Kiikuista jatkoa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AverMedia Avervision 100 Käyttö ja asentaminen
Advertisements

Analyyttinen geometria MA 04
Virheen havaitseminen ja korjaus
Tietoturvallisuus osa 7
Näytölle tulostaminen. 7.2 Sisällys System.out.println - ja System.out.print -operaatiot. Tulostus erikoismerkeillä. Edistyneempää tulosteiden.
Numeerinen ratkaisu matemaattisen mallin avulla
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Tiedon esitysmuoto E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e Prentice Hall © 2010.
Murphy ja TLT eli mitä kaikkea voi mennä pieleen tiedonsiirron eri vaiheissa?
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
FSK-Frequency Shift Keying
LUKUJÄRJESTELMÄMUUNNOKSET
4. Tietokoneen rakenne ja toiminta
RSA – Julkisen avaimen salakirjoitusmenetelmä Perusteet, algoritmit, hyökkäykset Matti K. Sinisalo, FL.
Konekieli.
Gray BCD UTF-8 ISO 8859 ASCII Unicode ISO (UCS) UCS-2
Tiedon esittäminen.
m0 M7 Maksimitermi Minimitermi Boole A = A A · 0 = 0 SOP De Morgan POS
Johdatus digitaalitekniikkaan
Visual Basic -ohjelmointi
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
Lukujärjestelmät ja lukujen esittäminen
Tietotyypit Tietotyyppi määrittää muuttujan sisältämän datan luonnetta, muistista tarvittavaa tilaa ja sitä, millaisia operaatioita siihen voidaan kohdistaa.
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
6. Muuttujat ja Java.
Johdatus ohjelmointiin – C kielen peruselementit Tutkijayliopettaja Manne Hannula Opetusharjoittelu (ohjaava opettaja Jukka Jauhiainen)
Tiedon esitys tietokoneessa
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Tietokoneen rakenne matalalla tasolla KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, kevät 2002.
ELEP-1311 DIGITAALITEKNIIKKA 3 op
Merkistöstandardeista
Visual Basic -ohjelmointi
Liukulukulaskenta. Yleistä liukuluvuista Tarvitaan reaalilukujen esittämiseen tietokoneella  esim. matemaattiset mallit Kaikkia reaalilukuja ei ole mahdollista.
Kolme tapaa sopia symmetrisestä avaimesta
Arkkitehtuuri prosessori esitelmä Itanium & TMS320C67x
Funktio.
5. Fourier’n sarjat T
Porin Yksikkö/Tanja Palmroth ELEP-1250 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI II 4 op Syksy 2010 Aloitusluento
Loogiset piirit Puolijohteet Puolijohdekomponentit Loogiset piirit.
Ohjelma Mikro-ohjelmointi Symbolinen konekieli Osoitustavat.
Lukujärjestelmät ja muunnokset Jorma Kantalukujärjestelmät  Kymmenjärjestelmäkantaluku 10  Binäärijärjestelmäkantaluku 2  Oktaalijärjestelmäkantaluku.
BINÄÄRILUKUJÄRJESTELMÄ
ASCII JORMA2002. ASCII A merican S tandard C ode for I nformation I nterchange  Vuonna 1963 julkaistiin (1967 täydennettiin) 7-bittinen ASCII-koodi kaukokirjoittimissa.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
Kuva- ja videosignaalinen käsittely / Kari Jyrkkä1 Sisältö: 2. Intensiteetti muunnokset 3. Värikuvan perusteita 4. Kompressiotekniikat 5. Hahmontunnistus.
Kuutio 7 1. Luvut ja laskutoimitukset Sarja 1 – Perustehtävät Sarja 2 – Haastavampi vaihtoehto.
6. Muuttujat ja Java.
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
6. Muuttujat ja Java.
Edellisen kerran yhteenveto
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
Signaalinkäsittelymenetelmät / Kari Jyrkkä
Liukuluvut.
Tietokoneen toiminnasta ja rakenteesta
Tentti.
Signaalinkäsittelyn sovellukset
YLLÄTYS - GC3P1K9 JORMA2002.
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
7. Näytölle tulostaminen
Tehtävä 7.3: Taulukon väritys
9. Aritmeettiset operaatiot
9. Aritmeettiset operaatiot
7. Tiedon esittäminen 7.1. Tieto bittimuodossa 7.2. Binääriluvut
7. Näytölle tulostaminen
Itseisarvo ja vastaluku
6. Muuttujat ja Java.
Salvat ja kiikut 1D C1 1D C1 S 1D C1 R 1T C1 1J C1 1K 1J S C1 R 1K
Ylinäytteistetyt A/D-muuntimet
Matematiikan oppimisvaikeudet
Esityksen transkriptio:

Kiikuista jatkoa

Tieto ja signaalit Data Informaatio Reaalimaailman signaalit Informaation säilyttäminen Näytteistystaajuus: Fs > 2 ∙ Fmax

Informaatio Informaatio ~ tietämys, kohteen syvällinen tuntemus Informaatiosisältö Keskimääräinen informaatio, entropia

Tiedon koodaus Tiedon esittämistä jonkin järjestelmän mukaisesti Dekoodaus palauttaa alkuperäisen muodon Tiedoittainen koodaus Merkeittäinen koodaus Tietokoneessa merkkitieto/luvut

Merkkitieto Jokaista merkkiä esittää oma bittikuvio ASCII = 8-bittiset arvot Unicode = 16-bittiset arvot ISO proposed standard = 32-bittiset arvot

“Hello.” ASCII:na

Lukujärjestelmät Luku: matemaattinen objekti, jolla on arvo Numero: lukujen esittämiseen käytetty merkki Lukujärjestelmä: k-järjestelmä, kantaluku k Luvun esittämiseen käytettävissä k symbolia 2-, 8-, 10- ja 16-järjestelmät

10 ja 2 kantaiset järjestelmät

Figure 1.16 Decoding the binary representation 100101

10-järjestelmästä 2-järjestelmään Jaa luku kahdella ja ota jakojäännös talteen Jatka jakamista, kunnes jaettava on 0, laita jakojäännös aina edellisen vasemmalle puolelle Jakojäännökset muodostavat binääriesityksen

Käytännössä

Muut muunnokset Desimaaliosa: 0.70312510 4-järjestelmään 0.703125*4 = 2.8125 0.8125*4 = 3.25 0.25*4 = 1.00 0.231

Binäärilukujen yhteenlaskusta

Lisää muunnoksia

Kokonaislukujen esittämisestä Etumerkittömät kokonaisluvut voidaan esittää 2-järjestelmässä Etumerkilliset luvut Kahden komplementti Yhden komplementti

Kahden komplementti

-6 neljän bitin kahden komplementiksi

Yhteenlasku kahden komplementilla

Figure 1.26 Floating-point notation components

Liukuluvut Kiinteä piste Liukuluku