellään ei ole oikeutta tiedon saantiin 11 §:n 3 momentissa tarkoitetusta syystä. 19 Marja Salonen

20 S OSIAALIVIRANOMAISEN OIKEUS ANTAA SALASSAPIDETTÄVIÄ TIETOJA Asiakaslaki 17 §: salassa pidettävien tietojen antaminen asiakkaan hoidon, huollon tai koulutuksen järjestämiseksi tilanteessa joissa 16§:ssä vaadittu asiakkaan suostumusta ei voida saada tai jos asiakas tai hänen laillinen edustajansa kieltää tiedon luovuttamisen tiedon antaminen mahdollista myös ilman asiakkaan suostumusta mm. lapsen edun vuoksi säännös mahdollistaa yhteistyön tekemisen ilman huoltajan suostumusta esim. koulun ja terveydenhuollon kanssa EOA 5.5.2006, Dnro 2135/04/04 20 Marja Salonen

21 S OSIAALIVIRANOMAISEN OIKEUS ANTAA SALASSAPIDETTÄVIÄ TIETOJA asiakaslaki 17 § antaa siis lastensuojelulle tiedonanto- oikeuden tietoja annettaessa sovellettava tapauskohtaista intressipunnintaa arvioidaan onko tietojen antamista puoltavat seikat asiakkaan suojaamiseksi painavammat kuin salassapitoa puoltava seikat esim. tilanteet, joissa vanhemman ja lapsen etu ovat keskenään ristiriidassa mm. lastensuojelu joutuu käymään keskustelua koulun kanssa siitä kuinka lapsen koulunkäynti turvataan -> mitä tietoja luovutetaan -> välttämättömyyskriteeri ohjaa harkintaa heikomman suojaamisen periaate (kts. Posio, Sirpa: Yksityisyyden suoja sosiaalihuollossa) 21 Marja Salonen

22 L SL 31 §: ASIAKKAAN ASIASSA PIDETTÄVÄ NEUVOTTELU 22 Marja Salonen Lastensuojelun tarpeen selvittämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi tulee järjestää neuvotteluja, joihin voivat lastensuojelun työntekijän arvion perusteella tarvittaessa osallistua lapsi, vanhemmat ja huoltajat, muut lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavat tai lapsen huolenpitoon keskeisesti osallistuvat henkilöt, muut lapselle tai perheelle läheiset henkilöt sekä viranomais- ja muut yhteistyötahot. Neuvotteluun osallistuville voidaan antaa lapsen tuen tarpeen selvittämiseksi ja lapsen tarvitseman huolenpidon järjestämiseksi välttämättömiä tietoja siten kuin sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 16 ja 17 §:ssä sekä viranomaisten toiminnan

23 S OSIAALIVIRANOMAISEN VELVOLLISUUS ANTAA TIETOJA POLIISILLE, SYYTTÄJÄLLE JA TUOMIOISTUIMELLE Asiakaslaki 18 §: Salassa pidettävien tietojen antaminen asiakkaan suostumuksesta riippumatta eräissä muissa tilanteissa l apsen etu erittäin tärkeä yleinen etu tarkentavat säännökset erityislainsäädännössä esim. olosuhdeselvityksen laatiminen tuomioistuimella lapsenhuoltolain mukaisesti velvollisuus antaa syyttäjälle selvitys omavaltaisen huostaanoton tilanteissa (RL) 23 Marja Salonen

24 L ASTENSUOJELU JA SALASSAPIDETTÄVÄN TIEDON LUOVUTTAMINEN Lastensuojelun ilmoitusvelvollisuus ja salassapidettävien tietojen antaminen poliisille ( Lsl25 d§) Ilmoitusvelvollisuus poliisille -> rikoslain 20 ja 21 luvussa säännellyt rikokset 20 luku-> seksuaalirikokset ja 21 luku henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset Myös: Lastensuojelun asiakkuudessa olevan lapsen muuttaessa pois kunnasta, on lastensuojelulla ilmoitusvelvollisuus lapsen uuteen asuinkuntaan 24 Marja Salonen

