Yleisen kielitieteen peruskurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SANAJÄRJESTYS.
Advertisements

Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Infinitiivi, ing-muoto, that-lause
Adjektiivit ja Adverbit
”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
Epäsuora esitys Käytä epäsuoraa kerrontaa silloin, kun kerrot, mitä joku sanoi tai mitä jossain sanottiin Epäsuora kerronta eli raportoitu puhe on siis.
Lauseenjäsennys.
Vaillinaiset apuverbit: must
Vaillinaiset apuverbit: can
Suomen kieli maailman kielten joukossa
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
LIITEKYSYMYKSET.
1 Persoonapronominit Julie Silk, Riitta Silk. Otavan asiakaspalvelu Puh Tilaukset Kirjavälitys Oy Puh
YLEISPREESENS.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Preppaus ENA 2.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Mitä kieltä sinä puhut. Minä puhun saksaa
Grammary What’s On 5 Unit 3.
Englanti: aikamuodot.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
KONDITIONAALI.
Lauseen sanajärjestys
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Etsi ensin predikaatti.
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110 Ryhmä 2 8. luento ma Esko Niiranen Yleisen kielitieteen laitos.
SHORTENED SENTENCES Lauseenvastikkeet.  Aktiivilause:  Verbi aktiivissa  ing-muoto  Subjekti  subjekti pois  Konjunktio  konjunktio (usein) pois.
”mennyt aika”. YKSIKKÖ  I was minä olin  You were sinä olit  He / She / It was hän oli MONIKKO  We were me olimme  You were te olitte  They were.
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Infinitiivi + to-partikkeli
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Relatiivipronominit Relative pronouns.
SANAJÄRJESTYS.
SANAJÄRJESTYS.
Sanajärjestys Väitelause.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Kertausta kurssin 4 kokeeseen
Kysymysten muodostaminen
Passiivi S
Kysymykset QUESTIONS P. 188.
preesens – imperfekti – perfekti – pluskvamperfekti - futuuri
Yleispreesens Ja be ja have -verbit.
Interrogative sentences
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Power Grammar: Konditionaali
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Words of quantity Open Road 6 pp
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Syntaksin harjoituskurssi
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Power Grammar: Menneen ajan konditionaali Suomen englanninopettajat ry
How should I ask my questions?
Grammary What’s On 6 Unit 2.
YLEISPREESENS.
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Persoonapronominit minä, sinä, hän, me, te, he.
OBJEKTIMUODOT OMISTUSMUODOT
Muodollinen subjekti IT / THERE -LAUSEET.
Shortened clauses / sentences
Mitä tapahtuu? Mitä tehdään?
Muodollinen subjekti s
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
OPETTELE: LIKE – TYKÄTÄ, PITÄÄ
Esityksen transkriptio:

Yleisen kielitieteen peruskurssi Cyk 110 Sl 06 Laury Luento 9

Kieliprojektista Palautettava lukukauden loppuun mennessä (17.12. on viimeinen palautuspäivä) Paperiversio Ryhmätyönä tai yksin Referenssikielioppi on välttämätön työkalu, joskin netistäkin löytyy tietoja http://www.ethnologue.com/ myös Wikipedia, tai kielen nimellä voi etsiä

Lauserakennekielioppi Ongelmia viime viikon lauserakennekieliopissa ainakin: Erilaiset NP:t (pronominit, erisnimet, yleisnimet) Eri optionaalisten määritteiden valinta riippuu nominityypistä (esim. determinantit) Erilaiset verbit Eri verbeillä on erilaiset mahdollisuudet saada argumentteja Sijamuoto Tulee lauserakenteesta, myös merkityksellä on osuus asiaan Sivulauseiden muodostaminen Esim. muodot *Five people that we interviewed Maria

Syntaktiset funktiot Lausekkeiden status lauseessa toisiin lausekkeisiin nähden Syntaktisia (ei notionaalisia) suhteiteita: Elli suuteli Ollia eilen puistossa Olli sai Elliltä suukon eilen puistossa Ollia suudeltiin Elli kissed Olli Olli was kissed - Subjekti ei aina siis toimijan roolissa

