Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen elinkeino- elämän kilpailukykytekijöistä ja osaamistarpeista v. 2030 Ylermi-hankkeen loppuseminaari 22.5.2014 Taina Juurakko-Paavola.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen elinkeino- elämän kilpailukykytekijöistä ja osaamistarpeista v. 2030 Ylermi-hankkeen loppuseminaari 22.5.2014 Taina Juurakko-Paavola."— Esityksen transkriptio:

1 w w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen elinkeino- elämän kilpailukykytekijöistä ja osaamistarpeista v. 2030 Ylermi-hankkeen loppuseminaari 22.5.2014 Taina Juurakko-Paavola www.hamk.fi/yler mi

2 w w w. h a m k. f i Esityksen rakenne Selvityksen tavoitteet Selvityksen toteutuksesta Selvityksen tuloksista Yhteenveto www.hamk.fi/yler mi

3 w w w. h a m k. f i Selvityksen tavoitteet www.hamk.fi/yler mi

4 w w w. h a m k. f i Selvityksen tavoitteet -kartoittaa  mitä uutta osaamista Kanta-Hämeen yrityksissä tarvitaan tulevaisuudessa  miten Kanta-Hämeen yritysten uusiutumis- ja kilpailukykyä voidaan kehittää www.hamk.fi/yler mi

5 w w w. h a m k. f i Selvityksen toteutuksesta www.hamk.fi/yler mi

6 w w w. h a m k. f i Selvityksen menetelmä Delfoi-menetelmän periaatteita soveltaen  asiantuntijapanelistit  useita kyselykierroksia  argumentointi ja palaute  anonymiteetti  manageritiimi www.hamk.fi/yler mi

7 w w w. h a m k. f i Selvityksen vaiheet Asiantuntija- haastattelut 1. kyselykierros 1. kierroksen tulosten analyysi 2. kyselykierros Tulosten analysointi ja raportointi www.hamk.fi/yler mi

8 w w w. h a m k. f i Selvityksen toteutus: 1. kyselykierros Väittämiä, joissa pyydettiin ottaa kantaa asioihin nykytilanteen ja v. 2030 näkökulmasta Vastattiin 5-portaisella Likert-asteikolla 8 teemaa, joiden alla 7-16 väittämää Lisäksi avokysymyksiä www.hamk.fi/yler mi

9 w w w. h a m k. f i Esimerkki 1. kierroksen kyselystä Väittämiä teemasta 4. Seudun kansainvälistyminen 1. Seutu on kansainvälisesti tunnettu. 2. Seudun kansainvälinen markkinointi on tehokasta. 3. Monella seudun yrityksellä on potentiaalia hakeutua kv- markkinoille. 4. Kv-markkinat kiinnostavat seudun yrityksiä vain, jos niiden on pakko hakea kasvua sieltä. 5. Seudun kansainvälistyminen rakentuu yksittäisten yritysten varaan. 6. Seudun yrityksillä on riittävästi tietoa kansainvälistymisen mahdollisuuksista. www.hamk.fi/yler mi

10 w w w. h a m k. f i Selvityksen toteutus: 2. kyselykierros 12 väittämää, joissa taustamateriaalia mukana Arvioitiin väittämän todennäköisyyttä ja toivottavuutta v. 2030 Lisäksi mahdollisuus perustella omia mielipiteitä Yksi avokysymys www.hamk.fi/yler mi

11 w w w. h a m k. f i Esimerkki 2. kierroksen kyselystä Taustamateriaalia ja väittämä: Pk-yritysten osuus Suomen kokonaisviennistä on tällä hetkellä vain 28 prosenttia (http://ek.fi/mita-teemme/yrittajyys/, 31.1.2014). Häme–ohjelman (http://hameenliitto.fi/fi/hame- ohjelma) tavoitteiden mukaan tulevaisuudessa Kanta-Hämeen kotimarkkina-aluetta ovat lähialueet, Itämeren alue, Eurooppa ja koko maail­ma. Kasvuhakuisia, kansainvälisille markkinoille suuntautuneita yrityksiä on yhä enemmän. Erityisesti Pietari ympäristöineen ja muut lähialueet nähdään erityisenä painopistesuuntana.http://ek.fi/mita-teemme/yrittajyys/http://hameenliitto.fi/fi/hame- ohjelma Vuonna 2030 kantahämäläisten pk-yritysten vienti suuntautuu pääosin Itämeren alueelle. www.hamk.fi/yler mi

12 w w w. h a m k. f i Taustatietoja kyselyihin vastanneista 32 vastausta kummallakin kysely- kierroksella: 2/3 vastasi molemmpiin Tyypillisin vastaaja:  51-60 vuotias mies  Keskiasteen tai amk-tutkinnon suorittanut  Työskentelee mikroyrityksessä  Teollisuuden palveluksessa  Johtavassa asemassa  Työskennellyt nykyisessä työpaikassaan yli 15 vuotta www.hamk.fi/yler mi

