FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä 6.10.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Päivitetty
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
Mika Karjalainen, Silver Planet Oy © 2011 Silver Planet Oy
Tiptop – kokonaisarkkitehtuurin kuvaaminen projektissa
Kehittämishankkeiden tuotosten hyödyntäminen valtakunnallisesti
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri – Koulutuspaketti v1
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ohjausryhmän.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoon perustuvaa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
UKJ ja ulkoiset järjestelmät AAPA ja FUCIO –yhteistyöpalaveri Ari Ahlqvist.
Tiptop-palvelut opiskelun ja ohjauksen tukena ”Gallery Walk” TIPTOP-korkeakoulukierros Lauri Stigell, CSC Päivitetty
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle Updated
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Ryhmät Pekka Linna, CSC.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
TIPTOP-projektin kartoituksen vaihe korkeakoulujen tietomallin muutostarpeiden osalta Petri Heinonen Juha-Pekka Pihlajakoski Lauri Stigell Opi-Synergia.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Tietovarasto toiminnan tukena IT-palvelut – Petri Heinonen.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Osatyökykyisille tie työelämään
TIPTOP-kokonaisuuksia
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen nimi / Tekijä
Esityksen transkriptio:

FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä

Esityksen sisältö  Kokonaisarkkitehtuurimallin hyödyntäminen  TIPTOP  Projektin tämän hetken tilanne Virtuaalikampus

Kokonaisarkkitehtuurimenetelmällä eteenpäin  voimaan tullut tietohallintolaki ( edellyttää kokonaisarkkitehtuurimenetelmän noudattamista.  Tässä projektissa käytetään kokonaisarkkitehtuurimenetelmänä korkeakoulujen Kartturi 2.0 –mallia (  Kokonaisarkkitehtuurikonsulttina työssä mukana Mika Karjalainen (Silverplanet) Virtuaalikampus 3

Virtuaalikampus 4 Tässä työssä kuvattavat osakuvaukset Toiminta- arkkitehtuuri Tietoarkkitehtuuri Tietojärjestelmä- arkkitehtuuri Teknologia- arkkitehtuuri Käsitteellinen Taso - MITÄ Looginen Taso - MITEN Fyysinen Taso - MILLÄ Periaatteellinen Taso MILLÄ EHDOILLA Arkkitehtuuriperiaatteet Rajaukset ja reunaehdot Palvelut Prosessilista/kartta Sidosryhmät, roolit Käsitteistö Koodistot, sanastot Loogiset tietovarannot Prosessit-tiedot Tietomallit Looginen tietojärjestelmä- palveluiden jäsennys Tietojärjestelmäpalvelut Integraatioperiaatteet Järjestelmät-prosessit Järjestelmät-tietovarannot Prosessikuvaukset Fyysiset tietovarannot Rajapinnat ja liittymät Teknologiakartta Tietoturvatarpeet ja -periaatteet Järjestelmäsalkku Palvelutasot Verkkokaavio Teknologiakomponentit Strategia Valvonta- ja hallinta- arkkitehtuuri Sidosarkkitehtuurit ja muut kehittämisessä huomioitavat kohteet (sis. lainsäädäntö) Tietovirrat Toiminnan vaatimukset & tavoitteet Teknologialinjaukset Tavoitetila Lähtötilanne

Kytkös Raketti-OPI TIPTOP-hankkeeseen: TIPTOP on: = ” Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle”  471jADvfl0399SQTTzfaZP_ADuSPjm- Xg3X1Q/edit?hl=en_US&pli=1# 471jADvfl0399SQTTzfaZP_ADuSPjm- Xg3X1Q/edit?hl=en_US&pli=1#  RAKETTI-Opissa valmisteltu kehitysprojekti  Perustuu Opissa laadittuun Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkki-tehtuuriin (Arkki) ja toteuttaa sitä  Tukeutuu ESR-rahoitukseen (haettu kaikkiaan 2.3 miljoonaa euroa) Virtuaalikampus 5

TIPTOP Tavoite  TIPTOP-projektin tavoitteena on tukea korkeakouluopiskelijaa opintojen ja opiskelun suunnittelussa, niin että tämä ei ajaudu tilanteeseen, jossa opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelija syrjäytyy opinnoista. Tähän tavoitteeseen pyritään tuottamalla opetustarjonnasta ja siihen liittyvistä vaatimuksista, opiskelijan henkilökohtaisista opintosuunnitelmista sekä opintoihin osallistumisesta ja opintosuorituksista korkeakoulurajat ylittävä, kattava tietopohja.  Tätä aikaisempaa kattavampaa tietopohjaa hyödyntäisivät sekä opiskelija itse että opiskelijalle tukipalveluita tarjoavat tahot. Kattava palvelu mahdollistaa paremman syrjäytymisvaarassa olevien ja tehostettuja tukitoimia tarvitsevien opiskelijoiden tunnistamisen. Kehitystyössä keskitytään erityisesti opintopolun nivelkohtien tukipalveluiden tietotarpeisiin Virtuaalikampus

TIPTOP-osallistujat  CSC (päätoteuttaja)  Jyväskylän yliopisto  Metropolia  OAMK  TAMK  Tampereen yliopisto  Turun yliopisto  FUAS (HAMK, LAMK, Laurea) Virtuaalikampus 7

Prosessit-palvelut XDW Opin arkkitehtuuri Virtuaalikampus

Virtuaalikampus 9 TIPTOP-kohteena Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta

Opin arkkitehtuurin luonnos Virtuaalikampus

Integraatiokeskitin Todennäköisin FUAS:n toteutusvaihtoehto: Integraatiokeskitin HAMKLAMKLaurea SoleOPSWinha SoleOPSWinha Tarjonta 2.Ilmoittautumiset 3.Opiskelu 4.Arviointi 5.Tilastointi  Integraatiokeskitin, joka louhii tiedon lähdejärjestelmistä (Soleops/Winha) ja toimittaa ne muiden FUAS-oppilaitosten järjestelmiin. Virtuaalikampus

Tämän hetken tilanne  Kokonaisarkkitehtuurityö käynnissä, tämän kautta saadaan lopulliset ratkaisumallit  Budjetin ja työmäärien tarkennus käynnissä  TIPTOP-projektisuunnitelman on rahoittajalla  Integraatioalustan vaihtoehtojen kartoitus on käynnissä  Tavoitteena, että jo ensikesän kesäopinnoissa tämä olisi jollakin tavalla käytössä Virtuaalikampus 12