Suomen aatehistoria 28.10.-3.12.2014 ti klo 14-16 ja ke klo 12-14 HU205 700094P historian perusopinnot (2 op)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Filosofian aloja ja suuntauksia
Luther, regimenttioppi, lähetys
YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op
Oulun aikuislukio 2014.
Sanaristikko 1 (historia) 1. Hiippakuntansa johtaja
Sanaristikko (historia) © Jussa Lehtinen
Keskiajan tiede ja koulutus:
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
YK 10 Filosofia ja etiikka 7,0 op
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
LUTERILAINEN KIRKKO.
700094P historian perusopinnot (2 op)
700094P historian perusopinnot (2 op)
USKONTO JA KULTTUURI.
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Turun akatemian perustaminen
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
KESKIAJAN TIEDE JA KOULUTUS
Kognitiotiede Helsingin yliopistossa ABI-info ma klo Porthania I Yliopistonkatu 3.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
EUROOPPALAINEN IHMINEN Keskiaika. KAHTIA JAKAUTUNUT EUROOPPA  Itä-Rooma säilyi Länsi-Rooman tuhouduttua 476  Lännessä kansainvaellusten jälkeen vain.
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
KIRKKOHISTORIA Mitä se on ja miten sitä tutkitaan?
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
Renessanssi luku. Renessanssi ’uudelleensyntyminen’ Ihminen syntyy yksilöksi, taide ja tiede elpyvät; antiikin kulttuurin arvostus Sai alkunsa.
 Suomen vanhin kaupunki Turku perustettiin 1200 – luvulla vanhalle kauppapaikalle  Turun linna, kirkollinen keskus, katedraalikoulu, kaupankäynnin keskus.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Luterilainen kirkko Luterilaisuus. Reformaatio Uskonpuhdistus.
Uusi aika alkaa
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Positivismi.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Talonpoikia ja torppareita
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Uuspositivismi.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Skolastiikka Filosofian ja teologian yhdistämää tiedettä kutsutaan skolastiikaksi Skolastiikan tavoitteena oli osoittaa, että kirkon oppi oli sopusoinnussa.
Ruotsi –Suomen uskonpuhdistus
MILLE ALALLE LÄHTISIN?.
Taidemusiikki ennen Sibeliusta
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Katolinen kirkko Euroopan valtiaana
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
Mikä alkuaine on nimetty suomalaisen kemistin mukaan?
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
Lännen kirkko keskiajalla
KRISTINUSKO TULO SUOMEEN
Skolastiikka Skolastiikka oli keskiajalla merkittävä yliopistotiede jossa yhdisteltiin klassista filosofiaa ja teologiaa. Skolastiikalla ei varsinaisesti.
Valistus ja kristinusko
Ristiretket 1100 – 1200 luvulla seitsemän ristiretkeä paavin vallan aikana. Ristiretkien tarkoitus oli valloittaa takaisin kristinuskon pyhät alueet,
Esityksen transkriptio:

Suomen aatehistoria ti klo ja ke klo HU P historian perusopinnot (2 op)

aate- ja oppihistoria idé- och lärdomshistoria vetenskapshistoria history of science history of ideas intellectual history Geistesgeschichte

kirjallisuutta: Suomen tieteen historia 1 (2001) Suomen kulttuurihistoria 1-2 ( ) Klinge, Matti: Kuninkaallinen Turun Akatemia (1987)

Suomen aatehistoria ja tieteenhistoria yliopisto –opiskelu keskiajalla –Turun akatemian perustaminen –yliopiston organisaatio ja opiskelu usko - tiede –keskiajan opillinen ilmapiiri –puhdasoppisuuden aika hyöty –1700-luvun hyötyajattelu

Kansainvälisesti merkittäviä suomalaisia tiedemiehiä Edvard Westermarck ( ) Georg Henrik von Wright ( ) Anders Lexell ( ) Johan Gadolin ( ) William Nylander ( ) Artturi Ilmari Virtanen ( ) Ragnar Granit ( ) Jaakko Hintikka (1929-) Jaakko Frösén (1944-) Leena Peltonen-Palotie ( )

Keskiajan tärkeimmät sääntökunnat benediktiinit, 500-luku clunylaisuus, 1000-luku sisterssiläiset, 1100-luku fransiskaanit, 1200-luku dominikaanit, 1200-luku

Kirjoitustaito ja kristinusko kirjoitustaito tuli Suomeen kristinuskon ja kristillisen kirkon myötä kristillisiä tunnuksia löytynyt 500-luvulta lähtien ruumishautaus yleistyi 1000-luvulla ensimmäisellä ristiretkellä maalliset tavoitteet, vallitsevien olojen vakiinnuttaminen

Yksilö kylä perhe / suku seurakunta kirkkoherra pitäjä nimismies aatelisto

hiippakunta tuomiokapituli piispa paavi arkkihiippakunta arkkipiispa kihlakunta vouti linnalääni linnanpäällikkö kuningas Yksilö kylä perhe / suku seurakunta kirkkoherra pitäjä nimismies aatelisto