25 L ASTENSUOJELUN TIEDONSAANTIOIKEUS : SOSIAALIHUOLLON ASIAKASLAKI 20 § oikeus saada salassapidettäviä tietoja tehtävien suorittamista varten ei edellytä luvan pyytämistä asiakkaalta luvan pyytäminen on hyvän hallintotavan mukaista asiakasta informoitava tietopyynnöstä ja kirjattava tietopyyntö asiakaskertomukseen tietopyynnön vastaanottajalla ei ole oikeutta arvioida pyynnön perustetta tiedon saamiseen oikeuttavia säännöksiä on vähän, asiakaslain 20 § on yksi vahvimmista > asettaa velvollisuuden antaa tietoja 25 Marja Salonen

26 L ASTENSUOJELUN TIEDONSAANTIOIKEUS EAO 23.11.2005 Dnro: 1268/ 4/ 96 ” Sosiaalihuollon asiakaslain 20 § velvoittaa siinä mainittuja tahoja poikkeamaan luottamuksen suojasta…Säännös ei edellytä asiakkaan suostumusta eikä kuulemista ennen lausuntopyyntöä. Hyvään sosiaalihuoltoon kuuluu, että sosiaaliviranomainen ilmoittaa asiakkaalle hänestä pyydetystä lausunnosta” 26 Marja Salonen

27 M ONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ Maria Haarajoki (Lastensuojelulaki koulutus 2014/ Oulu): ” tilanteessa, jossa laki velvoittaa moniammatilliseen yhteistyöhön, ei ole edes teoriassa mahdollista syyllistyä tuottamukselliseen virkasalaisuuden rikkomiseen ” 27 Marja Salonen

28 L APSEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN JA PAHOINPITELYN TUNNISTAMINEN JA VIRANOMAISEN TOIMINTAVELVOITTEET viranomaisilla on asetettu lainsäädännön tasolla toimintavelvoite lapsen seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyepäily tilanteissa lastensuojeluviranomaisilla lastensuojelulain mukainen toimintavelvoite poliisilla rikoksen selvittämis- ja tutkimisvelvoitteet oikeudellinen vastuu toteutuu tuomioistuimessa 28 Marja Salonen

29 L ASTENSUOJELULAIN 25 §: N MUUTOS 1.4.2015 ALKAEN ilmoitusvelvollisuuden laajeneminen lapsiin kohdistuvissa pahoinpitelyepäily tilanteissa » ”velvollisuus tehdä salassapitosäännösten estämättä ilmoitus poliisille, kun heillä on tehtävässään tietoon tulleiden seikkojen perusteella syytä epäillä lapseen kohdistunutta rikoslain (39/1889)20 luvussa rangaistavaksi säädettyä tekoa” rikosepäily ilmoitus tehdään suoraan poliisille HOX! Lastensuojeluilmoitus tulee edelleen tehdä 29 Marja Salonen

30 L ASTENSUOJELULAIN 25 §: N MUUTOS 1.4.2015 ALKAEN suositeltavaa on tarvittaessa yhteydenotto poliisiin harkittaessa, että täyttyvätkö ilmoitusperusteet -> poliisin konsultaatio ilmoituskynnys ei edellytä täyttä varmuutta tai edes todennäköisiä syitä epäillä rikoksen tapahtuneen pahoinpitely ja seri epäilyissä muista aina lapsen turvaaminen! Ennen huoltajille kertomista, ota yhteys lastensuojeluun 30 Marja Salonen

31 M ITÄ LAPSELLE JA HUOLTAJALLE KERROTAAN ? Pääsääntöisesti huoltajalle kertomisesta on hyvä keskustella poliisin kanssa, jos eturistiriitatilanne ja rikoksesta epäilty kuuluu lapsen lähipiiriin Jos lapsen huoltajalle ei tutkinnallisista syistä voi heti kertoa rikosepäilystä tai ilmoituksen tekemisestä, lastensuojelun tehtävänä on yhteistyössä poliisin kanssa selvitettävä, miten lapsen turvallisuudesta huolehditaan Lastensuojelulla on velvollisuus kertoa lapselle ja huoltajalle, jos lastensuojeluilmoituksen johdosta ryhdytään johonkin lastensuojelun toimiin 31 Marja Salonen

