HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä Aloitusseminaari sidosryhmille Valtiot. tri Kalle Toiskallio - ohjelman koordinaattori Lectus ky HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK
ESITYKSEN SISÄLTÖ Ohjelman organisoituminen Aikataulu Tutkimusteemat ja pääkysymykset Monitieteiset aineistot ja menetelmät Tekijät Intressiryhmät
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTAn organisoituminen Jory (=kaikki 8 rahoittajaa) n. 3 krt/v. (tilauspäätökset, linjaukset) HKR vetovastuussa (jory pj) Rahoitus ( €) ns. yhteen koriin + virastokohtaiset intressit Rahoitusosuudet – € /rahoittaja Projektiryhmät (1-4 projektia) (esittelee/raportoi) – Rahoittajat – Tekijät – Koordinaattori Viestintä minimisatsauksella (2,8% budjetista) viestintäsuunnitelma, web-sivu, slide/dokumentti-pohja, tiedotteita, n. 3 kpl tiedotustilaisuuksia) Väli- ja loppuraportit
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman aikataulu Ensimmäisten tutkimusprojektien aloitus 3/2011 Pääosa tutkimusprojekteista käynnistyy 6-9/2011 – NASTA-käytös 11/2011 Väliraportti 2/2012 Ohjelman päätös ja loppuraportti 3/2013 Jatkotoimenpiteet? avattu = (
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK Neljä pääteemaa 1.Viranomaisten toimet ja kokemukset muissa maissa 2.Liikenneturvallisuus, liikenteen sujuvuus ja autoilijoiden kokemukset 3.Terveys ja ilmanlaadun suojelu 4.Teiden ja katujen ylläpito & päällysteet
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK Neljän pääteeman alla 13 tutkimusta 1.Viranomaisten toimet ja kokemukset - Ruotsi, Norja, (Kanada, USA ja Japani) - Nasta- ja kitkarenkaiden osuudet Helsingissä 2.Liikenneturvallisuus, liikenteen sujuvuus ja autoilijoiden kokemukset - kolaririskien arviointi ja vähentäminen - suomalaisten kitkakokemukset 3. Terveys ja ilmanlaadun suojelu - nastarenkaan irrottaman päällyste- ja hiekoitusmateriaalin osuudet, määrät ja päästöt - sairaala- ja poliklinikkatilastot ja kevätpöly 4. Teiden ja katujen ylläpito & päällysteet - eri nastavirtojen vaikutus tienpinnan kiillottumiseen ja liukkauteen - nastarenkaiden vaikutus päällysteiden kulumiseen taajamanopeuksissa
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK Monitieteiset aineistot ja menetelmät Kirjallisuus Tilastot Rekisterit Tutkijalautakunta-aineisto Kyselyt (web + paperi) Kval. haastattelut (fokus- ryhmät, asiantuntijat) Autoilijoiden verkkokeskustelut Testiajot/mittaukset Tilastolliset analyysit Kvantitatiiviset analyysit Laadulliset teksti- ja puheanalyysit Skenaariot Vaikutusanalyysit
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK Tutkija/tekijätahot 1.Innomikko (viranomaisten kokemukset, liikenneturvallisuustilastot, autoliikenteen alueellinen jakautuminen) 2.THL (kevätpölyn vaikutukset sairaalaanottoihin) 3.Aalto-yliopisto (tienpinnan kuluminen taajamissa, jään kiillottuminen/karhentuminen) 4.Nordic Envicon/Metropolia (katupölyn muodostuminen) 5.Turun yliopisto (kitkarenkaiden käytön lisääntymisen vaikutukset kolaririskiin – käyttäytymistieteellisen kyselydatan keruu) 6.Valmixa (kitkarenkaiden lisääntyminen ja kolaririskin vähentäminen) 7.SITO (Kitkarenkailla ajavien kokemukset) 8.VTT (Nastarenkaiden käytön vähentymisen liikennekäytös ja kokemus – asiantuntijatuki) 9.Ramboll (skenaarioarviointi: nastarenkaiden käytön vähentymisen vaikutukset yleiseen liikennekäyttäytymiseen) 1.J Lahti Interaction (sidosryhmäkontakteja, viestinnän tuki) 2.Lectus (koordinointi, tiedonkeruu)
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK INTRESSI/SIDOSRYHMÄT A. Keskeiset toimijat: Helsinki ja muut viranomaistahot tutkijatahot B. Keskikehän vaikuttajat: terveysyhdistykset ympäristöviranomaiset kaupunki/liikennesuunnittelu rengasala liikenneturvallisuusala ja poliisi media C. Ulkokehän päättäjät: poliittiset päättäjät autoileva yleisö C B A