Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YRITYSSANEERAUS Marja-Leena Niemi vs. lainkäytön assistentti 24.2.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YRITYSSANEERAUS Marja-Leena Niemi vs. lainkäytön assistentti 24.2.2010."— Esityksen transkriptio:

1 YRITYSSANEERAUS Marja-Leena Niemi vs. lainkäytön assistentti marja-leena.niemi@ulapland.fi 24.2.2010

2 YRITYSSANEERAUS luennon pääasiallinen sisältö Yrityssaneeraus menettelynä Saneerausohjelma Velkojen odotukset saneerausmenettelystä Saneerausohjelma tuomioistuimessa Saneerausohjelman toteuttaminen

3 Linkkejä Oikeus.fi ->kuulutusrekisteri Konkurssiasiamies.fi ->selvittäjän asema ja tehtävät Esim. Yritysfakta.fi -> saneeraustietoja

4 Vireille pannut yrityssaneeraukset 1993–2009

5 Vireille pannut konkurssit 1989–2009

6 Yrityssaneeraus on Lakisääteinen järjestely (YSL 25.1.1993/47) Parannetaan taloudellisiin vaikeuksiin joutuneen elinkelpoisen yrityksen toimintaedellytyksiä Vahvistamalla saneerausohjelma Konkurssin välttämiseksi

7 Saneeraus yrityksen kannalta Jo uhkaava maksukyvyttömyys Kaikki velkojat voivat saada suorituksen Rauhoitusaikaa n. vuosi Ennakkoperintäote ja luvat säilyy Ei konkurssiinasettamispäätöstä Viivästyskorot ja perintäkulut poistuu Osa veloista alentaa tai nollakorolle

8 Määritelmiä Saneeraus eli tervehdyttäminen Kannattavuus Maksukyvyttömyys Saneerausvelka Vakuusvelka Viimesijainen velka

9 Toimivaltainen tuomioistuin YrSanL 67 § Ahvenanmaan käräjäoikeus, Espoon käräjäoikeus, Helsingin käräjäoikeus, Joensuun käräjäoikeus, Jyväskylän käräjäoikeus, Kuopion käräjäoikeus, Lahden käräjäoikeus, Lappeenrannan käräjäoikeus, Oulun käräjäoikeus, Porin käräjäoikeus, Rovaniemen käräjäoikeus, Tampereen käräjäoikeus, Turun käräjäoikeus ja Vaasan käräjäoikeus (14) Tuomioistuin, jonka tuomiopiirissä velallisen hallintoa hoidetaan

10 Yrityssaneeraus tuomio-istuimessa Yrityssaneeraus on hakemuslainkäyttöä, OK 8 luku, viittaus YrSanL 68 §:ssä Menettelysäännökset YrSanL:n 10 luvussa, tuomio-istuin, hakemus, menettelyn aloittaminen, ohjelmaehdotus, saatavien riitautus, väitteet, äänestykset, ohjelman vahvistaminen, menettelyn lakkaaminen, raukeaminen

11 Saneerausohjelmaehdotuksen käsittely tuomioistuimessa Tuomioistuimen asettamat määräajat; - saatavien ilmoittaminen n. 3 viikkoa - perusselvitys n. 6 viikkoa - ohjelmaehdotus n. 3 kk Määräajan pidennykset tavallisia Menettelyn joutuisuus

12 Vireillepanoon oikeutetut 5 § Velallinen (yleensä aina hakijana) Velkoja tai useampi velkoja yhdessä Todennäköinen velkoja

13 Saneerausmenettelyn edellytykset 6 § 1. Velallisen ja velkojen yhteis- /puoltohakemus- etuoikeutettu 2. Tavallinen saneeraushakemus Velallista uhkaava maksukyvyttömyys Velallinen on maksukyvytön eikä 7 §:n esteitä