32 L ASTENSUOJELUILMOITUS Lastensuojeluilmoituksella tarkoitetaan sosiaalitoimelle tehtyä ilmoitusta siitä, henkilö on havainnut tai saanut muutoin tietää sellaisia seikkoja, joiden vuoksi tietyn lapsen lastensuojelun tarve on kyseisen henkilön arvion mukaan syytä selvittää Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, myös lapsi itse Ilmoitusvelvolliset on lueteltu tyhjentävästi lastensuojelulaissa Lastensuojeluilmoituksen tehnyt henkilö ei tule osalliseksi lastensuojeluasiaan eikä hänellä ole tietojensaantioikeutta lastensuojeluasian käsittelyssä Potilaslain 9 § 2 momentin mukainen lapsen kielto- oikeus ei estä terveydenhuollon ammattihenkilöä tekemästä lastensuojeluilmoitusta 32 Marja Salonen

33 LASTENSUOJELUILMOITUS ILMOITUSVELVOLLISUUS Lsl 25 1 mom sosiaali- ja terveydenhuollon, opetustoimen, nuorisotoimen, poliisitoimen ja seurakunnan palveluksessa tai luottamustoimessa olevat » rikosseuraamuslaitoksen sekä palo- ja pelastustoimen palveluksessa olevat » muun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottajat » opetuksen tai koulutuksen järjestäjät » terveydenhuollon ammattihenkilöt » seurakunnan tai muun uskonnollisen yhdyskunnan henkilöstö » koululaisten aamu-/iltapäivätoimintaa harjoittavan yksikön toiminnassa olevat » turvapaikan hakijoiden vastaanottotoiminnan palveluksessa olevat ja kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetussa perheryhmäkodissa ja muussa asuinyksikössä työskentelevät » hätäkeskustoiminnan palveluksessa toimiva 33 Marja Salonen

34 LASTENSUOJELUILMOITUS Ilmoitusvelvollisuus liittyy tehtävän hoitamisessa saatuihin tietoihin riippumatta siitä, onko tiedot saatu virka- tai työsuhteessa taikka itsenäisenä ammatinharjoittajana. Lisäksi ilmoitusvelvollisuus koskee luottamustointa hoitavia henkilöitä tai vastaavissa toimeksiantosuhteessa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina toimivia henkilöitä > ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti voi johtaa virkamiesoikeudellisen vastuun toteutumiseen Muista, että aina on olemassa lastensuojelun konsultointimahdollisuus! 34 Marja Salonen

35 LASTENSUOJELUILMOITUS Lastensuojelulain 25 §:n mainitut ilmoitusvelvolliset tahot, eivät voi tehdä lastensuojeluilmoitusta anonyymisti. Kysymys on tahoista, joille on laissa säädetty ehdoton velvollisuus ilmoituksen tekemiseen Lastensuojeluilmoitus voi olla joko kirjallinen tai suullinen Lastensuojeluilmoitus on tehtävä aina silloin, kun on herännyt perusteltu epäilys lastensuojelutarpeen selvittämisestä! Miksi on tärkeätä tehdä lastensuojeluilmoitus ? > Lapsenkaltoinkohtelu tulisi tunnistaa mahdollisimman varhain, jotta lapsen avunsaanti käynnistyy 35 Marja Salonen

36 LASTENSUOJELUILMOITUS ilmoitusperusteet (ei tyhjentävä luettelo) lapsen tarpeiden laiminlyönti lapsen heitteillejättö lapsen pahoinpitely tai seksuaalinen hyväksikäyttö tai niiden epäily tai uhka puutteet ja osaamattomuus lapsen hoidossa vanhemman tai muun huoltajan päihde -ja mielenterveysongelmat vanhempien jaksamattomuus, arjen tukiverkon puuttuminen lapsen oma päihteiden käyttö 36 Marja Salonen

37 LASTENSUOJELUILMOITUS lapsen mielenterveyden ongelmat lapsen rikoksilla oireilu lapsen itsetuhoisuus vanhemman ja lapsen väliset vakavat vuorovaikutusongelmat tilanteet, joissa lapsi joutuu ikätasoonsa nähden kantamaan suhteetonta vastuuta perheen arjesta Perhe -ja lähisuhdeväkivalta -> Luettelo ei ole tyhjentävä! 37 Marja Salonen

