Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto
Yhteistyö opintohallinnon ja tietohallinnon välillä tiivistynyt merkittävästi Yhteistyö yliopistojen ja amk:jen opintohallinnon välillä edennyt ”Arkkitehtuuriajattelu” läpi Standardoinnin merkityksen ja hyötyjen ymmärryksen kasvu Kansallinen (jopa kansainvälinen) näkökulma avautunut Kumppanuuksien syntymisen ”kiihdyttämö” Osaamisen kasvu ”Epäonnistumiset ovat vain väärin ymmärrettyjä edistysaskeleita” 2 Rakettihankkeen hyötyjä opintosektorin näkökulmasta
OHA forum kutsui Fucion yhteiskokoukseen tarkoituksena keskustella yhteistyön syventämisestä ja mm. näkemyksistä Raketti hankkeen päättymisen vaikutuksista Kokous laajeni käsittämään aapa ja amk:jen opintohallinnon johdon verokostot, koska OKM:n Raketti hankkeen jälkeisen ohjausrakenteen kehittämistyössä oli hahmotettu, että opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden edistämisen yhteistyön organisoivat korkeakoulut itse CSC:n koordinaatiotuella Organisoijiksi kaavailtiin näitä verkostoja 3 Elämää Raketin jälkeen?
Kokouksessa sovittiin yhteistyöryhmää valmistelevan ryhmän perustamisesta Kaksi valmistelukokousta pidetty ja Ko. verkostot tapaavat uudelleen 3.6., jolloin on tavoitteena sopia ryhmän perustamisesta 4 Eteneminen
Valmistelevan ryhmän jäsenet ‒ ammattikorkeakoulujen tietohallintojohtajien verkosto (AAPA) Matti Hartikainen (pj) ja Esko Ala-Peijari (pääsihteeri) ‒ ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden verkosto Tapio Rimpioja (pj) ‒ yliopistojen IT-johtajien verkosto (FUCIO) Markku Närhi ja Teemu Seesto (pääsihteeri) ‒ yliopistojen opintohallinnon ja -palveluiden johtajien ja päälliköiden verkosto (OHA-forum) Kati Kettunen (vara Eva-Maria Raudasoja) ja Henna Koskimäki (koordinaattori) ‒ CSC:n OPI-koordinaatio Paula Merikko / Pekka Linna alkaen 5 Eteneminen
Kehittää ja ylläpitää yhteistä korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon kokonaiskuvaa (tietojärjestelmäpalveluiden tarpeiden näkökulmasta) edistämällä ja vahvistamalla tiedonkulkua ja yhteistyötä korkeakoulujen kesken sekä korkeakoulujen ja sidosryhmien välillä suuntaamalla korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden asiantuntijaryhmien (Synergiaryhmä ja muut ryhmät) työpanos kokonaiskuvan kannalta tärkeimpiin työkohteisiin tekemällä puolivuosittain ehdotus CSC:n koordinaatiotuen resurssien allokoinnista kokonaiskuvan kannalta tärkeimpiin työkohteisiin edistämällä yhteentoimivuuden ja yhteismitallisuuden toteutumista korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluissa ja hallinnossa linjaamalla ja ohjaamalla alueen viitearkkitehtuurityötä toimimalla yhteistyössä muiden suunnitteilla olevien ohjausrakenteiden (OKM) kanssa. selvittämällä tarpeita ja saattamalla alkuun uusia valtakunnallisia järjestelmähankkeita 6 Yhteistyöryhmän tehtävien hahmotusta
Toiminnan suhde OKM:n CSC:n uuteen ohjaus / tilausmalliin – vaikuttamisen konkreettiset tavat Mahdollisuudet vaikuttaa valtakunnallisesti yhteisten hankkeiden priorisointiin ja aikataulutukseen? Tuki korkeakouluille omien ”järjestelmäinfrastuktuurien” kehityksessä ja siihen liittyvässä päätöksen teossa Samassa paketissa?: Tietohallintolain toteutumisen tukeminen ja korkeakoulujen omaehtoisen yhteistyön edistäminen Miten ryhmän työ on oikeasti vaikuttavaa? Tiedon ja näkemysten välittyminen – uusi toimintatapa verkostot ryhmän perustajina Ryhmän 1. toimikausi 2v, jonka jälkeen arvioidaan toi- mivuus 7 Keskustelussa
Ketkä muut mukaan? Kenelle raportoidaan? Kenelle viestitään? Keskustelussa esillä ainakin: ‒ OKM ‒ UNIFI ja ARENE ‒ Opetushallitus ‒ Synergiaryhmän puheenjohtajisto ‒ Kirjastojen edustajat ‒ Opiskelijajärjestöt SAMOK ja SYL ‒ Muita asiantuntijoita (esim. opetushenkilökunta) 8 Ryhmän yhteistyösuhteiden rakentuminen?
Lähde: OKM/IH CSC:ltä ostettavien palveluiden ohjaus