Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Fysiikan ja kemian perusteet ja pedagogiikka Kari Sormunen Kevät 2012
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Uudet aallot, taide-elokuva ja uusi modernismi (1960-luku)
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
Matkakertomus kuvin Loma- ja matkakuvauksen perusteita.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Setlementtityötä lasten ja nuorten parissa Tyttö- ja poikatyön seminaari Tampere.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Elokuvataiteen ajatus
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Neuvostoliitto 1920-luvulla
VIREYS JA UNI.
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Radion ja TV:n historiaa
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
Dokumenttielokuva Cinéma vérité. Jean Rouch Les maîtres fous (1955) Jaguar (1954) Moi, un noir (1958) Chronique d'un été (1961) Chris Marker Lettre de.
Les pronoms rélatifs Relatiivipronominit. qui: subjekti ’joka, jotka’ La fille qui attend là-bas s’appelle Michèle. Il y a beaucoup de chansons qui parlent.
VARHAINEN ELOKUVA Keksijöitä, bisnesmiehiä ja attraktioita.
Analyysissä huomioitavaa
Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Lauseenvastikkeet. Voivat korvata sivulauseen, jos pää- ja sivulauseella sama subjekti Je sors après avoir fait mes devoirs. Je l’ai fait pour t’aider.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Antti Pönni.  Luento perustuu Lähikuva- lehdessä 4/2010 julkaistuun artikkeliin Lihan katse: Antonin Artaud ja surrealistinen elokuva.
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | 32. Sähkölasku määräytyy käytön mukaan Tavoitteet ja sisältö - Käsitteet energia ja teho - Oppia laskemaan.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
Kokeellinen kerronta/ kokeellinen elokuva
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Modernin maailman taide
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Millainen oppija sinä olet?
Novellin lajeja.
IMPRESSIONISMI syntyi 1870 –luvulla Pariisissa
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
NYKYTAITEEN TOIMINTATAVAT
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Esityksen transkriptio:

Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys

Kolme 1920-luvun tyylisuuntaa Impressionismi Ekspressionismi Montaasielokuva

Kolme 20-luvun tyylisuuntaa Impressionismi (Ranska n ) keskeinen keino: kuvaus Ekspressionismi (Saksa ) keskeinen keino: näyttämöllepano (mise-en-scène) Montaasielokuva (Neuvostoliitto ) keskeinen keino: leikkaus

Ranska: impressionismi ja avantgarde (n )

Abel Gance

Germaine Dulac

Jean Epstein ( )

Impressionismin teoria ”Kuvan aika on tullut” (Abel Gance) ajatus elokuvasta taiteena Elokuvallinen erityisyys: elokuvan erottaminen teatterista ja romaanista rinnastus musiikkiin (elokuva “valon sinfoniaa” - Abel Gance) fotogeenisyys (photogénie) filmille tallennettuna objekti on jotain "enemmän" kuin todellisuudessa (ei puhdasta tallentamista) Uusi tapa nähdä puhdas elokuva (cinéma pur) rytmin, visuaalisuuden ja liikken tuli herättää tunteita, ei tarinan

Jean Epstein: kamera uuden näkemisen ja tiedon välineenä Elokuvakameran objektiivi on silmä, joka on varustettu ei- inhimillisillä analyyttisillä ominaisuuksilla. Se on silmä vailla ennakkoluuloja, vailla moraalia, vapaa vaikutteista, ja se näkee ihmiskasvoissa ja ‑ liikkeissä piirteitä, joita me sympatioiden ja antipatioiden, tottumusten ja pohdintojen täyttäminä emme enää pysty näkemään. Epstein, Cinématograhpe vu d'Etna (1926) Kinematografi [cinématographe] on ennen muuta kone sellaisten ihmiselämän alueiden tutkimiseksi, joista silmä ja korva eivät kykene enää antamaan mielelle tietoa.". Epstein, "L'Intelligence d'une machine" (”Koneen äly”), 1935

Germaine Dulac ( ) ja ”puhdas elokuva” (cinéma pur) Elokuvan tulee herättää katsojassa ajatuksia ja tunteita suoraan, puhtaasti elokuvallisten ominaisuuk- siensa kautta Ei-kerronnallinen Puhdasta visuaalisuutta, liikettä ja rytmiä Verrannollinen musiikkiin Mitä musiikki on korville, sitä elokuvan tulisi olla silmille Germaine Dulac