38 LASTENSUOJELUILMOITUS Lastensuojeluilmoituksen tekijän on kerrottava tiedossaan olevat lapsen henkilötiedot ja ilmoituksen syy (perusteet, syyt ja tapahtumat ilmoituksen tekemiselle) Lisäksi voidaan kertoa, onko lapselle tai tämän huoltajalle kerrottu ilmoituksen tekemisestä. -> Lsl 33 §:n mukaisesti lastensuojelun työntekijän tulee merkitä lasta koskeviin asiakirjoihin kaikki lastensuojelutoimenpiteiden järjestämiseen vaikuttavat tiedot sekä toimenpiteiden suunnittelun, toteuttamisen ja seurannan kannalta tarpeelliset tiedot. 38 Marja Salonen

39 LSL 25 C : ENNAKOLLINEN LASTENSUOJELUILMOITUS Ennen lapsen syntymää 25 §:n 1 momentissa mainittujen henkilöiden on salassapitosäännösten estämättä tehtävä ennakollinen lastensuojeluilmoitus, jos on perusteltua syytä epäillä, että syntyvä lapsi tulee tarvitsemaan lastensuojelun tukitoimia välittömästi syntymänsä jälkeen. Kiireellisissä tapauksissa päivystävän sosiaaliviranomaisen on arvioitava viipymättä ennakollisen lastensuojeluilmoituksen kohteena olevien henkilöiden sosiaalipalvelujen tarve. Yhteistyössä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa voidaan arvioida myös välittömästi lapsen syntymän jälkeen tarvittavat sosiaalipalvelut. 39 Marja Salonen

40 EIT TUOMIO J UPPILA 2.12.2008: kysymys tapauksesta, jossa henkilö oli vienyt 3 vuotiaan lapsensa lääkäriin ja kertonut havainneensa mustelman lapsen selässä ja että vamma oli aiheutunut mahdollisesti pahoinpitelystä. Lääkäri on ilmoittanut asiasta lastensuojeluviranomaisille valittajan vastustamisesta huolimatta EIT: kannan mukaan niiden henkilöiden, jotka toimivat vilpittömässä mielessä sen mukaisesti, mitä he pitivät lapsen edun vaatimana, ei tarvitse pelätä syytteen tai haasteenvaaraa päättäessään siitä, onko ja milloin epäillystä ilmoitettava terveydenhuollon ammattihenkilölle tai sosiaalitoimelle 40 Marja Salonen

41 S HL 35 §: YHTEYDENOTTO HENKILÖN SOSIAALIHUOLLON TARPEEN ARVIOIMISEKSI Jos terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa (559/1994) tarkoitettu terveydenhuollon ammattihenkilö, sosiaalikuraattori taikka sosiaalitoimen, opetustoimen, liikuntatoimen, lasten päivähoidon, pelastuslaitoksen, Hätäkeskuslaitoksen, Tullin, poliisin, Rikosseuraamuslaitoksen, työ- ja elinkeinoviranomaisen, Kansaneläkelaitoksen tai ulosottoviranomaisen palveluksessa oleva on tehtävässään saanut tietää henkilöstä, jonka sosiaalihuollon tarve on ilmeinen, hänen on ohjattava henkilö hakemaan sosiaalipalveluja tai henkilön antaessa suostumuksensa otettava yhteyttä kunnallisesta sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, jotta tuen tarve arvioitaisiin. Jos suostumusta ei voida saada ja henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan, tai lapsen etu sitä välttämättä vaatii, 1 momentissa tarkoitettujen henkilöiden on tehtävä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta salassapitosäännösten estämättä viipymättä. Myös muu kuin 1 momentissa tarkoitettu henkilö voi tehdä ilmoituksen häntä koskevien salassapitosäännösten estämättä. 41 Marja Salonen