Rakenteellisesti: S NP VP N V NP N Elli kissed Olli Elli suuteli Ollia She kissed him

Rakenteellisesti määriteltyinä Subjekti on S-noodin välittömästi dominoiva NP Objekti on VP-noodin välittömästi dominoiva NP Sijanmerkintä voidaan nähdä syntaktisen funktion seurauksena; tässä subjekti saa nominatiivisijan, objekti akkusatiivin (I saw her/She saw me) tai partitiivin (Ollia)

Syntaktiset operaatiot ovat riippuvaisia rakenteesta, konstituenttien funktioista, esim. engl. passiivi Susan saw Bill Bill was seen by Susan Miten passiivi muodostetaan? Vaihtavatko ensimmäinen ja toinen sana paikkaa? My mother sent the beautiful flowers

Subjekti-NP siirtyy lauseen loppuun, ja objekti-NP siirtyy subjektin paikalle NP1 V NP2  NP2 be V-en by NP1 S NP AUX VP Det AP N V PP A P NP Det N The beautiful flowers were sent by my mother

Rakenteellinen määritelmä ei kuitenkaan riitä kaikkien kielten kuvaamiseen, esim. suomen objekti (akkusatiivin ja partitiivin vaihtelu): Elli suuteli Ollia Elli suuteli Ollin tajuttomaksi Elli söi jäätelöä Elli söi sen jäätelön Elli ei syönyt sitä jäätelöä

Kieliopillisten funktioiden hahmottumiselle tärkeää myös morfologia ja semantiikka/pragmatiikka, ja rakenteellisten seikkojen lisäksi myös sanajärjestys

Subjekti ja objekti sumearajaisina kategorioina; sijamuoto erottelee parhaiten lauseissa, joissa on molemmat Minulla on nälkä/suklaata/se kirja (omistusrakenne) Suklaa on täällä Täällä on suklaata (eksistentiaalilause) Pihalla leikkii poikia Hänet vangittiin (passiivi) Hilja Haahti on mielikirjailijani (predikatiivi) Vrt. Boys are playing in the yard He was imprisoned There’s chocolate here There are some boys playing in the yard (There’s …?)

Syntaktiset funktiot ovat kielikohtaisia Englanti on subjektiprominentti kieli Lauseella on oltava subjekti, toisin kuin esim. suomessa It’s raining He was imprisoned He was given a prize

Joissakin kielissä subjekti ei ole relevantti kategoria, vaan lauseen kuvaaman tapahtuman eri osallistujat ryhmitellään eri tavoin Semanttiset roolit (ainakin seuraavat) hyödyllisiä argumenttirakenteen vertailuun eri kielissä AGENTTI – verbin ilmaiseman toiminnan aktiivinen suorittaja KOHDE, TEEMA – verbin ilmaiseman toiminnan kohde HYÖTYJÄ – se, jonka eduksi toiminta koituu KOKIJA – joka kokee toiminnan VÄLINE -- jonka avulla toiminta tehdään PAIKKA – missä

Englannissa AGENTTI, INSTRUMENTTI, KOHDE voivat kaikki olla subjekteja I opened the door The key opened the door The door opened Samoin KOKIJA, mutta joissakin kielissä koodattava samoin kuin KOHDE I like beans me gustan los frijoles

Ergatiivikielet Transitiiviverbien subjekti (A) koodataan yhdellä tavalla, intransitiiviverbien subjekti (S) ja transitiiviverbien objekti (O) toisella tavalla Yup’ik Doris-aq ayallruuq -ABS matkusti Doris matkusti Tom-am Doris-aq cingallrua -ERG -ABS tervehti Tom tervehti Dorista

Akkusatiivikieli: S A O Ergatiivikieli:

Valenssi Verbien paikkaisuus, minkälaisia argumentteja eli pakollisia määritteitä ne saavat Nollapaikkaiset (tyyp. sääverbit) sataa, tuulee Yksipaikkaiset (intransitiivit) nukkua, nauraa, vanish Susan slept (*the baby)