13 w w w. h a m k. f i Selvityksen tuloksista www.hamk.fi/yler mi

14 w w w. h a m k. f i Selvityksen tuloksia: asiantuntijahaastattelut -8 keskeistä teemaa: 1. Kanta-Hämeen elinkeinoelämän imago ja rakenne 2. Elinkeinoyhteistyö ja elinkeinoelämän kehittäminen niin Kanta-Hämeessä kuin omalla seudulla (Forssa, Hämeenlinna ja Riihimäki) 3. Kasvuhakuisuus ja yrittäjyys 4. Seudun kansainvälistyminen 5. Seudun saavutettavuus ja työvoiman saanti 6. Osaaminen ja osaamisen kehittäminen 7. Tulevaisuuden ennakointi ja elinkeinoelämän tutkimus 8. HAMKin rooli www.hamk.fi/yler mi

15 w w w. h a m k. f i Teema 1. Kanta-Hämeen elinkeinoelämän imago ja rakenne Imago kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu Elinkeinoelämän rakenne monipuolisempi ja vähemmän kotimarkkinasuuntautunut Metalli- ja luonnonvara-ala tärkeitä Matkailun merkitys nousee www.hamk.fi/yler mi

16 w w w. h a m k. f i Teema 2a. Elinkeinoyhteistyö ja elinkeinoelämän kehittäminen Kanta- Hämeessä Yhteen hiileen puhalta- minen Isosti ajatte- leminen Rohkeat valinnat Nopeat päätökset ja askeleet Riittävät resurssit www.hamk.fi/yler mi

17 w w w. h a m k. f i Teema 2b. Elinkeinoyhteistyö ja elinkeinoelämän kehittäminen omalla seudulla Visio v. 2030 Kehittämissuunnitelma - konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet - aikataulutus - mittarit Nykytilan analyysi www.hamk.fi/yler mi

18 w w w. h a m k. f i Teema 2b. Elinkeinoyhteistyö ja elinkeinoelämän kehittäminen omalla seudulla Kuvio 8. Panelistien arviot väittämästä 5: Vuonna 2030 Kanta-Hämeessä on kolme keskuskaupunkia: Hämeenlinna, Riihimäki ja Forssa. Seutujen ympärillä ei enää ole yksittäisiä kuntia. Tehtyjen kuntaliitosten myötä yrittämisen edellytykset ovat selkeästi parantuneet. www.hamk.fi/yler mi

19 w w w. h a m k. f i Teema 3. Kasvuhakuisuus ja yrittäjyys Startup- ja yrityshautomotoimintaa Yrittäjämyönteisempi ilmapiiri Parempi uusiutumispotentiaali ja suurempi kasvuhakuisuus Enemmän uudenlaisia ja uusia yrityksiä www.hamk.fi/yler mi

20 w w w. h a m k. f i Teema 3. Kasvuhakuisuus ja yrittäjyys Kasvuhakuisuuteen vaikuttavat rahoituksen turvaaminen ja kannustava verotus; valmennus ja tuki; yhteistyö ”Työvoimapoliittisten riskien minimointi, selkeä alueellinen kasvustrategia ja rahoituksen turvaaminen.” ”Verkostoituminen, paikallinen rahoitus startupeille, kasvu ensin paikallisesti jota paikallinen julkinen sektori voi tukea, kun esteitä poistetaan.” ”Riittävä tieto kasvumahdollisuuksista, aktiivinen toiminta yritysten kehittämiseksi, alueellinen koulutus.” www.hamk.fi/yler mi

21 w w w. h a m k. f i Teema 4. Seudun kansainvälistyminen Nykyistä tunnetumpi kansainvälisesti Kansainvälinen markkinointi tehokkaampaa Ulkomaisia yrityksiä ja matkailijoita enemmän Yrityksissä tietoa kansainvälistymisen mahdollisuuksista www.hamk.fi/yler mi

22 w w w. h a m k. f i Teema 4. Seudun kansainvälistyminen Kuvio 10. Panelistien arviot väittämästä 7: Vuonna 2030 kansainvälistymiseen tähtäävät yritykset saavat kaiken tarvitsemansa tiedon ”yhdeltä luukulta”. www.hamk.fi/yler mi

23 w w w. h a m k. f i Teema 4. Seudun kansainvälistyminen yhteinen markkinointi, koulutus ja yhteistyön lisääminen tärkeitä keinoja ”Monella yrityksellä olisi potentiaalia toimia myös kansainvälisellä tasolla, mutta uskaltaisin väittää etteivät yrittäjät joko tunne kv-kauppaa tai uskalla lähteä mukaan kv-kauppaan. Suomalainen laatu kuitenkin tunnetaan ulkomailla, joten pienellä tuella ja koulutuksella saataisiin varmasti paljon aikaan.” ”Yhteinen messuosasto eri maiden messuille, kauppakamareiden aktiivisempi toiminta, yritysten esittely ulkomaisille yhtiöille helpoksi.” ”Yritysten tulee itse hoitaa kansainvälistyminen, ei kannettu vesi kaivossa pysy.” www.hamk.fi/yler mi

