Viitearkkitehtuurityön tilanne

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus RAKETTI-OPI:n TIETO-asiantuntijaryhmä Antti Mäki,
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
KOKOA 1: ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, OKM, puheenjohtaja
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Opiskelun ja opetuksen tukipalvelut Elämää Raketin jälkeen? Raketti päätösseminaari Kati Kettunen Palvelujohtaja, Helsingin yliopisto.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
KORKEAKOULUJEN VIITEARKKITEHTUURITYÖN TAVOITTEET Työryhmä: Jussi Koskivaara, Esa Suominen, Petri Mustajoki, Ari Rouvari, Jarno Naukkarinen, Antti Auer,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
TUHA-verkoston tapaaminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Viitearkkitehtuurin luonne, käyttötarpeet ja käyttäjät Pekka Linna, CSC.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit Synergiaryhmä Pekka Linna, CSC.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Esityksen transkriptio:

Viitearkkitehtuurityön tilanne Pekka Linna, CSC

Raketti-Opi-hankkeen viitearkkitehtuurityö Viitearkkitehtuurityötä tehty Raketti-hankkeen puitteissa 2009 alkaen Tätä ennen jo yhteistä prosessi-, rajapinta- ja tietomallimääritystyötä, mm. M-määritystyön, Rajapintakoulujen, ProAMK-hankkeen, Oodi- DW-hankkeen ja YDW-hankkeen puitteissa Työtä edistämään perustettiin Tieto- ja teknologiaryhmät, jotka yhdistivät toimintansa Synergiaryhmäksi Konkreettisena ponnistuksena Arkki-leiri keväällä 2010 Työtä jatkettu vuosina 2012-2013: Versio 0.8 verkossa pdf-tiedostona (kesken) Versiosta 0.9 verkossa julkaistuna prosessit

Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri Etenkin IT-johtajien piirissä vuosina 2012-2013 noussut ajatus ydinprosessien tukemisesta Tarve hahmottaa opiskelijan ja opettajan prosessia Yhdenmukainen kuvaus prosesseista Vertailukelpoinen kuvaus prosesseille tarjottavasta tuesta Mahdollisuus hahmottaa päällekkäisyydet, puutteet ja yhteistyömahdollisuudet Yhteistyön hyötyjen saavuttaminen edellyttää yhteistä tapaa tarkastella opiskelijan ja opettajan prosesseja

KOOTuki-ryhmä 10.11.2014 Raketti-Opi-hankkeen puitteissa tehdyn työn saattaminen julkaisukuntoon Synergiaryhmä määrittää, mitä viitearkkitehtuurissa halutaan julkaista ylipäätään ja mikä on nyt julkaisukuntoista Julkaisukuntoinen julkaistaan Keskeneräiselle määritellään julkaisuaikataulu KOOTuki-ryhmä ”tarjoaa viitearkkitehtuurin korkeakouluille käytettäväksi” Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuurityön edistäminen Työtä tehdään Synergiaryhmän piirissä Synergiaryhmä määrittää työskentelyn aikataulun, osallistujat ja työskentelytavan