Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vesitutkimus - veden puhdistaminen Water research - cleaning water
Advertisements

Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Kuopion Lyseon lukio IB World School
VANHEMPAINNEUVOSTO Kokoontuu n. 3 krt / lukuvuosi Kokoontuu klo 18 Mahdollisuus keskusteluun muiden huoltajien kanssa Korvaa johtokunnan Joka luokasta.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
Hannu Lönnroth - Kiljavan opisto - Kiljava Institute Työvoiman vapaa liikkuminen EUssa Free movement of labor in EU Työlainsäädäntö eri maissa.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
Ryhdy kv-tuutoriksi! Kv-tuutoritoiminnastaKv-tuutoritoiminnasta: - Toimit uusien opiskelijoiden tukena ja autat heitä sopeutumaan opiskeluun! - Parannat.
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
SCI-opiskelijoiden hyvinvointiselvitys Miten tukea opiskelijoiden opiskelukykyä? OpeVeivit Elina Lehkonen.
Welcome to Könönpelto School
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
SPINN - Project SPeed in INNovation ecosystem Kick off seminar - Brainstorming Workshop on the themes of interest - results Minna Takala Value.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Suomi 1A Tiistai 16. helmikuuta 2015 Pohjoinen ja etelä.
Ylioppilaskunnan suunta -kuulumiset Milja Asikainen, Jani Kurki, Mikko Latva-Käyrä, Joona Orpana Pinja Raitanen
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
Erasmus+ Mitä se tarjoaa urheiluseuroille? WELCOME TO ERASMUS+
Infinitiivi + to-partikkeli
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Major practical purposes Forms of research knowledge
IMMIGRATION TO RUSSIA / FINLAND
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Pilot Country Update Finland
Yhdessätekemistä yli rajojen
Yhdessä energisempi tulevaisuus - Energiansäästöviikko alkaa!
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
Vesikemian Professori
COMPUTER PROJECT IN KENYAN SCHOOLS
Welcome to Könönpelto School
Probability models and decision analysis
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
Optional A2 languages.
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
The global citizen´s path, FREPA and curricula
The Icelandic model Bragi Gudbrandsson, General Director of the Government Agency for Child protection in Iceland.
Rehabilitative work experience in hämeenlinna prison
Structured Teaching Teacher Professional Development
Aurinkolahti Comprehensive School
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä kohtaan? Luokanopettajat ja kielenopettajat, jotka ovat käyttäneet CLIL-metodia kieleen tutustumiseen jakavat kokemuksiaan ja hyviä käytänteitä. Welcome! Susanna Kuusinen, Saija Vehmas, Kristiina Skinnari, Taina Nuppunen & Josephine Moate

Overview A practical introduction to CLIL Some background information on CLIL Sharing CLIL experiences Developing CLIL materials and units of work

What is CLIL? Content and Language Integrated Learning Initial aim: to find more space to use & develop foreign languages in the regular timetable Unanticipated surprise: CLIL supported FL learning and learning of the subject and MT literacy A new question: does CLIL support greater cognitive engagement? – Perhaps – it requires teachers to teach better, makes learning immediately meaningful, requires a clear focus, multimodel support, sensitivity to language, active involvement…

Where is CLIL?

CLIL in Finland Englannin kielen todistusliite vieraskieliseen opetukseen. Todistusliite on tarkoitettu vieraskielisen (englanninkielisen) opetuksen oppilaille jaettavaksi 6. ja 9. luokan kevättodistusten yhteydessä sekä oppilaan siirtyessä koulusta toiseen. #sthash.cgNczfIh.dpuf #sthash.cgNczfIh.dpuf

What does the new ops say? More participatory, physically active, creative and linguistically enriched schools and integrated teaching and learning Broad-based competences Every teacher is a language teacher ”runsaasti tilaa ilolle, leikillisyydelle ja luovuudelle” in language education

1st grade class: Finland & England

Alternative texts reviews, pdf extracts for readers of all ages book book

CLIL teacher community

Some examples of pedagogic relating: Developing the school curriculum together – identifying key focal points Sharing day-to-day experiences Discussing understanding with student- teachers and colleagues from different contexts Sharing experiences from conferences /seminars/ observation visits Building networks

Guidelines for community building 1.By invitation, not command 2.“No fixing, no saving, no advising, no setting straight.” 3.Ask honest, open questions to help “hear each other into speech,” deeper and deeper speech 4.Allow “talking around” to “talk towards” e.g. with metaphors, sharing critical moments 5.Positively anticipate value through engaging with others 1-4 Palmer, 2007