YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Työurien repaleisuus ja pätkätyöt
Metodologian ja menetelmien valinta
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
TUME II / Tilastollinen osuus
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Käyttäytymistieteiden laitos
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Validiteetti ja reliabiliteetti
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
11. Relaatiotietokannan suunnittelualgoritmit ja lisäriippuvuudet Tällä kurssilla käsitellään kirjan luvusta 11 ainoastaan algoritmi 11.1 häviöttömän liitoksen.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
2 Tutkimuksen suunnittelu
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
YTT Pertti Jokivuori Kevät luento (Ti )
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Tutkimuksen suunnittelu
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Tutkimuksen abc.
Juha T. Hakala Gaudeamus – Helsinki Tammer - Paino Oy, Tampere 2005
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
3. Terveystottumusten tutkiminen
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Psykologia on tiede.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Mitä tutkittiin? aivojen otsalohkon vaurioitumisen seurauksia
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Esityksen transkriptio:

YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi YTT Pertti Jokivuori Kevät 2014 5. luento (Ti 11.2.2014)

Kvalitatiivinen tutkimusorientaatio survey-aineistossa: Ihmistieteissä on pitkään vallinnut tilanne, jossa kvalitatiivisesti orientoitunut tutkija pitää kvantitatiivisen tutkijan saamia tuloksia pinnallisina ja vastaavasti kvantitatiivisilla menetelmillä operoiva tutkija moittii esimerkiksi teemahaastatteluin saatujen tulosten suppeaa ja heikkoa yleistettävyyttä Kvalitatiivisessa tutkimuksessa on usein tavallista, että keskitytään pieneen määrään tutkimustehtävän kannalta olennaisia tapauksia Suppea, harkinnanvaraisesti koottu näyte, joka osuu hyvin tutkimustehtävään, on usein toimiva ratkaisu

Kvalitatiivinen tutkimusorientaatio survey-aineistossa: Kvantitatiivisessa aineistossa tällaisia kärjistyksiä, teoreettisia pienoisotoksia esim. ”äärimmäisiin” tapauksiin näkee harvemmin, vaikka ne olisivat tutkimustehtävän kannalta perusteltuja On hyvä muistaa, että esimerkiksi Pavlov, Piaget ja Skinner kehittivät teoriansa tarkkailemalla yksittäisiä koehenkilöitä

Kvalitatiivinen tutkimusorientaatio survey-aineistossa: Ovatko operationalisoitujen muuttujien taustalla olevat tutkittavat ilmiöt olemukseltaan jatkuvia vai diskreettejä? Onko esimerkiksi paikalliseen sopimiseen suhtautuminen luonteeltaan jatkuva ilmiö, joka voidaan kuvata esimerkiksi normaalijakaumalla vai onko kyseessä pikemmin hyvin diskreetti ilmiö, joka on kuvattavissa jollakin muunlaisella jakaumalla?

Kuinka painava on painava?: Kvantitatiivinen tutkimus edellyttää teoreettisen, abstraktin käsitteen määrittelemistä sellaiseksi analyyttiseksi käsitteeksi, jota tutkimuksessa voidaan mitata Tällaista käsitemäärittelyä ja mittareiden luontia kutsutaan operationalisoinniksi Toisin kuin usein näkee esitettävän, jonkin abstraktin, teoreettisen käsitteen ja sitä vastaavan empiirisen indikaattorin vastaavuutta ei voida lainkaan testata, vaikka mittarin reliabiliteettia sen sijaan voidaan arvioida

Kuinka painava on painava?: Mittari on validi, jos se esittää ominaisuutta oikein, merkityksellisesti ja tarkoituksenmukaisesti Sisällöllisen validiteetin käsite korostaa, että mittari todella mittaa sisällöllisesti sitä mitä sillä halutaan mitata Matemaattinen täsmällisyys mittareiden yhteydessä tai se, että tunnuslukuja esitellään neljän desimaalin tarkkuudella, ei lainkaan paranna tutkimuksen sisäistä validiteettia "Tärkeämpää on mitata oikeita asioita suhteellisesti, kuin vääriä asioita tarkasti" (Becker & Huselid 2003)

