W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä 5.11.2013 Helena Turunen www.hamk.fi/yler mi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Yrittäjäopisto NUORTEN AIKUISTEN OSAAMISOHJELMA Työseminaari III, Kuopio SYO -case.
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Suomen koulutusjärjestelmä
, Joonatan Haukilehto / Riku Lehtonen
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Satu Helmi & Ismo Kantola
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
Ylermi Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus AOKK YAMK
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
FUAS Kielet ja viestintä
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen elinkeino- elämän kilpailukykytekijöistä ja osaamistarpeista v Ylermi-hankkeen loppuseminaari Taina Juurakko-Paavola.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen kehittäminen
TEEMARYHMÄ 1. PROFIILIN JA TUNNETTUUDEN EDISTÄMINEN TKI -päivät Porissa 2011.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Työ- ja elinkeinokeskus ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS – TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA 2007 –
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
W w w. h a m k. f i mi SELVITYS: KANTA-HÄMEEN OSAAMISTARPEET JA KILPAILUKYKYTEKIJÄT V Ylermi-hanke (Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
YAMK vahvaksi TKI vaikuttajaksi Työpaketti 1 Työelämää uudistavat ja TKI –toimintaa edistävät oppimisympäristöt.
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Musiikkipedagogi (ylempi amk) / Tanssinopettaja (ylempi AMK)
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
Koulutusvienti käyntiin
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Esityksen transkriptio:

w w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi

Yhteiset kehittämisen alueet KuvausTavoite A. Kehittämis- ja tutkimustoiminta A) Uusi kehittämis- ja tutkimustoiminnan toimintaympäristö, jossa keskitytään kansainvälisiin TKI-hankkeisiin painopisteenä muuttuvan työelämän ja osaamisen johtaminen, liiketoimintaosaamisen kehittäminen, uuden ajan oppiminen ja tulevaisuuden oppimisympäristöt, uusiutuvien organisaatioiden ja yhteisöjen kehittämisen metodiikka sekä aluevaikuttavuusosaaminen Toimintamalli alueen kilpailukykyä edistävän tki-toiminnan aikaansaamiseksi B. Kansainvälisyys ja tutkimustoiminta B) Uusi toimintarakenne kansainväliseen toimintaan ja koulutusviennin kehittämiseen kansainvälisessä verkostoissa yhdistäen ammatillisen opettajakorkeakoulun ja ylempien amk- tutkintojen huippuosaaminen. - Kv-osaajia alueen kansainvälistyvään työelämään - Laadukkaat koulutusvientituotteet C. Uusi opintoväylä (YAMK+AOKK) C) Uudet opintoväylät, kuten ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajanpätevyyden samanaikainen suorittaminen ja muiden koulutuksen nivelvaiheiden kehittäminen - ”Kaksoistutkinnon” suorittamismahdollisuus D. Täydennys- koulutustoiminta D) Uusi toimintamalli täydennyskoulutuksen kehittämiseen erityisesti alueen heikoimmin kehittyneiden osien ja kansainvälistymisen tarpeisiin. - Uudet innovatiiviset koulutustuotteet ja osaamisen kehittämisen mallit (esim. mentorointi, coaching) Ylermin kehittämisalueet

Toimintaraportti A. Kehittämis- ja tutkimustoiminta 1.Kanta-Hämeen kilpailukykytekijät ennakointitutkimus on käynnistynyt tutkijayliopettaja Taina Juurakko- Paavolan johdolla. Kehittämispäällikkö Anne Laakso on työssä mukana asiantuntijan roolissa. 1.Ensimmäinen haastattelukierros tehdään marras-joulukuussa 2013 (kunnanjohtajia, aluekehittäjiä, yrittäjiä) 2.Asiantuntijaraadit kootaan tammikuussa ja delfoi-kierrokset toteutetaan tammi-huhtikuun aikana Forssassa, Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. 2.Kanta-Hämeen kilpailukykytekijöitä taustoittava ylemmän amkin opinnäytetyö on käynnistynyt. Tekijänä ylempää tradenomitutkintoa opiskeleva opiskelija Marjo Rummukainen. B. Kansainvälisyys ja tutkimustoiminta 1.Koulutusviennin organisoitumisen ja toimintamallin suunnitelmaa on tehty. Koulutusvienti käynnistynyt. C. Uusi opintoväylä (YAMK – AOKK) 1.Neljä opiskelijaa on aloittanut samanaikaiset YAMKin (ylempi ammattikorkeakoulututkinto) ja AOKK:n (ammatillinen opettajankoulutus/pedagoginen pätevyys) -opinnot. Heille on tehty henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, joissa AHOT (aikaisemmin hankittu osaaminen) ja korvaavuudet on huomioitu. D. Täydennyskoulutustoiminta 1.Työhteisön Dynaaminen Valmennus on mallinnettu ja pilottityö Envor Groupissa Forssassa käynnistetty 2.Sako Oy:n kanssa Riihimäellä on neuvoteltu valmennusmallin pilotoinnista. Työ käynnistyy mahdollisesti tammikuussa Kilpailukyvyn johtaminen -opintokokonaisuuden suunnittelu on käynnistetty. Kohderyhmänä alueen pk-yritykset ja YAMK-opiskelijat. mi

Toimintasuunnitelma syksy 2013 / kevät Kanta-Hämeen kilpailukykytekijät ja osaamistarpeet tutkimus syksy kevät Kanta-Hämeen pk-sektorin kilpailukyvyn kehittäminen 2015, opinnäytetyö syksy kevät Työyhteisön Dynaaminen Valmennus -mallin (TDV) pilotointi syksy kevät Forssa - Riihimäki 4. Kilpailukyvyn johtaminen -koulutuskokonaisuuden suunnittelu syksy kevät PK-yritysten kansainvälistymispäivän suunnittelussa mukanaolo ja osallistuminen huhtikuussa Koulutusviennin organisointi- ja toimintamallin täsmentäminen, syksy kevät Hankeaihioiden rakentaminen, teemat mm.: 1.Ympäristöalan kansainvälisen liiketoiminnan kehittäminen (Forssa) 2.Tulevaisuuden ennakointihanke (Kanta-Häme) 3.Kanta-Hämeen alueen pk-yritysten kansainvälistyminen (Kanta-Häme) 8. Julkaisut: Kanta-Hämeen kilpailukykytekijät ja osaamistarpeet 2030 Kanta-Hämeen pk-sektorin kilpailukyvyn kehittäminen opinnäytetyö Työyhteisön dynaaminen valmennusmalli - kokemukset ja tulokset 9. Loppuseminaari mi