Kiikuista jatkoa
Tieto ja signaalit Data Informaatio Reaalimaailman signaalit Informaation säilyttäminen Näytteistystaajuus: Fs > 2 ∙ Fmax
Informaatio Informaatio ~ tietämys, kohteen syvällinen tuntemus Informaatiosisältö Keskimääräinen informaatio, entropia
Tiedon koodaus Tiedon esittämistä jonkin järjestelmän mukaisesti Dekoodaus palauttaa alkuperäisen muodon Tiedoittainen koodaus Merkeittäinen koodaus Tietokoneessa merkkitieto/luvut
Merkkitieto Jokaista merkkiä esittää oma bittikuvio ASCII = 8-bittiset arvot Unicode = 16-bittiset arvot ISO proposed standard = 32-bittiset arvot
“Hello.” ASCII:na
Lukujärjestelmät Luku: matemaattinen objekti, jolla on arvo Numero: lukujen esittämiseen käytetty merkki Lukujärjestelmä: k-järjestelmä, kantaluku k Luvun esittämiseen käytettävissä k symbolia 2-, 8-, 10- ja 16-järjestelmät
10 ja 2 kantaiset järjestelmät
Figure 1.16 Decoding the binary representation 100101
10-järjestelmästä 2-järjestelmään Jaa luku kahdella ja ota jakojäännös talteen Jatka jakamista, kunnes jaettava on 0, laita jakojäännös aina edellisen vasemmalle puolelle Jakojäännökset muodostavat binääriesityksen
Käytännössä
Muut muunnokset Desimaaliosa: 0.70312510 4-järjestelmään 0.703125*4 = 2.8125 0.8125*4 = 3.25 0.25*4 = 1.00 0.231
Binäärilukujen yhteenlaskusta
Lisää muunnoksia
Kokonaislukujen esittämisestä Etumerkittömät kokonaisluvut voidaan esittää 2-järjestelmässä Etumerkilliset luvut Kahden komplementti Yhden komplementti
Kahden komplementti
-6 neljän bitin kahden komplementiksi
Yhteenlasku kahden komplementilla
Figure 1.26 Floating-point notation components
Liukuluvut Kiinteä piste Liukuluku