KORKEAKOULUJEN RAKENNEUUDISTUS Johtaja Anita Lehikoinen 3.12.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TULOSOHJAUS VARASTOKIRJASTON NÄKÖKULMASTA VARASTOKIRJASTON KOKOELMAYHDYSHENKILÖIDEN SEMINAARI
Advertisements

Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Yliopistolaki ja kirjastojen kokoelmat ─ Näkökulmia ja kysymyksiä Harri Ahonen Suomen tieteellinen kirjastoseura, kokoelmatyöryhmä.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Erikoiskirjastojen neuvoston ajankohtaiset kuulumiset
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
FinELib-päivä Johtaja Anita Lehikoinen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
FUAS Kielet ja viestintä
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ business-malli ja korkeakoulujen sisäinen viestintä AMKIT-Linnea yhteiskokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Ajankohtaista – seutusivistys
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Korkeakoulujen kehittäminen Satakunnassa Markku Linna.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Erikoiskirjastojen päivä Säteilyturvakeskuksessa
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Esityksen transkriptio:

KORKEAKOULUJEN RAKENNEUUDISTUS Johtaja Anita Lehikoinen

2 KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN Hallitusohjelman mukaisesti korkeakoulujen rakenteellista kehittämistä jatketaan Päälinjaukset valtioneuvoston Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosiksi Osa Eurooppalaista korkeakoululaitoksen nykyaikaistamista OECD:n korkeakoulutuksen teema-arviointi nostaa kehittämiskohteiksi Suomessa kansainvälistymisen, korkeakoululaitoksen työnjaon ja taloudelliset toimintaedellytykset

3 KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN Korkeakoulujen toiminnan tehostamisella lisäresursseja opetukseen ja tutkimukseen Vahvistetaan -Huippututkimusta ja strategisia painoaloja -Korkeakoulujen roolia innovaatiojärjestelmässä -Korkeakoulujen alueellista ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta Parannetaan opetuksen laatua Turvataan osaavan työvoiman saatavuus Monipuolistetaan korkeakoulujen rahoituspohjaa

4 KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen pohjana duaalimalli sekä alueellisesti ja aloittaisesti vahvemmat korkeakouluprofiilit Yliopiston tavoitekoko on pääosin 3 000, ammattikorkeakou-lun pääosin ja strategisen liittoutuman pääosin kokopäiväopiskelijaa Uusia tutkinnonanto-oikeuksia ei pääosin myönnetä Alueellisesti kattava korkeakoululaitos turvataan maan eri osissa Opetuksen ja tutkimuksen laatua parannetaan sisäisiä koulutus- ja tutkimusrakenteita uudistamalla Alakohtaisia suosituksia

5 OPETUSMINISTERIÖN VISIO KORKEAKOULU- VERKOSTA 2020 Korkeakouluja ja yksiköitä nykyistä vähemmän - vahvempi taloudellinen kantokyky Yksiköt nykyistä suurempia -kansainväliset yhteistyöedellytykset paranevat -edellytykset poikki- ja monitieteisyyteen vahvistuvat -opiskelijoille lisää valintamahdollisuuksia Enintään 15 yliopistoa ja 18 ammattikorkeakoulua -näillä 3-5 yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen strategista liittoutumaa

6 NÄKÖKULMIA RAKENTEELLISEEN KEHITTÄMISEEN Uusia korkeakoulurakenteita on syntymässä runsaasti –Aalto yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja Turun uusi yliopisto –Metropolia, Haaga-Helia ja Novia jo aloittaneet toimintansa. Pirkanmaalla on rakentumassa uusi ammattikorkeakoulu Tampereen ja Pirkanmaan amk:jen pohjalle –Lapin ja Kaakkois-Suomen korkeakoulukokonaisuudet –Monia erityyppisiä, tiiviimpää yhteistyötä ja strategista kumppanuutta hakevia kokonaisuuksia käynnissä –Opetusministeriö on tukenut monia hankkeita yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa

7 NÄKÖKULMIA RAKENTEELLISEEN KEHITTÄMISEEN Havaintoja viime kevään neuvottelukierroksen jälkeen: Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa monia erilaisia hankkeita vireillä. Monissa päästy myös toteutukseen. Julkisuudessa näkyvimmin esillä fuusiot ja allianssit. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä ja yhteisiä toimintarakenteita tutkimuslaitosten ja työelämän kanssa on edelleen hyödynnetty liian vähän Useissa korkeakouluissa koulutusta/yksiköitä, joissa on heikko vetovoima, ongelmia läpäisyssä ja valmistuneiden työllistymisessä  kehittämistoimia ja ratkaisuja pitäisi tehdä nopeasti Yliopistojen, yliopistokeskusten ja ammattikorkeakoulujen paikallisen yhteistyön tiivistäminen on järkevää, mutta onko se yksistään riittävää? Yliopistokeskusten toimintaa on kehitetty pääosin runsaalla alueiden rahoituksella ja rakennerahastovaroin  jatkossa on kiinnitettävä enemmän huomiota myös alueen itsenäisten korkeakoulujen toimintaedellytysten turvaamiseen

8 NÄKÖKULMIA RAKENTEELLISEEN KEHITTÄMISEEN – Miten tästä eteenpäin? Kaikkien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen kanssa sovittiin, että ne uudistavat strategiansa siten, että ne ovat käytettävissä vuonna 2010 käytävissä neuvotteluissa – Strategioissa tulee painottaa erityisesti profiloitumista sekä kansainvälisiä ja kansallisia kumppanuuksia –Strategiatyössä otetaan huomioon koulutusalakohtaiset kehittämistarpeet ja elinikäinen oppiminen –Strategiatyö luo pohjan korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelmalle vuosiksi –Strategiatyössä on huomioitava riittävästi korkeakoulukentässä laajemmin tapahtuvat muutokset, kun asemoidaan omia ratkaisuja –Strategiatyöhön tuovat tukea korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia, kansallinen innovaatiostrategia, aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus ja aiemmasta aluestrategiayhteistyöstä saadut kokemukset

9 NÄKÖKULMIA RAKENTEELLISEEN KEHITTÄMISEEN – Miten tästä eteenpäin? Korkeakoulujen välisen yhteistyön syventämismahdollisuuksia koskevia selvityksiä käynnistetty keväällä sovittujen rakenteellisen kehittämisen tavoitteiden pohjalta Opetusministeriö seuraa tiiviisti hankkeita ja osallistuu tarvittaessa korkeakoulujen välisiin neuvotteluihin OPM selvittää neuvotteluilla ja keskusteluilla kaikkien hankkeiden etenemistä jo ennen ensi kevään neuvottelukierrosta (marras-tammikuun aikana)

10 NÄKÖKULMIA RAKENTEELLISEEN KEHITTÄMISEEN – Miten tästä eteenpäin? OPM:n toiveet jatkotyölle: Korkeakoulujen yhteistyön syventämisen, strategisten liittoutuminen ja työnjaon kehittämisen tavoitteena tulee olla koulutuksen ja t&k-työn vahvistaminen  alueiden kilpailukyky ja menestysedellytykset paranevat Alueilla tulee miettiä, millaisilla korkeakoulurakenteilla ja panostuksilla tätä alueellista vaikuttavuutta voidaan parhaiten vahvistaa  Mikä on riittävää uudistuvassa ja kansainvälistyvässä korkeakoulukentässä? Myös korkeakoulun strategisten painoalojen vahvistaminen edellyttää usein myös luopumista ja/tai korkeakoulujen välistä profiloitumista ja työnjakoa  tavoitteena kaikki voittavat Korkeakoulujen yhteistyön vahvistaminen innovaatiojärjestelmän toimijoiden kanssa on kannatettavaa. Myös kansainvälistymisessä yhteistyöllä saadaan vahvuutta.