Impressionismin piirteitä Keskeistä henkilöhahmojen psykologia / subjektiivisuus ts. henkilöhahmojen, ei elokuvan tekijän ”impressiot” tai vaikutelmat mentaaliset kuvat: unet, muistot, tunteet Subjektiivisia mielentiloja pyrittiin esittämään kuvauksen keinoin epätarkkuus, kameran liikkeet, näkökulmaotokset vääristyneet kuvat Kaksoisvalotus 1922/23 alkaen myös rytminen leikkaus (Abel Gance: La Roue) Tarinoilla usein vähäinen rooli

Impressionismi: subjektiivista kuvausta Le Brasier Ardent (1923), La Fille d’Eau (1925), Visages d’Enfants (1925), Feu Mathias Pascal (1925)

La Souriante Mme Beudet (1923) El Dorado (1921)

Marcel L’Herbier: El Dorado Havainto muuttuu vääristyneeksi

Epstein: Coeur fidèle (1923)

Abel Gancen La Roue ( ) Impressionistinen kertova elokuva Ei-kertovia rytmisiä montaasijaksoja (”runollisuus”) Innotti ajatusta ei- kertovasta, “puhtaasta” elokuvasta (Germaine Dulac, Fernand Léger, ym.)

Merkittäviä impressionistisia elokuvia Abel Gance (La Dixième symphonie (1918), J’Accuse (1919), La Roue (1922), Napoléon (1927) Abel Gance Jean Epstein : Coeur fidèle (1923), Six et demi onze (1927), La Glace a Trois Faces (1928), La Chute de Maison Usher (1928) Jean Epstein Germaine Dulac : La souriante madame Beudet (1923) Germaine Dulac Marcel L'Herbier: El Dorado (1921), L’Argent (1927) Marcel L'Herbier Louis Delluc : La femme de nulle part (1921) Louis Delluc Jean Renoir Nana (1926) Jean Renoir Dimitri Kirsanoff: Ménilmontant (1926) Dimitri Kirsanoff

Toinen avantgarde (puhdas elokuva, dada, surrealismi) n alkaen; 2. avantgarden elokuvia luonnehtii irtautuminen kerronnallisuudesta surrealismi ja dada antitaiteellisia liikkeitä irtautuminen järjestä ja merkityksestä provokatiivisuus, shokeeraavuus ja unenomaisuus cinéma pur (puhdas elokuva) puhtaan liikkeen ja visuaalisuuden tuli herättää tunteita suoraan musiikin tapaan.

Man Ray (Emmanuel Radnizky, )

Fernand Léger: Ballet mécanique (1924) Tunnetuin ”puhtaan elokuvan” kriteerit täyttävä teos Abstrakti, ei-kerronnallinen Elokuva rakentuu tiettyjen toistuvien muotojen ja liikkeiden varaan (esim. pyöreät muodot ja pyörimisliike) Tavalliset "esittävät" kuvatkin on abstrahoitu tekemällä niistä fragmentteja, irrottamalla ne yhteyksistään. Lähikuvia käyttämällä tavanomaiset esineet (usein erilaiset koneet) on muutettu lähes tunnistamattomiksi. Oleellista kuvien rytmi ja näkyvä liike, ei esittävyys tai kerronnallisuus

Fernand Léger: Ballet mécanique (1924)

Surrealismi: La coquille et le clergyman (Dulac & Artaud, 1927)

Surrealismi: Le chien andalou (Buñuel & Dali, 1928)

Toinen avantgarde: surrealismi, dada, puhdas elokuva … Leger-Murphy: Ballet mécanique (1924) Man Ray: Retour a raison (1923), Emak Bakia (1926), L’Etoile de mer (1929) René Clair (Francis Picabia): Entr’acte (1925) Marcel Duchamp: Anémic Cinéma (1926) Dulac / Artaud: La Coquille et le Clergyman (1928) Buñuel-Dali: Le Chien Andalou (1929), L’Age d’Or (1930) Cocteau: Le sang d’un poete (1930)