Tilastotiede ottaa aivoon kuinka aivoja voidaan mallintaa todennäköisyyslaskennalla, ja mitä yllättävää hyötyä siitä voi olla Aapo Hyvärinen Laskennallisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Komponenttien rakenteellinen tärkeys
Kasvaako pääni, kun opin?
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Yhdistyksen toiminnan kehittäminen
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yliopisto-opiskelu eroaa kouluopetuksesta
OHJAAMINEN.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO järjestelmäasiantuntija 3D-mallintaja tuotantojohtaja toimitusjohtaja software engineer sw design engineer peliohjelmoija.
Matematiikan oppiminen.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Kalakantojen arviointi: Merkintä-takaisinpyynti
Ajatuksia oppimisesta
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
Murtoluvun supistaminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Aikasarja-analyysin perusteet
Signaalinkäsittely TkT Jari Turunen Vastuuhenkilö
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 - Teemu Mutanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Lisätiedon arvo.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
tilastollinen todennäköisyys
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä # - Esitelmöijän nimi Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lineaarinen.
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tietokoneiden luokitus E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Riina Vesanen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Palveluiden myyntikäyrien analysointi.
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi. Ideoikaa pienryhmissä minkälaisia erilaisia trikoopaitoja voisi olla Kaikki ideat ovat sallittuja! Huomioikaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
2.1.2 Tason vektori koordinaatistossa
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Component diagram– Komponenttikaavio J. Pätsi & H. Malmihuhta
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 11 – Tuomas Nummelin Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Lokaalit uskottavuusmenetelmät.
Todennäköisyyslaskentaa
Todennäköisyyslaskentaa
Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO)
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Väliaineen vastus.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 22 – Jussi Kangaspunta Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Matti, Atte, Olli ja Jasmin
Ops seminaari Askola.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
MATEMATIIKKA JA TILASTOTIEDE SIVUAINEENA Kari Myllylä Pekka Salmi LuTK / Matemaattiset tieteet8/25/16.
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
Bayes-päättelyn kertausta
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Valtiotieteellinen tiedekunta
Kehollinen taito kehittää älykkyyttä
Esityksen transkriptio:

Tilastotiede ottaa aivoon kuinka aivoja voidaan mallintaa todennäköisyyslaskennalla, ja mitä yllättävää hyötyä siitä voi olla Aapo Hyvärinen Laskennallisen data-analyysin professori Matematiikan ja tilastotieteen laitos sekä tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin Yliopisto Kumpula-Kollokvio

Hahmotelma Todennäköisyyspäättely  Tekoäly logiikasta tilastotieteeseen Aivot ja niissä tapahtuva tietojenkäsittely  Oppimisen merkitys Aivojen mallintaminen todennäköisyyspäättelynä Siitä seuraava yllättävä hyöty

Mitä on todennäköisyyslaskenta? Lasketaan todennäköisyyksiä kuten  Mikä on todennäköisyys voittaa lotossa?  Miten todennäköistä saada tauti X jos on suomalainen mies? Olennaisesti lasketaan kyseisten tapahtumamahdollisuuksien määrä ja jaetaan kokonaismäärällä

Entä todennäköisyyspäättely? Päätellään monimutkaisissa tilanteissa  Potilaalla on oire X ja hieman oiretta Y, ja geenit G, H, I (muttei J, kaiketi), asuu paikkakunnalla K lisäksi väittää noudattavansa dieettiä D. Mikä on sairaus?  Metsässä puiden välissä vilahtaa jotain keltaista. Kuuluu outoja ääniä. Mikä on todennäköisyys että se on tiikeri? Tärkeää lainalaisuuksien oppiminen datasta, ja niiden yhdisteleminen

Päättely ja (teko)äly Älykkyys on logiikkaa (klassinen tekoäly)‏ Älykkyys vaatii oppimista, esim. aivoja matkivilla “neuroverkoilla” Älykkyys on todennäköisyys- päättelyä, oppiminen tilastotieteellistä Aivojen ja tietokoneiden älykkyyden mallintaminen pitkälti samoilla linjoilla

Aivot Tieteen suurin ongelma? Käsitteellistetty eri tavoin:  kellopeli  höyrykone  tietokone  internet? ...

Hermosolu (neuroni)‏ S. Ramón y Cajal, 1900 C.W.A. Lee ym., 2005

Hermosolut tietojenkäsittelijöinä C.W.A. Lee ym., 2005 Lähettävät sähköisiä signaaleja toisilleen Tietojenkäsittelyn perusyksiköitä (prosessoreita?)‏ “massiivisesti hajautettu ja rinnakkaistettu”: äärimmäisen monta pientä prosessoria

Millaista tietojenkäsittelyä hermosolussa? 1943: hermosolut ovat binääriarvoisia loogisia portteja (JA, TAI, EI -operaatioita) 1960: hermosolut laskevat lineaarisen summan sisääntulevista jatkuva-arvoisista signaaleista 1990-luku: tämä voisi olla todennäköisyys- päättelyä

Miksi tarvitaan todennäköisyyspäättelyä ? Todennäköisyyspäättely mahdollistaa päättelyn epävarmoissa tilanteissa  Maailma on niin monimutkainen, että epävarmuutta on aina (tiedon epätäydellisyys)‏ Sisältää oppimisen tilastollisten mallien muodossa  Helpottaa älykkyyden “ohjelmointia” Huom: Evoluutiokin on oppimisprosessi

Esimerkki: luonnollisten kuvien malli aivoissa Aivoissa malli siitä, minkälaisia silmissä näkyvät kuvat tyypillisesti ovat Malli on tilastollinen, koska mahdotonta kuvata tarkasti Sen perusteella voidaan tehdä erilaisia päättelyitä

Esimerkkejä päättelystä + = Osittain peitetty objekti Viiva pisteistä Illusoriset ääriviivat

Lineaarinen tilastollinen malli kuvista Kertoimien s tilastollisia ominaisuuksia mallintamalla - opitaan piirteet - voidaan tehdä päättelyä

Aivoissa opittuja kuvapiirteitä Apinan aivoista mitattu (D. Ringach, 2007)‏ Simulaatiomme tulokset (Riippumattomien komponenttien analyysi) (Olshausen & Field 1996 mukaan)‏

Yllättävä hyöty Tilastolliset mallit, joita aivot ilmeisesti käyttävät, soveltuvat monenlaiseen data- analyysiin, esim. kaikkiin luonnontieteisiin. Älykkyys onkin datan analyysiä aivan kuten tutkijat sitä tekevät? Aivojen mallintaminen, tekoäly, tilastotiede yhdistyvät?

Esimerkki yllättävästä hyödystä: aivosähkökäyrien (EEG) analyysi Jälleen riippumattomien komponenttien analyysi

Tulevaisuuden kysymyksiä Onko todennäköisyyspäättely älykkyyden viimeinen sana?  Aivot ovat kuitenkin toimintaa varten Onko paras tie tekoälyyn aivojen matkiminen? Onko tekoäly paras tie aivojen ymmärtämiseen?

Loppupäätelmä Todennäköisyyspäättely on moderni lähestymistapa  aivojen mallintamiseen  älykkäiden koneiden ohjelmoimiseen  erilaisten datajoukkojen analyysiin Oppiminen ja päättely samassa viitekehyksessä Aivot uusi innoittaja tilastotieteen kehitykseen