1.3 Antiikin Kreikan taide ja arkkitehtuuri (s.22 – 27)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pluto.
Advertisements

Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Kreikan taide Tieto Kreikan taiteesta on melko puuttellista, koska suuri osa esineistä ja rakennuksista on tuhoutunut tai kadonnut. Parhaiten tunnetaan.
Antiikin kulttuuri (Antiikin aika 1000 eKr. – 500jKr.
KREIKKA- PROJEKTI.
Ke Kreikka, Ateena & Aghios Stefanos By: Jerppa, Lölde, Potter ja Katriina.
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Muinainen Kreikka.
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
Antiikin kreikan olympialaiset:
Antiikin Kreikan arvoituksia Klikkaa minua, niin aloitetaan!
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Luku Antiikin Kreikan maanviljelijät ja kauppiaat, s. 52–58
Muinainen Kreikka Nyt pääset mukaan mukavaan aikamatkaan Spartaan, Ateenaan, Peloponnesolais-sotiin ja Kreikan Olympialaisiin…. ym. ym.
Antiikki 600 eKr.-400 jKr. Jaetaan Kreikan aikaan 600eKr.-200eKr. ja Rooman aikaan 200eKr.-400jKr. Antiikin kirjallisuus jaetaan epiikkaan, lyriikkaan.
Hy02 : Antiikin kreikka: Teatteri
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
ANTIIKIN KREIKAN TIEDE
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MUINAINEN KREIKKA.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Seitsemäs etappi
KreikkaKreikkaKreikkaKreikka Heidi ja Meri-Tuuli.
ORAVA.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Kreikka.
Antiikin Kreikka.
Salo / Keskustaseminaari menestyvä kaupunki ja urbaanit näyttämöt Ari Hynynen | Tampereen teknillinen yliopisto | Arkkitehtuurin laitos | EDGE.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Antiikin yhteiskunta.
Aristoteles ( eKr.) - Antiikin kreikkalainen filosofi ja tiedemies
Maailman seitsemän ihmettä
Eurooppalainen ihminen Antiikin kulttuuripiiri
Keskiajan arkkitehtuuri
ATEENA.
Antiikki n. 800eaa-500jaa.. Tietoa antiikin ajasta -Antiikin aika kukoisti pääasiassa Kreikassa ja Roomassa -Koko länsimainen sivistys ja yhteiskunta.
1 KREIKAN HISTORIAN VAIHEITA HI1-KURSSI Toni Uusimäki 2016.
Luku Tieteet ja taiteet s. 22–34 Laokoon-patsas. KREIKAN TAIDE Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty.
ANTIIKKI Kreikka. Kreikkalainen maailma Antiikin kulttuurin aikakaudet Arkaainen kausi 800–480 eKr. Olympialaiset 776 eKr. Klassinen kausi 480–330 eKr.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
Egyptin kirjoitustaito, käsityöt ja taideteokset.
Antiikin Kreikka.  koostui kaupunkivaltioista, poliksista  Ei yhtenäinen valtio  Yhdistävinä tekijöinä kulttuuri ja kauppa  Polikset erosivat hallintojärjestelmiltään.
II ANTIIKIN MAAILMA Luku Kaupunkivaltioiden Kreikka, s. 40–48.
Kreikkalainen kaupunkivaltio Roomalainen kulttuuri
Antiikki - Antiikin Kreikan arkkitehtuuria
JAPANILAISEN KULTTUURIN OMALEIMAISUUS
BAROKKI ITSEVALTIUDEN JA VASTAUSKONPUHDISTUKSEN ILMENTÄJÄNÄ
Antiikin Kreikan ja Rooman uskonnot
Antiikin Kreikan taide (800 eaa.-400/500 jaa.
ANTIIKIN KREIKAN ARKKITEHTUURI
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Rokokoo 1700-luku.
Antiikki: Kreikka ja Rooma
ANTIIKIN KULTTUURIHISTORIAA
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
Antiikin Kreikan kuvanveistotaidetta
TIETEELLISEN AJATTELUN JA TIETEEN SYNTY
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Eremitaasi - Эрмитаж.
Luku 15 – Vanhan testamentin syntymaailma
Raamatun tutkimus ja vaikutus
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Luku Kreikkalainen kaupunkivaltio s. 12–16
Moraalinen todistus eli Jumala omantunnon asettajana
Michelangelon työt.
Wivi Lönn Puistokoulu Viljami Riekkinen ja Aaron Salonen Jyväskylän normaalikoulu Lähteet: Intervet / Wikipedia ja opintoretki Puistokoululle.
5. Antiikin Kreikka N. 800 Ekr. .
III VÄLIMERI ANTIIKIN AIKANA kuvanavaus
Luku Antiikin Kreikan maanviljelijät ja kauppiaat, s. 52–58
Antiikin Kreikan ja Rooman kuvanveisto ja maalaustaide -tiivistelmä
Esityksen transkriptio:

