Osio 3 Matematiikka 0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jokapäiväinen elämä Sivujen perusrakenne Johdanto Matkustaminen-osioon
Advertisements

1 Autoliikkeen aula Jussi Seppälä asentaja
Puimuri - kaava.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1.0 Tietokoneen esittely Mai (audio + kuva) 1.1 Hiiriharjoitukset.
Raha taseessa Talousdemokratian keskustelutilaisuus Old Bankissa, Turussa Patrizio Lainà Suomen Talousdemokratia ry:n puheenjohtaja.
Puimuri - kaava.
Matkalippujen tilaaminen internetin kautta
LUJAA LAATUA??.
Yhtälön ratkaiseminen
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Jokapäiväinen elämä Koko kokonaisuuden etusivu Sivujen perusrakenne
Tervetuloa Versolan kaupunkiin oppimaan ammattisuomea!
- Vuokra-asunto: - Asunnon voi vuokrata yksityiseltä tai julkiselta taholta esim. kunnalta (yleensä edullisempia) - Ei tarvita suuria pääomia, pääsee helposti.
Preppaus ENA 4.
Viikon 40 eurotehtävät •Tehtäväruudussa oli 7 € •Vastauksia jätettiin yhteensä 26. •Oikeita vastuksia oli yhteensä 13.
Webbisivut ja maistelutilan varausjärjestelmä Ilkka Siissalo
Valitse seuraaviin vaihtoehtotehtäviin oikea vastaus…
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Laskulaatikoissa on eläimiä piilossa. Osa eläimistä lähtee pois laatikosta. Laske, kuinka monta eläintä jää laatikkoon. Näpäytä oikeaa vastausta. Tehtävä.
Kirjoittakaa sana oikeaan esimerkkiin! 1. Kun kaksi autoa törmää toisiinsa, on kyseessä …..
Metropolialueen tpk- koulutuskalenteri Tapahtuman lisääminen kalenteriin Ulla Timonen.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Paluu tutoriaalin 1 Exit Tutoriaalin Koke Ohjelmistotekniikka Aloittaa.
TIEP114 Tietokoneen rakenne ja arkkitehtuuri, 3 op ALU.
2.3 Äänteistä tavuiksi ja sanoiksi
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 1 Tietokoneen käyttö Mai 1.1 Hiiriharjoitukset 1.2 Näppäimistö-
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tarkastele kojelautaa.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
ruudulla pieni, kirjoita iso näppäimistöltä
VILU: A B C
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Funktio.
Olet ostamassa omaa asuntoa Pirkanmaalta. Bruttopalkkasi on 2971 €/kk, josta sinulle käteen jää verojen jälkeen 2018 €/kk. Omia säästöjä sinulla on 8000.
Opetussuunnitelma/OPS
MAB3 prosenttilasku.
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
Ohjelmointia Scratch.mit.edu/hoc. Kielen valinta: -valitse maapallon kuva -valitse alaspäin nuolta painaen suomi.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
Matematiikkaa 3a Lukualue 0– osa MATEMATIIKKAA 3A, LUKUALUE © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Laskuja MATEMATIIKKAA 3A, KERTAUSJAKSO LASKUJA © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
Kirjautuminen Opiskelijat kirjautuvat yleensä sisään vieraana. Kirjoita nimesi kenttään ja kirjaudu sisään. Voit kirjautua sisään myös omilla tunnuksilla.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Matematiikkaa 3a, Kertausjakso Lukuja © Varga–Neményi ry 2016
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–3
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Suomi 1B Torstai
Matematiikkaa 3a, Lukualue © Varga–Neményi ry 2016
Tai vaihtoehtoisesti
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
Matematiikkaa 3a, Kerto- ja jakolaskuja © Varga–Neményi ry 2016
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
Yhteen- ja vähennyslasku
Kaveritaidot.
Murtolukujen jakolasku
Esityksen transkriptio:

