Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kohti pääkaupunkiseudun ilmastostrategiaa - pääkaupunkiseutu kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajana Ilmastolähettiläskoulutus Rauhanasema Marja.
Advertisements

Metsäteollisuuden ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset
1 EU-osarahoitteisten kehittämishankkeiden käsittely Hankkeiden käsittelystä on maininta - Rakennerahastolaissa, - valtioneuvoston rakennerahastoista.
Iisalmi Varkaus Kuopio
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Kestävä kehitys hanketoiminnassa
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
•EAKR-OHJELMA EP:N ERESAUTTAJANA Timo Urpala.
NELIÖT KOHDALLEEN KESTÄVÄSTI KAUPAN TAVOITTEITA TUKIEN?
EURA 2007 EU:n rakennerahastojen hallintajärjestelmä.
EAKR-toimenpideohjelmien arviointi Neuvotteleva virkamies Marikki Järvinen Työ- ja elinkeinoministeriö, Alueiden kehittämisyksikkö.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Kaupunkirakenne: ilmastopolitiikka, terveys ja hyvinvointi
Energinen Suomi.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
EU-RAHOITUS KAINUUSSA JORMA TEITTINEN KAINUUN MAAKUNTA -KUNTAYHTYMÄ
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ympäristövaikutusten arviointi
Tuulivoima Tekesin strategiassa
Tapaus Keski-Suomi MYR-neuvottelupäivät, Jyväskylä Jyväskylä Ylijohtaja Juha S. Niemelä.
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
Kaivoshankkeiden YVA-opas
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Viestintäsuunnitelma
Sähköinen EURA järjestelmä Christa Löf EU-koordinaattori Etelä-Savon maakuntaliitto.
ENPI CBC –ohjelmat Kuopio Petri Haapalainen.
Ympäristönäkökulma EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteutuksessa EAKR-ohjelmien seurantakomiteat Tuomas Kallio, Suomen ympäristökeskus.
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Ympäristönäkökulma EAKR-ohjelmien toteutuksessa Jorma Keva Ympäristöministeriö
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Työ- ja elinkeinokeskus EAKR- ja ESR-rahoitus Pohjois- Savossa 2007 – Microteknia, Kuopio.
ESR-hankkeet Itä-Suomen suuralueen TE-keskukset ESR-koordinaattori Kati Torniainen.
Itä-Suomen lääninhallitus Hankkeiden valintamenettely, välttämättömät ja hankevalintaa ohjaavat kriteerit sekä päätöksenteko EU-projektipäällikkö Timo.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
– 10 kysymystä ja vastausta–
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
Kestävää kasvua ja työtä
EAKR – mitä rahoitetaan Tuettava toiminta: ohjelma- asiakirjasta ja säännöksistä – – Toteuttamisen painotukset.
Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
KESTÄVÄ KEHITYS 5 OSP Mila-Annele Valkonen 2015.
KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Energiantuotannon riskit/tulevaisuus s. 90
Kiertotalouden ja resurssiviisauden toteuttaminen Pohjois-Savossa
Päästölaskennan sektorit
VAASAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2011–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Talous tutuksi – koulutus syksy 2013
KARKKILAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2010–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
EU-rahoitus -info: Ajankohtaista rakennerahastoista
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Rahoituksen kohdentuminen 2018
tuotteiden/tuotantoprosessien ympäristövaikutusten arvioinnissa
EU-rahoitus -info: HYVÄÄ KEHITTÄMISTÄ POHJOIS-SAVOSSA
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2016 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2017
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Soile Juuti, ohjelmapäällikkö
Kari Tuutti Yksikönjohtaja, Long Products Outokumpu
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa EU-koordinaattori Jaana Tuhkalainen Pohjois-Savon ympäristökeskus

Taustaa EU:n koheesiopolitiikassa kestävä kehitys tulee ottaa huomioon rakennerahasto-ohjelmien valmistelussa ja toteutuksessa Kestävän kehityksen näkökulma on Suomessa sisälletty EAKR-ja ESR- ohjelmiin läpäisevänä periaatteena Itä-Suomen EAKR- toimenpideohjelmasta on laadittu SOVA- lain (laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista 200/2005) mukainen arviointi ohjelman valmisteluvaiheessa SOVA- lain mukaan ohjelmasta vastaavan viranomaisen on huolehdittava siitä, että ohjelman toteuttamista ja siitä aiheutuvia merkittäviä ympäristövaikutuksia seurataan siten, että voidaan ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin haitallisen kehityksen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi.

