SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko 39 47 43 50 67 18 21 34 42 26 35 44 41 45 46 μ = 39,87.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (New Programme – 01 September) LifePak ® (Example) PSV 5% Discount= €51.71 (68.97 PSV) Shipping= €4.5.
Tilastollista päättelyä
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Liikkumalla tasapainoa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys vanhenemisessa.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto Työhyvinvointikysely 2010 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta kysymysten ja osa-alueiden.
KVTES:n paikallisen järjestelyvaraerän suuruus lukien, % kuntayksiköistä Vastanneita kuntayksiköitä 487 (74 %) 28 % Käytettiin suurempi osuus.
Valittu kansa – Israel vai me?
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Paikallisten järjestelyerien käyttö vuonna 2006 Kunnallisen työmarkkinalaitoksen selvitys
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
KÄYNTIOSOITE Suutarinkatu 2 H, Hyvinkää POSTIOSOITE Perhehoitoyksikkö Pihlaja Hyvinkään kaupunki / Sosiaalipalvelut PL 46, Hyvinkää Perhehoitopäällikkö.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Kvantitatiiviset menetelmät
lineaarinen regressio
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollinen testaus Χ 2 -testi nelikentässä kaikkein yksinkertaisin lähtökohta tilastolliselle testille Esim. materiaalin (rauta tai pronssi) ja korun.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Piste- ja väliestimointi:
Projektityö Syksy A05-Open Source ERP Evaluation.
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Riippuvuustarkastelut
Esityksen transkriptio:

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 2 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39, Otos = 28,2

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 3 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = ? Otos = 28,2

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 4 x: koulumenestys matematiikassa luokilla 1-6 y: arvosana yliopiston tilastotieteen kurssilla R = 0

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 5 x: koulumenestys matematiikassa luokilla 1-6 y: arvosana yliopiston tilastotieteen kurssilla x y r = 0,7R = ?

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 6 x: opittavan asian tiedollisen rakenteen selkeys y: opitun muistaminen H: mitä suurempi x, sitä suurempi y Koehenkilöt Hyvämuistinen Huonomuistinen

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 7 x: opittavan asian tiedollisen rakenteen selkeys y: opitun muistaminen H: mitä suurempi x, sitä suurempi y Koehenkilöt R

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 8 x: opittavan asian tiedollisen rakenteen selkeys y: opitun muistaminen H: mitä suurempi x, sitä suurempi y Koehenkilöt R

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 9 x: opittavan asian tiedollisen rakenteen selkeys y: opitun muistaminen H: mitä suurempi x, sitä suurempi y x 1 : opittavassa asiassa epäselvä rakenne x 2 : opittavassa asiassa selkeä rakenne

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 10 x: opittavan asian tiedollisen rakenteen selkeys y: opitun muistaminen H: mitä suurempi x, sitä suurempi y x 1 : opittavassa asiassa epäselvä rakenne x 2 : opittavassa asiassa selkeä rakenne R y a : muistitesti

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 11 H: mitä suurempi x, sitä suurempi y ?

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 12: TILASTOLLISEN PÄÄTTELYN VIRHEMAHDOLLISUUDET I-tyypin virhe eli alfa-virhe: R = 0 r = 0,7

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 13: TILASTOLLISEN PÄÄTTELYN VIRHEMAHDOLLISUUDET I-tyypin virhe eli alfa-virhe: uskotaan, että -yhteys on olemassa, riippuvuutta on, joku x selittää jotain y:tä -eroa on, keskiarvot eivät ole samat -malli on selityskykyinen -tilanne on muuttunut (keskiarvo suurentunut/pienentynyt tms.), VAIKKA TODELLISUUDESSA NÄIN EI OLE! ELI USKOTAAN, ETTÄ H 1, VAIKKA TODELLISUUDESSA H 0 ON TOSI.

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 14: TILASTOLLISEN PÄÄTTELYN VIRHEMAHDOLLISUUDET II-tyypin virhe eli beta-virhe: R = 0,7 r = 0,08

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 15: TILASTOLLISEN PÄÄTTELYN VIRHEMAHDOLLISUUDET II-tyypin virhe eli beta-virhe: uskotaan, että -yhteyttä ei ole, riippuvuutta ei ole, x ei selitä y:tä -eroa ei ole, tunnusluvut eivät poikkea toisistaan jne. -malli ei ole selitysvoimainen -muutosta ei ole tapahtunut, tunnusluku ei ole muuttunut tms., VAIKKA TODELLISUUDESSA NÄIN EI OLE. ELI USKOTAAN, ETTÄ H O, VAIKKA TODELLISUUDESSA H 1 ON TOSI.

SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 16: TILASTOLLISEN PÄÄTTELYN VIRHEMAHDOLLISUUDET -riski tehdä alfa-virhe: riskitaso, alfa, merkitsevyystaso (p) (tavallisesti joko < 0,05, < 0,01 tai < 0,001) -todennäköisyys välttää alfa-virhe: luottamustaso (tavallisesti joko95%, 99% tai 99,9% -testauksen tai muun päättelyn todennäköisyys välttää beta-virhe: testauksen tai muun päättelyn voimakkuus/ voima (power)