Kaksipaikkaiset Intensiiviset (saavat predikatiivin); traditionaalisesti objektittomia (eli yksipaikkaisia, vaikka toinen NP välttämätön) olla be, seem, become (ei passiivia) She became a lawyer * She became * A lawyer was become by her

Transitiiviset tehdä, keittää, devour, cut Marja kutoi villapaidan Chris baked a cake

Kolmipaikkaiset (kaksoistransitiiviset, ditransitiivit) put, give, spare *Pat put *Pat put the baby Pat put the baby in the crib Näissä kolmas argumentti, jos se on SAAJA (recipient) ja inhimillinen, voi siirtyä verbin jälkeiseksi argumentiksi Pat gave flowers to Chris Pat gave Chris flowers

Konstruktio V NP1 NP2, jossa NP1 mielletään HYÖTYJÄKSI On kuitenkin huomautettu, että ditransitiivisuus saattaa olla konstruktio eikä verbin ominaisuus Konstruktio V NP1 NP2, jossa NP1 mielletään HYÖTYJÄKSI Esim bake, ei normaalisti ditransitiivina pidetty Chris baked a cake Chris baked Pat a cake Ei kuitenkaan aina sovellettavissa: You made a mistake - *You made me a mistake Matchmaker, matchmaker, make me a match … I’ll make you a nice meal

Pakolliset ja vapaat (valinnanvaraiset) argumentit Pakolliset ovat komplementteja Valinnanvaraiset ovat attribuutteja (adjuncts) Hän juoksee Hän juoksee sunnuntaisin Ruskeasuolta keskustaan Muiden kuin verbien argumentit Adpositiot ovat yksipaikkaisia She walks with a stick He got off the bus Joillakin substantiiveilla ja adjektiiveilla saattaa olla valenssi, esim. relationaaliset meidän äiti, kolmen vuoden ikäinen

Transformaatiot Edellä esitetty passiivin muodostamisen kuvaus on transformaatio Näin voidaan kuvata muitakin lauseiden muunteluun liittyviä operaatioita, kuten kysymysten ja relatiivilauseiden muodostusta Susan can swim  Can Susan swim? Bill loves ice cream  Does Bill love ice cream? What does Bill love?

Kysymyksen muodostaminen Polaarinen (ei-kyllä -kysymys) NP Aux V  Aux NP V S S NP Aux V Aux NP V N  N Susan can swim Can Susan swim

Bill loves ice cream  Bill does love ice cream  Does Bill love ice cream S AUX NP VP N V NP Does Bill love ice cream

Wh-kysymys (hakukysymys) Kysytty konstituentti (wh-) siirtyy eteen Apuverbi ja subjekti vaihtavat paikkaa Don bakes good cakes Don does bake good cakes Don does bake what? What Don does bake? What does Don bake?

Evidenssiä, että näin saattaa todella olla: I should do what? (todellinen kysymystyyppi) What I should do? (lapsilla edeltää täysin aikuismaista) What should I do?

Relatiivilauseen muodostaminen My friend knows the banker The banker got in trouble sama konstituentti kummassakin lauseessa toinen muunnetaan relatiivipronominiksi, joka sijoittuu alkuasemaiseksi relatiivilauseeseen who got in trouble (=the banker) Joissakin kielissä identtinen konstituentti ei kuitenkaan siirry COMP-noodiin, vaan pysyy paikallaan (in situ); esim. arabia (sinänsä todiste COMP-noodin olemassaolosta)

S NP VP V NP Det N Det N S COMP S V PP P NP N My friend knows the banker that got in trouble

Näin voidaan kuvata myös komplementtilauseiden rakennetta: NP VP N V S COMP S NP VP N V Santa knows that Rudolph snores Joulupukki tietää että Petteri kuorsaa

The banker got in trouble that my friend knows S NP VP Det N S V PP COMP S P NP NP VP N The banker that my friend knows got in trouble

Ensi kerralla Kongruenssi ja rektio Syntaktista typologiaa Harjoitukset