Latina universaalina kielenä tiede ja tieto universaalia ei käännösongelmia ei kommunikaatio- vaikeuksia ei kielirajoja eri maiden yliopistojen välillä korkea kynnys tiedemaailmaan tiede vain harvojen käytössä tieteen saavutukset eivät kulkeutuneet oppineiden piirin ulkopuolelle

Tiede keskiajalla keskiajalla tieteellistä ajattelua kutsuttiin yleisesti filosofiaksi aristoteelinen filosofia = skolastiikka (skolastinen filosofia) kokonaisjärjestelmä: ihminen ja universumi tarkasteli Jumalan luomaa maailmaa luomisessa säädettyjen lainalaisuuksien mukaisesti

Aristoteelinen filosofia A.teoreettinen eli spekulatiivinen filosofia a. varsinaiset teoreettiset tieteet 1. metafysiikka: abstrakti tietoisuus olevaisesta itsestään 2. matemaattiset tieteet: abstrakti tietoisuus havaittavasta olevaisesta 3. fysiikka: tietoisuus havaittavista luonnollisista asioista b. metodiset tieteet: trivium-aineet

Aristoteelinen filosofia B. käytännöllinen filosofia a. aktiiviset tieteet: yhteiskunnalliset alueet, joissa käytetään apuna henkisiä kykyjä b. faktiiviset tieteet: alueet, joissa käytetään mekaniikkaa eli välineitä

SCIENTIA – ARS (ARTES) scientia = varsinaiset tieteet, teoreettinen filosofia ars (taito) = käytännöllinen filosofia vain scientialla ja artes liberales -aineilla oli paikkansa perinteisessä yliopistossa

Aristoteelinen filosofia tieto on itseisarvo kattava kuva maailmasta kaikki tieto on jo olemassa  tieteen tarkoitus ei ole uuden tiedon etsiminen metodina aristoteelinen logiikka tarkoitus jäsentää tietoa ja löytää siitä Jumalan tarkoitus

Artes liberales TRIVIUM grammatiikka retoriikka dialektiikka QUADRIVIUM aritmetiikka geometria astronomia musiikki

Koulutustarve keskiajalla Kirkko korkea yliopistollinen koulutus pappiskoulutus opin puhtauden vaaliminen Maallinen valta luku-, kirjoitus- ja laskutaito käskyjen välittäminen alamaisille veronkanto

Koulut Suomessa keskiajalla Turun katedraalikoulu Viipurin kaupunkikoulu Rauman kaupunkikoulu Turun pyhän Olavin luostarin koulu (1249) Viipurin dominikaaniluostarin koulu (1392) Kökarin fransiskaaniluostarin koulu (1300-luku) Viipurin fransiskaaniluostarin koulu (1403) Rauman fransiskaaniluostarin koulu (1449) Naantalin birgittalaisluostarin koulu (1462)

luostarikoulut yliopistot yksityisopetus kaupunkikoulut seurakuntakoulut katedraalikoulut seminaarit papit Koulunkäynti keskiajalla

Kouluopetus keskiajalla klo 5-17 ma-la ei oppikirjoja latina opetus etusijalla ankara kuri ei luokkajakoa kesäisin teinimatkat

Varhaiset yliopistot yliopistojen tunnusmerkit: –autonomisia opillisia yhteisöjä –opiskelijat myös oman alueen ulkopuolelta (studium generale) –maistereiden tai opiskelijoiden yhteisö –maallisen tai hengellisen esivallan hyväksyntä (muodot vakiintuivat 1400-luvulla) Bologna, 1000-luvun loppu Napoli 1224; keisarillinen lupa Toulouse 1229; paavillinen lupa Pariisi 1215/1291

Pariisin yliopisto 1100-luvulla luostari- ja katedraalikouluja vapaiden opettajien kollegioita (Pierre Abélard) 1215 Pariisin piispa ja Notre Damen kansleri vahvistivat statuutit (säännöt) –tieteellinen autonomia (oikeus antaa oppiarvoja, päättää itse opetuksesta) –juridinen autonomia –taloudellinen autonomia 1291 paavillinen lupa universitas magistrorum

Pariisin yliopisto

Opintojen kulku baccalaureus –20 vuotta täyttänyt –vähintään neljä vuotta grammatiikan, logiikan ja psykologian luennoilla –seurannut kaksi vuotta väitöksiä ja osallistunut väitösharjoituksiin –kansakunnan järjestämä tutkinto –determinointi: julkisen väitösharjoituksen johtaminen maisteri –2 vuotta luentojen seuraamista –antaa alkeisopetusta –tutkinto, näyteluento ja vala (kaksi vuotta opettajana Pariisissa) –kirkollinen opetuslupa –edellytti korporaation jäsenyyttä

Jussi Nuorteva (1997): Suomalaisten ulkomainen opinkäynti ennen Turun Akatemian perustamista 1640.

Opetus uskonpuhdistuksen aikana kirkon omaisuuden takavarikointi  koulutukseen ei varoja: opettaja- ja oppilasmäärät romahtivat syvin lama ja 1550-luvuilla kuitenkin koulujen lukumäärä kasvoi koulutuksen tavoite laajeni kirkon eliitin kouluttamisesta paljon laajemmalle alueelle keskitetty hallintojärjestelmä edellytti koulutettuja virkamiehiä koulu-uudistus 1600-luvun alussa