Kuinka painava on painava?: ”Validiteetti tarkoittaa pohjimmiltaan totuutta tai virheettömyyttä, vastaavuutta todellisuuden ja siitä tehtyjen väittämien välillä” (Maxwell & Delaney 1993, 182) Mittarin validiteetti ei ole vain mittarin ominaisuus, vaan kuvaa sillä tehtyjä päätelmiä koko tutkimusprosessin ajan

Operationalisoinnin vaiheet; käsitteellinen ja empiirinen, empiirinen ja käsitteellinen: Operationalisoinnin perustana käsitteen perinpohjainen määritteleminen Operationalisointiprosessiin kuuluvat ainakin seuraavat neljä osa-aluetta (Mäkelä 1996), jossa optiikka tarkentuu vaihe vaiheelta: 1. Käsitteen yleinen hahmottaminen ja määrittäminen 2. Käsitteen osa-alueiden määritteleminen 3. Siirtyminen teoreettisesta kielestä konkreettiseen arkikieleen ja indikaattoreihin 4. Operationalisoinnin tarkka kuvaaminen

Operationalisointi ja validiteetti: Operationalisointi ja mittarin sekä tutkimustulosten validiteetin arviointi on läpi koko tutkimusprosessin kestävä toimenpide On tehtävä erottelu empiirisen ja käsitteellisen välillä Osa aineistolle tehtävistä kysymyksistä on puhtaasti empiirisiä. Esimerkiksi kysymys määräaikaisten työsuhteiden yleisyydestä voidaan empiirisesti selvittää tutkimalla kuinka paljon jossakin edustavassa, satunnaislogiikalla kerätyssä otoksessa on vakituisella tai määräaikaisella työsuhteella työskenteleviä Sen sijaan osa kysymyksistä ei ole luonteeltaan vain empiirisiä, vaan mitä suurimmassa määrin käsitteellisiä. Kyse ei ole siitä, millaiseksi jokin asia voidaan empiirisellä tutkimuksella osoittaa, vaan ennenkaikkea, mitä analyysi tuottaa tai paljastaa siitä, mitä asiasta on mielekästä sanoa (ks. Winch 1979, 73)

Operationalisointi ja validiteetti: Ihmistieteellistä, empiiristä tutkimusta tekevällä on usein edessään analoginen versio kysymyksestä: Kuinka monta työpöydällä olevaa kirjaa on pinottava yhteen, että saadaan aikaan kirjapino?

Operationalisointi ja validiteetti: Empiiristä tutkimusta tekevä joutuu aina operationalisoimaan käyttämänsä käsitteet konkreettisiksi kysymyksiksi tai väittämiksi. Samoin käyttäessään erilaisia analyysimenetelmiä joudutaan usein mittareita manipuloimaan analyysimenetelmään soveltuviksi Olennaisen tärkeää on se, että tutkija on itse tietoinen ja kykenee eksplisiittisesti perustelemaan, miksi hän on esimerkiksi valinnut tietyt osiot mittariin ja jättänyt jotkin mahdollisesti sopivat sen ulkopuolelle

Operationalisointi ja validiteetti: Aineistoaan käsitellessään ja ratkaisuvaihtoehtoja punnitessaan tutkija on toisinaan Macchiavellin ruhtinaan valintatilanteessa, sillä "…muistettakoon, että jokainen ratkaisu on seurauksiltaan epävarma, sillä johtuuhan jo asiain luonnosta, ettei koskaan voida välttää toista pahaa joutumatta toiseen. Mutta viisaushan onkin siinä, että osaa arvioida vaarojen eri laadun ja valita hyvänä sen, joka on vähimmin huono."