Logiikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright  Hannu Laine Bittitason-operaatiot Hannu Laine.
Advertisements

Tietokonetekniikka 4 Tieto ja tiedon talletus
15. Loogiset operaatiot.
Tietokonetekniikka 5 Operandien osoittaminen ja tietokoneen käskykanta
VBA –ohjelmoinnin perusteet
NAT NAT – Network Address Translation PAT – Port Address Translation NAPT – Network Address and Port Transalation.
1 Ehtolausekkeet Ehdot, valintalausekkeet Boolean-algebra.
Rakenteinen ohjelmointi
AS Automaation signaalinkäsittelymenetelmät
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
LUKUJÄRJESTELMÄMUUNNOKSET
4. Tietokoneen rakenne ja toiminta
Ehto- ja toistolauseet
5.3.3 Koodin generointi Koodin generointi tarkoittaa objektikoodin eli konekielisen ohjelman tuottamista. Generointi jakautuu kolmeen osatehtävään: 1.Muistin.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
Konekieli.
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Ohjelman perusrakenteet
11. Kaksi uhkapelaajaa heittää vuorotellen noppaa
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Visual Basic -ohjelmointi
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
Tietotyypit Tietotyyppi määrittää muuttujan sisältämän datan luonnetta, muistista tarvittavaa tilaa ja sitä, millaisia operaatioita siihen voidaan kohdistaa.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia
1. Usean muuttujan funktiot
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
1. viikkokooste ja olio-ohjelmointi
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
PARAABELI (2. ASTEEN FUNKTION KUVAAJIA)
1 Ohjelmointikielten varhaishistoria Esa-Matti Miettinen
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Tiedon esitys tietokoneessa
Diffie-Hellman Antti Junttila. Mitä tarkoittaa? Kaksi osapuolta voivat sopia yhteisestä salaisuudesta turvattoman tietoliikenneyhteyden ylitse. Tämän.
Tietokoneen rakenne matalalla tasolla KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, kevät 2002.
Visual Basic -ohjelmointi
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Liukulukulaskenta. Yleistä liukuluvuista Tarvitaan reaalilukujen esittämiseen tietokoneella  esim. matemaattiset mallit Kaikkia reaalilukuja ei ole mahdollista.
Funktio.
POTENSSIT eksponentti kantaluku a n = a ·a · · · ·a n kpl E.1. E = 3 · 3 · 3 · 3 = 81 Huom. Miljoona = 10 6 Miljardi = 10 9 Biljoona = Triljoona.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
For-toistolausetMyn1 for-toistolause for-lauseen rakenne on: for(aloituslauseke; lauseke; lopetuslauseke) lause; Puolipisteiden on oltava aina paikoillaan,
Janne Korhonen. Henkilöhistoria Syntyi 1815 alaluokan perheeseen Isä kannusti opiskeluun Toimi myöhemmin opettajana Lopulta päätyi perustamaan oman koulun.
Loogiset piirit Puolijohteet Puolijohdekomponentit Loogiset piirit.
Ohjelma Mikro-ohjelmointi Symbolinen konekieli Osoitustavat.
Ohjelmassa tänään Ohjelmointimallit Pseudokieli Modulaarisuus.
Mikro-ohjelmoitava tietokone
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Matematiikkaa 3a Lukualue 0– osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op Assembly ja konekieli.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Yhden bitin asettaminen Javalla
Siirtorekisterin toteutus Javalla
13. Loogiset operaatiot.
for-toistolause for-lauseen rakenne on:
Matematiikkaa 3a, Lukualue © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
10. Javan ohjausrakenteet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
Itseisarvo ja vastaluku
Kontrollirakenteet laajemmin
13. Loogiset operaatiot.
Samankohtaiset kulmat
3. TTK-91-käskykanta Symbolisen konekielen tavalliset käskyt
Matematiikan oppimisvaikeudet
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

Logiikka

Historiaa Olutta JA tuoppi Totuustaulukko: Voi juoda Tuoppi Olutta Ei totta Ei totta Ei totta Ei totta Totta Ei totta Totta Ei totta Ei totta Totta Totta Totta

Historiaa Lasi viiniä TAI tuoppi olutta Voi juoda Olutta Viiniä Ei totta Ei totta Ei totta Ei totta Totta Totta Totta Ei totta Totta Totta Totta Totta

Matematiikkaa A JA B (A AND B) Totuustaulukko: A B Q 0 0 0 0 1 0 1 0 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 1 1

Matematiikkaa A TAI B (A OR B) A B Q 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 1 1

Matematiikkaa NOT A A Q 0 1 1 0

A XOR B (poissulkevat tai) A B Q 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 1 0

Boolen algebra Merkintöjä A+B (A TAI B) A*B tai AB (A JA B) A (EI A) AB (A XOR B)

Kaavoja A+A = A A*A = A A+1 = 1 A*1 = A AA = 0 A1 = A Juhani Merilinna

Kaavoja A(B+C) = AB+AC A+B=B+A A*B=B*A Juhani Merilinna

Käytännössä Ohjelmoinnissa if((a>10) && (a<20)) loogiset operaatiot ehtolauseissa if((a>10) && (a<20)) molempien ehtojen oltava totta if((a<0) || (a>10) toisen ehdon oltava totta if(!(a>10)) ehto käänteisenä Juhani Merilinna

Käyttöä bittitasolla: Lukujen oltava yhtäsuuria (=yhtä monta bittiä) operaatiot suoritetaan aina lukujen vastaavien bittien välillä (ensimmäiset bitit, toiset jne.) 10110100 TAI 11001101 11111101 10110100 JA 11001101 10000100 Juhani Merilinna

Käyttöä JA funktiota käytetään maskaukseen tai bittien testaukseen. Esimerkiksi ip-asetuksissa verkkomaskilla erotetaan ip-osoitteesta verkon osoite. (ip- osoite on 32-bittinen kokonaisluku) Osoite 192.169.11.23 = 11000000 10101001 00001011 00010111 verkkomaski 255.255.0.0 = 11111111 11111111 00000000 00000000 JA 11000000 10101001 00000000 00000000 = 192.169.0.0 Juhani Merilinna

Käyttöä Onko luvun 3 bitti ykkönen? 00100101 JA 00100000 = 00100000 = 00100000 tulos ei ole nolla, joten bitti oli yksi Juhani Merilinna

Käyttöä TAI Muuttaa bittejä ykköseksi Muutetaan kolmas bitti ykköseksi: 01001010 TAI 00100000 = 01101010 Juhani Merilinna

Käyttöä XOR Kääntää bittejä (0->1, 1->0) Käännetään luvun kaikki bitit 01001011 XOR 11111111 = 10110100 Juhani Merilinna