Rakenteellinen kehittäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Suomen koulutusjärjestelmä
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
Päiväopetus / nuorten suomenkielinen koulutus Koulutustarjonta ja haku
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Länsi-Suomen Metsäverkosto Pohjaehdotuksia tulevan toiminnan Suunnittelua varten TH & AK / HAMK /
Sunnuntai, 23. marraskuuta 2014 TASAVERTAINEN KORKEAKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry.:n tavoitteet)
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA YMPÄRISTÖJÄRJESTELMÄTYÖSTÄ
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Riittääkö Suomessa puu? Kevät 2015
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
J ULKAISUTIETOJEN KÄYTTÖTARKOITUKSET OKM: N NÄKÖKULMASTA Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
KAKKOSTEN VANHEMPAINILTA KEVÄT 2016 Teija Rosenqvist.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Insinööri (AMK), biotalous Tutkinto on tekniikan ammattikorkeakoulututkinto ja tutkintonimike insinööri (AMK) Koulutusvastuu Koulutus sijoittuu.
Maanantai, 14. marraskuuta 2016 AMMATTIKORKEAKOULUT; mitä menossa? Rakennusalan koulutustoimikunta Timo Luopajärvi.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Opetussuunnitelmatyö
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Luonnonvara- ja ympäristöala
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Päiväopetus / nuorten suomenkielinen koulutus Koulutustarjonta ja haku
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Rakenteellinen kehittäminen Veli Juola Toimialajohtaja Rovaniemen ammattikorkeakoulu

Rakenteellinen kehittäminen OPM:n tavoitteena tehostaa koulutusta Helpottaa korkeakouluihin hakeutumista ja alavalintaa Nopeuttaa läpimenoja (lyhyemmät opiskeluajat) Vähentää nimikeviidakkoa Lisätä opiskelijoiden valinnanmahdollisuutta (pois putkimallista)

Rakenteellinen kehittäminen Tavoitteisiin pyritään: Vähentämällä koulutusta antavia yksiköitä Vähentämällä koulutusohjelmia (poistamalla koulutusohjelmat) Selkeyttämällä rakennetta Yksinkertaistamalla hakuprosesseja

Ammatillisen koulutuksen rakenne Asetuksella 1998/881 on säädetty koulutusaloista Aloja on yhteensä 8 Samat alat käytössä toisella asteella ja ammattikorkeakouluissa

Luonnonvara- ja ympäristöalan koulutusohjelmat Tällä hetkellä 7 koulutusohjelmaa Kala‐ ja ympäristötalouden ko Kestävän kehityksen ko Maaseutuelinkeinojen ko Hevostalouden ko Maisemansuunnittelun ko Metsä‐ ja puutalouden markkinoinnin ko Metsätalouden ko Puutarhatalouden ko

Tutkintonimikkeet Iktyonomi (AMK) Ympäristösuunnittelija (AMK) Agrologi (AMK) Metsätalousinsinööri (AMK) Hortonomi (AMK)

Rakenteellinen kehittäminen Arenen Luva ryhmä esitti keväällä 2010, että koulutusohjelmarakenne supistetaan kolmeen koulutusohjelmaan Metsätalouden ko Maaseutuelinkeinojen ko Ympäristöalan ko Palautteessaan toukokuussa 2010 OPM pyysi innovatiivisempaa esitystä ?????

Rakenteellinen kehittäminen jatkuu Työryhmä jatkoi työskentelyä ja teki uuden, yhteen sisääntuloväylään perustuvan esityksen Esityksestä pyydettiin lausunto luonnonvara- ja ympäristöalojen koulutustoimikunnilta ja niiden taustaorganisaatioilta

Rakenteellinen kehittäminen jatkuu Esitykseen liitettiin varaus: Yhden koulutusohjelman malliin liittyy ongelmia. Nämä on pyrittävä ratkaisemaan mahdollisimman hyvin ennen kuin uusi järjestelmä otetaan käyttöön.

Esitys Mikäli opiskelijat voivat korkeakouluun päästyään vapaasti vaihtaa koulutusalaa ja koulutusohjelmaa korkeakoulun sisällä, ei nykyisenkaltaiselle koulutusohjelmapohjaiselle rakenteelle ole luonnonvara- ja ympäristöalalla perusteita

Esitys Työryhmä esittää, että mikäli koulutusalat ja koulutusohjelmat säilyvät, niin ammattikorkeakoulujärjestelmään perustetaan ”uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön ja jalostamiseen” nojaava koulutusala, jossa on yksi koulutusohjelma.

Esitys Luonnonvara- ja ympäristöalan nimi vaihdetaan sellaiseksi, että se on lyhyt ja kuvastaa uusiutuvien luonnonvarojen tuottamiseen ja jalostamiseen liittyvää klusteria

Uuden koulutusalan nimi ? Luonnonvara- ympäristöalalle on jo aiemmin esitetty yhden koulutusohjelman mallia, jossa koulutusohjelmalle annettaisiin nimeksi biotalouden koulutusohjelma. Tuolloin katsottiin että biotalous yksistään luonnonvara- ja ympäristöalaa käsittävänä koulutusohjelmana on harhaanjohtava ja asiasta ei päästy yhteisymmärrykseen

Sidosryhmien palaute Sidosryhmien palautteessa katsottiin yksimielisesti, että yhden koulutusohjelman malli on liian radikaali muutos Pääsääntöisesti esitettiin kolmen koulutusohjelman mallia (metsä, maaseutu, ympäristö)

Sidosryhmien palaute Palautteissa todettiin lisäksi, että nykyisin käytössä oleva nimikkeistö on vanhakantaista ja vaatii uudistamista Uutta nimi ehdotusta ei tullut Biotalous ei noussut nimiehdotuksena esille

Opetussuunnitelmatyö Rakenteellisen uudistamisen yhteydessä on tarpeen ja tarkoitus uudistaa myös opetussuunnitelmat Tätä varten täytyy tehdä kompetenssivaatimusten osalta tarkastelu (tutkintojen kompetenssitarkastelu on vuodelta 2005)