Oppisopimustyyppisen koulutuksen järjestämisestä puheenjohtaja Tapani Ranki 2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Päästöoikeusmarkkinoiden analysointi ja riskienhallinta POMAR / MARMET Helsingin yliopisto Ympäristöekonomia Teknillinen korkeakoulu Ympäristö- ja laatujohtamisen.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
1 Päivi Moilanen Kulttuurienväliset toimijat Pohjois-Pohjanmaalla Oulu Hankkeilla räätälöityä toimintaa kuntiin.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Kiihdytys yhdestä kuuteen Oppisopimusliikkuvuuden lyhyt oppimäärä.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Copyright 2009 Avarea Oy - Base SAS osaajasta DIS taituriksi Kokemuksia DI Studion käyttöönottoprojekteista.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Oppisopimuskoulutuksen kummit. Tavoite  Lisätä tietoisuutta oppisopimuskoulutuksesta erityisesti pk-yrityksissä ja työnantajaverkostoissa  Kartoittaa.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
Sisällönkuvailun asiantuntijaverkoston laatimat sisällönkuvailun suositukset Tarja Turunen Kirjastoverkkopäivät
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
VIRTAA VERKOSTOIHIN Markku Koskela kuntoutusylilääkäri KAKS, kuntoutusyksikkö.
Oppisopimuskoulutuksen ajankohtaiskatsaus Hämeenlinna Pasi Rentola.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Laatuseminaari Jyväskylä Leena-Maija Talikka/ Sari Turunen -Zwinger.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimus 2020 puheenjohtaja Tapani Ranki 2008.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Oppisopimuksella Eurooppaan - Oppisopimusopiskelijoiden yksilöliikkuvuushanke Aulangolla Leena-Maija Talikka CIMO.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT OPPIPAIKKA TYÖSSÄOPPIMISEN LAAJENTAMINEN TUTKINTOON JOHTAVALLA OPPISOPIMUSKOULUTUKSELLA.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
FUNIMA Finnish Universities International Marketing and Admissions Helsingin yliopisto Rebekka Niskanen.
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Euroopan muuttoliikeverkoston kansallinen seminaari
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Mentoripankin ylläpito ja kehittäminen Opso ry Mentoripankki- jaos vakinaistettu toimimaan opso ry:n alla jäsenet toimistoista, joilla kiinnostusta kehittää.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
AVOIMEN TIETEEN EDISTÄMINEN YLIOPISTO(I)SSA EEVA NYRÖVAARA
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Rajaton Ylä-Savo ja GreenLean Ylä-Savo-hanke
Mikä ihmeen oppisopimus?
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Esityksen transkriptio:

Oppisopimustyyppisen koulutuksen järjestämisestä puheenjohtaja Tapani Ranki 2009

Oppisopimus poliittisessa suojelussa vai uhan alla? lisäpaikkaa = yht lisäkoulutuspaikkaa v ja 09 Lisää resursseja = kaikki haluavat osallisiksi – Oppisopimustyyppinen – Toppis – Perustutkintojen määrät?  Rakastetaanko oppisopimus hengiltä?

Kolme hallintojärjestelmää – mitä järkeä? Oppisopimus/toppis/ oppisopimustyyppinen Sama tuote – OPM; oppisopimustoimistot; oppilaitokset – TEM; työvoimaviranomaiset – ELYT? Entä hallinnon tehostaminen, päällekkäisyyksien purkaminen tai valtion tuttavuusohjelma? Mikä meitä suomalaisia vaivaa?

Ongelmat opsolle Asiakkaille käsitteet täysin sekaisin Asiakasyritys pakotetaan hankkimaan samaa tuotetta eri viranomaisilta ja sopeutumaan eri hallintokulttuureihin Esim. Altia Oyj ja Are Oy/ eri henkilöstöryhmät Entä tavoite yhden luukun periaatteesta? Opso toimistoille varattava hankintaoikeus

Oppisopimustyyppisen haku -09; 1 Koskee vain korkeakouluja ja yliopistoja – Opso osaajat verkoston jäseninä? Mistä kyse? (Ei tutkinto, ei sen osa, ei erityispätevyys) Mitä ovat erityispätevyydet? (tutkintojärjestelmä ei tunne, miten korjata?) – Uusi määrittelemätön kategoria – Väärinkäytösloukku? Määrittelemättömänä mahdoton valvoa

Oppisopimustyyppisen haku 09; 2 Sopimuskäsitteiden sekamelska – Työnantaja/-tekijä = oppisopimus – Työnantaja/ korkeakoulu = oppisopimustyyppinen  Samalla asialla 2 nimeä, joista toinen varattu kolmanteen tarkoitukseen; Onnittelut selkeydestä!  Ymmärretäänkö, mistä oppisopimuksessa ja sen organisoinnissa on kyse? - tuskin

Oppisopimustyyppisen haku 09; 3 Lapsi ja kuumemittari – Valmis maksansiirtoon? Oppipoika/kisälli/mestari – Oppisopimuksen asiantuntija?  Oppisopimuksen puoskarointia pahimmillaan  Muuttuuko käsitteitten ja toteutusmallien sekamelska tavoitteensa irvikuvaksi ja lopulta uhkaksi oikealle oppisopimukselle?