Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHeikki Seppälä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 menestyvä kaupunki ja urbaanit näyttämöt Ari Hynynen | Tampereen teknillinen yliopisto | Arkkitehtuurin laitos | EDGE arkkitehtuuri- ja kaupunkitutkimuslaboratorio | Seinäjoen yksikkö | menestyvä kaupunki ja urbaanit näyttämöt Ari Hynynen | Tampereen teknillinen yliopisto | Arkkitehtuurin laitos | EDGE arkkitehtuuri- ja kaupunkitutkimuslaboratorio | Seinäjoen yksikkö |
2
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010
8
classic factors of production: land, labour, capital and management economic growth success story human capital urban amenities 1. traditional model 2. human capital model 3. amenity model + ++ + Menestyvien kaupunkien perustekijät
9
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Urbaani vetovoima Vetovoimatekijät (=amenities) voidaan jakaa -luonnollisiin (sääolot, maisemat, luonnonalueiden läheisyys ja saavutettavuus jne.) -rakennettuihin (kaupunkiympäristö, klubit, kahvilat, museot, kaupat, ooppera jne.) Mutta houkuttelevatko yksittäiset vetovoimatekijät luovia ihmisiä kaupunkiin? Eivät yleensä, vaan useiden vetovoimatekijöiden yhdistelmät. Tietyt yhdistelmät tukevat tietynlaisia elämäntapoja, kulutustottumuksia ja arvomaailmoja.
10
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Urbaanit näyttämöt ratkaisevat Vetovoimatekijöiden yhdistelmät muodostavat niihin liittyvän toiminnan kanssa urbaanin näyttämön, skenen (=scene), jossa yksilölliset arvo- orientaatiot ja elämäntavat jaetaan toisten kanssa. TilaUrbaanien näyttä- möiden kaupunki Asumisen kaupunkiTuotannon kaupunki TavoiteKokemusPerustarpeetTyö, tuotteet ToimijaKuluttajaAsukasTuottaja Fyysinen yksikköPalvelut, vetovoimatekijät (amenities) Koti, asunto, asuinalueTuotantolaitos Sosiaalisen sidoksen perusta Arvot, elämäntavatSyntymätausta, paikallisuus, etnisyys Työ, tuotantosuhteet
11
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Kulttuurin merkitys 2000-luvulla
12
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Tyyppiesimerkkejä urbaaneista näyttämöistä
13
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Urbaanien näyttämöiden analysointi Subdimensions of scenesTampereBohemia Traditional legitimacy32 Self-expressive legitimacy35 Charismatic legitimacy34 Utilitarian legitimacy41 Egalitarian legitimacy42 Neighborly theatricality42 Transgressive theatricality35 Exhibitionistic theatricality34 Glamorous theatricality23 Formal theatricality23 Local authenticity44 Ethnic authenticity34 State authenticity32 Corporate authenticity41 Rational authenticity42
14
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Ideaalityyppinen luova skene
15
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Esimerkkinä Tampere
16
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010 Autenttiset urbaanit näyttämöt Innovatiivinen liike-elämä Näyttämöt tunnistava hallinto ja suunnittelu Vetovoimainen kaupunki 2000-luvun vetovoimainen kaupunki
17
Salo / Keskustaseminaari 02.12.2010
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.