CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
CSC:n rooli bibliometrisen aineiston tuottamisessa
Opetus- ja kulttuuriministeriön bibliometriikkatyön linjauksia vuodelle 2015 Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Viitearkkitehtuurityön tilanne
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Ehdotus CSC:n bibliometriikkapalveluista 1.Korkeakoulujen vuosittainen julkaisutiedonkeruu 2.Korkeakoulujen julkaisutietojen tilastointi ja raportit 3.WoS-
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Juuli-julkaisutietoportaali Seminaari tutkimuslaitosten ja yliopistollisten sairaaloiden julkaisutiedonkeruusta.
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Tutkimustietojen näkyvyys ja hyödynnettävyys
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
06/16.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM:N HALLINNONALALLE
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC

Aiheita Mitä opittu CSC:n rooli hankkeen aikana Rooli jatkossa Yhteentoimivuuden määritykset Yhteistyö ja kertyneen osaamisen hyödyntäminen

Mitä opittu Yhteistyö nostaa esille uutta osaamista korkeakoulusektorilla –Organisoimalla yhteistyötä Raketti-hankkeen käyttöön on saavutettu korkeakouluista valtava osaamispotentiaali, joka koostuu päätöksentekijöistä ja asiantuntijoista Yhteistyö edellyttää jatkuvaa panostamista –Osaamispotentiaalin ylläpito edellyttää jatkuvaan yhteistyön organisointia ja resursointia Toimintatapojen muutos vie aikaa –Vapaaehtoisessa yhteistyössä yhteisen tahtotilan löytäminen vie aikaa, koska usein kyseessä on toimintatapojen muutos Viestintä vaatii merkittävästi työtä ja resursseja –Korkeakoulut koostuvat usein hyvin itsenäisistä yksilöistä, joten ainoastaan henkilölähtöinen viestintä tavoittaa oikeat kohderyhmät

CSC rooli hankkeen aikana CSC on toiminut hankkeen mm. fasilitaattorina ja osahankkeiden koordinaattorina Hankkeessa on hyödynnetty usein CSC:ssä jo olevaa osaamista tai palkattu tarvittaessa uusia osaajia lähinnä korkeakouluista. –CSC:n verkostointi-, koulutus- ja konsultointiosaamisen ohella osaamista on haettu mm. opintohallinnon, tutkimushallinnon, tietovarastoinnin ja kokonaisarkkitehtuuriosaamisen, bibliometriikan ym. alueilta Tietyissä tehtävissä CSC:n rooli on ollut ratkaisujen toimittaja –On voitu hyödyntää käytössä olevaa ICT-infrastruktuuria ja hankinta- ja sopimusosaamista. Hankkeessa käytetyt tietotekniset alustat on rakennettu CSC:hen Tavoitteena on ollut luoda CSC:lle osaamista, joka on hankkeen jälkeen korkeakoulujen käytössä, joko OKM:n ostamina palveluina tai korkeakoulujen ostopalveluina

CSC rooli hankkeen aikana (jatk.) Hankkeen henkilöresurssit ovat olleet n henkilötyövuotta per vuosi, tietohallinnon palvelualueelta –Hankekoordinaattoreita ja asiantuntijoita etsittiin korkeakouluyhteisöstä ja osa toimi myös korkeakoulupaikkakunnalta (mm. Kuopio, Tampere, Turku) Korkeakoulukierrokset ja muu aktiivinen yhteistoiminta ovat lisänneet vuorovaikutusta korkeakoulun eri toimijoiden kesken ja CSC:n välillä (tutkijapalveluista organisaatiopalveluihin) Hankkeeseen osallistuneet CSC:n henkilöt ovat usein tehneet monipuolisesti erilaisia tehtäviä –Verkostotyön kautta on CSC:lle tullut uusia osaamisia ja rooleja konsultoinnissa, verkostomaisen työskentelyn ohjaamisessa, opinto- ja tutkimushallinnon tukipalveluissa

Hankkeen jälkeen Koko RAKETTI-hankkeen toiminnan ajan ajatuksena on ollut, että hankkeessa syntyvät palvelut voidaan jatkossa tuottaa jossakin korkeakoulussa ja muut korkeakoulut voivat toimia asiakkaan roolissa On kuitenkin todettu, että tietyt jatkuvat toiminnot on kannattavinta järjestää keskitetysti esim. CSC:ssä siten, että ne eivät rasita tai laajenna yksittäisen korkeakoulun toimintaa liiaksi alueille, jotka eivät ole korkeakoulun ydintoimintaa Hankkeen aikana tuotettuja ja kokonaan tai osittain rahoitettuja materiaaleja on julkaista tarpeen mukaan korkeakoulujen tai CSC:n julkaisuissa vapaasti käytettäväksi hankkeen jälkeen