14 Saneerausmenettelyn este- ja keskeytysperusteet 7 § Maksukyvyttömyys, eikä korjaudu saneerausohjelmalla (käyttökate) Varat eivät riitä saneerausmenettelyn kustannuksiin (kassavirta) Menettelyn aloittamisen jälkeisiä velkoja ei pystytä maksamaan (tilint.lausunto)

15 Saneerausmenettelyn este- ja keskeytysperusteet 7 § Tarkoituksena perintätoimien estäminen tai velkojan oikeuden loukkaaminen Ei edellytyksiä ohjelman vahvistamiseen Kirjanpidon olennainen puutteellisuus tai virheellisyys Velallisen rikos, kirjanpitorikos, liiketoimintakielto

16 Saneeraushakemus 69 § 2 Jollei yhteis-/puoltohakemus, velallisen selvitettävä; Taloudellisten vaikeuksien pääsyyt Miten toimintaa on tarkoitus jatkaa Millä varoilla saneeraus kustannukset Saneerausvelkoihin kuulumattomien velkojen maksamisen edellytykset

17 Tilintarkastajan selvitys, KHT, HTM - -Lausunto viim. tilinpäätöksestä ja mahd.välintilinpäätöksestä - -Seikoista, jotka huomioon taloudellista asemaa arvioitaessa - -Jatkotoimien realistisuus

18 Tuomioistuimen toimet hakemuksen johdosta Hakemus tiedoksi suurimmille ja harkinnan mukaan muillekin velkojille Varattava velkojien kuuleminen lausumin määräaikana Jos hakemus tehty velkojen kanssa yhdessä tai puolloin, saneeraus- menettely voidaan aloittaa muita velkojia kuulematta

19 Velallinen Kuljetus Ylikontiola Oy (0458222-0), Keminmaa Käräjäoikeus Rovaniemen käräjäoikeus Diarionumero HS 09/2589 Menettelyn alkamisen päivämäärä 27.10.2009 Menettelyn alkamisen kellonaika 10.00 Selvittäjävelkojatoimikunta Asianajaja Pekka Heino, c/o Asianajotoimisto Pekka Heino Ky, Keskuspuistokatu 28, 94100 Kemi Ei Selvitysten tiedonanto 29.12.2009 Saneerausohjelmaehdotus 26.02.2010 Määräysvallan rajoitukset YSL 29 §

20 Saneerausmenettely aloitetaan, tuomioistuimen tehtävät 71 § Määrätä selvittäjä velkojan tai velallisen esityksestä Asettaa velkojatoimikunta (tarve) Asettaa määräpäivät velkojien vaatimuksille, velallisen taloudellisen tilan selvitykselle, saneerausohjelman laatimiselle

21 Väliaikaiset kiellot menettelyn alettua Maksu- ja vakuudenasettamiskielto 17 § Perintäkielto 19 § Ulosmittaus- sekä muiden täytäntöönpanojen kielto Ennen hakemuksen vireilletuloa syntynyt velka on saneerausvelkaa

22 Poikkeukset maksukieltoon 18 § Vakuusvelan korot, vireilletulon jälkeiset Työntekijöiden palkat, vireilletuloa edeltävältä 3 kk:lta Lomapalkat ja –korvaukset (KKO 2008:67) Velallisen lapsen elatusapu, ulosoton etuoikeuden mukaan

23 Takaisinsaanti-,velkojansuosinta- ja verorikkomussäännökset huomioon RL 29:4 Verorikkomus Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle taloudellista hyötyä jättää muun syyn kuin maksukyvyttömyyden tai tuomioistuimen määräämän maksukiellon takia määräajassa suorittamatta.. – veron KKO 2008:12 muita velkojia suosittu valtion kustannuksella

24 Riitautettu velka Tuomioistuin osoittaa riidan erilliseen oikeudenkäyntiin, YrSanL 75.2 §, näyttövelvollinen saattaa sen tutkittavaksi Samalla tuomioistuin tekee väliaikaisen päätöksen siitä, millaisena saneerausvelka otetaan huomioon saneerausohjelmassa, YrSanL 47.1 § Ohjelma voidaan oikaista lopullista tuomiota vastaavaksi, YrSanL 63 §