42 SHL 35 § JA LSL:N SUHDE Lastensuojeluilmoituksen ja ennakollisen lastensuojeluilmoituksen tekemisestä säädetään lastensuojelulain 25 ja 25 c§ :ssä. Jos ilmoitusvelvollinen henkilö on ottanut viipymättä yhteyttä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen siten kuin SHL 35§: ssä säädetään ja ilmoittanut yhteydenoton syyt, ei samojen tietojen perusteella tarvitse tehdä lastensuojeluilmoitusta. -> PYYNTÖ LASTENSUOJELUTARPEEN ARVIOIMISEKSI MUUTTUI YHTEYDENOTOKSI SOSIAALIHUOLTOON TUEN TARPEEN ARVIOIMISEKSI 1.4.2015 ALKAEN. 42 Marja Salonen

43 SHL UUDISTUS HUOM! Lastensuojeluasian vireille tulon kannalta ei ole merkitystä sillä, miten tieto on tullut. Vastuu siitä, miten tiedon perusteella lähdetään toimimaan on sosiaalihuollon viranomaisella tavoitteena lisätä ajoissa tehtyjä yhteydenottoja ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa HUOM! Lastensuojeluilmoitus kuitenkin tehtävä viipymättä, jos asianosaiset eivät suostu yhteydenottoon ja LSL 25 § :n kriteerit täyttyvät 43 Marja Salonen

44 S HL 41 § MONIALAINEN YHTEISTYÖ Palvelutarpeen arvioimiseksi, päätösten tekemiseksi ja sosiaalihuollon toteuttamiseksi toimenpiteestä vastaavan sosiaalihuollon viranomaisen on huolehdittava siitä, että käytettävissä on henkilön yksilöllisiin tarpeisiin nähden riittävästi asiantuntemusta ja osaamista. Jos henkilön tarpeiden arviointi ja niihin vastaaminen edellyttävät sosiaalitoimen tai muiden viranomaisten palveluja tai tukitoimia, on näiden tahojen osallistuttava toimenpiteestä vastaavan työntekijän pyynnöstä henkilön palvelutarpeen arvioinnin tekemiseen ja asiakassuunnitelman laatimiseen. Sosiaalihuoltoa toteutetaan yhteistyössä eri toimijoiden kanssa siten, että sosiaalihuollon ja tarvittaessa muiden hallinnonalojen palvelut muodostavat asiakkaan edun mukaisen kokonaisuuden. Työntekijän on oltava tarpeen mukaan yhteydessä eri yhteistyötahoihin ja asiantuntijoihin sekä tarvittaessa henkilön omaisiin ja muihin hänelle läheisiin henkilöihin siten kuin tässä laissa tarkemmin säädetään. Tietojen antamisesta ilman asiakkaan suostumusta ja asiakastietojen kirjaamisesta monialaisessa yhteistyössä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisissä palveluissa sekä sosiaalihuollon viranomaisen oikeudesta saada laissa säädettyjen tehtäviensä suorittamiseksi tarpeellista virka-apua muilta viranomaisilta säädetään sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa. 44 Marja Salonen

45 H UOLLOSTA EROTETUN VANHEMMAN TIEDONSAANTIOIKEUS KKO 2003: 7: Tuomioistuimen päätöksellä voidaan huollosta erotetulle vanhemmalle myöntää oikeus tietojen saantiin viranomaiselta tiedonsaanti viranomaisilta laajuus on määritelty käräjäoikeuden ratkaisussa antaa vanhemmalle mahdollisuuden seurata lapsen elämää silloin, kun vanhempien välisten ristiriitojen vuoksi toinen vanhempi ei saa tietoja suoraan toiselta huoltajalta esim. päiväkodin antamat tiedot lapsen lapsen kehityksestä tukevat ei-huoltajan suhdetta lapseen 45 Marja Salonen

46 H UO STAANOTETUN LAPSEN HUOLTO Lapsen huostaanotolla ei ole vaikutuksia lapsen huoltajuuteen huostaanottopäätöksellä lapsen huoltajuus ei siirry toimielimelle huoltajalle kuuluvista lapsen hoitoon liittyvistä tehtävistä valtaosa siirtyy toimielimelle 46 Marja Salonen

