Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ORGANISATORINEN SYSTEEMI Ä LY The SixtH Discipline - Systems Intelligence as Integrating Metatheory for Learning Organization and Senge’s Five Disciplines.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ORGANISATORINEN SYSTEEMI Ä LY The SixtH Discipline - Systems Intelligence as Integrating Metatheory for Learning Organization and Senge’s Five Disciplines."— Esityksen transkriptio:

1 ORGANISATORINEN SYSTEEMI Ä LY The SixtH Discipline - Systems Intelligence as Integrating Metatheory for Learning Organization and Senge’s Five Disciplines

2 AGENDA Theory –Learning organization –SYSTEMS INTELLIGENCE –Organizational systems intelligence Methodology –ESPOO daycare –WHAT WE ARE GOING TO DO THERE? SUGGESTED OUTCOMES

3 Learning? “the real learning gets to the heart what it means to be a human. Because through learning we re-create ourselves. By learning we become capable of doing things we were not able to do before. Through learning we reperceive the world and our relationship to it. Through learning we extend our capacity to create, to be part of the generative process of life”.

4 THEORY 1/2 THE FIFTH DISCIPLINE

5 GAP AND THE NEED The research among LO has lost the Senge’s fundamental purpose -> learning is partly misunderstood, the systemcity has set aside, divided into knowledge management, learning as ”learning continuously something new” and conceptual discussion Lack of empirical research among LO Lack of evaluation of organizational performance through the lens of LO Lack of public sector research among LO

6 THEORY 2/2 FIVE DISCIPLINES & SYSTEMS INTELLIGENCE

7 Käytetty mittaristo (Törmänen et al.) 1. Systeeminen havaintokyky Muodostan monipuolisen kokonaiskuvan tilanteista Pidän sekä yksityiskohdat että kokonaiskuvan mielessäni 2. Sanaton yhteys Lähestyn ihmisiä lämpimän hyväksyvästi Olen reilu ja hyväntahtoinen kaikkia ihmisiä kohtaan 3. Asenne (Miinus) Puolustelen virheitäni selityksillä Näen tulevaisuuden valoisana 4. Kekseliäs mieli Leikin mielelläni uusilla ajatuksilla Etsin uusia lähestymistapoja asioihin 5. Pohtivuus Tarkkailen sitä, mikä ohjaa käytöstäni Ponnistelen aidosti kasvaakseni ihmisenä 6. Viisas toiminta Otan mielelläni neuvoja vastaan Säilytän mielenmalttini hallitsemattomissakin tilanteissa 7. Heittäytyvä mukanaolo Olen hyvä laukaisemaan jännittyneitä tilanteita Nostan ihmisten parhaat puolet esiin 8. Aikaansaavuus Osaan pitää asiat tärkeysjärjestyksessä Kun asiat eivät suju, tartun toimeen

8 SYSTEEMINEN HAVAINNOINTIKYKYSANATON YHTEYS POHTIVUUS HEITT Ä YTYV Ä MUKANAOLO Ihmiset LUONTO TALOT JA RAKENNUKSET SOSIAALINEN MEDIA TY Ö TALOUS KOULU JA KOULUTUS Muodostanko monipuolisen kokonaiskuvan tilanteista? LÄHESTYNKÖ IHMISIÄ JA ELÄMÄÄ LÄMPIMÄN HYVÄKSYVÄSTI? Oman ajattelun ajattelu uskomukset TARKKAILENKO SITÄ MIK Ä ohjaa K Ä YT Ö ST Ä NI? NOSTANKO IHMISTEN PARHAAT PUOLET ESIIN? OLENKO HYV Ä LAUKAISEMAAN J Ä NNITTYNEIT Ä TILANTEITA ? MITEN OMA MIELENI VAIKUTTAA JAETTUUN TUNNELMAAN? PONNISTELENKO AIDOSTI KASVAAKSENI IHMISEN Ä? OLETUKSET MENTAALIMALLIT KUINKA MAAILMA TOIMII? REILUUS HYV Ä NTAHTOISUUS L Ä MP Ö HYV Ä KSYVYYS

9 VIISAS TOIMINTAAIKAANSAAVUUS KEKSELI Ä S MIELI ASENNE SÄILYTÄNKÖ MIELENMALTTINI VAIKKEN PYSTYISI HALLITSEMAAN TILANNETTA? MIT Ä SELLAISTA ON YMPÄRILLÄMME MIKÄ EI OLE NÄHTÄVISSÄ? OSAANKO OTTAA NEUVOJA VASTAAN? MITÄ SKRIPTIN ULKOPUOLELTA LÖYTYY? MENEEKÖ SYSTEEMIN RAJAT SIINÄ MISSÄ KUVITTELET? USKONKO IHMISIIN YMPÄRILLÄNI? LEIKIN AJATUKSILLA MIELELLÄNI ETSIN UUSIA LÄHESTYMISTAPOJA OSAANKO PITÄÄ ASIAT TÄRKEYS- JÄRJESTYKSESSÄ? TARTUN TOIMEEN KUN ASIAT EIVÄT SUJU MIKROMUUTOSTEN VOIMA PUOLUSTELENKO VIRHEITÄNI SELITYKSILLÄ? TUNNISTANKO AJATTELUN RAKENTEITANI? NÄENKÖ TULEVAISUUDEN VALOISANA? RAKENNE SYNNYTTÄÄ KÄYTTÄYTYMISTÄ

10 ESPOO DAYCARE Why the daycare is an interesting research subject? Day-care is systemic – (parents, children, public sector, management, teachers…) Day-care teachers have homogenous description of work The systemic effects that day-care has on children’s future

11 WHAT IS MEASURED? DLOQ SYSTEMS INTELLIGENCE INVENTORY – Individual (I) – Team (We) – Supervisor (I & We + employees assess supervisor) The questionnaires are sent by e-mail CUSTOMER SATISFACTION – (parents will answer to this)

12 METHODOLOGY

13 Example of the differences (factors Continuous Learning (LO) & Systems Perception (SI)

14 PREDICTED RESULTS Team SI is positively related to customer satisfaction Team SI provide stronger correlation than the average of individual scores High SI individuals are more likely to have high team SI and also high customer satisfaction Larger heterogeneity of individual’s evaluations of their own SI is more likely to have high team’s SI and customer satisfaction

15 THE ARTICLE + DISSERTATION – BIG PICTURE?

16 COMMENTS?


Lataa ppt "ORGANISATORINEN SYSTEEMI Ä LY The SixtH Discipline - Systems Intelligence as Integrating Metatheory for Learning Organization and Senge’s Five Disciplines."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google