25 Selvittäjän asema ja tehtävät (1) Selvittäjän kelpoisuus, YSL 8.4 § Selvittäjän oikeudet, 9.1 § Yhteistoiminta osallisten ja tuomioistuimen kanssa, velkojatoimikunta, 10 § Perusselvitysten laatiminen, selontekovelvollisuus, 11 §

26 Selvittäjän asema ja tehtävät (2) Yritystoiminnan seuranta ja tarkastus Saneerausohjelman laatiminen Oikeus- ja sopimusasioiden hoitaminen

27 Saneerausohjelman vahvistaminen Kaikkien velkojien suostumuksella 50 § Velkojaryhmien ryhmäenemmistön suostumuksella 51 § Väh. yhden velkojaryhmän hyväksynnällä 54 § Nopea vahvistamismenettely 92 §

28 Saneerausohjelman vahvistamisen esteet, 53 § Ohjelman sisältö loukkaa oikeutta, oikeutettua etua tai on kohtuuton Toteutumisen edellytykset puutteelliset Saneerauksen keinot tai yhdenvertaisuus eivät täyty Ei täytä vakuusvelkojien vaatimuksia Yrityksen osan epäedullinen luovutus Varat eivät riitä saneerausmenettelyn kustannuksiin

29 Takaisinsaanti (1) Peräyttäminen ennen menettelyn alkamista, kuten konkurssissakin Määräpäivä on saneeraushakemuksen vireilletulopäivä Takaisinsaantia voi vaatia selvittäjä tai velkoja Velkoja, jos selvittäjä ei ryhdy, kuluvastuu

30 Takaisinsaanti (2) Forum: Toimivaltainen tuomioistuin, 67 §, 14 kpl, Aika: 6 kk menettelyn aloittamisesta tai vielä sen jälkeen 3 kk selvittäjän havainnosta, 36 § Saneerauskäytännössä takaisinsaanti- kynnys on konkurssia korkeammalla

31 Velkojien odotukset saneerausmenettelyltä ja saneerausohjelmalta Velkojien erilainen asema, ryhmäjako Elinkelpoisuus ehdoton edellytys Kokonaisvaltainen ratkaisu Omistajien, ulkopuolisten lisäsijoitukset Luottamus omistajiin/johtoon Väliaikainen lisärahoitus

32 Yrityssaneerauksen vaihtoehdot Vapaaehtoinen saneerausmenettely Lakisääteinen saneerausmenettely Konkurssi

33 Saneerausohjelmasta huomioita Tavoite ja alustavat toimenpiteet ohjelman sisällöstä hakemusvaiheessa Kohtuullinen kestoaika (6v) ja leikkausprosentin suuruus Realismi Omistusjärjestelyt /sitoutuminen

34 Saneerausohjelmasta huomioita Lisäsuoritusvelvollisuus- mieluiten vuosittain tilinpäätöksen jälkeen Ohjelman muuttamisen huomioiminen Investointitarpeet, rahoitus realistisesti Tasapainoinen kokonaisuus – ei pelkästään saatavien leikkaus

35 Ohjelmaehdotuksen käsittely YrSanL 41 ja 42 § Tuomioistuin tutkii ohjelman muodolliset vaatimukset Tutkii ohjelman sisältöä vain rajoitetusti Maksuohjelmaosan tulee olla täytäntöönpantavissa Puutteellinen tai epäselvä ohjelma on täydennettävissä – tulla kuulluksi

36 Ohjelman muotovaatimukset Vahvistamatta, jos sisältö ei täytä lain 41 ja 42 vaatimuksia (selvitykset ja toimenpiteet sekä järjestelyt) Sisältö: muodollisia edellytyksiä ja saneeraustoimenpiteitä