47 H UOSTAANOTETUN LAPSEN HUOLTO oikeus päättää lapsen olinpaikasta sekä hoidosta, kasvatuksesta ja valvonnasta sekä näiden toteuttamiseksi tarpeellisesta opetuksesta ja terveydenhuollosta yhteistoimintavelvoite lapsen, huoltajan ja vanhempien kanssa Lsl 52 § erityisesti päätettäessä lapselle tehtävistä terveydenhuollon toimenpiteistä tai opetuksen järjestämisestä, on valittavista toimenpiteistä ja vaihtoehdoista keskusteltava lapsen huoltajien kanssa vanhempia tulee informoida lapsen elämään, ja terveyteen ja koulutukseen liittyvistä tärkeistä päätöksistä EOA 2982/4/04 47 Marja Salonen

48 HUOSTAANOTETUN LAPSEN HUOLTO Sijaishuollon aikana lapsen huoltajat päättävät: lapsen nimestä lapsen uskontokunnasta lapsen kansallisuudesta huoltaja edustaa lasta oikeuskysymyksissä huoltajalla on oikeus käyttää lapsen puhevaltaa kaikissa lapsen omaisuutta ja taloutta koskevissa kysymyksissä 48 Marja Salonen

49 HYVÄT KÄYTÄNNÖT lastensuojelun laatusuositukset Lastensuojelu antaa ilmoituksen tehneelle viranomaistaholle tiedon lastensuojeluilmoituksen vastaanottamisesta sekä ilmoittaa asiaa hoitavan toimiston tai työntekijän nimen ja yhteystiedon Lastensuojeluilmoituksen tehnyt ammattilainen on tarvittavassa määrin mukana lapsen asian selvittämisessä ja tuen tarjoamisessa. Muut viranomaiset ovat alkuselvittelyssä mukana silloin, kun se on tarpeen ja hyödyllistä 49 Marja Salonen

50 HYVÄT KÄYTÄNNÖT Helsingin kaupunki: Hyvät käytännöt tiedonkulussa lastensuojelun ja koulu välillä Ennen lastensuojeluilmoituksen tekemistä koulun on oltava yhteydessä lapsen huoltajiin. Vaikka huoltaja vastustaisi ilmoituksen tekemistä, on huoltajia silti hyvän toimintakulttuurin luomiseksi kuultava ja tiedotettava. Pyyntö selvittää lastensuojelun tarve on hyvä käynnistää yhteistyössä koulun ja huoltajien kesken, jos tarve pyynnölle tulee koululta. kts. https://www.thl.fi/documents/647345/808044/Toimintamalli+tilante essa+jossa+lapsella+on+vakavia+koulunkäyntiongelmia+ja+lastens uojelutarve+2014.pdf/0e49e2d5-61a3-41c1-ba49-489077ed9447 https://www.thl.fi/documents/647345/808044/Toimintamalli+tilante essa+jossa+lapsella+on+vakavia+koulunkäyntiongelmia+ja+lastens uojelutarve+2014.pdf/0e49e2d5-61a3-41c1-ba49-489077ed9447 50 Marja Salonen

51 HYVÄT KÄYTÄNNÖT Jos oppilaan koulusta tulleet lastensuojeluilmoitukset ovat olleet lastensuojelutarpeen selvittämisen käynnistäjänä, tulee koulun osallistua lapsen tuen suunnitteluun ja toteutukseen. Hyvä käytäntö on kutsua (esim. ilmoituksen tehnyt) koulun edustaja mukaan aloituspalaveriin ja sopia yhteydenpidon käytänteistä jatkossa. Tilanteessa, jossa oppivelvollinen lapsi sijoitetaan kiireellisesti, tulee ensisijaisesti lapsen vanhemman tiedottaa koulua sijoituksesta. Lapsen vastuusosiaalityöntekijän tulee varmistaa, että koulu on saanut tiedon. Jos sijoitus tapahtuu viikonlopun aikana, koulun olisi hyvä saada tieto jo maanantaina. 51 Marja Salonen