11 KORKEAKOULUKIRJASTOJEN RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN - KIRJASTOT Kirjastojen rooli palvelujen tuottajana muuttumassa Tieto- ja viestintäympäristö rakentuu yhä enemmän sähköisten prosessien varaan Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö tiivistyy Kirjastot osa tutkimusinfrastruktuuria Kirjastosektoreiden ja muistiorganisaatioiden yhteistyötä edistetään kehittämishankkeissa: Kansallinen digitaalinen kirjasto –hanke 5/2008 Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke 3/2008 Kirjasto- arkisto ja museohallinnon opm:n sisäinen yhteistyöryhmä käynnistyi 1/2008

12 KORKEAKOULUKIRJASTOJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT KIRJASTOT Yliopistosektorilla 61 ja ammattikorkeakouluilla 32 hallinnollista kirjastoyksikköä. Lisäksi molemmilla yli sata erillistä toimipistettä Tavoite: vuoteen 2020 mennessä korkeakoulujen kirjastoverkko toimii palvelukeskustyyppisellä rakenteella toiminta keskitetty nykyistä harvalukuisempiin vahvoihin fyysisiin kampuskirjastoihin sähköiset palvelurakenteet laitos- ja tiedekuntakohtaisista kirjastoista siirrytään suurempiin kirjasto- ja tietopalvelukeskuksiin pyritään yhdistämään tieteenalojen kirjastoja

13 KORKEAKOULUKIRJASTOJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN SUUNTAVIIVAT KIRJASTOT Otetaan huomioon yhteistyömahdollisuudet kunnallisen kirjastoverkon kanssa, sekä eri alojen ja korkeakoulujen erilaiset tarpeet Kehitetään kirjastoyhteistyötä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kesken Voidaan edetä erilaisessa aikataulussa Kansalliskirjaston asemaa kaikkien kirjastojen palvelukeskuksena vahvistetaan Kansalliskirjaston Mikkelissä sijaitsevan Mikrokuvaus- ja konservointilaitoksen digitointitoiminta vakinaistetaan Perustetaan vuoteen 2012 mennessä kansallinen digitaalinen kirjasto Opetusministeriö asettaa hankkeen edistämään ja koordinoimaan korkeakoulukirjastojen rakenteellista kehittämistä.

14 KORKEAKOULUKIRJASTOJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN HANKE - KIRJASTOT Asetettu Tehtävänä: hahmotella korkeakoulukirjastojen organisoituminen siten, että korkeakoulujen yhdistymiset ja yhteistyösopimukset tulevat huomioon otetuiksi kirjastojen lukumääriä vähentäen, yhteistyötä lisäten ja toimintoja tehostaen selvittää erityisesti yliopistolakiuudistuksen aiheuttamat muutokset ja niiden vaikutukset korkeakoulukirjastojen toimintaan liittyvissä säädöksissä, rahoituksessa ja muissa menettelyissä siten, että kirjastojen palvelukyky turvataan selvittää, miten korkeakoulukirjastojen ylläpito- ja muita kustannuksia voidaan vähentää vahvistamalla Kansalliskirjaston asemaa keskitettyjen palvelujen tuottajana; sekä kartoittaa korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen vaikutukset Varastokirjastoon, sekä selvittää Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston yhteistyön tiivistämismahdollisuudet.

15 KORKEAKOULUKIRJASTOJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN HANKE - KIRJASTOT Hankkeessa tulee ottaa huomioon yhteistyömahdollisuudet tutkimuslaitosten kirjastojen ja kunnallisen kirjastoverkon kanssa pääjohtaja Jussi Nuortevan selvitys (OPM 2008:7)Turun seudun kirjasto- ja tietopalveluiden kehittämisestä korkeakoulujen tietohallintohanke (Raketti) Hankkeen työryhmä: kirjastonjohtaja Jarmo Saarti (pj. yliopistokirjastot), palvelupäällikkö Kristiina Hormia-Poutanen (Kansalliskirjasto), kirjastonjohtaja Iiris Kuusinen (ammattikorkeakoulukirjastot), kirjastonjohtaja Pentti Vattulainen (Varastokirjasto) Hankkeen ohjausryhmä: pj: johtaja Leena Vestala (opetusministeriö) jäseninä mm. kansalliskirjaston, yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastojen, yliopiston hallinnon/johdon sekä opetusministeriön edustus