1.3 Antiikin Kreikan taide ja arkkitehtuuri (s.22 – 27) Geometrinen aikakausi 1100 – 700eKr. - Hautaruukut, agora ja akropolis 2) Arkaainen 700/600 – 480 eKr. - Ruutuasemakaavat - Veistokset: Kore- ja kuros –hahmot - Temppelit kalkki- ja hiekkakivestä Doorilainen pylväs Päätykolmio Kore

Antiikin Ateena 1 Agora eli keskusaukio oli kaupan, hallinnon ja kulttuurin kohtaamispaikka. 4 3 5 2

Doorilainen pylväs Pylvästyyleistä vanhin. Yksinkertaiset ja ylöspäin kapenevat pylväät luovat rakennukseen raskaan ja karun vaikutelman. Pylväät ovat uurrettuja. Reliefi-koristelua pylväiden kannattamissa palkeissa.

- Maalaustaide ruukuissa: mytologian ihmiset ja eläimet, ihmisten arki 3) Klassinen 480 – 330 eKr. - Pronssi- ja marmoriveistokset jumalista ja urheilijoista - Persialaissotien jälkeen Perikles rakennutti Ateenan akropolin - Temppelit marmorista: Joonialainen pylväs - Harmonia, tasapaino, muodon pikkutarkka hallinta

Akropolis 1 6 2 3 5 4 1. Akropolis 2. Parthenon 3. Dionysoksen teatteri 4. Roomalaisajan teatteri, jossa järjestettiin konsertteja. 5. Niken temppeli 6. Erektheionin karyatidihalli

Doorilainen pylväikkö Parthenon Doorilainen pylväikkö

Parthenon Palkiston reliefissä on kuvattuna Kreikan historian taruaiheita ja jumalia.

Päätykolmion reliefissä Parthenon Päätykolmion reliefissä on kuvattuna Athenen syntymä Zeuksen päästä.

Parthenon Cella eli tila, jossa on kullasta ja pronssista valmistettu Pallas Athenen patsas.

Parthenon Tyypillinen temppelin perusta

Joonialainen pylväs Doorilaista pylvästä hoikempi ja sirompi. Pylvään yläpäässä kierteiset oinaansarvet. Palkistoissa ja päätykolmioissa runsasta reliefi- ja veistoskoristelua.

Erekhtheionin naispatsaat eli karyatidit

Klassinen veistos n. 480–330 eKr. Veistokset ovat aikaisempaa luonnollisemman näköisiä. Veistos ei ole realistinen kuva, vaan aihetta on voimakkaasti ihannoitu. Alastomuuden uskottiin liittyvän hyveisiin. Veistokset ovat muokanneet myös nykypäivän kauneuskäsityksiä. Milon Venus.

Antikytheran nuorukainen 2 1 Materiaalina kuvanveistäjät käyttivät marmorin ohella myös pronssia. Klassisen kauden veistokset ovat asennoltaan vapaampia ja muutenkin entistä luonnollisempia. Ne eivät kuitenkaan ole nykymielessä realistisia. Veistos on tarkoitettu katsottavaksi joka puolelta päinvastoin kuin arkaaiset veistokset. Alastomuus viittaa moraalisiin hyveisiin eli ”alastomaan totuuteen” tai ”terveeseen sieluun terveessä ruumiissa”. Veistoksen mittasuhteet ja sommittelu (rhytmos) luovat vaikutelman pysähtyneestä liikkeestä. Huomaa veistoksen harmoninen tasapainottelu luonnollisuuden ja ihannoinnin välillä. Veistos on samanaikaisesti vakuuttava kuva nuoresta miehestä ja ideaalisesta miesvartalosta. 4 3 6 5

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE ORKHESTRA KATSOMO KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE ORKHESTRA KATSOMO KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI http://www.teatterimuseo.fi/skene/historiaa/nayttamo_kreikka.php http://fi.wikipedia.org/wiki/Epidauros SKENE ORKHESTRA KATSOMO KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE ORKHESTRA KATSOMO KAIKKI

EPIDAUROKSEN TEATTERI SKENE ORKHESTRA KATSOMO KAIKKI

4) Hellenistinen 330 – 30 eKr. Aleksanteri Suuren valtakunta: kreikkalaisuus ja itämaiset vaikutteet sekoittuivat Mahtavuus, runsaat muodot, dramaattiset aiheet Temppeleissä korinttilaiset pylväät, myös eri tyylien yhdistely tyypillistä

Laokoon-patsas

Korinttilainen pylväs Pylvästyyleistä nuorin ja koristeellisin. Pylvään pää kuvaa Acanthus-kasvin lehtiä. Pylväät ovat sileät. Hellenistisellä kaudella tyylejä yhdisteltiin vapaasti tilaajan tai arkkitehdin mieltymysten mukaan.

Hellenistinen veistos n. 330–30 eKr. Muistuttavat klassisia veistoksia. Aiheina jumalien ja sankarien lisäksi tavalliset ihmiset ja arkipäiväiset aiheet. Veistoksissa pyrittiin kuvaamaan realistisesti kohteen luonnetta ja tunteita.