24 w w w. h a m k. f i Teema 5. Seudun saavutettavuus ja työvoiman saanti Yhteinen markkinointi lisääntyy Seudun sijainti, hyvät asumismahdollisuudet ja kaunis luonto tukevat entistä enemmän Työperäinen maahanmuutto myös tärkeämpää www.hamk.fi/yler mi

25 w w w. h a m k. f i Teema 5. Seudun saavutettavuus ja työvoiman saanti Kuvio 9. Panelistien arviot väittämästä 6: Vuonna 2030 Kanta-Hämeen yritysten työntekijöistä n. 10 % on maahanmuuttajia. www.hamk.fi/yler mi

26 w w w. h a m k. f i Teema 6. Osaaminen ja osaamisen kehittäminen Osaamisen kehittämiseen ja osaamisen johtamiseen panostetaan nykyistä enemmän Koulutusjärjestelmä tukee nykyistä paremmin yrittäjämäisen asenteen kehittymistä www.hamk.fi/yler mi

27 w w w. h a m k. f i Teema 6. Osaaminen ja osaamisen kehittäminen ”Yrittäjyyden tulisi olla tasavertainen vaihtoehto, koulutuksessa voisi olla yrittäjyyden "peruslinja", minkä jälkeen voisi ratkaista mahdollisuutensa toimia yrittäjänä itselle tärkeällä alalla. Jo opinto-ohjauksessa olisi mahdollista selvittää ns. yrittäjäluonteet, tätä kautta kannustuksella ja hyvällä tietopaketilla voisi monen haave toteutuakin.” ”Yrittäjyys on tahtotila tehdä/luoda jotain omaa, tehdä rahaa tai olla oman itsensä herra. Tahtotilaa ei voi opettaa, mutta toki sitä voidaan herätellä koulutuksella.” ”Koulussa tulisi painottua perusasioihin eli toisten ihmisten arvostamiseen, oma-aloitteisuuteen sekä siihen, että pystyy/osaa luottaa itseensä ja omaan onnistumiseensa.” www.hamk.fi/yler mi

28 w w w. h a m k. f i Teema 7. Tulevaisuuden ennakointi ja elinkeinoelämän tutkimus Yritysten oma tehtävä ensi sijaisesti Yritykset tekevät ennakointia enemmän verkostoissa v. 2030 kuin nyt Tutkimustietoa tarvitaan www.hamk.fi/yler mi

29 w w w. h a m k. f i Teema 8. HAMKin rooli HAMKin rooli melko tärkeä osaamisen kehittämisessä HAMKista valmistuvien amk- ja ylemmän amk-tutkinnon suorittaneiden työllistyminen Kanta-Hämeeseen maakunnallisen kilpailukyvyn kannalta tärkeää www.hamk.fi/yler mi

30 w w w. h a m k. f i Teema 8. HAMKin rooli Kuvio 15. Panelistien arviot väittämästä 12: Vuonna 2030 jokainen kantahämäläinen yritys saa HAMKista tarvitsemansa palvelun. www.hamk.fi/yler mi

31 w w w. h a m k. f i Yhteenveto www.hamk.fi/yler mi

32 w w w. h a m k. f i Avainkysymykset Millä tekijöillä Kanta-Häme pärjää kilpailussa niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla? Mitä osaamistarpeita Kanta-Hämeessä on? www.hamk.fi/yler mi

33 w w w. h a m k. f i Kuvio 18. Panelistien arvio Kanta- Hämeen elinkeinoelämästä v. 2030 Kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu imago Kansainvälisiä yrityksiä Uudistus- ja kasvuhakuisia yrityksiä Tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän kehittämisessä Kanta-Hämeen elinkeinoelämä v. 2030 www.hamk.fi/yler mi

34 w w w. h a m k. f i Osaamistarpeet Kanta-Hämeessä Markkinointi- osaaminen Kansainvälistymis- osaaminen Uudistus- ja kasvuhakuisuus Yhteistyö- ja vuorovaikutusosaa- minen HAMKin tarjoama täydennyskoulutus ja asiantuntijapalvelut sekä yhteiset hankkeet www.hamk.fi/yler mi

35 w w w. h a m k. f i Kohti vuotta 2030 Vuosi 2014 Vuosi 2030 Sanoista tekoihin www.hamk.fi/yler mi


Lataa ppt "W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen elinkeino- elämän kilpailukykytekijöistä ja osaamistarpeista v. 2030 Ylermi-hankkeen loppuseminaari 22.5.2014 Taina Juurakko-Paavola."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google