Osio 3 Matematiikka 0 Aloitussivu oppaat esittelevät pääosiot 1 Tietokoneen käyttö Mai 2 Suomen kielen äännemaailma Ali 3 Matematiikka Ubah 3.1 Numerot Osio 3 Matematiikka 3.2 Peruslaskut rahalla 3.3 Kello 3.1.1 Numeron hahmo 3.1.1.1 3.2.1.1 3.2.1 Yhteenlasku 3.1.1.2 3.2.1.2 3.3.1 Kello on tasan ja puoli 3.1.1.3 3.2.1.3 3.1.2 Lukukäsite 3.2.2 Vähennyslasku 3.2.2.1 3.3.1.1 Kelloharjoitus1 3.3.1.2 Kelloharjoitus 2 3.3.1.3 Kelloharjoitus3 3.1.2.1 3.1.2.2 3.1.2.2.1 3.1.2.2.2 3.3.2 Kello on yli ja vaille 3.1.2.3 3.1.2.4 3.1.2.4.1 3.2.3 Kertolasku 3.2.3.1 3.3.2.1 Kelloharjoitus1 3.3.2.2 Kelloharjoitus2 3.3.2.3 Kelloharjoitus3 3.1.2.5 3.1.2.6 3.2.4.1 3.2.4 Jakolasku 3.3.3 Tarkat kellonajat, digikello 3.1.2.7 3.2.4.2 3.1.3 Enemmän ja vähemmän 3.3.3.1 Kelloharjoitus1 3.3.3.2 Kelloharjoitus2 3.3.3.3 Kelloharjoitus3 3.1.3.1 3.2.5 Kaupassa-pelin rahaosuus 3.1.3.2 3.3.3.4 Kelloharjoitus4 3.1.3.3

3 Matematiikka Kolme osiota, Ubah on oppaana aloitussivulla selkeät linkit kolmeen osioon: 3.1 Numerot 3.2 Peruslaskut rahalla 3.3 Kello 3.0 Matematiikka Ubah´+ audio 3.2 3.1 3.3 1 1 2 3 4 1 =  1 < 2 + - * : tasan ja puoli yli ja vaille

3.1 Numerot 3.1 1 2 3 4 1 =  1 < 2 3.1.1 Numeron hahmo 3.1.1.1 vedä numero lukusuoralla olevan saman numeron päälle, numero myös kuuluu 3.1.1.2 yhdistä samat, eri fonteilla ja tyyleillä kirjoitetut numerot 3.1.1.3 linkki osioon 2.1.3, jossa on kirjoitusvideot ja tulostettavat harjoitukset 3.1.2 Lukukäsite = lukusana – numeromerkintä – konkretia 3.1.2.1 kuinka monta löydät (hedelmiä/ruokaa ostoskorissa): kirjoita numero kuvan viereen 3.1.2.2 satataulu, josta voi klikata ja kuunnella lukusanoja 0-100 3.1.2.2.1 satataulun täydennys: ohjelma pudottaa numerot taulusta ja opiskelija raahaa numerot takaisin ja kuulee numeron. Ohjelma ei hyväksy väärää numeroa. Harjoituksen voi tehdä uudestaan ja ohjelma pudottaa eri numerot (satunnaisesti). 3.1.2.2.2 klikkaa satataulusta se, jonka kuulet (kone arpoo, mikä kuuluu) 3.1.2.3 kuuntele lukusana ja valitse oikeat numerot ruudulta (näytöllä numerokortit 0-9, tyhjät paikat valmiina esim ruutuina) tasot: ykköset, kymmenet, sadat 3.1.2.4 isoista luvuista 1000, 2000, ja vuosilukuja (1950, 1960, 1971, 1983, 1990, 1995, 1998, 2001...) Ubah opettaa ensin, miten vuosiluvut sanotaan. Ubahin, miehen ja lasten syntymäaikojen kautta. 3.1.2.4.1 kuulet vuosiluvun, valitse oikea 3.1.2.5 etsi samat rahat kuin mallissa (raahaa) 3.1.2.6 etsi numero, hinta kassakuitista? 3.1.2.7 yhdistä hinta kuvaan (ruudulla esim neljä kuvaa ja neljä hintaa – kuuluu: auto maksaa 8700 euroa JA auton kuva vilkkuu (ei oleteta että osataan sanat!) ja opiskelijan pitää raahata oikea hinta kuvan viereen. – neljän sarjoja useita, tavarat liittyvät temaattisesti toisiinsa) 3.1.3 Enemmän ja vähemmän 3.1.3.1 järjestä numerot suuruusjärjestykseen 3.1.3.2 järjestä rahat suuruusjärjestykseen 3.1.3.3 kumpi on suurempi? kumpi on pienempi? (raha, raahaa oikea merkki > < =; vaikeutuu niin että toisella puolella on kympin seteli ja toisella puolella kaksi vitosta, myös sentit mukana: kumpi on vähemmän 1 euro/ 50 senttiä jne) Ubah oppaana selittää tehtävät. Erityisesti 3.1.3.3 merkit täytyy selittää + jos opiskelija ei ymmärrä, voi katsoa muutaman ensimmäisen koneen tekemänä Äänet: 0-100 numerot + euro, euroa, euron, sentti, senttiä + sataa + tuhat, tuhatta ohjeistukset tehtäviin noin 35 kpl kelloon noin 30 kpl lisää

