Vauvan erityiset kyvyt ja taidot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Advertisements

Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Metsäntutkimuslaitos Skogsforskningsinstitutet Finnish Forest Research Institute Muuttuva poronhoito ja ympäristö Pasi Puttonen
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Rotarien jäsenyydestä ja pysyvyydestä
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Ikääntyneiden hyvinvointi Kaisu Pitkälä LKT, geriatrian dosentti Professori, Helsingin Yliopisto Miina Sillanpään säätiö
Systeemityö 2 Ajoituskaavio – Timing Diagram
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Sensorinen integraatio
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Opittu käyttäytyminen. Opittu käyttäytyminen Eläimet sopeutuvat parhaiten ympäristöönsä, jos niiden käyttäytyminen ei ole geneettisesti määräytynyttä.
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Oppimisen psykologiaa
9. AISTIT 9.3 Muut aistit.
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
4. Syntymän jälkeen.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
- Kirkon opettaja ja kaunistaja.
HOMUNCULUS RASKAUS JA SYNNYTYS HEDELMÖITYS Hetki, jolloin munasolu ja siittiösolu sulautuvat yhteen Tapahtuu munanjohtimessa.
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Millaisia opettajia tarvitaan 2010-luvulla?
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Sosioemotionaalinen kehitys
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Tulkkauksen merkitys oikeusturvan toteutumiselle
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppiminen.
Mikä jää ihmisen osaksi?
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Vauvan erityiset kyvyt ja taidot Minna Huotilainen tutkija, kognitiotieteen dosentti Helsingin yliopisto Psykologian laitos

Vauva on erityinen vieraamme meille tuntemattomasta kulttuurista. Kasvaessaan vauva muokkautuu meidän kulttuurimme jäseneksi.

Sikiön kyvyt ja taidot Sikiö aistii ulkomaailmasta hajuja/makuja ja ääniä. Sikiöaikaista oppimista tapahtuu näiden aistien piirissä. Erityisen tehokasta on ns. assosiatiivinen eli yhdistelevä oppiminen. Oppimisen hyötynä on etukäteen tapahtuva sopeutuminen syntymän jälkeiseen elämään.

Vauva on valmistautunut syntymään hankkimalla tietoa maailmasta Vastasyntynyt suosii sikiöajalta tuttuja hajuja ja makuja ja erottaa niiden perusteella oman perheensä. Vastasyntynyt suosii myös sikiöajalta tuttuja ääniä ja käyttää niitäkin tuttujen ihmisten ja tapahtumien merkkeinä. Erityisen tärkeiksi vastasyntyneelle muodostuvat äidille hyvää oloa raskausaikana tuottaneet laulut, musiikki, äänet, tuoksut ja maut.

Vauvalle rakentuu äänikoti jo ennen syntymää Sikiön muistoihin yhdistyvät ääniin liittyvät tunnetilat, sillä ne ovat äidille ja sikiölle yhteisiä. Syntymän yli kuin siltana jatkuvat tutut, toistuvat äänet tuovat vauvalle turvallisuutta ja jäsentävät maailmaa. Sikiön tapa reagoida, ja ympäristön reaktiot sikiön toimintaan muuttuvat syntymähetkellä.

Vauva on erityinen vieraamme meille tuntemattomasta kulttuurista. Kasvaessaan vauva muokkautuu meidän kulttuurimme jäseneksi.