Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
Etnometodologinen vaatimusmäärittely Käyttäjäprofiili (persoona) Tehtäväanalyysi Käyttöympäristö Yleiset suunnitteluperiaatteet Käytettävyystavoitteet Tyyliohje
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
Suunnittelu/testaus/toteutus 1(3) Työkäytäntöjen suunnittelu Käsitteellinen malli Prototyypit Mallin testaaminen Onko malli ok? Kyllä! Ei …
Suunnittelu/testaus/toteutus 2(3) Käyttöliittymäsuunnitelma (standardit) Käyttöliittymäsuunnitelman prototyyppi Käyttöliittymäsuunnitelman testaus Käytettävyystavoitteet saavutettu? Kyllä! Ei …
Suunnittelu/testaus/toteutus 3(3) Yksityiskohtainen käyttöliittymä Testaus Käytettävyystavoitteet saavutettu? Kyllä! Ei …
SuunnitteluEmpiirinenkäytettävyystestaus Etnografinen käyttäjätutkimus Käyttöönotto
Käyttöönotto Asennus Käyttäjäpalaute Kaikki ratkaistu? Valmis! Ei …
Menetelmien vertailua Ketterät Ennustavat VesiputousSpiraali Adaptiiviset
Vesiputous OhjelmakonseptiVaatimusmäärittelyKorkeantason suunnitelma Yksityiskohtainen suunnitelma ToteutusTestaus
Spiraalimalli
Ketterät menetelmät Yksilöiden välinen vuorovaikutus vs. prosessit ja välineet Toimiva sovellus vs. dokumentaatio Asiakasyhteistyö vs. sopimusneuvottelu Muutoksiin vastaaminen vs. suunnitelman noudattaminen
Ketterät menetelmät ”… to satisfy the customer through early and continuous delivery of valuable software” ”… welcome changing requirements, even late in development” ”… working software frequently” ”… motivated individuals … trust them to get the job done” ”… face-to-face conversation” ”… working software is the primary measure of progress” ”… sustainable development … sponsors, developers and users should be able to maintain constant pace infinitely” ”… attention to technical excellence and good design enhances agility” ”… simplicity is essential” ”… selef-organizing teams” ”… team reflects on its behaviour” Agile Manifesto:
Osallistuvan suunnittelun näkökulma Participatory Design (PD) Skandinaavinen Käyttäjien kunnioitus Suunnittelu lähtee vuoropuhelusta käyttäjien kanssa Järjestelmät verkostoja, jotka muodostuvat ihmisistä, toimintakäytännöistä ja teknologiasta jossakin tietyssä organisaatiokontekstissa. Kenttätyö keskeistä Ongelmien artikulointi yhdessä osallisten kanssa. Konkreettisia tapoja parantaa PD projektiin osallistuvien työolosuhteita (työtaakkaan vaikuttaminen, luovuuden ilmaisumahdollisuuksien lisääminen, työn sisältöjen itsekontrolli, kommunikaation parantaminen yli hierarkia- ja organisaatiorajojen). Suunnittelijan oman roolin tiedostaminen PD prosessissa (reflektointi)