OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT Päivi Aalto - TOKL syksy 2008 TAVOITTEET Perehdytään ompelun työvälineisiin, koneisiin ja työtiloihin sekä niiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lisää tähän prosessin nimi Kerro tässä tuotteen ja yrityksen nimi.
Advertisements

Laatu ja ympäristöjärjestelmät
”YMPÄRISTÖTEKSTIILI”
Pumpulipupupussi.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Suomalais-venäläinen koulu Финско-русская школа TEKSTIILITYÖ kevät 2009 весна РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
MO TS-3 VAATETUS Päivi Aalto kevät palautus palautus
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
LEVEYDEN JA PITUUDEN SÄÄTÄMINEN LEVEYS :0 PITUUS :1 2 Yhdistävä suoraommel3 4 5 PITUUS :3 LEVEYS : Huolittelu siksak5 LEVEYS :5 PITUUS :1 2 Huolittelu.
Mosaiikkityö tilkkumaalaustekniikalla
Valinnainen käsityö vkt ( Kahden tunnin valinnainen )
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Syksy 2007, 2. periodi Luennot ja kurssin suorittaminen Anu Airola Yleisen kielitieteen laitos.
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
KSP10 Vaatetuksen kaavoitus- ja valmistus- prosessit 4op = 12 L + 40 R + 56 OT Päivi Aalto Kevät 2009 TOKL
Työn suunnittelu. 1 VAIHE: Hahmotus / mietintä. Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista (ope ja lopuksi oppilas) Mitä tehdään, Ideointia eril. työaiheista.
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Innovointiharjoitus Innovaatiojärjestelmät -kurssilla Tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat uudella, paikkaan ja aikaan sitomattomalla työvälineellä.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Prosessimetallurgian tutkimusryhmä Eetu-Pekka Heikkinen, Prosessimetallurgian opintosuunta Opintosuuntien informaatiotilaisuus Perjantai
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
 aihealue on selkeästi rajattu ja rajausta on perusteltu  valittu näkökulma on innovatiivinen ja uutta luova  käsiteltävä aihe on kuvattu tarkoin mutta.
Käsityön sisältöalueet
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
NELIVÄRISIÄ NELIÖITÄ Aloitus: Leikkaa 4 samankokoista, eriväristä kangasneliötä, esim.15 x 15 cm. Värien tulee sopia yhteen. NELIVÄRISIÄTILKKUNELIÖITÄ.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Projektinhallinta it. lut
VIIRINAUHA tutorial. 1)Valitse kankaat Tee viirinauhaasi ainakin viisi kolmiota. Enemmänkin voit tehdä jos haluat. Mitä enemmän kolmioita sen pidempi.
Avoimen tiedon ohjelman toimintasuunnitelma. Toimintasuunnitelmasta  Toimintasuunnitelma syksyksi 2014 on koottu ohjelman keskeisistä suunnitteludokumenteista.
Ongelma: Miten saan näppärästi dödöt ja meikit mukaan matkalle?
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Kon Työstökoneiden käyttö
Näin ennen, mutta EI kai enää..
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
HISTORIAN KURSSIEN TAVOITTEET, SUORITTAMINEN JA ARVIOINTI
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Aamupäivän ohjelma Kouluprojektien purkua pienryhmätyöskentely
Innokylän Verstas tutuksi
Turvassa?!.
Valitse 2+1 TEKSTIILI TEKNINEN MENOSSA MUKANA LÄMPÖ MUOTO
<Hankkeen nimi>
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
Syventävät valinnaisaineet 2h valinta (8.-9. lk)
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Innovaatio&tuotteistamisprosessi
Esityksen transkriptio:

OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT Päivi Aalto - TOKL syksy 2008 TAVOITTEET Perehdytään ompelun työvälineisiin, koneisiin ja työtiloihin sekä niiden tutkimukseen. Tutustutaan tekstiilituotteiden peruskäsitteistöön ja -rakenteisiin sekä rakenteiden taso- ja poikkileikkauskuviin. Valmistetaan erilaisia ompelutekniikkaharjoituksia. Suunnitellaan ja valmistetaan tuote, jossa on käytetty ompelutekniikoita monipuolisesti. SUORITUSTAPA Hyväksytty osallistuminen kurssiin. Ompelutekniikkaharjoitusten hyväksytty suorittaminen. Kurssiin kuuluvan tekstiilituotteen suunnittelu, valmistus ja arviointi. OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT TOKL syksy 2008 – Päivi Aalto & Jaana Mäki-Tuominen

OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT OMPELUKONEIDEN RAKENTEET JA OMPELEET Ompelukone –harjoitus, saumuri –harjoitus, konevertailu TYÖTILAT JA TYÖTURVALLISUUS Työtila -analyysi TASO- JA POIKKILEIKKAUSKUVAT & OMPELUTEKNIIKKAHARJOITUKSET yhdyssaumat: yhteen huoliteltu sauma ja avattu sauma, tikattu sauma pussisauma, katesauma, yksitaitteinen päärme, kapea yksitaitteinen päärme kaarevaan reunaan, kaksitaitteinen päärme vinoreunake, nauhakuja, myötälaskos, vastalaskos, muotolaskos vetoketju sauman jatkeena, housun vetoketjuhalkio TUOTTEEN SUUNNITTELU- JA VALMISTUSPROSESSI SEKÄ ARVIOINTI tekninen suunnittelu: kokeilut saumaratkaisuista, ompeleista yms., pohdinnat materiaalien soveltuvuudesta, tasokuvat ja poikkileikkauskuvat valmistusprosessin kuvaus oma arviointi Ulla Suojasen arviointikriteerien mukaan pohdinta työn kriittisistä kohdista ja omista oppimiskokemuksista, pohdinta työn soveltuvuudesta perusopetukseen OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT 1. palautus pe palautus pe

OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT VALMISTETTAVA TUOTE: SISUSTUSTEKSTIILI Visuaalinen suunnittelu KSP4 Tuotesuunnittelu – kurssilla Teknisessä suunnittelussa painotetaan tuotteen valmistustekniikoiden suunnittelua Tavoitteissa: käytetään ompelutekniikoita monipuolisesti Valmistusprosessi ja prosessin kuvaus Arviointi