Hankkeen jälkeen (jatk) Tiettyjen palvelujen osalta on jo siirrytty CSC:n vuosisopimuksessa malliin, jossa CSC tuottaa palvelun korkeakouluille –Esim. Virta-tietovaranto, tietomallipalvelut, KA-työn fasilitointi, KSHJ- yhteistyön koordinointi, julkaisutietoraportointi, julkaisufoorumityön tuki ym. –Palvelulla tarkoitetaan tässä tietyn asian kokoamista ja ylläpitoa –Palvelujen kehitystä tehdään yhteistyössä korkeakoulujen kanssa Osa palveluista ja osaamisesta CSC:ssä ylläpidetään korkeakouluille tai muille toimijoille tarjolla olevilla maksullisilla palveluilla –Esim. Organisaatiokohtaiset tietovarastopalvelut, projektipäällikköpalvelut, EDEN-kehitysympäristö, koulutuspalvelut, bibliometriset analyysit

Korkeakoulujen yhteentoimivuuden määritykset edistävät valtionhallinnon yhteentoimivuuden tavoitetta Korkeakoulujen tietomallia ylläpidetään OKM:n rahoituksella, mutta hallitaan korkeakoulujen yhteistyömallilla Viitearkkitehtuurikonsultointia tehdään OKM:lle Kartturi - Korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuurin menetelmäopas on kaikkien halukkaiden saatavilla ja sen pohjalta myös saa kaupallista koulutusta ja konsultointia CSC fasilitoi hankekauden jälkeistä OPI-yhteistyöryhmää, joka kehittää eteenpäin Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri

Korkeakoulujen käytössä on opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon määrityskirjasto Korkeakoulujen kanssa yhdessä ylläpidetään ja jatkokehitetään opintotietojen tietosuojan käytännesääntöjä Hankekauden jälkeen osana korkeakoulujen sähköistä hakujärjestelmää on OPI-yhteistyössä jatkettu selvittämään Opiskelijaksi-ilmoittautumis- ja lukuvuosi-ilmoittautumispalvelun toteuttamisen edellytyksiä korkeakoulujen kesken Tutkimuksen ja tutkimushallinnon toiminta-arkkitehtuurin kehittämistä jatketaan tarvittaessa Julkaisujen ja muiden tutkimuksen alueen käsitteiden sisältö- ja käsitemäärittelyt sekä luokitukset ovat korkeakoulujen käytössä Korkeakoulujen yhteentoimivuuden määritykset edistävät valtionhallinnon yhteentoimivuuden tavoitetta (jatk)

Sovellusten ja järjestelmien ylläpito ja kehittäminen Opetus- ja kulttuuriministeriö ostaa CSC:ltä korkeakoulujen valtakunnallinen tietovarannon (VIRTA) ylläpito ja kehitystyötä Vipunen - opetushallinnon tilastopalvelun toteutusympäristö ( kehittäminen on osa CSC ja OKM:n välistä sopimustawww.vipunen.fi Julkaisukanavatietokanta ja Julkaisufoorumin arviointiportaali on palveluja jota korkeakoulut voivat käyttää mm. JUFO-ryhmissä JUULI Julkaisutietoportaali ( näyttää Suomen korkeakouluissa tehdyt tieteelliset julkaisutwww.juuli.fi EDEN-kehitysympäristö korkeakoulujen järjestelmäkehitystyökaluille

Korkeakoulujen yhteistyö- rakenteisiin osallistuminen ja tuki CSC tukee OPI-työssä Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon asiantuntijoiden Synergiaryhmää ja sen alaisia työryhmiä CSC_OKM sopimuksen rahoituksella Tutkimushallinnon laaja-alainen verkosto TUHAn käynnistäminen ja fokusointi kuuluu TUTKIn jatkotyöhön Julkaisutiedonkeruun ja tutkimuksen tietomallityön asiantuntijayhteistyö jatkuu OKM:n rahoituksella Korkeakoulujen opiskelijavalintojen ja haku- valintajärjestelmäuudistuksen kehittämisyhteistyön tukeminen jatkuu OPI-työssä

Hankkeessa CSC:hen kertyvä osaaminen korkeakoulujen käytössä Hankehallinta ja projektipalvelut Verkostojen kokoaminen, koordinointi ja sopimukset Tietovarastointi ja IT-alustat Palvelumallit Tietomallinnus Opinto- ja tutkimushallinnon tuki Bibliometriikka Kokonaisarkkitehtuurimääritykset Roadshow-konseptit