16 HANKKEEN TÄMÄN HETKINEN TILANNE - KIRJASTOT Työryhmä järjestänyt seminaareja ja tapaamisia eri kirjastosektoreiden kanssa > väliraporttiluonnoksen valmistelu Ohjausryhmä kokoontunut kahdesti (toukokuu ja lokakuu; seuraava kokous tammikuussa 2009 Ohjausryhmässä ja työryhmässä esiin tulleita asioita, mm: priorisoidaan yliopistolain kannalta kiireisimmät asiat korkeakoulukirjastojen avoimuus jatkossa? tehokkuuden, toiminnallisuuden ja laadun korostaminen kirjastopalvelujen maksullisuus maksuasetus valmistellaan opetusministeriössä Ohjausryhmässä käyty läpi työryhmän laatimaa projektisuunnitelmaa, mm. modernin korkeakoulukirjaston infrastruktuuri ja palvelusisältö lainsäädännölliset ja rahoitukselliset reunaehdot Kansalliskirjaston kansalliset kirjastoverkkopalvelut Varastokirjaston kirjastoverkkopalvelut Väliraportti tammikuussa 2009, lopullinen raportti kesäkuussa 2009

17 YLIOPISTOLAKIUUDISTUS JA KANSALLISKIRJASTO Yliopistolakiuudistus kytkeytyy rakenteelliseen kehittämiseen Lakiluonnos lähetettiin lausunnolle Lakiluonnoksessa säännökset Kansalliskirjaston asemasta Helsingin yliopiston yhteydessä, kirjaston tehtävistä sekä johtokunnan kokoonpanon perusteista. Asema ja tehtävät sisällöllisesti kuten nykyisessä laissa: "Helsingin yliopiston yhteydessä toimii Kansalliskirjasto. Kansalliskirjasto vastaa toimialallaan kansallisen kulttuuriperinnön tallettamisesta, ylläpidosta ja saatavuudesta" 2. momentti ennallaan: "Kansalliskirjaston tehtävänä on kehittää ja tarjota kansallisia palveluita yliopistojen kirjastoille, yleisille kirjastoille, ammattikorkeakoulukirjastoille ja erikoiskirjastoille sekä edistää kirjastoalan kansainvälistä yhteistyötä. Kansalliskirjaston tehtävistä on lisäksi voimassa, mitä kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä annetussa laissa (1433/2007) säädetään. lakiluonnoksessa esitettiin myös johtokunnan kokoonpanon pienentämistä 13 jäsenestä 10:een

18 LAKILUONNOKSESTA SAATIIN LAUSUNNOT MENNESSÄ Useissa lausunnoissa korostettiin, että Kansalliskirjaston johtokunnan kokoonpanoa ei ole syytä pienentää: kirjastosektorit toivoivat kautta linjan, että johtokunnassa on juuri heidän sektorinsa edustus Kansalliskirjaston asemaa kansallisia tehtäviä hoitavana yksikkönä painotettiin joissakin lausunnoissa otettiin kantaa kirjaston asemaan Helsingin yliopiston erillislaitoksena pohdittiin (Kansallis)kirjaston kokoelmien omistajuutta (esim. vapaakappalekokoelma) kaivattiin mm. Kansalliskirjaston palvelujen tarkempaa määrittelyä

19 SUUNNITELMAT KANSALLISKIRJASTON OHJAUS- JA RAHOITUSMENETTELYKSI 2010 Kansalliskirjasto kuuluu edelleen Helsingin yliopistoon Kansalliskirjastolla on valtakunnallinen tehtävä tarjota palveluja kaikille kirjastoille Kansalliskirjaston tavoitteista, tulosindikaattoreista ja opetusministeriön rahoituksesta sovitaan opetusministeriön, Kansalliskirjaston ja Helsingin yliopiston yhteisessä neuvottelussa sopimus sisällytetään Helsingin yliopiston sopimuksen liitteeksi