Maijaleena Huhtaniemi 176020 Oppikirja-analyysi Maijaleena Huhtaniemi 176020 Tanja Jaatinen 176024
Tukevatko hahmot oppimista? Ovatko ne mielenkiintoisia? Voiko oppilas samaistua hahmoihin?
Analyysin perusteita Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004) oppilasta ohjataan kuuntelemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan erityyppisiä tekstejä. Nykyisin lukemisen ja kirjoittamisen lisäksi pidetään tärkeinä ilmaisun, mielikuvituksen ja luovuuden kehittymistä. Oman lukukokemuksen jakaminen ja käsitteleminen on myös merkityksellistä.
Vipunen 3 Runo on minulle läheinen asia, monien sanojen sointuisa rasia. Olen Loru-Lorentso, terve vaan! Pian opitkin minut jo tuntemaan. Osaan asiat runoiksi pukea, niitä voit tästä kirjasta lukea, ja runojeni avulla oppimaasi kerrata. Ystäväni on muuten Vipunen, joka kantaa kirjapinkkaa, antaa lukuvihjeitä ja hyvät kirjat vinkkaa.
Minä olen Vipunen. Pidän lukemisesta, suorastaan rakastan sitä Minä olen Vipunen. Pidän lukemisesta, suorastaan rakastan sitä. Vaikka minulla on kaikenlaista puuhaa ja askaretta, luen aina, kun voin. Olemme ystäväni Loru-Lorentson kanssa luonteeltamme hyvin erilaisia, mutta yhdestä asiasta olemme varmasti samaa mieltä: lukeminen ja runoilu kannattavat aina.
Uusi Salainen Kerho 3 Mikko, Kauno, Taru, Laila Jussi, Rami Anna-Maija ja Saara
Pulu Eno Ansu Kai
Vipunen 3 Tukee oppimista Hahmot eivät ole opettajan roolissa Lukeminen ja runoilu positiivisessa valossa Vipunen vetoaa poikaoppilaisiin Monipuoliset kirjavinkit
Ei tue oppimista Ahdistava motto? Kirjavinkkien sivuuttaminen
Kiinnostavuus Hahmojen erilaisuus Rento meininki Loru-Lorentso piiloilee Lähellä oppilasta?
Samaistuminen Tavallisilla asioilla lähelle oppilaan kokemusmaailmaa
Uusi Salainen Kerho 3 Tukee oppimista Pulu Enolla opettajan rooli Krokot innokkaita oppijoita
Ei tue oppimista Loputtomasti pulu Enoa Luokka puuhastelee vain kaikkea hauskaa Opettaja kaverina Ristiriitaiset tarinat ja kuvat
Opettajan päiväkirja: - Kätilö nosti alastoman mykkyrän syliini. Sain pestä vauvan ja kammata sen tukan, enkä minä jännittänyt melkein yhtään. Sitten kannoin vauvan äitinsä viereen ja annoin molemmille suukon. Näytin vauvalle hitaasti kieltäni. Vauva vastasi ja näytti takaisin omaa kieltään.
Kiinnostavuus Hahmojen monipuolisuus Ainainen kesä
Samaistuminen -Erilaisia persoonia esim. heppatyttö, sporttipoika ja avioerolapsi
Johtopäätöksiä.. Yhtäläisyyksiä hahmovalinnoissa Rakenne- ja sisältöeroja Opetussuunnitelman soveltamisesta