52 HYVÄT KÄYTÄNNÖT Sosiaalityöntekijä tiedottaa ensisijaisesti oppilaan yksilökohtaisen oppilashuollon vastuuhenkilöä, joka huolehtii asianmukaisesta tiedottamisesta koululla. Jos vastuuhenkilö ei ole lastensuojelun tiedossa, tiedottaa sosiaalityöntekijä rehtoria. Rehtorin tehtävä tällöin on ottaa selvää, kuka on ko. oppilaan vastuuhenkilö ja tiedottaa tästä sosiaalityöntekijää. Tilanteessa, jossa lastensuojelun asiakkuus on alkanut, ei koulu voi ”siirtää” oppilasta lastensuojelun hoidettavaksi, vaan tiivistä yhteistyötä tulee tehdä lastensuojelun, koulun ja oppilaan sekä tämän perheen kesken 52 Marja Salonen

53 HYVÄT KÄYTÄNNÖT Ankkuri- Hanke moniammatillinen yhteistyö perhe-ja lähisuhdeväkivalta tilanteissa poliisi, sosiaalityöntekijä ja psykiatrinen erikoissairaanhoitaja tavoitteet: Varhainen puuttuminen alaikäisten rikolliseen käyttäytymiseen, nuoren asiakkaan kokonaisvaltainen elämäntilanteen ja avun tarpeen selvittäminen sekä tarkoituksenmukaiseen avun/tuen piiriin ohjaaminen. Nopea puuttuminen lähisuhde-, perheväkivaltaan ja tarkoituksenmukaisen avun/tuen piiriin ohjaaminen 53 Marja Salonen

54 K IRJALLISUUTTA Aer, Janne (2013): Lastensuojeluoikeus Eriksson, Maria & Bruno, Linnéa & Näsman, Elisabeth ( 2013): Domestic violence, family law and school. Forsbeg, Hannele, Ritala-Koskinen, Aino & Törrönen, Maritta ( 2006) : Lapset ja sosiaalityö. Kohtaamisia, menetelmiä ja tiedon uudelleen arviointia Hurtig, Johanna ( 2003): Lasta suojelemassa- etnografia lasten paikan rakentumisesta lastensuojelun perhetyön käytännöissä Mahkonen, Sami (2003: Lastensuojeluilmoitus Mahkonen, Sami ( 2010): Lastensuojelu ja laki 54 Marja Salonen

55 K IRJALLISUUTTA Oikeusministeriön selvityksiä ja ohjeita 32/ 2013: 8- vuotiaan lapsen kuolemaan johtaneet tapahtumat. http://www.oikeusministerio.fi/ fi/index/julkaisut/julkaisuarkisto/1370865930372/Files/8 vuotiaan_lapsen_kuolemaan_johtaneet_tapahtumat.pdf http://www.oikeusministerio.fi Pahlman, Irma( 2007): Asiakirjajulkisuus ja tietosuoja sosiaali-ja terveydenhuollossa Posio, Sirpa ( 2008): Yksityisyyden suoja sosiaalihuollossa Räty, Tapio (2010): Lastensuojelulaki. Käytäntö ja soveltaminen Sisäasiainministeriön julkaisuja 30/2013: Ankkuri-malli moniviranomaisyhteistyössä. http://www.intermin.fi/download/49507_302013_Ankkur i_malli_viranomaisyhteistyossa.pdf? b7350c942fc2d188 http://www.intermin.fi/download/ 55 Marja Salonen

56 K IRJALLISUUTTA Sisäministeriö (2014): Perhe-ja lapsisurmien ehkäisy ja viranomaisten välinen tietojen vaihto. http://www.intermin.fi/julkaisu/012014?docID=50162 Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2013:19: Toimiva lastensuojelu. Selvitystyöryhmän loppuraportti. http:// www.stm.fi/c/document_library/get_file? folderId=6511574&name=DLFE-26809.pdf www.stm.fi/c/document_library/get_file? Söderholm, Annlis & Kivitie -Kallio, Satu(toim): Lapsen kaltoinkohtelu. Katso myös: THL: lastensuojelun käsikirja: http://www.thl.fi/fi/ web/lastensuojelun-kasikirja lastensuojelun käsikirjassa on kuvattu koko lastensuojeluprosessi. Käsikirja päivitetään koko ajan. http://www.thl.fi/fi/ 56 Marja Salonen


Lataa ppt "V IRANOMAISYHTEISTYÖ JA SALASSAPITO 6.10.2015 kehittäjä-sosiaalityöntekijä,VTM Marja Salonen, Pohjois-Suomen Lasten Kaste hanke 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google