Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Advertisements

Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Kehysratkaisu ja kunnat
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Kunnat muutoksessa – tilannekatsaus ajankohtaisiin kunta-asioihin
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Kaupunginjohtajan ehdotus Talousarvion laadinnan perusteet.
taloussuunnitelmat vuosille
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Varsinais-Suomen kuntapäivä Turussa Ajankohtaiskatsaus kuntarakenteesta ja -taloudesta Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Pohjois-Savon Liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Kuopio Ajankohtaiskatsaus: talous, työllisyys, pakolaiset ja sote Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kunta- ja aluetalouden tila ja näkymät sekä digitalisaatio Keski-Pohjanmaa huomenna ja nyt, Ilari Soosalu, Johtaja, kuntatalous.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Esityksen transkriptio:

Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019 Lähde: Kuntatalousohjelma 2.4.2015 sekä Kuntaliiton laskelmat

Kokonaistaloudelliset ennusteet ja taustaoletukset Lähde: Vuodet 2013- 2014 Tilastokeskus, vuosien 2015-2019 ennusteet VM (Kuntatalousohjelma 2.4.2015)0.2011 Prosenttia: Prosenttia: 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 BKT, määrän muutos -1,3 -0,1 0,5 1,4 1,5 1,3 1,2 Palkkasumman muutos 0,5 0,6 1,5 1,6 1,9 2,3 2,5 Ansiotasoindeksin muutos 2,2 1,4 1,2 1,3 1,5 1,8 2,0 Työttömyysaste 8,2 8,7 8,8 8,6 8,3 7,9 7,6 Kuluttajahintojen muutos 1,5 1,0 0,3 1,4 1,7 1,8 1,8 Kuntien kustannustason muutos 1,8 0,8 0,9 1,3 1,4 1,8 2,0 Valtionosuusindeksin muutos 3,0 1,5 0,6 0,8 1,4 1,8 2,0 Kuntien ansiotasoindeksin muutos 1,8 0,9 1,1 1,2 1,5 1,8 2,0 Ennusteet syyskuussa 2014 (PPB): BKT, määrän muutos -1,2 0,0 1,2 1,4 1,4 1,4 Palkkasumman muutos 0,5 0,9 1,7 2,2 2,4 2,5 Ansiotasoindeksin muutos 2,2 1,4 1,2 1,5 1,8 2,0 Työttömyysaste 8,2 8,6 8,5 8,2 7,8 7,5 Kuluttajahintaindeksin muutos 1,5 1,1 1,5 1,8 1,8 1,8 Kuntien kustannustason muutos 1,8 0,9 1,1 1,5 1,7 1,9 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien bruttomenot, mrd. € 2013 2014* 2015** 2016** 2017** 2018** 2019** 1) 2) Toimintamenot yht. 38,35 38,48 38,52 39,39 39,62 40,81 42,09 - Palkat 16,39 16,32 16,13 16,26 16,50 16,80 17,13 - Muut henkilöstömenot 4,96 4,90 4,84 4,91 4,94 5,03 5,13 - Ostot 13,85 14,12 14,21 14,87 15,57 16,34 17,15 - Avustukset 2,36 2,47 2,68 2,68 1,95 1,98 2,02 - Muut toimintamenot 0,78 0,67 0,67 0,67 0,67 0,67 0,67 Korkomenot 0,30 0,32 0,33 0,34 0,38 0,43 0,48 Investoinnit 4,70 7,73 4,61 4,65 4,65 4,70 4,70 Yhteensä 43,35 46,54 43,47 44,38 44,65 45,94 47,27 Muutos-%: Toimintamenot yht. 2,4 0,4 0,1 2,3 0,6 3,0 3,1 -Palkat 0,6 -0,4 -1,2 0,8 1,5 1,8 2,0 -Ostot 3,5 1,9 0,7 4,6 4,7 4,9 5,0 Menot yhteensä 2,4 6,0 -4,5 2,4 2,3 2,8 2,8 1) Vuodesta 2014 lähtien toimintamenojen (ja toimintatulojen) tasoon vaikuttaa kunnallisten liikelaitosten ja ammattikorkeakoulujen yhtiöittäminen. Vuoden 2014 investointien korkea taso johtuu liikelaitosten yhtiöittämisiin liittyvistä osakkeiden ja osuuksien hankinnasta. 