37 Ohjelmaehdotuksen julkisuus Liike- ja ammattisalaisuuksia - ei suojella viran puolesta - pääsäännön mukaan tuomioistuimelle annettu ohjelmaehdotus on julkinen - salassapitomääräys asianosaisen perustellusta pyynnöstä (OikJulkL 10 §) - YrSanL salassapitosäännös ei sellaisenaan koske oikeudenkäyntiasiakirjojen julkisuutta

38 Saatavien riitauttaminen, saatavia koskevat väitteet 74 § Tuomioistuin antaa määräpäivän mihin mennessä riitautukset selvittäjälle Selvittäjä antaa tiedoksi velalliselle ja velkojille, joita väite koskee Käräjäoikeus antaa ratkaisun riitautetuista saatavista

39 Ryhmäjako äänestystä varten Tuomioistuin päättää miten velkojat jaetaan ryhmiin ja äänivaltaisuudet Äänivaltaiset vastaavat tuomioistuimelle määräajassa Selvittäjä laatii äänestysselvityksen tuomioistuimelle ja antaa tiedoksi

40 Ohjelman vahvistaminen, tuomioistuin tutkii aina: Muodolliset puutteet Ennakkoehtojen täyttymisen (rahoitus) Ohjelman toteutumiskelpoisuuden Vähimmäissuojat Menettelysäännösten noudattamisen

41 Saneerausohjelma vahvistettu Yritys palaa juridisesti ns.normaaliksi, saneerausohjelman ehdoin Toiminta jatkuu ja kannattavuus väh. ohjelman mukainen Suorituksen ohjelman mukaan Raportointia yrityksen taloudellisen tilan kehityksestä

42 Saneerausohjelman oikeusvaikutukset Vaikutukset saneerausvelkoihin Vaikutukset täytäntöönpanomenettelyyn Konkurssi saneerausohjelman aikana Muita oikeusvaikutuksia - varojen jakokielto - erillissopimukset velkojien kanssa

43 Vaikutus yrityksen toimintaan Yritys jatkaa liiketoimintaansa Saneerausvelkojen perintä- ja maksukielto rauhoittaa yrityksen perintätoimilta Rahoituksen tarve jatkuu Edellyttää liiketoiminnan kassavirran positiivisuutta, ellei omistajilta rahoitusta

44 Saneerausohjelman raukeaminen Tuomioistuin velkojan vaatimuksesta, olennaisen laiminlyönnin vuoksi, velkojan oikeudet ennalleen ilman viivästyskorkoa, YrSanL 64 § Tuomioistuimen päätöksellä ohjelman jälkeisten seikkojen tai ei vähäisen rikkomuksen vuoksi, YrSanL 65 § saneerausohjelma voi jäädä voimaan, jos pääosa veloista on ohjelman mukaisesti suoritettu

45 Yrityssaneeraus-Konkurssi Aloitettu saneeraus estää konkurssiin asettamisen YrSanL 24 §, ellei velallinen korjauskelvottomasti maksukyvytön tai menettelyn aikainen velka laiminlyödään Haettava joko keskeytystä 7 § tai lakkaamista 73 §

46 Oikeustapauksen pohdintaa Saneerausmenettely voidaan aloittaa, jos: 1) vähintään kaksi velkojaa, joiden yhteenlasketut saatavat edustavat vähintään viidennestä velallisen tunnetuista veloista ja jotka eivät ole takaisinsaannista konkurssipesään annetun lain tarkoitettuja velallisen läheisiä, tekevät velallisen kanssa yhdessä hakemuksen tai ilmoittavat puoltavansa velallisen hakemusta ( 6 §)

47 Etuoikeutettu hakemus Menettely aloitetaan, ellei aloittamisen estettä (YrSanL 7§) Muita velkojia kuulematta (YrSanL70.1§), edustus 1/5 saatavista Velkojien läheisyys, KonkL

48 Kiitos! Muistakaa antaa palaute weboodin kautta.


Lataa ppt "YRITYSSANEERAUS Marja-Leena Niemi vs. lainkäytön assistentti 24.2.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google