Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

The global citizen´s path, FREPA and curricula

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "The global citizen´s path, FREPA and curricula"— Esityksen transkriptio:

1 The global citizen´s path, FREPA and curricula
Eija Ruohomäki Education and Culture Services, City of Oulu

2 CURRICULUM DEVELOPMENT
NATIONAL CORE CURRICULUM Education Acts and Decrees, Government Decrees Education policy guidelines Development Plan for Education and Research

3 CURRICULUM DEVELOPMENT
LOCAL LEVEL Strategic leadership and management Decisions on the local curriculum Organization, resourcing, monitoring and development of local efforts SCHOOL LEVEL Pedagogical leadership Goals leading the development of the school culture Realization of the school-based curriculum

4 Where do you stand? NATIONAL LEVEL LOCAL LEVEL/REGIONAL LEVEL
SCHOOL LEVEL

5 How well do you know the new core curriculum for basic education?
I HAVE READ BITS AND PIECES NOT AS WELL AS I SHOULD

6 Reform of the National Core Curricula
Reform of the National Core Curricula and local curricula provides an opportunity - a common framework, time and structures - to discuss the changes taking place in today's world and to develop schools and teaching Perspectives: coherence and consistency of basic education, learning continuums; international aspects and global responsibility; awareness of languages and cultures, regarding them as richness How will change be realised in municipal and school cultures and in every lesson?

7 Chapter 2 Uniqueness of every child, and high quality education as the basic right diversity as an asset meeting and working together with people with various backgrounds

8 Chapter 3 Dimensions of broad-based competence (L1-L7)
Thinking and learning Cultural competence, interaction and expression Looking after oneself, managing daily activities, safety Multiliteracy ICT competence Competence required for working life and entrepreneurship Participation, empowerment and responsibility

9 Chapter 4 Defining goals for developing organisational culture
*Goals emphasise coherent basic education and integrated teaching Features of learning organisations *Varied working approaches *Interaction and empowerment *Wellbeing and safety in daily life *Diverse cultures and awareness of languages *Responsibility for the environment and future orientation

10 Language Education (Finnish Core Curriculum 2016
the growth and appreciation of multilingual and multicultural identity an interest towards linguistic and cultural diversity networking and communicating with people all around the world

11 Goals 1-2: awakening to languages (language showers)
Opetuksen tavoite (Englanti 3.-6.lk) Sisältö-alueet Arvioinnin kohteet oppiaineessa Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä. S1 Kielellisen ympäristön hahmottaminen Oppilas osaa kuvata pääpiirteissään, millaisia kieliä on hänen lähiympäristössään, mitkä ovat maailman eniten puhutut kielet ja miten laajalti levinnyt englannin kieli on. T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä Kielellinen päättely Oppilas osaa tehdä havaintoja englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen rakenteellisista, sanastollisista tai muista eroista ja yhtäläisyyksistä.

12

13 Other subjects T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin S2 L2, L3, L7 T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta S1, S2, S3 L1, L2, L5, L6 T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä S1 Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

14

15 Upper secondary, teemakokonaisuudet
Uutena lukion tuntijaon rakenteeseen tulevat mm. syventävät teemaopinnot (3 kurssia), jotka eheyttävät opetusta ja lisäävät oppiaineiden välistä yhteistyötä ja vahvistavat yksittäistä oppiainetta laajempien kokonaisuuksien hallintaa.  Syventävinä teemaopintokursseina tarjotaan ajattelun taitoja kehittävä kurssi sekä tieto- ja viestintäteknologian tietoja ja taitoja kehittävä ilmiöpohjainen kurssi. Lisäksi tarjotaan käytännön työssä suoritettava vapaaehtoistoiminta-, työelämä- liikennekasvatus- tai kansainvälisen toiminnan kurssi, joka tulee voida lukiolain 23 §:n mukaisesti osittain tai kokonaan hyväksi lukea muutoin hankitulla osaamisella.

16 Time to work!!! Decide on the level of development
Decide the age group/age groups Find a pair Discuss the aims (cf. next slide) Work with the grids/grids and questions (paper or on-line version) and/or the FREPA-site/BOOK (descriptors) Write down the plan and be prepared to talk about it to the other group members

17 LOCAL LEVEL/SCHOOL LEVEL
Different subjects *detailed analysis of what from FREPA or the path´s could be emphasised Multi-disciplinary entities/Monialaiset oppimiskokonaisuudet (see chart on Koulutuskalenteri site) Plans for internationalisation at schools (kansainvälisyyssuunnitelma/työ- suunnitelma) *what? where? when? why? with whom?

18 Upper secondary teachers
*how to embed pluralistic approaches? *”CULTURAL IDENTITY AND KNOWLEDGE OF CULTURES” (syventävät teemaopinnot )


Lataa ppt "The global citizen´s path, FREPA and curricula"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google