Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Advertisements

6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Pelkistäminen Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Www-sivuston ja verkkopalvelun rakentaminen Miten tehdä yritykselle www-sivut?
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
LUONNONKIVISEMINAARI 2010 Pirjo Kuula-Väisänen, TTY
Taulukoiden määrittely, käsittely ja kopiointi Vaihtoehdot taulukoille
E-kirjojen metadata Työryhmän työskentely vielä kesken Erkki Tolonen.
Kommentti ÄI1.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Läheltä piti -tilanteet
Esa Ramstadius Jussi Iltanen MTT Agronet portaali.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Ajankohtaista toimeenpanon näkökulmasta Toimintaryhmien puheenjohtajien tapaaminen Tampere Kirsi Murtomäki ylitarkastaja Varainhoito-osasto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Esteettömyystyö rakennusten osalta Kaupungininsinööri, ohjausryhmän puheenjohtaja Matti- Pekka Rasilainen.
Muuttujien riippuvuus
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Metatieto ja HTML-dokumentit Markus Virkkala Esa Kaihlanen TJTD63 - Semanttinen Web - 4/2002.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Vaatimustenhallinta.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Koostekaavio– composite structure diagram Mikko Näpänkangas.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Yhteismetsän perustaminen ja oman maan liittäminen yhteismetsään
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kuvasarja – kunnan liittyminen palveluun
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia Tulevaisuus? YSO + AFO  KOKO?
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Oppimateriaalien tekijänoikeudet ja sopimustarpeet
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Muutosseminaari Kimmo Kena, palvelumuotoilija, Kitchen
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Esityksen transkriptio:

Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC

Mitä viitearkkitehtuuri kuvaa tai tarjoaa? kuvaako viitearkkitehtuuri tavan tehdä arkkitehtuuria, yhdessä sovitut asiat vai toteutusehdotuksen Tapa tehdä arkkitehtuuria eli metamalli Esittelee työkalun Yhdessä sovitut asiat eli standardi Tähtää yhteentoimivuuteen Toteutusehdotus eli keittokirja Auttaa pääsemään liikkelle

Ehdotus tuotetaan sivusto, joka esittelee toteutusehdotuksen osana tätä sivustoa esitellään yhdessä sovitut asiat yhdessä sovitut asiat muodostavat erillisen kokonaisuuden, johon voidaan viitata myös toisista sivustoista niiltä alueilta, joilta ei ole tehty yhteisiä sopimuksia viitataan tai esitellään muutama vaihtoehtoinen tapa ratkaista ao. asia (etenkin tietojärjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin tasolla) tällä sivustolla viitataan sellaisiin paikkoihin, joista löytyy paikallisen arkkitehtuurityön kannalta relevantein ajankohtainen tieto (esim. säädöksissä viitataan OKM:n sivuille) wikiä käytetään niillä alueilla, missä ei ole tarvetta sopimuksiin, ei autoritatiivista lähdettä eikä täydellistä luetteloa, (esimerkiksi sidosryhmät)

Kysymyksiä Tarvitaanko viitearkkitehtuuriin joistain asioista opastusta? Mikäli tarvitaan opastusta, olisiko hyvä olla viittaukset opastukseen mutta ei opastusta? Tarvitaanko suosituksia? Riittäisikö sen sijaan se, että joistain asioista on sopimus ja joistain on esimerkkejä?