2) Vuonna 2017 toimintamenoja (sekä toimintatuloja ja valtionosuuksia) supistaa perustoimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirto Kelalle. Vaikutus toimintamenoihin on noin -700 miljoonaa euroa. Lähde: Vuodet 2013-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen kasvuprosentit 1991-2019 % 1) 2) 2) 3) 1) Mm. opetustoimen ylläpitäjämallin johdosta vuosi 1997 ei ole vertailukelpoinen aikaisempien vuosien kanssa 2) Vuosina 2014-2015 toimintamenojen kasvua hidastaa kunnallisten ammattikorkeakoulujen sekä liikelaitosten yhtiöittäminen. Ilman näitä yhtiöittämisiä kasvu olisi 2014 noin 1,0 % ja 2015 noin 2,0 %. 3) Vuonna 2017 toimintamenojen kasvua hidastaa perustoimeentulotuen maksatuksen ja laskutuksen siirto Kelalle. Ilman tätä siirtoa toimintamenojen kasvu olisi noin 2,4 %. Lähde: Vuodet 1991-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Lähde: Vuodet 2013-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. Kuntien verotulot vuosina 2013-2019, mrd. € (painelaskelma, kuntien veroprosentit pidetty 2015-2019 samoina) 2013 2014* 2015** 2016** 2017** 2018** 2019** Verolaji Kunnallisvero 17,97 18,19 18,53 19,05 19,49 20,20 21,05 Yhteisövero 1,31 1,46 1,41 1,27 1,33 1,39 1,45 Kiinteistövero 1,36 1,51 1,64 1,66 1,70 1,74 1,77 Verotulot yhteensä 20,63 21,17 21,58 21,98 22,52 23,33 24,28 Muutos, %: Kunnallisvero 6,7 1,3 1,8 2,8 2,3 3,6 4,2 Yhteisövero 8,2 11,5 -3,6 -10,1 5,0 4,7 4,3 Kiinteistövero 7,2 11,0 8,5 1,2 2,4 2,4 1,7 Verotulot yhteensä 6,8 2,6 1,9 1,8 2,5 3,6 4,1 Tuloveroprosentti, keskim. 19,38 19,74 19,84 19,84 19,84 19,84 19,84 Yhteisöveroprosentti 24,5 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 20,0 Osuus yhteisöverosta, % 29,49 35,56 36,871) 30,92 30,34 30,34 30,34 1) Työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirtoa kunnille on kompensoitu nostamalla kuntien yhteisöveron jako-osuutta vuodesta 2015 lähtien 1,81 %-yksikköä Lähde: Vuodet 2013-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Vuosien 2012-2017 leikkaukset kuntien peruspalvelujen Vuosien 2012-2017 leikkaukset kuntien peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Tehdyt leikkaukset pienentävät valtionosuutta vuoden 2015 tasolla 1,4 mrd. euroa eli noin 14 %. Leikkausten johdosta kunnilta jää saamatta yli 6,8 mrd. euroa peruspalvelujen valtionosuutta vuosina 2012-2017. Vuosina 2015-2017 = -40 Sosiaali- ja terveystoimen maksujen korotusten hyödyn (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä. (Kiinteistöverojen rajojen noston hyöty (48 milj. €) päätettiin leikata kaikilta kunnilta asukasta kohti saman suuruisena. Tämä sisältyy lukuun -236 milj. €.) * Tämän lisäksi OKM:n valtionosuusrahoitusta leikataan noin 400 milj. euroa vuosina 2012-2015. Summa sisältää mm. vuosina 2013 ja 2014 jäädytetyt indeksikorotukset. 25.3.2015 sl/hp

Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan) 2013 2014* 2015** 2016** 2017** 2018** 2019** 1) 1) Toimintakate -26,45 -26,78 -28,13 -28,82 -29,21 -30,13 -31,11 Verotulot 20,63 21,17 21,58 21,98 22,52 23,33 24,28 Käyttötalouden valt.os. 8,29 8,18 8,19 8,63 8,43 8,54 8,51 Muut rahoituserät, netto 0,21 0,18 0,26 0,25 0,21 0,17 0,13 Vuosikate 2,69 2,75 1,90 2,03 1,95 1,90 1,80 Poistot -2,63 -2,58 -2,54 -2,64 -2,74 -2,84 -2,94 Satunnaiset erät, netto 0,37 1,70 0,27 0,27 0,27 0,27 0,27 Tilikauden tulos 0,43 1,87 -0,38 -0,34 -0,52 -0,68 -0,88 Tulorah. korjauserät -0,62 -1,78 -0,45 -0,45 -0,45 -0,45 -0,45 Tulorahoitus 2,44 2,67 1,71 1,85 1,77 1,72 1,61 Investoinnit, netto -3,53 -3,52 -3,58 -3,62 -3,62 -3,67 -3,67 Rahoitusjäämä 2) -1,09 -0,85 -1,87 -1,77 -1,85 -1,95 -2,06 Lainakanta 15,55 16,64 18,50 20,37 22,32 24,37 26,53 Rahavarat 5,16 5,35 5,25 5,25 5,24 5,24 5,24 1) Kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa vuonna 2014 tilikauden tulosta arviolta noin 1,4 mrd. euroa. Vuonna 2015 liikelaitosten yhtiöittäminen heikentää toimintakatetta arviolta 0,45 mrd. euroa. 2) Rahoitusjäämä = Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus + investoinnit, netto Tulorahoitus = Vuosikate + satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät Lähde: Vuodet 2013-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenot ja käyttötulot 1997-2019 Käyvin hinnoin indeksoituina, 1997=100 1) Käyttötulot = toimintatulot + verotulot + käyttötalouden valtionosuudet (kuntien tilinpäätösten mukaan). Vuosina 2014-2015 toimintamenojen ja -tulojen kasvua hidastaa kunnallisten ammattikorkeakoulujen sekä liikelaitosten yhtiöittäminen. Vuonna 2017 toimintamenojen ja –tulojen sekä valtionosuuksien kasvua hidastaa perustoimeentulotuen maksatuksen ja laskutuksen siirto Kelalle. Lähde: Vuodet 1997-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate, poistot sekä investoinnit1) 1991-2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan) Lähde: Vuodet 1991-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 1) Investoinnit, netto = Käyttöomaisuusinvestoinnit – rahoitusosuudet – käyttöomaisuuden myyntitulot. 2.4.2015/hp

Vuosien 2012-2017 valtionosuusleikkausten vaikutus kuntasektorin vuosikatteeseen Mrd. € Ilman vuosien 2012-2017 peruspalvelujen valtionosuusleikkauksia kuntatalous olisi myös vuosina 2015-2019 tasapainossa (vuosikate suhteessa poistoihin keskimäärin 128 %) ja vuosikate riittäisi lähes kattamaan nettoinvestoinnit. Lähde: Vuodet 2000-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM 2.4.2015/hp

Toimintamenojen kasvuprosentin vaikutus vuosikatteeseen: Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate ja poistot, mrd. € 2016 20171) 2018 2019 Toimintamenojen nimellinen kasvu kehitysarvion mukaan,%: 2,3 0,6 3,0 3,1 Arvioitu kuntatalouden kustannustason muutos, %: 1,3 1,4 1,8 2,0 1) Vuonna 2017 toimintamenojen (sekä toimintatulojen ja valtionosuuksien) kasvua hidastaa perustoimeen- tulotuen maksatuksen ja laskutuksen siirto Kelalle. Ilman tätä siirtoa toimintamenojen kasvu olisi noin 2,4 %. Lähde: Vuodet 2000-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Kuntasektorin vuosikate sekä tilikauden tulos vuosina 1997-2019, mrd. € (arviot painelaskelman mukaan) Vuonna 2010 tilikauden tulos sisältää HSY:n perustamisesta johtuvaa pääkaupunkiseudun kuntien saamaa kirjanpidollista myyntivoittoa noin 0,95 mrd. euroa. Vuonna 2014 kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa tilikauden tulosta noin 1,4 mrd. euroa. Lähde: Vuodet 1997-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991-2019, mrd Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991-2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan) Lähde: Vuodet 1991-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM. 2.4.2015/hp