3.2 Peruslaskut rahalla 3.2.1 Yhteenlasku, eurot 3.2.2 Vähennyslasku + - * : 3.2 Peruslaskut rahalla 3.2.1 Yhteenlasku, eurot 3.2.1.1 Kokoa euroista, tasot: 0-10, 0-20, 0-100 (ensin pelkillä euron kolikoilla, sitten mukaan kahden euron kolikot, viiden, kympin ja kahdenkympin setelit) 3.2.1.2 Montako euroa sinulla on? Lasketaan yhteen ”kädessä” olevia rahoja. tasot: 1-10, 20-100, yli 100 (vastaus merkitään ruudukkoon: sadat, kymmenet, ykköset) 3.2.1.3 mitkä ”rahakasat” on samat 3.2.2 Vähennyslasku 3.2.2.1 mitä jää käteen kun otetaan 2 euroa pois? 3.2.3 Kertolasku 3.2.3.1 hinnoilla: Ubah asioi kaupassa ja konkreettisesti poimii hyllyltä tavarat ja puhelee itsekseen: kynä maksaa 1 euron, minä ostan 2, mitä maksaa (konkreettisia pakkauksia, joissa on hintalaput) tasot: alle kymmenen, ei senttejä; 0-100 (jos on senttejä, kerrotaan pienillä luvuilla) 3.2.4 Jakolasku: Ubah jakaa hedelmiä lautaselta yms. 3.2.4.1 jaetaan hedelmiä lapsille, kaikkien täytyy saada sama – pelissä voi panna koneen jakamaan, jos ei osaa taso 1: hedelmät voi raahata konkreettisesti yksitellen lapsille taso 2: hedelmiä ei voi liikuttaa, täytyy kirjoittaa lapsen kohdalla olevaan ruutuun oikea numero 3.2.4.2 minulla on 10 euroa, kuinka monta leipää/jogurttia/jne. voin tällä rahalla ostaa? (kaupassa-pelin lisäosa) 3.2.5 Lukemiston Kaupassa-pelin osa tänne: ostoslistan mukaan kerättyjen tuotteiden hintojen yhteen laskeminen, rahan antaminen + takaisin saaminen rahasta takaisin –peli vrt. http://www.bbc.co.uk/skillswise/numbers/measuring/money/flash1.shtml

3.3 Kello 3.3 3.3.1 Kello on tasan ja puoli yli ja vaille 3.3.1 Kello on tasan ja puoli ruudulla on opetuskello, jonka viisareita voi siirtää ensimmäinen vaihe: minuuttiviisari pysyy paikallaan tasan kohdalla, tuntiviisaria voi siirtää, minuuttiviivoja ei tarvitse näkyä toinen vaihe: minuuttiviisari pysyy paikallaan puolen kohdalla, tuntiviisaria voi siirtää, minuuttiviivoja ei tarvitse näkyä Ali siirtää ensin viisaria ja ääni sanoo, mitä kello on opiskelija saa siirtää tuntiviisaria ja ääni sanoo, mitä kello on 3.3.1.1 kuuntele ja valitse oikea kello 3.3.1.2 katso kelloa, kuuntele 3 vaihtoehtoa ja valitse oikea vaihtoehto (täytyy olla selkeät vaihtoehdot) 3.3.1.3 ääni sanoo, mitä kello on ja opiskelija laittaa viisarit oikein, väärin ei voi laittaa 3.3.2 Kello on yli ja vaille samanlainen kuin edellä, mutta opetuskellossa molemmat viisarit liikkuu ja minuuttiviivat näkyy harjoitustyypeistä: 3.3.2.1 = 3.3.1.1; 3.3.2.2 = 3.3.1.2; 3.3.2.3 = 3.3.1.3 3.3.3 Tarkat kellonajat, digikello samanlainen kuin edellä, mutta opetuskellossa molemmat viisarit liikkuu ja minuuttiviivat näkyy + ruudulla on myös digikello harjoitustyypeistä: 3.3.3.1 = 3.3.1.1; 3.3.3.2 = 3.3.1.2; 3.3.3.3 = 3.3.1.3 3.3.3.4 Kirjoita numerot digikelloon a)kuuluu digikello b)kuuluu normaalikello Äänet: yli, vaille, tasan, puoli, minuuttia, varttia, vartin, puhekielisiä kellonaikoja 20 kpl