Luola-projekti. ”Luola-projekti toteuttaa lapsille suunnatun Lukutaitoa arvioivan pelin, jonka tarkoituksena on mitata lukemisen perusteiden edellyttämiä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Sovellusprojekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tutkimusaineiston dokumentointi Juha Sinkkonen
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
ITK 2011 Juha-Matti Latvala FT, projektikoordinaattori
LUOLA-PROJEKTI II VÄLIESITYS 1/12 AgC224.2
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Käyttäjien kognitiot Pertti Saariluoma InBCT 2.3: Uusien tuotesukupolvien käyttäjien kognition huomioivat keittämisperusteet.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
Kaakkuri Sovellusprojekti Esityksen rakenne Projektiorganisaatio Projektiorganisaatio Taustatietoja Taustatietoja Sovelluksen ominaisuudet.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
KUHA-Projekti Väliesittely Kati Mäki-Kuutti Petri Lamminaho Juho Tamminen Ville Muittari.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
OptiLift OptiLift Jyväskylän yliopisto Jyväskylän yliopisto Sovellusprojekti, kevät 2004 Sovellusprojekti, kevät 2004.
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
RUMBA Loppuesittely Tietoa projektista Tekijät:  Jari-Pekka Heini Projektipäällikkö Testaus  Olli Lajunen Dokumentointi  Ville-Veikko Pasanen.
Kiiruna-projekti 2. Väliesittely
OptiLift OptiLift Jyväskylän yliopisto Jyväskylän yliopisto Sovellusprojekti, kevät 2004 Sovellusprojekti, kevät 2004.
Kuovi-projekti 1. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
ALEA-Projekti Loppuesittely.
Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely
Koskelo-projekti 1. Väliesittely Projektiryhmä Projektiryhmän jäsenet Perttu Lähdesmäki Harri Pitkänen Atte Pulkkis Irene Venäläinen Ohjaajat.
RUMBA Väliesittely
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Loppuesittely Koskikara-projekti, syksy 2003 Ville Laitila Pekka Moisio Harri Pölkki Aapo Mäkinen.
Kuovi-projekti 2. Väliesittely Projektiorganisaatio Jäsenet: * Antti Hedlund * Juho Kortelainen * Jaana Ojala * Juhana Pikki Tilaaja ja tilaajan.
Kottarainen Jyväskylän yliopisto - Sovellusprojekti WWW-pohjainen kyselysovellus.
VISI-yhtiöt 2 2 Why UHF (860 MHz )? UHF operation power magnetic field UHF vs. inductive Longer read range Small antenna (50 MHz, 20
Kakapo-projekti 2. väliesittely Esityksen rakenne ● Projektiorganisaatio ● Projektin taustaa ● Projektin tehtävä ● Tekninen toteutus ● Sovelluksen.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
JOOSE - PROJEKTI Väliesittely Hannu Hautakangas, Nikolai Koudelia, Joel Lehtonen, Johan Nysten.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
Tervetuloa, oppilaat! Opettajan nimi – X. luokka.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Samuli Jakobsson / Sanoma Media Finland
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Marja-Kristiina Lerkkanen
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Aurinkolahti Comprehensive School
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Luola-projekti

”Luola-projekti toteuttaa lapsille suunnatun Lukutaitoa arvioivan pelin, jonka tarkoituksena on mitata lukemisen perusteiden edellyttämiä kognitiivisia ja motorisia taitoja lapsia kiinnostavalla tavalla.” Sovellusprojekti 2004, syksy: >> Tilaaja: Lapsitutkimuskeskus Heikki Lyytinen Marika Lindholm Sini Hintikka >> Laitos: Jyväskylän yliopisto Juhani Lammassaari Jukka-Pekka Santanen >> Projektiryhmä: Luola Kimmo Salakka Iivo Kapanen Kimmo Teerimäki Aleksi Keurulainen Päivi Arenius

HISTORIA Lukemaan oppimisella psykologiset perusteet. Monet luku- ja kirjoitustaidon ongelmat ovat jo tiedossa, ja niitä voidaan todentaa erilaisilla testeillä. Edutainment  tietokonepeli avuksi taitojen opetteluun ja diagnosointiin  Hauskaa ja hyödyllistä!

SOVELLUKSEN TARKOITUS Mitata 12 lukutaidon perusteiden kannalta tärkeätä taitoa Kirjata tulokset lokiin niiden myöhempää käyttöä varten: –Lukutaitoon liittyvä tutkimus –oppimispelien kehitys (Ekapeli ja Lukevaksi) ja –lapsen lukutaitoharjoitteiden suuntaaminen Mukautua (adaptoitua) pelaajan tasoon ja mahdollistaa itseopiskelu.

PELISSÄ MITATTAVAT TAIDOT CATEGORICAL PERCEPTION OF SPEECH SOUND Kategorinen havaitseminen NAME FINDING FLUENCY WITHOUT ARTICULATION Nimeämissujuvuus DUAL TASK M + SELECTION OF VISUAL ALTERNATIVES Kaksoistehtävä VISUAL SEARCH Visuaalinen haku WORKING MEMORY - DIGIT SPAN WITH POINTING Työmuisti SPELLING BY TYPING Sanelukirjoitus näppäimistöä käyttäen AUDITORY DISCRIMINATION Äänten erottelu MISSPELLING DETECTION Kirjoitusvirheen tunnistus PHONOLOGICAL PROCESSING Puheäänen mielessäkäsittely ORTHOGRAPHIC PROCESSING Kirjoituksen mielessäkäsittely MOTOR REACTION ACCURACY AND SPEED Motorisen reaktion tarkkuus ja nopeus MOTOR READINESS FOR TYPING Näppäimistön käyttövalmius

TOTEUTUS 12 kenttää Lokit Asetustiedostot Pelaajan tiedot Kilpapelaaja Adaptaatio Äänet ja kuvat

Onko kysyttävää?