Kuntasektorin toiminnan ja investointien rahavirta sekä lainakannan muutos vuosina 1997-2019, mrd. € (arviot painelaskelman mukaan) 1) Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus, netto + Investoinnit, netto Tulorahoitus, netto = Vuosikate + Satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät Toiminnan ja investointien rahavirta on rahoituslaskelman välitulos, jonka negatiivinen (alijäämäinen) määrä ilmaisee, että menoja joudutaan kattamaan joko kassavaroja vähentämällä tai ottamalla lisää lainaa. Positiivinen (ylijäämäinen) määrä ilmaisee, kuinka paljon rahavirrasta jää nettoantolainaukseen, lainojen lyhennyksiin ja kassan vahvistamiseen. Lähde: Vuodet 1997-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM 2.4.2015/hp

(arviot painelaskelman mukaan) Kuntasektorin kumulatiivinen toiminnan ja investointien rahavirta sekä lainakannan muutos vuodesta 1997, mrd. € (arviot painelaskelman mukaan) 1) Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus, netto + Investoinnit, netto Tulorahoitus, netto = Vuosikate + Satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät Toiminnan ja investointien rahavirta on rahoituslaskelman välitulos, jonka negatiivinen (alijäämäinen) määrä ilmaisee, että menoja joudutaan kattamaan joko kassavaroja vähentämällä tai ottamalla lisää lainaa. Positiivinen (ylijäämäinen) määrä ilmaisee, kuinka paljon rahavirrasta jää nettoantolainaukseen, lainojen lyhennyksiin ja kassan vahvistamiseen. Lähde: Vuodet 1997-2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015-2019 arviot VM 2.4.2015/hp

Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina 2014-2019, mrd. € 2015 2016 2017 2018 2019 Toimintatulot 11,71 10,40 10,57 10,40 10,67 10,98 Toimintamenot -38,48 -38,52 -39,39 -39,62 -40,81 -42,09 Toimintakate -26,78 -28,13 -28,82 -29,21 -30,13 -31,11 Verotulot 21,17 21,58 21,98 22,52 23,33 24,28 Valtionosuudet 8,18 8,19 8,63 8,43 8,54 8,51 Rahoituserät, netto 0,18 0,26 0,25 0,21 0,17 0,13 Vuosikate 2,75 1,90 2,03 1,95 1,90 1,80 Poistot -2,58 -2,54 -2,64 -2,74 -2,84 -2,94 Satunnaiset erät, netto 1,70 0,27 0,27 0,27 0,27 0,27 Tilikauden tulos 1,87 -0,38 -0,34 -0,52 -0,68 -0,88 muutos-%: Toimintatulot -1,6 -11,2 1,6 -1,5 2,6 2,9 Toimintamenot 0,4 0,1 2,3 0,6 3,0 3,1 Verotulot 2,6 1,9 1,8 2,5 3,6 4,1 Valtionosuudet -1,3 0,1 5,3 -2,3 1,2 -0,3 Vuosina 2014 ja 2015 tuloslaskelman eriin vaikuttaa kunnallisten liikelaitosten sekä ammattikorkeakoulujen yhtiöittäminen. Vuonna 2014 liikelaitosten yhtiöittämisen on arvioitu parantavan tilikauden tulosta noin 1,4 mrd. €. Vuonna 2017 toimintatuloja ja –menoja sekä valtionosuuksia pienentää perustoimeentulotuen laskutuksen ja maksatuksen siirto Kelalle. Lähteet: Vuosi 2014 Tilastokeskus, tilinpäätösarviot Vuosien 2015-2019 arviot VM 2.4.2015/hp