Periaatteet: Itä-Suomen EAKR- toimenpideohjelman toteuttamiseen liittyvien hankkeiden tulee ohjelma-asiakirjan mukaan olla ympäristövaikutuksiltaan arvioituja ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia. Myös Manner-Suomen ESR- ohjelmasta 2007–2013 rahoitettavien hankkeiden tulee olla arvioitu kestävän kehityksen edistämisen kannalta. Arvioinnissa ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen ja kulttuurinen kestävän kehityksen ulottuvuus Ohjelma-asiakirjojen mukaan ympäristövaikutuksiltaan negatiivisia hankkeita ei rahoiteta.

Tavoitteet ja seuranta: Itä-Suomen EAKR- toimenpideohjelman tavoitteiden mukaan 20 % EU-rahoituksesta tulisi kohdentua ympäristövaikutuksiltaan positiivisiin hankkeisiin (TL 1 20 %, TL 2 15 %, TL 3 35 %) SOVA- lain mukainen seuranta: Teollisuuden ja energiantuotannon fossiiliset CO2-päästöt Kasvihuonekaasujen vähentämiseen liittyvien hankkeiden osuus ohjelman EU-rahoituksesta

Ympäristövaikutusten arviointi Hankkeiden ympäristövaikutusten arviointi perustuu siihen, että hakija itse eli hankkeesta vastaava arvioi toimintansa ympäristövaikutukset Rahoittajaviranomainen arvioi riittävyyttä ja realistisuutta, tarvittaessa käyttää apuna alueellista ympäristökeskusta tarvittavat tiedot hankkeen luokittelua varten Ympäristöpositiivinen tai ympäristöneutraali Projektin aiheuttamat teollisuuden ja/tai energiantuotannon fossiiliset CO2-päästöt Lisää päästöjä, vähentää päästöjä, ei vaikuta päästöihin Projekti vähentää kasvihuonepäästöjä Kyllä tai ei

EURA 2007 -järjestelmän YVA-lomake (EAKR) Hakija arvioi hankkeen ympäristövaikutukset alla olevalla lomakkeella. Hankkeesta aiheutuvat ympäristövaikutukset merkitään symbolein sarakkeeseen ++/+/0/-. Kaikista hankkeista arvioidaan ovatko ne: Ympäristölle neutraaleja: 0 Ympäristölle positiivisia: + (vähäinen myönteinen vaikutus) ++ (merkittävä myönteinen vaikutus) Ympäristölle haitallisia: - (vähäinen haittavaikutus) Vaikutuksen kohde (++/+/0/-) Sanallinen selitys Vaikutukset ilmastonmuutokseen Energiatehokkuuden parantumiseen Uusiutuvien energialähteiden käytön lisääntymiseen Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen Fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen 2. Vaikutukset päästöihin Vesistöön Maaperään Ilmaan 3. Vaikutukset kulutukseen ja tuotantoon Jätteiden määrän vähentämiseen Hyötykäyttöön ja kierrätykseen Energia- ja materiaalitehokkuuteen Paikallisten uusiutuvien raaka-aineiden ja palvelujen käyttöön

(++/+/0/-) Sanallinen selitys 4. Vaikutukset luonnonolosuhteisiin ja yhdyskuntiin Maisemaan Kulttuuriympäristöön Luonnon monimuotoisuuteen Natura 2000 -ohjelman kohteisiin 5. Vaikutukset ihmisiin Elinoloihin ja viihtyvyyteen Terveyteen Turvallisuuteen 6. Vaikutukset liikenteeseen Henkilöautoliikenteen kasvun hillitsemiseen Kuljetustarpeen vähenemiseen Logistiikan tehostamiseen Joukkoliikenteen tai kevyen liikenteen osuuteen 7. Vaikutukset tutkimukseen ja koulutukseen Ympäristöteknologiaan Ympäristöjärjestelmien käyttöönottoon Ympäristöosaamiseen ja tietoisuuteen

Arviointi auttaa hakijaa, rahoittajaviranomaisia sekä muita tunnistamaan keskeisiä vaikutuksia Palvelee hankevalmistelua sekä valintakriteereiden soveltamista Luo systemaattista menettelytapaa hankkeiden tarkastelulle

Ympäristömyönteinen hankevalmistelu Ei koske pelkästään ns. ympäristöhankkeita Tavoitteena ympäristöasioiden huomioiminen osana hanketta Tavoitetila myös ympäristön kannalta, ei pelkästään vähimmäisvaatimusten esim. lupamääräysten täyttäminen Ympäristönäkökulman integrointi vaatii ideointi- ja hankesuunnitelmavaiheessa rahoittajalta aktiivista roolia esim. ohjaavat hakukuulutukset

Kiitos!